Bacău Fest Monodrame 2022 a însemnat ediția a 28-a a superbului Festival de monodrame, consacrat de Teatrul Municipal Bacovia și susținut de întreg Bacăul. A revenit pe scene după doi ani plandemici, când a fost condamnat la o modestă desfășurare online. Început pe 17 octombrie, s-a încheiat triumfal duminică seara. Fără urmă de preoți și preotese ale cur-cu-beului, fără iz de haștagopiteci și rezistopați.
Într-un mod elegant și discret – nu după datina proastă împământenită cu 60 km mai la deal, pe drumul ce duce la Bicaz! – Eduard Burghelea, managerul Teatrului Bacovia, și-a exprimat recunoștința pentru sprijinul primit din partea Primăriei Municipiului Bacău și Consiliului Local Bacău, precum și din partea sponsorilor Dedeman, Asociația Heart, Simba Invest, Agricola, Casa de Vinuri Cotnari, Fiald, Florăria Expresii florale și Chromatique. Minune, lista de mulțumiri era deschisă de partenerii media: Deșteptarea, Ziarul de Bacău, DeBacău, Etv, Radio Easy, Agerpres,Radio România, Radio România Cultural, Teatrul Azi, Ziarul Metropolis, TVR Iași, Radio România Iași și Revista Ateneu.
Încă ceva de reținut, în ideea festival deschis întregii comunități. Evenimentele au avut loc în sălile de spectacol de la Teatrul Bacovia și Teatrul de Vară „Radu Beligan”, în spațiul special amenajat pentru concerte în Piața Tricolorului, dar și în stradă (Piața Tricolorului, Parcul Cancicov, Parcul Catedralei).
Concursul din festival
Secțiunea competițională a constat în două concursuri, unul de dramaturgie și unul de interpretare, fiecare cu juriul său. Natural, accesul la reprezentațiile din concurs a fost gratuit. Povestea și amănuntele țin mai degrabă de o presă de specialitate. Publicul, la final, reține câștigătorii. Care câștigători au o particularitate de concentrare, fiind doi la patru premii întâi.
La concursul de dramaturgie, locul I și premiul Valentin Nicolau, cu o componentă financiară de 1.500 euro, i-au revenit Teodorei Savu, cu textul „MENADA”.
La concursul de monodramă s-au pus în joc trei premii: Premiul actorilor „Dinu Apetrei”, oferit de actorii Teatrului Municipal „Bacovia”; Premiul tinerilor „Ștefan Iordache”, acordat de voluntarii teatrului și Marele Trofeu Bacău Fest Monodrame, distincție acordată de juriul format din criticul Alina Epîngeac, actorul și profesorul Adrian Titieni și actorul și regizorul Alex Bogdan. Toate au mers, împreună cu trofeul și recompensa de 3.000 euro, la aceeași actriță, Petronela Buda, de la Teatrul Dramatic „Fane Tardini” din Galați. Ea a interpretat rolul Femeia, singurul din spectacolul „Ușa e deschisă” de Andrei Velea, în regia lui Vlad Matei Ajder și scenografia lui Daniel Divrician.
Desfătarea din festival
În deschiderea celor șapte zile de vis, pe 17 octombrie, a evoluat Teatrul Bacovia cu cea mai recentă premieră, spectacolul „Insecte” în regia lui Mădălin Hîncu. Punctăm repede și „Farse medievale în stil nemedieval”, un show inedit, sub forma unei caravane de teatru, prezentat pe parcursul zilei de 22 octombrie în Parcul Cancicov, Parcul Catedralei și Piața Tricolorului.
