Din toamna acestui an, transportul public de călători în Piatra-Neamț va fi realizat numai de societatea Troleibuzul. Schimbările majore care vor avea loc, prin menținerea unui singur jucător în domeniu, apoi crearea coridoarelor de mobilitate cu sensuri de mers dedicate exclusiv acestui tip de transport, se vor reflecta în calitatea acestui serviciu oferit populației și înseamnă, în primul rând, o nouă strategie de management, cu accent pe mijloace de transport cât mai puțin poluante, până la trecerea pe transportul cu autobuze electrice la Piatra Neamț. Despre toate acestea am cerut detalii direct de la sursă – directorul societății, Cristian Sauciuc.
– Societatea pe care o conduceți va fi singurul transportator public de călători, în Piatra-Neamț, din septembrie. Sunteți pregătiți pentru asta și cum anume v-ați pregătit?
Deocamdată nu suntem pregătiți în totalitate, dar o să fim! Din data de 6 septembrie va începe acest nou contract. Facem toate pregătirile necesare până atunci. Am avut o licitație pentru 16 autobuze clasice, din noiembrie o să vină 21 de autobuze electrice, sfârșitul lui noiembrie, începutul lui decembrie, aceasta este promisiunea celor de la BMC Truck&Bus (compania producătoare a acestor autobuze-n.r.) și suntem pregătiți, pe de altă parte, să preluăm și tot ceea ce înseamnă zona ADI Urbtrans, adică comunele din jurul orașului.
– Cum o să gestionați aceste autobuze electrice, aveți personal calificat care să le conducă, să le întrețină, să le repare, dispuneți de garajul și aparatura necesare?
O să avem, oamenii noștri vor face și niște cursuri la cei de la BMC, în București, și șoferii și mecanicii și, cu siguranță, o să ne descurcăm. Nu mi se pare o chestiune atât de complicată, încât să nu putem să o rezolvăm.
– Își poate asuma Troleibuzul tot ceea ce înseamnă acest nou tip de transport, legat de acele coridoare de mobilitate care vor fi în oraș?
Nu, vizavi de aceasta, nu! De ce? Pentru că o să avem întârzieri, oricum, atunci când o să înceapă construcțiile, șantierul, pe acele coridoare, o să fie întârzieri în program. Și aceste întârzieri nu vor ține de noi, ci de faptul că se lucrează pe aceste trasee.
– Câte autobuze electrice veți avea în gestiune, în total?
Vor fi cele 21 de autobuze care o să circule doar în Piatra-Neamț și alte 20, care o să fie luate de Consiliul Județean, 41 în total.
– Din punctul de vedere al personalului cum stați în acest moment?
Am dat anunțuri, avem nevoie de 40-50 de oameni noi, din care trei sferturi vor fi conducători auto, avem deja CV-urile și vrem să facem angajările începând cu 20 august. Pentru că, angajând mai mulți și mai repede, ar însemna să pierdem niște bani, pentru că nu am la ce să-i folosesc. Noi demarăm această activitate pe 6 septembrie, nu are rost să-i angajăm mai devreme decât dacă îmi fac calculul cu securitatea și sănătatea în muncă și cu prezentarea stațiilor, dar majoritatea sunt șoferi cu experiență, au lucrat în privat, cunosc orașul, traseele, amplasamentul fiecărei stații pe trasee, deci nu vor fi probleme.
– Cum îi atrageți, mai ales cei care vin din privat, bănuiesc că au pretenții la anumite salarii, condiții de muncă?
Nu trebuie să-i atragem, pentru că ei din septembrie, oricum, prin finalizarea contractelor pe care aceste firme le aveau cu municipalitatea, rămân fără obiectul muncii. Noi deja avem mai multe CV-uri decât posturi necesare, deci avem de unde alege. Nu au foarte multe opțiuni, majoritatea nu vor nici să plece afară, ei sunt specializați pe transportul în comun. Ținând cont că o să fim singurii, sunt multe CV-uri depuse deja și încă mai vin. Noi facem contracte pe trei luni de zile, în primă fază, urmând să ne obișnuim și noi și ei, iar după acea le vom face contracte pe perioadă nedeterminată.
– Ce alte probleme mai aveți de pus la punct până la preluarea efectivă a contractului?
