În 1997, printr-o hotărâre a Consiliului Local Piatra Neamț, era înființată societatea Salubritas, la un an după ce Ion Rotaru ajungea primar în municipiul reședință de județ. Societatea a fost înființată, pentru că era nevoie de o asemenea entitate, care să răspundă necesităților primăriei când venea vorba despre curățenia orașului. În timp, în funcție de cei care au condus orașul, societatea a fost mai mult sau mai puțin în grații când venea vorba despre dotarea necesară pentru a face față cerințelor pentru un oraș modern. Cert este că, la finalul mandatului de primar al lui Dragoș Chitic, toată lumea vorbea despre faptul că o problemă stringentă a orașului o reprezentă curățenia. Iar mandatul lui Andrei Carabelea a debutat cu discuții privind reformarea societăților municipalității. Dintre toate societățile, Salubritas nu a fost pusă pe această listă, în schimb discuțiile au fost aprinse în legătură cu dotarea cu mașini performante. Chiar dacă au trecut doi ani și societatea are un nou manager, pe Alexandru Rareș, nu s-a putut trece la un plan masiv de achiziții. În schimb, s-au făcut pași spre eficientizarea activității și spre o mai bună organizare. Un dialog cu noul manager despre curățenia orașului ne arată cum stau lucrurile în acest moment.
– Înainte de a vorbi despre paleta de servicii a societății, vreau să vorbim despre investițiile făcute pentru a moderniza/mecaniza activitatea. Toată lumea a vorbit despre necesitatea de a o face, dar la momentul deciziei, se fac alocări în funcție de banii existenți.
Concret, pentru 2022, în scopul dezvoltării activității, ne-am propus să achiziționăm două autoutilitare basculante, 10 toalete ecologice, 4 pubele cu aspirator și o mașină de măturat cu vas colector. Poate părea puțin, dar facem totul în funcție de disponibilitățile financiare, să nu uităm că primăria este prinsă în investiții foarte mari, care să dezvolte cu adevărat orașul. Sunt convins că imediat ce bugetul o va permite, vom intra pe lista de priorități. Revenind, din ce ne-am propus pentru acest an, am reușit să achiziționăm o autoutilitară basculantă și o mașină de măturat cu vas colector. Dar anul nu s-a încheiat, suntem optimiști că vor reuși în ceea ce ne-am propus.
– Piatra-Neamț, stațiune turistică de interes național, aceasta este cartea de vizită cu care ne prezentăm, trebuie să se prezinte ca un oraș curat. În ce măsură considerați că îndepliniți acest deziderat ?
Pe partea de activitate pe care o gestionăm eu zic că ne facem treaba peste nivelul de dotare al societății. Salubritas asigură curățenia întregului oraș Piatra-Neamț prin serviciile de măturat manual carosabil și trotuare, întreținere curățenie pe trotuare și carosabil, spații verzi, locuri de joacă, aliniamente stradale, dar și de măturat mecanizat, curățenie la rigolă, spălat și stropit străzi, transport deșeuri stradal la depozitul ecologic . După cum vedeți, sunt foarte multe activități, care trebuie făcute într-un regim de lucru la foc continuu, 7 zile din 7, conform graficului stabilit de comun acord cu Primăria Piatra-Neamț. Prin activitățile desfășurate și programul de lucru arătat mai sus încercăm ca orașul Piatra-Neamț să arate cât mai curat. Nu este ușor, dar ne dăm silința să facem față. Efortul nostru ar fi mai vizibil, dacă cetățenii ar evita să arunce chiștoace de țigări în toate sensurile giratorii, pungile de gunoi din casă lângă coșul de gunoi sau pe spațiul verde, deșeurile rezultate din curățenia în apartamente pe terenuri mărginașe, etc. Cred că toată lumea a văzut ce concentare de forțe a fost cu ocazia zilelor orașului sau a altor acțiuni, când atât în timpul manifestărilor, cât și imediat după, am asigurat curățenia.
– Cum funcționează relația cu primăria?
