Clinica Platinum Optic din Piatra Neamț este cunoscută pentru calitatea serviciilor oferite, dar și pentru modul în care interacționează cu pacienții din momentul în care aceștia îi trec pragul. Procedurile interne au același scop, totul pentru pacient, în scopul însănătoșirii sau al ameliorări stării de sănătate a acestuia. Pentru asta, rolul personalului și al medicilor, în special, este esențial. De aceea, un dialog, în paralel, cu doi profesioniști în domeniu – medici oftalmologi ai clinicii – arată cum pasiunea pentru meserie, coroborată cu serviciile oferite în cadrul unei clinici de prestigiu, pot duce la împlinire profesională.
– De ce ați ales să practicați meseria de medic?
Radu Doliscinschi: Dorința de a deveni medic a apărut devreme, în copilărie, inspirația fiind mama, care de asemenea este medic (pediatru). Îmi amintesc din vacanța de vară zilele petrecute alături de ea, când o însoțeam la spital să o privesc cum consultă pacienții. În perioada liceului am început să fac voluntariat în secțiile de chirurgie generală și UPU. În clasa a XI-a am început să mă pregătesc pentru admiterea la Medicină.
Oana Maxim: În jurul vârstei de 16 ani am avut o problemă de sănătate care m-a făcut să iau contact cu sistemul medical. A fost o perioadă plină de evaluări și analize. Am rămas fascinată de felul în care medicii pot dezlega enigmele medicale, schimbând, astfel, viața pacientului în bine. Pe lângă pasiunea față de știință, interacțiunea cu medicii care m-au tratat cu multă empatie și amabilitate, m-a motivat să aleg această cale. Pentru a fi medic e nevoie de iubire față de oameni. Ulterior, o persoană dragă mie mi-a făcut cadou cărțile pentru admiterea la facultate și așa a început cariera mea.
– Unde v-ați finalizat studiile? Și cum de ați ales această specializare?
Radu Doliscinschi: Am finalizat Facultatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București. Deși după cei 6 ani de studii deja mă simțeam „acasă” în București, pentru studiile de specialitate am preferat să vin în Iași, din dorința de a fi mai aproape de părinți. La finalul facultății știam că îmi doresc să practic micro-chirurgie. Mereu m-au pasionat activitățile de detaliu, ce presupun atenție și dexteritate sporită. Am concluzionat că Oftalmologia este specialitatea care mi se potrivește. Am început studiile de rezidențiat în Clinica de Oftalmologie I a Spitalului Județean Clinic de Urgență „Sf. Spiridon” Iași, sub îndrumarea Prof. Dr. Chiseliță Dorin.
Oana Maxim: Am urmat Facultatea de Medicina și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași. În prima garda la Oftalmologie, m-a impresionat faptul că toată activitatea se desfășura la microscop. La finalul anului VI, Oftalmologia a devenit unică opțiune pentru mine. Este o ramură medicală completă și complexă și în același timp delicată, de finețe, ce oferă medicului satisfacții profesionale extraordinare. Toate acestea au stat la baza deciziei mele, cât și dorința de a fi chirurg. După examenul de rezidențiat am început pregătirea în Clinica de Oftalmologie I a Spitalului Județean Clinic de Urgență „Sf. Spiridon” Iași, sub îndrumarea Prof. Dr. Chiseliță Dorin și a d-nei Prof. Dr. Camelia Bogdănici.
– Unde v-ați stabilit după ce ați terminat studiile?
Radu Doliscinschi: Imediat după examenul de specialitate, activitatea mea profesională s-a desfășurat în mai multe orașe: Iași, Bacău și Piatra Neamț. De asemenea și Oana a început să ofere consultațiile în Piatra Neamț.
Oana Maxim: Am putea spune că suntem stabiliți în două orașe: în cursul săptămânii în Piatra Neamț, iar în week-end mergem acasă, în Iași.
– Ce vă atrage mai mult, consultațiile sau intervențiile?
Radu Doliscinschi: Deși îmi face reală plăcere să consult, în timpul intervențiilor chirurgicale mă simt cel mai bine. Chirurgia la nivelul ochiului, un organ atât de mic și complex, e o adevărată provocare. Pasiunea și dorința de a ne dezvolta cunoștințele, abilitățile chirurgicale și manualitatea, ne-a purtat până în India unde, în cadrul unui spital și alături de o echipă de profesioniști, am urmat un stagiu intensiv de specializare în chirurgia cataractei. Această experiență profesională ne-a ajutat enorm în practica actuală, unde încercăm să fim cât mai buni, pentru a oferi pacienților servicii medicale de calitate, cu rezultate pe măsură.
