Vezi primul episod aici.
Inaugurarea instalaţiei de transport pe cablu din 16 februarie 2008 a adus la Piatra-Neamţ un adevărat „sobor” de VIP-uri politice apropiate primarului Gheorghe Ştefan. Printre zâmbăreţii fruntaşi se numărau vedete politice cu influenţă şi greutate în pedelizarea şi impunerea băsismului în România, de genul Gheorghe Flutur sau Cezar Preda.
Printre participanţi, o figură aparte făcea Michael Bitterl, prezentant ca vicepreşedinte Doppelmayr, firma asutriacă furnizoare a echipamentelor, implicată şi în execuţia Telegoalei. „Este o zi mare. Este o instalaţie grozavă. Este o instalaţie unică, pentru că nu traversează dealuri, ci merge deasupra oraşului, deasupra caselor, până în vârful muntelui. Când ne-aţi încredinţat comanda de a realiza această telegondolă, aţi dovedit că aveti încredere în compania noastră. Astăzi vă mulţumim pentru această încredere şi vă spunem că aveti o instalaţie de telecabine superbă. Vă transmit toate urările de bine din partea companiei noastre şi vă doresc succes. Sunt sigur că instalaţia de telegondolă se va bucura de succes. Vă dorim să nu aveţi probleme, să funcţioneze cât mai mult”, declara austriacul. Mărturie stă Monitorul de Neamţ, preluat ulterior (şi) de Forumul TRAM CLUB ROMÂNIA al Comunităţii prietenilor mijloacelor de transport în comun. Un adevărat serial de materiale dedicat zisei investiţii emblematice este încă disponibil aici ( ).
Discret de nu se poate era Costin Frâncu, pe numele complet Costin Marian Frâncu, prematur uitatul director al antreprenorului general, SC Dunărea SA Bucureşti. Prematur uitate sunt şi scandalurile cumplite legate de această firmă. Nu e vorba numai despre telegondolele edificate împreună cu acelaşi partener austriac la Sinaia sau Borşa, pe lângă cea din Mamaia. Firma asta pretindea în urmă cu peste 20 de ani, prin vocea boss-ului, că nu are absolut nicio legătură cu vestita firmă de comerţ exterior cu acelaşi nume a Securităţii ceauşiste. Legăturile, faptele şi activităţile dezvăluite de presa vremii îl contraziceau pe Frâncu. Peste toate, cotidianul Ziua afirma că personajul făcuse parte din conducerea firmei Securităţii.
Una dintre porcăriile memorabile necomentate la Piatra-Neamţ, în condiţiile apăsătorului Regim Pinalti, rămâne implicarea Dunărea SA în escrocheria de proporţii ce a dus la dispariţia ARO Câmpulung. Lămuritoare sunt articolele cu dezvăluiri precum cele ce au supravieţuit aici şi aici. Să ne înţelegem, vorbim despre un palmares neonorabil anterior descinderii la confluenţa Cuejdiului cu Bistriţa. Peste ani, Dunărea şi Frâncu aveau să revină în atenţia publicului cât de cât interesat, odată cu scandalul mondial Panama Papers. Titlul dat de national.ro pe 29 septembrie 2015 grăieşte de la sine: Telegondolele lui Costin Marian Frâncu au cărat milioane de euro în Panama. Devine astfel legitim să te întrebi dacă afacerea de la Piatra-Neamţ nu e una cu cronologie inversă, cu premeditare? Adică, nu cumva Frâncu umbla prin ţară şi căuta ampalsamente pentru telegondolele austriecilor înainte ca Gheorghe Ştefan să slobozească gândurile/braşoavele sale despre mărirea turistică bazată pe cabluri întinse peste oraş, pârtii de schi aberante, başca un oarece lift de urcat Pietrica? (va urma)
Viorel COSMA