La finalul lunii iulie municipiul Piatra Neamț găzduia în baza hipică un eveniment denumit ”Kult Fest”. El a generat, în momentul în care Primăria Piatra Neamț a apărut în calitate de organizator alături de organizația ”Kult Generațion” un adevărat scandal, pe motiv că Primăria a făcut publicitate directă evenimentului pe site-ul propriu, ÎNAINTE de a exista un acord de parteneriat și un vot al Consiliului Local.
În ședința de consiliu, după avize negative la nivel de comisii, situația a fost ”salvată” de doi consilieri de la PMP și un pesedist, care au votat cu puterea, evident cu acordul șefilor de grup, care au absentat strategic.
În esență, Primăria trebuia să aloce printr-un acord de parteneriat suma de 62.198 lei pentru achiziționarea scenei, cu tot ce era necesar ca logistică, a 10 toalete ecologice, plus un generator, cabluri și combustibilul necesar.
Întrebările de la vremea aceea sunt valabile și acum:
– de ce Primăria a alocat bani pentru un eveniment privat, unde cei care doreau să intre plăteau bilet, iar după ce intrau achitau orice serviciu?
– de ce Primăria a luat fața Consiliului Local și a promovat evenimentul înainte de a exista un vot?
Răspunsul este unul singur: pentru că organizatorii au primit sprijin de la persoane pe care Andrei Carabelea nu le putea refuza, dincolo de faptul că se cunoștea cu Alexandru Hrib, coordonatorul festivalului. Acesta beneficia de statutul de consilier al președintelui Agenției de Dezvoltare Nord-Est, dar și de om venit din Roman, pe filiere bine stabilite. Între timp, după ce a terminat cu festivalul, Hrib a ajuns la Bruxelles, așa cum deja se anticipa în presa locală.
Hotărârea 168/ 7 iunie 2022 stabilea că Primăria, în calitate de partener, va încasa un procent din valoarea totală a încasărilor, ”dar nu mai puțin de 22,3 % din totalul încasărilor.” Ea și-a onorat toate obligațiile și ar fi trebuit să urmeze calculele de după festival, cu onorarea obligațiilor din partea celuilalt partener. Pentru asta Primăria ar fi trebuit, după primirea cifrelor să emită o factură și să primească suma cuvenită.
Pe 15 septembrie, dată la care am cerut informații despre banii pe care ar fi trebuit să-i primească Primăria nu se știa exact la ce să se raporteze specialiștii din Primărie în momentul în care cerea respectiva sumă. Dilema lor: nu știau dacă contribuția primăriei poate fi considerată venit pentru organizatori sau nu!
Cert este că atunci am primit și un raport financiar cu privire la eveniment, care ne-a lămurit cu au stat lucrurile din punct de vedere financiar. Și ar fi trebuit să-i facă pe cei din Primărie – n-au avut curaj? – să ceară partenerului să-și achite obligațiile.
Care au fost cheltuielile?
Cheltuielile totale ale evenimentului s-au ridicat la frumoasa sumă de 215.319,69 lei. Care cuprind plata celor care s-au produs pe scenă (106.291,07 lei)), scena cu sunet, ecrane și montaj (43.000 lei – sumă achitată de către Primărie), cazări, transport, taxe, avize, consum curent electric ( doar 1000 de lei!!!, trecut în raport ca fiind o aproximare)plus servicii foto-video de 5500 lei, un chilipir la prețurile de astăzi, desing grafic, un alt chilipir de 4500 lei, închiriere de toalete ecologice la 3680 lei, plus asigurarea unui generator cu cabluri și combustibil la 14.518 lei, ultimele două cheltuieli asigurate de Primărie. Instituție care a cheltuit cu festivalul 62.198 lei, aproximativ 28,8 % din total.
Care au fost veniturile?
La capitolul venituri lucrurile sunt mai puțin vesele. Din vânzarea de bilete s-au încasat 87.849,16 lei ( 2022 de bilete), plus 5795 din vânzările de acum doi ani de bilete pentru evenimentul anulat de la Roman, iar din colaborările cu comercianții care au vândut la locul evenimentului decât 12420 lei. Totalul veniturilor reale raportate de pe urma festivalului este de doar 106.064,36 lei, mult sub cheltuielile amintite deja! Cifra este subliniată în raport și pare foarte clar că la ea s-ar dori raportarea atunci când vine vorba despre suma pe care ar trebui s-o primească Primăria și care în acest caz ar fi ajuns la 23, 652 lei.
Din același raport, probabil din dorința de a prezenta festivalul ca fiind unul rentabil, au mai fost incluse niște sume: 45.200 lei din partea unor sponsori, contribuția Primăriei de 62.198 lei ( vorbim aici despre cea cuantificată, nu despre alte servicii care s-au subînțeles de la sine) dar și o contribuție proprie de 13.900 de lei, necesară pentru a depăși cu puțin cheltuielile.
Dacă ne raportăm la această sumă, partea primăriei ar fi de 50.703, 54 lei! Să recunoaștem că în acest caz Primăria n-ar mai fi pierdut decât vreo 11.500 de lei.
La data documentării – 18 octombrie, încă nu s-a stabilit care este suma pe care ar trebui să o Primăria.
Dilema, cât anume să încasăm la buget?
Două prevederi semnate între părți în contract ar genera această dilemă care durează deja de destul timp. E greu de intuit dacă prevederile au fost intenționat scrie ca să poată fi interpretate, sau la atât se ridică nivelul competențelor.
Prima stabilește că Primăria ”va încasa un procent din valoarea totală a încasărilor, respectiv din contravaloarea biletelor emise ( inclusiv cele din în anul 2020), precum și din celelalte âDncasări, proporțional cu valoarea contribuției municipiului, conform raportului final al evenimentului transmis de către Asociația Kult Generațion…”
A doua spune că Asociația va prezenta un raport însoțit de document justificative ” cu privire la suma totală a încasărilor, respectiv din vânzarea biletelor, atât din din 2020 cât și din anul 2022, precum și un raport privind totalitatea încasărilor obținute din activitățile comerciale, generatoare de venit, desfășurate în cadrul evenimentului Kult Fest(…) precum și cele desfășutare în aprpierea perimetrului bazei hipice…”
În funcție de cum interpretezi cele două paragrafe, care ar trebui să spună acelașii lucru, stabilești suma. Primul însemană mai mulți bani la primărie, al doilea mai puțini.
Ultima oră
Materialul a apărut în ediția scrisă a săptămânalului Mesagerul de Neamț, nr. 556 din 20 octombrie. După ce ziarul a fost dat la tipar am primit din partea Primăriei, prin cei care se ocupă de comunicare, o calculație de preț pentru contribuția celor care au organizat Kult Fest alături de Primărie.
După cum se poate vedea, nu au fost trecute la venituri măcar cele cele din sponsorizare , nu vorbim despre ce cele din partea Primăriei sau contribuția proprie, chiar dacă au ajuns în raport. Până la urmă, este de înțeles, trebuie ajutate organizațiile nonguvernamentale, mai ales când ele au oamenii de ispravă care vin dinspre Roman, via Agenția de Dezvoltare Nord-Est. Este drept, prin reprezentanții importanți care ocolesc cu grijă și sprijin calea finanțărilor nerambursabile.
Valentin Bălănescu