– Prin ce împrejurare ați ajuns director al Școlii Gimnaziale Făurei?
În această școală am venit în 2017, fiind încadrată ca profesor de limbă engleză. Înainte fusesem titulară la Borca, iar la Făurei am venit prin detașare, timp de doi ani. După, am reușit să mă transfer aici. Am ajuns la Făurei funcție și de disponibiltatea posturilor. Locul de aici era ocupat de o titulară. Important a fost că atunci când am ajuns la Făurei, totul mi-a plăcut: copiii, colectivul de cadre didactice. Până în momentul transferului, m-am tot detașat. Cred că am fost în toate comunele din jurul municipiului Piatra Neamț. Am fost angajată la Roznov, Săvinești, Dobreni, Dumbrava Roșie. Asta a fost disponibilitatea posturilor. Practic, aici, la Făurei, m-am lipit de toate și mi-am cerut transferul. În funcția de director sunt din 17 ianuarie 2022. Împlinesc un an în această funcție. Fostul director a plecat în localitatea sa natală, la Moldoveni. Inițial am primit detașare aici în interesul învățământului. Am vrut să văd dacă mă pliez pe funcție și dacă pot face față provocărilor, pentru că există mari provocări. Contează foarte mult să știi să le prioritizezi. În 3 săptămâni aveam și colocviu la Suceava pentru gradul I. Pe 17 ianuarie 2022 am intrat ca director interimar, iar a doua zi, cei de la ISJ Neamț au anunțat concurtsul. Practic, am avut o lună la dispoziție să mă pregătesc pentru concursul de directori. Din cele 4 săptămâni, una m-am pregătit pentru colocviul de la Suceava, pentru gradul didactic I. Am învățat în cele 3 săptămâni, dar m-am bucurat de susținrrea colegilor, a doamnei secretar, a tuturor.
– Ce are în plus acestă școală față de altele?
Acest lucru se simte. Nu trebuie să caut un motiv anume. Lucrul acesta se simte în momentul în care pășești în școală, în momentul în care am intrat la lecții, la copii.
– Aici sunt copiii de agricultori îm proporție de 99%.
Așa este. Dar sunt copii cum sunt peste tot. Sufletul de copil este universal. Nu trebuie să căutăm neapărat, fie că acești copii provind din mediul rural, spre deosebire de alții care sunt de la oraș. Copilul este copil peste tot.
”Ne trebuie sală de sport”
– Cum a fost în luna decembrie 2022?
Luna trecută, am avut programate două activități mai importante. Este vorba de Ziua Națională a României, de pe 1 Decembrie, pe care am pregătit-o într-un timp relativ scurt. Pentru cei din clasa a VIII-a urmează un examen greu, dar cu sprijinul colegilor, a doamnei prof. Crăivan, de limba romănă, o doamnă foarte implicată și care chiar pune suflet în ceea ce face, am reușit o activitate așa cum am procedat și în anii anteriori. Copiii au venit îmbrăcați în costume populare, au recitat poezii și cântat cântece
patriotice și am sărbătortit momentul. La fel am procedat și la serbarea dedicată Nașterii Domnului Iisus Hristos, activități de iarnă. Îmi place să spun Nașterea Domnului, pentru fiecare om în parte această sărbătoare înseamnă ceva. Copiii sunt nerăbdători și așteaptă să vină Moșul. Noi, adulții, așteptăm cu nerăbdare concediul, unii poate se adună cu familia, unii merg la biserică. Pentru copii, așteptarea Moșului, a cadourilor înseamnă foarte mult.
– Ce investiții ar mai trebui efectuate la școlile din comună?
A fost o reabilitare a Școlii Făurei cu ani în urmă, dar eu nu eram aici. Noi am avut lucrări de reparații la Școala Budești. A fost vorba de refacerea tâmplăriei, am suplimentat camerele. Am avut o analiză de risc în luna martie anul trecut, la care ni s-a spus să suplimentăm numărul de camere. Au fost reparate ușile și au fost efectuate mai multe lucrări mai mici, dar foarte importante.
– Dintre instituțiile locale, care este mai apropiată de școală?
Toate sunt apropiate de școală. Comunitatea, în general, este foarte aproape de școală. În primul rând, Primăria este lângă noi, la fel Biblioteca din comuna Făurei. Avem o colaborare bună și cu dispensarul și cu Postul de poliție.
– Ce lipsește acestei școli?
Are nevoie de un teren de sport modern, cu covor sintetic și toate celelalte, respectiv, instalație de nocturnă și vestiare. La fel, și o sală de sport. Terenul de sport calitativ se poate îmbunătăți, dar sala de sport poate să țină loc și de spațiu pentru spectacolele organizate de școală. În timpul iernii, copilașii își desfășoară activitatea la orele de sport într-o clasă improvizată.
”Înfiiințarea unui laborator modern de informatică”
– Ce proiecte aveți în lucru?
Momentan, sunt două proiecte în desfășurare, dar urmează și al treilea. În privința ultimului, este vorba de un proiect de investiții cu ajutorul primăriei. Dar, o să încep cu proiectul ”Calitate și incluziune prin educație”. Avem 16 elevi, care sunt cu cerințe educaționale speciale, copii cu un risc major de abandon școlar. Proiectul este în colaborare cu CJRAE Neamț. De două ori pe lună, un logoped și un psiholog ne vizitează și desfășoară activități cu copiii. Tot în fiecare săptămână se desfășoară activități remediale cu acești copii. Al doilea proiect, care tocmai și-a început activitățile este PNRAS. Suntem una dintre cele 21 de școli beneficiare din județul Neamț a acestui proiect și se referă tot la reducerea abandonului școlar. Copiii sunt selectați, iar acest program se adresează numai elevilor de gimnaziu, clasele V-VIII. Săptămâna trecută am început activitățile efective cu elevii. Sunt activități remediale la limba română și matematică, cu scopul de a îmbunătăți notele care se iau la evaluarea națională. Anul trecut am avut jumătate dintre elevi cu note de 5. Ca atare, se poate și mai bine. Comuna Făurei este situată la granița dintre cele două vechi ținuturi, Neamț și Roman. Eu sunt din Piatra Neamț, iar ca mine mai sunt două cadre didactice. Apoi sunt două persoane din comună, iar celelalte cadre sunt din Roman. Mai avem o persoană care este din Mărgineni. Comuna Făurei este mai aproape de Roman și chiar la cercurile pedagogice școala noastră ține de zona Roman. Așa se întâmplă și la Inspectoratul Școlar, noi fiind incluși în zona Roman. Dar, eu nu fac separarea dintre cele două vechi ținuturi. Eu fiind din Piatra, nu văd nicio diferență de calitate între orașe sau apropierea de centrele urbane, care să creeze vreo diferență. Al treilea proiect urmează să fie pus în practică în timp. Este în colaborare cu Primăria Făurei, fiind prin PNRR. Vom face analiza de nevoi a instituției noastre pe care o vom trimite la primărie, care va întocmi un proiect către Ministerul Învățământului, pentru dotarea sălilor de clasă. Este vorba de mobilierul școlar, care nu a fost schimbat în ultimii 5 ani, dar și digitalizarea acestor clase, cu tot ceea ce implică acest fenomen. Avem în plan și un laborator de informatică. Avem unul, dar este de generație veche.
– Ca director, ați avut momente dificile?
Sunt probleme și dificultăți în fiecare zi. Școala are 184 de copii și nu este ușor. Dar vom merge cu fruntea sus oriunde. (Rep.)