Ceea ce la Piatra-Neamț va suna neverosimil cu totul abia urmează. Spectacolele extraordinare, găzduite de Teatrul Bacovia de la ora 18, s-au desfășurat după următorul program:
- 18 octombrie: Claudiu Bleonț, cu „Paracliserul”;
- 19 octombrie: Răzvan Vasilescu, în spectacolul „Cu o singură viață”, alături de Lucian Sabados (muzică live);
- 20 octombrie: Dan Badea, cu un show de stand-up comedy;
- 21 octombrie: Teatrul Alexei Mateevici cu spectacolul manifest „Să le spunem pe nume”;
- 22 octombrie: Florin Piersic Jr. cu „Freak Show vol. 2”;
În fiecare seară, începând cu ora 20, s-au ținut concerte în aer liber. Pe scenă au urcat:
- 17 octombrie: Maria Buză și Taraful George Pătrașcu;
- 18 octombrie: Corina Sîrghi și Taraful Jean Americanul;
- 19 octombrie: Backstage Boys cu Impro Show;
- 20 octombrie: Monica Odagiu și Vlad Nicolici;
- 21 octombrie: Nadia Trohin și Mircea Tiberian într-o dezlănțuire de jazz;
- 22 octombrie: Byron.
- 23 octombrie: recital Damian Drăghici & Brothers.
Finalul imperial și oarece conexiuni pietrene
Ceva lipsește, nu? Desigur, lipsește spectacolul de seară din ultima zi, cea de duminică, 23 octombrie.
De la ora 18 s-a administrat ceva nemaivăzut, dar totuși previzibil câtă vreme cel puțin două peceți sclipesc de grele ce sunt: regizorul Silviu Purcărete și Premiul UNITER 2022 pentru „Cel mai bun spectacol”. Galeria de peceți ale spectacolului „Plugarul și moartea” de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași e completată de Andrei Cozlac cu al său al doilea Premiu UNITER pentru creativitatea video design-ului și mapping-ului, împreună cu Dragoș Buhagiar (scenografie) și Vasile Șirli (muzica), plus premiile pentru cel mai bun spectacol, scenografie video design și cel mai bun rol masculin (Cătălin Chirilă) de la Festivalului Internațional de Teatru „Theater at the Crossroads” din Serbia, 2022.
Dramatizarea după Johannes von Tepl aparține regizorului. (Nu am descoperit formidabilul traducător.) Textul tulburător vine de pe la 1400 și a fost redescoperit secolul trecut. Discursul despre moarte, morala vieții ținută de însăși Moartea care-ți amintește că are chipul tău încă de când te naști și te însoțește permanent ca pe bază de contract întru împlinirea Mântuirii – nu se pot transcrie ușor în cuvinte pământene. Cuvintele sunt și trebuie consumate în timp real din montarea curat nepământeană al cărei protagonist este Cătălin Chirilă. Se înțelege, interpretează și Plugarul, și Moartea.
E puțin probabil să vedem spectacolul la Piatra-Neamț. La Casa de Cultură a Sindicatelor și la Cinema Mon Amour nu prea ai condiții pentru partea de proiecție video. La TT acustica-i decedată dinainte de criminala mușamalizare a distrugerilor din acel proiect cu finanțare europeană și obiective neatinse, iar Plugarului nu-i poți pune microfon la purtător căci se pierde contrapunerea cu Moartea care „rulează pe bandă”. Faza-fazelor e că un raid la Bacău se justifica și din punct de vedere… financiar. Un bilet costa numai 60 de lei! Inutil de reamintit că un loc bun la prăpădita noastră Casă de Cultură e mai mult decât dublu pentru întâlnirea din noiembrie cu Maia Morgenstern și Emilia Popescu.
Peste toate, cumva pentru a închide bucla în bătăi accentuate de inimă, se cuvine împărtășită o altă conexiune pietreană. Cătălin Chirilă predă actorie la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. Foto-video predă tot acolo Andrei Cozlac, după ce i-a fost student profesorului Matei Bejenaru, titularul disciplinei, cel care-și aduce aminte de diploma de inginer energetician by Electro Iași, 1988 la întîlnirile promoției. De înțeles devine bucuria unei minuni de absolvent din 1982 al Liceului de matematică-fizică „Petru Rareș”, care a început Mașini-Unelte la Facultatea de Mecanică din Iași și a terminat actoria. E însuși rectorul de la „George Enescu”, profesorul Aurelian Bălăiță, altfel încă un pietrean bolnav cronic de ce-a fost TT cândva și n-o să mai fie. Mărturie, la nevoie, depun și Purcărete, și Buhagiar.
Viorel COSMA