Aș vrea să pot să-mi permit să bag toate autobuzele în service, măcar câte trei zile fiecare, cele cu care am lucrat până acum, pentru că sunt probleme la fiecare și nu am avut timp să ne ocupăm de ele cum trebuie în atelierul mecanic, din lipsă de rezerve, încât să ne permitem să schimbăm. De exemplu, la TPB București aveau 80 de rezerve, ceea ce este foarte bine. Noi avem doar 2-3 rezerve. În momentul în care ți s-au stricat 5 autobuze nu mai ai cu ce face transport. Și, atunci, aș vrea să băgăm autobuzele acestea care ne-au venit la treabă, în traseu și să putem să reparăm în 2-3 zile pe service flota veche. Aceasta este una dintre problemele de rezolvat în perioada imediat următoare. Toate celelalte autobuze care sunt pe motorină vor asigura transportul pe traseele ADI Urbtrans, Roznov, Săvinești, Gârcina, Alexandru cel Bun.
– Cum colaborați cu administrațiile publice din aceste localități?
Ne înțelegem foarte bine, noi îi tratăm cu respect pe toți primarii, indiferent de culoarea politică! Dacă vă referiți la Dumbrava Roșie, ei acum ceva timp în urmă plăteau destul de mult, dar, în ultimul timp ajunseseră la o compensație de 25.000 de lei pe lună tot transportul. Sincer, nu îi înțeleg, nu știu ce soluții au, pentru că nu poți face transport public de călători, dacă nu ai licență, dacă nu ești omologat. Vor avea probleme, pentru că autobuzele noastre nu o să mai oprească în Dumbrava, ultima stație va fi undeva la PECO și va fi destul de complicat. Înainte plăteau 100.000 de lei, dar a preluat Consiliul Județean Neamț mare parte din sumă, iar cel mai mult plătea Piatra-Neamț. Este problema lor până la urmă, noi o să punem anunț pe autobuzele noastre care circulă către Săvinești „Acest autobuz nu oprește în Dumbrava Roșie”.
– Care sunt problemele cu care se confruntă societatea în acest moment?
Creșterea prețurilor la motorină este cea mai mare problemă în acest moment, faptul că sunt călători care încă nu conștientizează că trebuie să plătească biletul, majorările de preț la energia electrică, gândindu-mă deja la faptul că vom circula cu acele autobuze electrice, ceea ce va conduce la costuri mai mari.
– Cât de veche este flota pe care o utilizați pe aceste trasee și ce alte probleme mai întâmpinați, poate legat de piesele de schimb, aparatura din garaj?
Flota nu este foarte veche, în schimb sunt autobuze destul de proaste ca și calitate, se dereglează foarte repede și, de aici, alte cheltuieli. O piesă poate să ajungă și la 2.500-5.000 de euro. Dacă faci un calcul și ajungi să bagi suma asta în fiecare autobuz, treaba nu-i bună, costurile de reparații ajung mult prea mari, ajungi la 25.000 de lei pe piese! Pe motorină cheltuim undeva la 320.000 de lei pe lună, iarăși o sumă considerabilă. Cam despre asta-i vorba, plătim pe motorină 320.000 de lei, plătim la ANAF 300.000 de lei, se cam duc banii de pe compensații. Până la urmă trăim doar cu ce încasăm.
– Când veți avea flota nouă de autobuze electrice veți avea și o rezervă mai mare la cele vechi?
În noiembrie când vor veni celelalte autobuze electrice, da! Vom avea 10-15 autobuze de rezervă ceea ce este cu totul altceva decât până acum, atunci mai faci transport! Pentru că flota este compusă astăzi din 28 de autobuze, la sfârșitul anului, când vin cele electrice o să avem 60 de autobuze, ceea ce este cu totul altceva, se dublează. O să avem 5 electrice de rezervă pe Piatra-Neamț și restul pe zona de Urbtrans, pe euro 4 și 5. Ne așteptăm să se dubleze și facturile la motorină, la ulei, la curent electric, o să crească și compensația, bineînțeles, dar… una peste alta eu cred că ne vom descurca destul de bine. O să avem și garanție la autobuzele electrice pe 5 ani de zile. Important este să avem cu ce face treabă, ca și număr de autobuze, și vom avea!
– Reparațiile la autobuze le faceți în regie proprie, aveți garaj, mecanici, aparatura necesară?â
Sigur că da, avem 6 hale în spate, stație ITP, spălătorie, avem tot ce ne trebuie pentru reparații și întreținere și vom avea și pentru cele electrice. Deocamdată avem 7 mecanici angajați, avem electricieni, sunt oameni! Prin fonduri europene o să se refacă toate aceste dotări: vom avea stație ITP nouă, spălătorie nouă, toate halele acestea vor fi refăcute și dotate, într-un an-doi Troleibuzul o să arate altfel! O să fie mult mai bine și pentru călători și pentru angajații noștri!
A consemnat Angela CROITORU
FOTO: Marius BARNA
Un comentariu
De ce se mai numeşte Troleibuzul, dacă nu mai există troleibuze?