Eu spun că foarte bine, toată lumea este conștientă că facem eforturi foarte mari de fiecare dată când suntem solicitați. Vă reamintesc că, în primele luni ale mandatului noului primar, s-au făcut acțiuni de curățenie în zone unde nu se ajunsese de ani de zile. Cantitățile de gunoi au fost atât de mari, încât ne-am și speriat. Noi am venit de fiecare dată în întâmpinarea nevoilor municipalității. De exemplu, am preluat activități noi, curățenia la mall și sala polivalentă, dar și la asociațiile de proprietari administrate de primărie. Pentru noi este bine că ne lărgim paleta serviciilor, la fel și pentru primărie, pentru că are garanția că se face treabă. Din punct de vedere financiar, nu avem probleme cu încasarea facturilor pentru serviciile prestate, nu ne putem plânge. Evident că ne străduim să ne rotunjim veniturile prin servicii pe care le prestăm către terți.
– Dați un exemplu.
Una dintre activitățile principale ale societății o reprezintă gestionarea câinilor fără stăpân, respectiv capturarea, transportul, adăpostirea și hrănirea, asigurarea tratamentului, deparazitarea, adopția, revendicarea, sterilizarea și eutanasierea,conform legislației în vigoare. Este o activitate costisitoare pentru orice municipalitate, dar trebuie făcută. Trebuie să recunosc că avem o colaborare bună cu asociațiile și fundațiile care adoptă câini din adăpostul public și în acest sens am reușit ca, de pe raza orașului, în 2021, să nu facem eutanasieri. Acest fapt implică un efort uriaș, în doar 14 zile lucrătoare cât stă în adăpost un câine, trebuie să fie făcute toate tratamentele, sterilizarea, dar și promovarea și documentele pentru adopție. Eu sper că lucrurile să rămână pe un făgaș normal. Dar întrebarea se referea la alte surse de venit. Chiar din activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân încercăm să obținem fonduri suplimentare, deoarece am extins serviciul și spre comunele din jur, atunci când suntem solicitați.
– Ce alte servicii prestați pe raza orașului?
Să vorbim despre o activitate foarte importantă, trecută de obicei cu vederea, și anume despre administrarea depozitului ecologic, situat în anexa Vânători, str. Gheorghe Doja f.n. care este facută de societatea Salubritas S.A. în asociere cu societatea Rossal S.R.L., care este lider de asociere. Este foarte important ca activitatea să fie făcută cu responsabilitate, contează să poți prelungi viața depozitului cât mai mult, asta înseamnă economii uriașe pentru oraș. Este o discuție serioasă pe această temă. O altă activitate o reprezintă cea de închiriere de toalete ecologice care se realizează pentru instituții publice (inclusiv Municipiul Piatra-Neamț), agenți economici și pentru persoane fizice, în funcție de cerințe. Toaletele sunt amplasate în funcție de anumite condiții, conform cerințelor beneficiarilor. O activitate importantă, chiar foarte importantă este cea de deratizare, dezinfecție și dezinsecție pe domeniul public, dar și la beneficiari, persoane fizice sau juridice.
– Este pe final activitatea de dezinsecţie-dezinfecţie în Piatra Neamţ (29 iulie). Aţi întâmpinat probleme în derularea acestei activităţi? Cât de eficiente sunt aceste operaţiuni? Ce ar trebui să știe cetățenii?
În data de 29 iulie a fost finalizată a doua etapă a programului de dezinsecție pe domeniul public. Pentru acest an programul mai cuprinde alte două etape. În paralel efectuăm lucrări de dezinsecție și deratizare la instituții publice, agenți economici și asociații de locatari. Pentru a asigura gradul de confort al cetățenilor orașului, primăria a inclus în program, începând cu anul acesta, 4 etape de dezinsecție, dar și populația trebuie să înțeleagă că efortul nostru este diminuat, dacă acțiunile nu se efectuează și pe domeniul privat.
– Cum se vede viitorul societății în acest moment?
Eu spun că Salubritas are potențial de dezvoltare în domeniul serviciilor de salubrizare, dar și al celorlalte activități prestate. Ne dorim un oraș mai curat, dar și dezvoltarea bazei de producție a societății. Nu se poate fără investiții importante să facem pași înainte, altfel rămânem tot la măturatul manual. Nu ducem lipsă de personal la niciuna din activități pe care le prestăm. Pentru tot personalul se asigură bonuri de masă de 15 lei/zi, decontarea abonamentului de călătorie, analize medicale anuale gratuite, etc. Cred că viitorul arată bine, mai ales că există o preocupare constantă la primărie pentru dezvoltarea activității și pentru investiții.
Un comentariu
Cum prelungiti viata depozitului ecologic?
Tot Judetul aduce gunoi pe depozit.