Oana Maxim: Îmi place în egală măsură atât să consult, cât și să operez. Ambele sunt importante în actul medical. Consultația nu presupune doar o examinare medicală amănunțită a pacientului, ci și creare unei legături cu acesta, mai ales în cazurile în care patologia impune și o intervenție chirurgicală. Încrederea pacientului în medic este esențială în realizarea actului medical. Impactul fizic și emoțional al unei afecțiuni asupra pacientului variază în funcție de mai mulți factori, astfel că abordarea este diferită și pentru fiecare, pliată după nevoile acestuia. Mă asigur că ofer informațiile medicale într-un limbaj simplu, astfel încât să fie pe deplin înțelese. Cu regret am constatat că mulți dintre pacienți nu știu că anumite afecțiuni sunt tratabile chirurgical, cum este de exemplu cataracta, unde sunt șanse foarte mari de recuperare a vederii.
– De ce ați ales parteneriatul cu Platinum Optic?
Radu Doliscinschi: Am ales parteneriatul cu Clinica Platinum Optic Piatra Neamț atât eu, cât și Oana, deoarece este un loc ce ne permite desfășurarea actului medical la standarde înalte, echivalente cu spitalele din vestul Europei. Misiunea noastră este să ajutăm oamenii să vadă mai bine. O vedere mai bună contribuie la îmbunătățirea stării de sănătate și crește calitatea vieții pacienților. Aici zilnic evaluăm pacienți de toate vârstele, de la copii până la vârstnici și desfășurăm activități medico-chirurgicale, cât și de optometrie. Totodată, personalul clinicii completează cu o atmosferă caldă și plăcută, cu timp adecvat alocat fiecărui pacient.
Oana Maxim: Clinica Platinum este dotată cu echipamente de ultimă generație, fiind și unul dintre criteriile care au stat la baza alegerii acestui parteneriat. Practic, dispune de toate mijloacele necesare unui medic pentru depistarea, evaluarea, diagnosticarea și tratarea precoce a majorității afecțiunilor oftalmologice frecvente cum ar fi: vicii de refracție la copii și adulți, tratamentul chirurgical al cataractei, evaluarea și urmărirea glaucomului cât și tratamentul unor afecțiuni retiniene. De asemenea, în sprijinul pacienților, prin colaborarea cu Casa de Asigurări de Sănătate, o parte dintre servicii sunt gratuite.
– Care este cel mai dificil caz pe care l-ați tratat?
Radu Doliscinschi: Cele mai dificile cazuri sunt cele în care pacienții se prezintă târziu la medic. De multe ori, în speranța de a trece de la sine sau prin administrare de tratamente nepotrivite, se pierd momente cheie pentru rezolvarea cazului. Încurajez prezentarea precoce pentru consultație, stabilirea diagnosticului şi tratamentului adecvat. De exemplu, pacienții diagnosticați cu cataractă amână intervenția chirurgicală și se expun fără să știe la multiple complicații care ar putea să apară în timp: scăderea marcată a acuității vizuale, apariția glaucomului și distrugerea nervului optic. Aceste situații, destul de frecvente, îngreunează și munca chirurgului, făcând actul chirurgical mai dificil, grevat de multiple complicații intra-operatorii, dar și o recuperare postoperatorie anevoioasă.
– O întâmplare plăcută din sala de operații/cabinet.
Oana Maxim: Cele mai plăcute momente pentru un chirurg oftalmolog sunt întâlnite în general după intervenția chirurgicală. Satisfacția maximă apare în cazurile pacienților cu cataractă matură. Aceștia, anterior intervenției reușesc să deslușească doar umbre, astfel că necesită însoțitor pentru deplasare și pentru desfășurarea activităților uzuale. Chirurgia cataractei le redă vederea și – prin urmare – independența. Astfel, aceste momente de bucurie ale lor se reflectă și asupra noastră.
– Cum păstrați legătura cu pacienții după intervenții? Este important acest lucru sau, o dată efectuata intervenția, e suficient să revină pacientul atunci când simte nevoia?
Radu Doliscinschi: Păstrarea legăturii cu pacienții după intervenții este esențială. Actul medical nu se termină la finalizarea intervenției chirurgicale, ci în momentul în care pacientul este vindecat. După operație, pacientul este evaluat imediat a doua zi post-operator, la 7 zile și la 30 zile, moment în care se apreciază rezultatul final. Tocmai de aceea, în sprijinul lor, oferim o cale de comunicare telefonică directă cu medicul chirurg, unde pacientul se poate adresa în cazul în care apar orice simptome sau nelămuriri între consultațiile stabilite post-operator.