Interviu cu primarul Georgeta BLAJ
– Doamnă primar, sunteți la jumătatea acestui mandat, ca atare, cu ce rezultate se încheie acestă perioadă?
Pentru locuitorii comunei Botești, această legislatură a fost bogată în investiții. Anul trecut am reușit finalizarea unui proiect finanțat de Ministerul Dezvoltării, în lungime de 5,250 km, la care am făcut și recepția. Apoi, am început aventura cu rețeaua de gaz metan, investiție care va schimba radical viața de zi cu zi a oamenilor de pe aceste locuri.
– Cât a costat întreaga investiție?
A fost nevoie de 96 miliarde lei vechi, cu avize, proiecte, cu absolut tot ce implică o altfel de investiție. Din această sumă, firma care a executat lucrarea și care va administra rețeaua a pus 33% din valoare, prin licitație. Noi, tot prin licitație, pentru cei care vor veni, am pus 12,5%, iar 3% la redevență. La licitație, firma a venit cu 33%, iar cu redevența 5%. A fost 33% din ceea ce a însemnat proiectarea și realizarea investiției.
– Este cea mai mare valoare investițională din bugetul local?
Da. Evident, au mai fost și alte lucrări, precum asfaltarea drumurilor, finalizarea lucrărilor la noua primărie, modernizarea căminelor culturale, a școlilor, ca să nu mai pomenesc de alimentarea cu apă și gaz metan a școlilor din comună, la care au fost montate și două centrale termice. Toate acestea înseamnă fonduri și iarăși fonduri. Lăsăm și centralele vechi și achiziționăm altele pe gaz metan.
– Ce proiecte sunt vizate în infrastructura școlară?
La școli, avem trei corpuri, iar la unul avem un proiect pe fonduri europene, care intră acum în faza de licitație. Investiția este finanțată prin POR. Se va schimba toată instalația de încălzire, cu pompe de căldură, la o adâncime de 150 metri. Proiectul de la Școala Nisiporești are o valoare de 86 miliarde lei vechi, iar actualizată ajunge la 110 miliarde lei vechi. Sunt prinse lucrări la fundație, școala fiind construită în jurul anului 1960. Vor fi geamuri, uși noi, pardoseli, pereți refăcuți, instalația electrică, acoperiș. Va fi modernizată întreaga clădire. De asemenea, va fi izolată în totalitate, inclusiv acoperișul. Proiectul poartă denumirea de ”Eficientizare energetică”. De fapt, s-a dorit și creșterea eficienței energetice a acestei clădiri. La școala Nisiporești, adaug faptul că vreau să schimb două centrale, banii fiind pregătiți. Directoarea școlii a spus că trebuie să stăm deocamdată, ca să vedem cât ajunge încălzirea celor două corpuri cu gaz metan.
– Totuși, comparând încălzirea cu lemne sau cu gaz, unde pare mai rentabil?
Nu ne putem da seama. Însă, la noi, kilogramul de lemne este de 0,60 lei/kg. Însă, cel care se va încălzi cu gaz va avea un confort mult mai mare față de celălalt, cu lemne. Este muncă multă, mizerie și disconfort cu cenușă și horn, care trebuie verificat periodic.
Drumuri, apă și canalizare
– Revenind la rețeaua de gaz, câți consumatori sunt în prezent?
Sunt încheiate 820 de contracte, din cele 1.880 locuințe cât are întreaga comună. Racordate sunt 189 de locuințe și instituții. Avem, prin contract, jumătate de cereri din numărul de imobile din comună. Interesant este că și reprezentanții firmei care a câștigat licitația s-au mirat de numărul mare de contracte.
– Poate și alimentarea cu lemne este mai dificilă ca în alte locuri.
Poate și acesta să fie un motiv. Însă, am dus și noi o muncă intensă de lămurire cu toți locuitorii comunei. Și asta, în condițiile în care lemnele se scumpesc de la o lună la alta. La racodare se lucrează cu două echipe, iar de zilele trecute au mai venit două. Lumea solicită racord, racord.
– Câte branșări se fac la zi?
Doar două. O echipă face doar un racord pe zi. Dar, venind încă două echipe la cele existente, numărul racordărilor zilnice se va dubla. Este greu, pentru că trebie să se întindă și să se monteze țevile afară, până în casa omunlui. Totul se face aerian.
– Privind investițional toată infrastructura locală, ce-ar mai trebui făcut în comună?
Sunt multe de făcut. Problema cea mai grea este legată de asfaltarea drumurilor comunale și sătești. Până acum au fost asfaltate aproape jumătate dintre drumuri, urmând ca în anii care vor veni să ne axăm, în principal, pe acest domeniu. Mai avem cam 15 km de asfaltat, asta pentru ultima străduță. Important este că străzile principale au fost modernizate. Apoi, mai avem nevoie de extindere apă și canalizare. Mai mult, rețelele de apă acoperă 75% din comună, dar oamenii nu se racordează. Dintre cele 1.300 de familii care au rețea la poartă, sunt racordate 336 de gospodării. La canal se pot racorda în jur de 900 gopodării, dar erau racordate circa 140 de locuințe. Au fântâni și fose în curte și nu se mai branșează la rețele. Alții nu au nimic, nici fose, nici fântâni. Nu mai spun că 30% din populație este plecată la muncă în străinătate, iar acel segment nu se gândește la aceste servicii publice.
