În perioada 24-27 noiembrie 2022 a avut loc Concursul Internațional de Interpretare Muzicală „Emanuel Elenescu”, ediția a XXXI-a. Noutatea acestuia a fost Conferința cu titlul: Pregătirea apariției scenice a elevilor din școlile vocaționale. Aceasta a fost moderată măiestrit de Claudia Robu, realizator emisiuni culturale TVR, care ne-a împărtășit din experiența personală artistică, ca fost elev al clasei de canto al Liceului de Arte „Victor Brauner”. Elevii au aflat că emoțiile există și la marii artiști. S-au născut întrebări, s-a creat un dialog, s-au dat răspunsuri. Personalitățile invitate au vorbit despre aceste emoții.
Conferința a avut invitați speciali, nume de valoare națională: prof. dr. Adrian Brăescu, consilier Secretar de stat – din partea Ministerului Educației, conf. univ. dr. Vasilica Stoiciu Frunză de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași; Inspectoratul Școlar Județean Neamț a fost reprezentat de prof. Irina Horghidan. Din partea Liceului de Arte „Victor Brauner” au participat activ la această conferință prof. Luminița Macavei și prof. dr. Otilia Badea.
Tema expusă de doamna profesoară Luminița Macavei, prezentată cu multă sensibilitate, dragoste pentru copii și pentru actul artistic, a avut ca titlu Psihologia solistică a micului violonist. La cererea moderatoarei, tema conferinței a fost tratată prin experiența solistică de violonist a doamnei profesoare.
Doamna conf. univ. dr. Vasilica Stoiciu Frunză a prezentat triunghiul elev-profesor-părinte, amintind faptul că profesorul are nevoie de mai multe școli (școala de specialitate, de pregătire emoțională cu elevul, școala apariției fizice pe scenă…), dar, cea mai grea, câteodată, școala părinților. Este nevoie de mult tact, înțelepciune pentru a ști cum să prezinți părintelui modul în care trebuie să se îmbrace corect copilul pe scenă. ”Există un numitor comun al reperelor muzicale: disciplina!” Important este ca, atunci când apari pe scenă, să ai un confort fizic și psihic, să fii îmbrăcat adecvat, să stai într-o poziție corectă.
Orice apariție scenică are conținuturi de cunoaștere, de dezvoltare; de aceea este absolut necesar să fie bine studiate, cunoscute și cele mai mici detalii legate de partitură înainte de a te prezenta pe scenă. Este o „aventură responsabilă în marea muzică”. Artistul transmite un mesaj și trebuie să fie convingător în ceea ce face. Vasilica Stoiciu Frunzăa subliniat aplicabilitatea ideilor discutate pe parcursul conferinței din perspectiva importanței momentului de pregătire anterioară unei apariții în fața publicului.
În încheierea conferinței, doamna prof. dr. Otilia Badea, a vorbit despre „Reconceptualizarea studiului în interpretarea scenică – o perspectivă filozofică în educația muzicală”, o prezentare foarte bine documentată.
Personalitățile muzicale care au onorat cu prezența Concursul Internațional „Emanuel Elenescu” au transmis câtevagânduri despre acest eveniment. „Acest concurs este de o importanță enormă pentru descoperirea, susținerea și promovarea tinerilor interpreți la diferite instrumente muzicale din România și din alte țări. De asemenea, multe felicitări pentru întregul staf, care a lucrat la desfășurarea impecabilă a lucrărilor pe durata întregului concurs! Cu deosebit respect și prețuire, dirijor Valentin Doni, președintele concursului.”
Claudia Robu, moderator al conferinței și prezentator al Galelor:„Ştim că Piatra-Neamț poartă denumirea de „Perla Moldovei” . Este un punct de pornire firesc spre o altă „Perlă” a acestui oraş: Concursul Internațional de Interpretare Muzicală „Emanuel Elenescu”. Este un eveniment organizat de Liceul de Arte „Victor Brauner”- care timp de 31 de ediții a dat şanse multor elevi ce aparţin (sau au aparținut) liceelor de specialitate. Şanse de a concura în primul rând cu propriile emoții, apoi cu emoția de a se afla în fața unor nume marcante ale spațiului muzical românesc şi nu numai. Un lucru este sigur: EXPERIENȚA este primul premiu cu care aceştia pleacă acasă. Acasă- în bucătăria studiului propriu, acasă- în sânul familiei, acasă- cu propriul fel de a începe o nouă Cale. Mai clară, mai plină de sens. Cred că Emanuel Elenescu ar aproba cele scrise mai sus şi cred că ar mai adăuga ceva. Ce anume? Mergeți „Acasă” şi veți găsi nenumărate răspunsuri. Un jurnalist m-a întrebat, după Gala acestui concurs: „Viitorul SUNĂ bine?” Primul lucru care mi-a venit în minte a fost faptul că „Viitorul SUNĂ bine de la Piatra-Neamț”!”
Motivante au fost cuvintele de apreciere pe care participanții, membrii juriului și alte personalități le-au rostit. Inițiatorul concursului, prof. Mihăiță Albu – președintele juriului din acest an, întreaga Echipă Elenescu, formată din peste 30 profesori le mulțumesc juriului, format din cadre didactice din învățământul universitar, intrepreți consacrați din filarmonică și operă, concurenților, profesorilor și părinților care i-au susținut.
Au evoluat la cele două secțiuni ale concursului, peste 500 candidați, dintre care 170 din Republica Moldova. Marele Premiu la secţiunea Muzică Tradiţională a fost câștigat de Cătălin Gușevatîi (clasa a XII-a acordeon, prof. îndrumător, Petru Știucă), de la Liceul Republican de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Chișinău. Unul dintre finaliștii secțiunii Muzică Tradiţională a fost Bianca-Maria Țupu (clasa a XII-a, canto tradițional românesc, prof. îndrumător, Mihaela Mancaș), de la liceul organizator. La secţiunea Muzică Clasică a câștigat Sofia Smărăndescu (clasa a XII-a, vioară clasică, prof. îndrumător, Magdalena Ursu, prof. corepetitor, Cătălin Răducanu) de la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” din București.
Vă invităm să urmăriți Gala muzicii tradiționale:
și pe cea a muzicii clasice:
și vă așteaptăm cu drag la edițiile viitoare!
Lucreția Stroici, Carmen Corlățeanu