Pentru locuitorii comunei Făurei, 2022 s-a dorit a fi unul foarte important în evoluția economică și socială. Dacă până atunci nu se realizaseră decât câteva investiții, nesemnificative, pretențiile au crescut de la o lună la alta, și asta datorită celor văzute la celelalte UAT-uri din zonă. De aceea, actuala administrație publică locală, în frunte cu primarul Petrică Bujor, s-a decis să o ia metodic, cu toate că în primii doi ani din acest mandat, vorba primarului, ”s-au întocmit doar hârtii și nimic mai mult”. Ei bine, iată că aceste eforturi vor fi răsplătite cu vreo 4-5 proiecte, două de asfaltare, de înființare a unui parc, de construire a unui cămin cultural și de alimentare cu gaz metan.
– Domnule primar, cum ați caracteriza primii doi ani din mandatul actualei administrații publice locale a comunei Făurei?
Au fost doi ani relativ buni. Spun asta pentru că, după doi ani de întocmit documente, doi ani de birocrație aprigă, începe să se materializeze ceva și în comuna Făurei. De exemplu, recent am semnat contractul de achiziționare a unei nacele, un mijloc de transport folosit pentru întreținerea iluminatului public stradal, dar și pentru toaletarea arborilor. Finanțarea este asigurată prin GAL, cu fonduri europene. Mașina va ajunge la Făurei în ianuarie sau februarie.
– Cât costă?
În jurul sumei de 25.000 euro, fonduri nerambursabile, dar și cu o contribuție de cofinanțare de 30.000 lei. Al doilea succes este legat de părculețul din centrul satul Budești, pentru care ne chinuim de doi ani.
– Delfinul și peștii…
Da, am semnat contractul de lucrări, iar tematica acestui parc este una piscicolă, asta datorită luciului de apă de la iazul din comuna noastră. Proiectul este avizat și de AFIR, iar atunci când ne va da voie vremea, vom începe lucrările, acestea fiind licitate deja. Licitația a fost câștigată de o firmă din comuna Podoleni. Noi am avut o colaborare bună cu această societate, care ne-a asfaltat și o uliță în satul Budești.
– La ce nivel s-a ajuns cu documentațiile la drumuri?
Suntem în faza de autorizare la cele două proiecte de drumuri comunale, unul pe Programul Anghel Saligny, iar celălalt din fonduri proprii. Ca lungime, ambele ar însemna circa 10 km. Pentru comuna noastră este o adevărată minune, știindu-se că în deceniile din urmă nu s-a asfaltat mai mult de 1,8 km de drumuri comunale și sătești. Acum, lucrurile se prezintă cu totul altfel. Aceste modernizări, ca să nu exagerez, ar acoperi cam 70% din lungimea totală a drumurilor comunale și sătești. Pentru comuna noastră este un succes imens. Prefer să spun mai puțin de cât va fi în realitate, pentru că așa este mai bine.
În curând, rețea de gaze naturale
– Ce mai aveți de făcut?
Zilele acestea ne vom interesa, pentru proiectul din fonduri proprii, dacă vom putea da drumul la licitație, cu clauză suspensivă, adică, pe mai mulți ani. Bani sunt, de această dată, din bugetul local, iar sumele pe care le avem acum nu acoperă, deocamdată, întreaga investiție. Vom moderniza treptat drumurile, funcție de fondurile pe care le vom avea. Noi suntem la final cu documentele și vrem să scoatem autorizația de construire, pentru că avem toate avizele. Vrem ca în perioada de iarnă, când nu se poate lucra, să terminăm cu toată birocrația, ca în primăvară să dau ordin de începere a lucrărilor. Asta nu înseamnă că cei 10 km de asfalt se vor face anul viitor. Spun acest lucru, pentru că proiectele multianuale pot dura și 3-4 ani. În schimb, pe Programul Anghel Saligny, proiectul are 4,9 km de covor asfaltic, cu fonduri de la guvern. Cu ambele proiecte, cu fonduri guvernamentale și propriii am acoperi aproape totul, aproximativ 10 km. Eu sper să facem mai mult de un km pe an din fonduri proprii. Proiectele vor începe concomitent. Astfel, prin Programul Anghel Saligny o să fie o licitație, iar pe fonduri propriii altă licitație, iar lucrările vor demara cam în același timp. Dacă Dumnezeu ne va ajuta, vom asfalta mai mult de 2-3 km pe an. Asta este dorința mea, să depășim 2 km pe an. Eu sper ca până la sfârșitul mandatului să terminăm cele două proiecte. Avem ceva bani prinși în bugetul propriu, care asigură, deocamdată, asfaltarea a 2 km. Dacă este finanțare pentru 2 km, pot să mai prind încă 2 km.