– Ce proiecte pregătiți pentru viitorii ani?
Avem pe Programul Anghel Saligny, în baza licitației, extindere de canalizare de 7 km. Proiectul este aprobat, dar nu am semnat contractul de finanțare. Cu acest proiect nu se termină rețeaua de canalizare. Mai mult, acum pregătim un proiect pe fonduri europene pentru apă și canalizare, ca să completăm ceea ce mai avem de lucru la canalizare. Numai că pe fonduri europene este foarte dificilă problema, pentru că noi avem atâția kilometri de rețele de apă și canalizare și doar un număr mic de locuințe sunt racordate. Sunt condiții și acolo, ca la 100 metri să fie 7 case. Noi vom încerca. Mai avem un proiect de canalizare la Compania Națională de Investiții, apoi unul de asfalt de 6,7 km, și cu care s-ar cam apropia de finalul campaniei de asfaltare în comună. Noi avem străduțe cu o singură casă, în mijlocul câmpului. Dar, fiind zonă rezidențială, este posibil ca oamenii să construiască pe acele străduțe mai puțin populate, dar asfaltate. Cum spuneam, pregătim acest proiect pe fonduri euroene, pe apă și canal, iar depunerea s-ar putea să fie în luna octombrie 2022. Inițial, am avut un proiect mare, pe CNI, pe care l-am rupt și am depus pe Programul Anghel Saligny o parte, iar pe restul lucrăm acum la noul proiect. Am mai avea de realizat 12 km de rețea la apă. În total, ne înscriem cu 35 km de rețea. Numai că unii vor neapărat apă, alții vor neapărat canalizare.
– Ați avut probleme cu alimentarea cu apă în această vară?
Nu. Compoania Apa Vital are oameni foarte serioși. Am avut un delegat care răspunde de comună, iar în caz de avarie, cum am sunat, cum a venit să remedieze avaria. Nu durează jumătate de oră. Noi suntem racordați la magistrala Timișești-Iași. Această companie ne dă din ce încasează de la consumatori o cotă parte. Din acte am înțeles, mai fac și investiții din banii care se adună la Asociația ALSACIS, la care sutem membri. De asemenea, mai vin specialiști și de la DSP, care iau probe de apă. Nu este o joacă alimentarea cu apă a comunităților. În joc este sănătatea și viața oamenilor.
Proiecte europene
– Câte spații de joacă ați construit?
Am construit șase spații de joacă pentru cei mici. Nu sunt grozave toate, dar copiii au un leagăn, un scrâciob unde să se joace.
– Câte terenuri de sport aveți?
Două sunt multifuncționale, de fotbal și tenis, dar și încă unul de volei. Spațiile sunt cu tartan, împrejmuite conform normelor. Echipă de fotbal nu mai avem. De ea mă ocupam doar eu. Nu se putea.
– Aminteați de fonduri europene.
Am depus un proiect pentru piste pentru biciclete, în lungime de 2,6 km, pe drumul european și nu sunt întreruperi. Apoi, avem proiect de stații de încărcare electrică pentru autoturisme, cu finanțare de la Mediu, două la Barticești și două la Nisiporești. În curând va expira Planul Urbanistic General, care a fost valabil 10 ani, dar se va lucra la celălalt. Mai avem un proiect de iluminat public, plus tablete pentru copii, la învățământul online. Pe fonduri europene mai avem 10 puncte, pentru internet gratuit în comună. Mai este un proiect pentru scurgerea apei pluviale la Nisiporești, și nu știu unde să-l depun. Nu este un râu care să curgă permanent. Când cad precipitații multe, apa se adună de pe dealuri iar prin curgere provoacă multe necazuri. Totodată, la Barticești avem un proiect cu șanțuri dalate, cu alei pietonale moderne, și multe altele. Lucrarea se licitează zile acestea. Bani am pregătit și pentru acest an, proiectul fiind pe doi ani. Este vorba de 1,8 km. Am dorit să creăm o zonă modernă, pentru că la Barticești avem un spital de recuperare, iar acolo ne vizitează lume din toată țara. Vreau ca totul să fie modern și frumos. Tot ca proiecte de viitor, mai avem programate două împrejmuiri la Grădinița și Școala Barticești. Licitația fiind câștigată, am semnat contractul de execuţie. Așteptăm ca firma de construcții să procure materialele. Este greu să găsești o firmă care să accepte. Prețurile sunt așa cum sunt, primăriile nu au bani cât le-ar trebui și nu prea se înghesuie firmele. (Rep.)