– Sunteți una dintre puținele comune fără un cămin cultural.
Așa este. Din păcate, pe moment, suntem în faza de proiectare, iar cererea a fost depusă la Compania Națională de Investiții, unde suntem pe lista sinteză, fiindu-ne solicitate documente pentru căminul cultural din satul Budești. În prezent, suntem în etapa de proiectare-avizare în faza de final. Construcția va fi ridicată nu departe de șosea. Locația este OK, cu toate că nu va fi în zonă centrală, dar nici într-o zonă periferică a satului, pentru că în jur se construiesc locuințe, iar zona este foarte tânără. Satul Budești se extinde pe lat, cum zicem noi, spre Bozieni.
– Ce lucrări mai aveți în lucru?
Suntem în faza de concesiune a serviciului de alimentare cu gaz metan. Asta înseamnă concesiune-execuție, numai că, deocamdată, nu am organizat licitația. Suntem în faza de publicare anunțuri în Monitorul Oficial. Este o procedură de vreo 75 zile. De asemenea, la sfârșitul lunii ianuarie vrem să depunem un proiect și pentru modernizarea sistemului de supraveghere video. Avem camere de supraveghere, dar nu sunt funcționale. Acestea au fost finanțate tot cu fonduri europene.
Iluminat public de un milion de euro
– Despre iluminatul public ce puteți spune?
Am depus un proiect la Autoritatea Fondului de Mediu, cu șanse reale de reușită, în august 2022, privind eficientizarea sistemului de iluminat public. Am fost printre primii care au depus, fiind vorba de un milion de euro. Depunem documente la AFM, pentru că până acum nu au fost evaluate proiectele, și așteptăm.
– Această instituție are cei mai mulți bani din România, de ce nu dă drumul la finanțări?
Nu știu de ce nu sunt evaluate proiectele. Eu știu că, în trecut, au fost implementate multe proiecte în Neamț, din fondurile AFM. Dar, acum așteptăm vești de la București.
– Cum va arăta comuna peste 3-4 ani?
Problema este că, sincer spun, am plecat la drum de la zero, asemenea altor comune în anul 1990. Repet, sunt în sistem de atâta timp, dar birocrația este mare. Lucrez de doi ani numai la hârtii, iar rezultatele nu prea se văd. Însă, sperăm ca din primăvară să începem în forță. Rectific, nu sperăm, pentru că avem deja certitudini că se vor schimba foarte multe lucruri în comuna Făurei, vitregită timp de trei decenii, dacă nu și mai bine. Oamenii, pe bună dreptate, în acest moment sunt nemulțumiți, pentru că nu se văd realizări deosebite. Nu este ceva mare, clar, care să se impună și care să fie în vizorul tuturor. Iar mie mi se pare normală reacția oamenilor. Însă, sper că în acest an vom începe în forță lucrările. Vom începe lucrările la parc, apoi la drumuri, poate dă Dumnezeu și o să vină și finanțarea pentru gazul metan, ca să dăm pe execuție, cu finanțare pe Programul Anghel Saligny.
– Ce vă doriți în acest moment?
Vreau să concretizez ceea ce voi face. Înainte de a nominaliza vreo investiție, trebuie să am certitudini.
– Ați fost ajutat de vreo persoană politică?
Există o persoană care m-a ajutat foarte mult în ultima vreme, dar pe care o voi nominaliza mai încolo.
– Ce transmiteți locuitorilor comunei la început de an?
În primul rând, să aibă încredere în mine că nu-i voi dezamăgi. Apoi, tot ceea ce mi-am pus în plan acum doi ani se va realiza. Dacă marile lucrări de infrastructură vor ajunge și în comuna Făurei, asta înseamnă că nu am candidat de pomană în 2020. Sunt fiu al acestei comune, familia mea aici își duce traiul de zi cu zi și cred că a venit și vremea comunei noastre. În rest, sănătate, realizări deosebite oamenilor și multe bucurii în casele tuturor. (Rep.)