Lumea în jurul căreia orbitează tinerii de astăzi este modelată de tehnologie. Pasiunea pentru robotică a unit pe data de 20 ianuarie un număr mare de elevi la evenimentul „SnowStorm” organizat de echipa Colegiului Național „Ștefan cel Mare” din Târgu Neamț, unde s-a propus provocarea unei competiții „First Tech Challenge”. Competiția îmbină entuziasmul muncii în echipă cu rigorile științei.
„Ziua de 20 ianuarie a fost o zi importantă pentru echipa noastră, Blizzard Eye. Am găzduit primul demo din Neamț organizat în sezonul POWERPLAY și totodată al doilea demo organizat vreodată de noi, la care au participat 8 echipe din zona Moldovei”, declară Bogdan Alucăi, responsabil media al echipei de robotică Blizzard Eye a colegiului.
Ceremonia de deschidere a evenimentului a început alături de doamna profesor Adina-Raluca Margine, directorul Colegiului Național „Ștefan cel Mare” și de doamna profesoară Bianca Tarhon, profesorul mentor al echipei, cea care îi susține pe liceeni încă din prima clipă. Totodată, nu ar fi fost posibilă organizarea acestui eveniment fără sprijinul semnificativ acordat de Primăria Târgu Neamț și sponsori.
„Cu toții vor părăsi competiția în calitate de câștigători. Munca în echipă și abilitățile de rezolvare a problemelor pe care le dobândesc robotiștii din această experiență la demo-ul SnowStorm îi vor pregăti cu succes pentru viitoarele probe la regionale”, a declarat doamna director Adina-Raluca Margine.
„Robotica devine o necesitate în rândul tinerilor, având impact major în toate domeniile. Ea este viitorul pe care îl modelăm cu ajutorul mecanicii, electronicii și al informaticii”, a adăugat profesorul mentor Bianca Tarhon.
Competiție strânsă
Echipele participante la acest demo sunt din Bacău, Iași, Vaslui și Neamț. Modelarea, formarea, educarea cer timp și dăruire. Elevii au petrecut nenumărate ore proiectând, construind, programând și testând roboții lor pe parcursul sezonului la diferite competiții naționale. Conform unor reguli stricte, echipele și-au creionat un brand, pregătindu-și robotul să concureze în acest joc captivant. Piesele au trecut dintr-un contur într-altul, astfel încât plasa de idei a prins fugitiv o realitate tainică. Bazat pe capacitatea de uluire și entuziasm, cunoaștere și intuiție, robotul fiecărei echipe a fost pregătit de inspecția tehnică. În urma inspecțiilor, echipele au început o după-amiază intensă de meciuri de calificare consecutive la care le-au fost solicitate abilitățile. Munca în echipă este divizată: o parte dintre elevi se ocupă de mecanică, iar ceilalți de programare. Ei au avut ca misiune crearea unui robot capabil să parcurgă un traseu și să mânuiască mai multe obiecte pentru care au fost punctați. Robotul trebuie să se poată plimba pe teren în mod autonom, să plaseze păhărele pe niște nivele din plastic. Cel mai greu se câștigă punctele în perioada de autonomie, în care robotul nu este controlat. El vine cu un cod predefinit și trebuie să îndeplinească mai multe sarcini. Când robotul este condus prin telecomandă, acesta este capabil să parcurgă tot terenul și să obțină cât mai multe puncte în diferite sarcini de lucru. Cu o minte deschisă către lume și către orice va mai urma, elevii au fost implicați pe deplin în crearea unor amintiri frumoase în cadrul competiției Snow Storm.
„Am fost atât de fericiți de faptul că toți cei care au participat la evenimentul nostru s-au distrat de minune și au profitat de această oportunitate de a-și testa și îmbunătăți roboții. Ne-am reîntâlnit cu vechi prieteni, am cunoscut noi echipe alături de care am realizat schimb de informații, reușind să înțelegem noi concepte”, a mărturisit Ștefania Coșofreț, membră Blizzard Eye.
Impresii și emoții de neuitat
Competiția a impus îmbinarea aptitudinilor dezvoltate de valorificarea roboticii în mediul liceal. Prin această activitate li se oferă elevilor un alt mod de însușire a unor trăiri, valențe pozitive ale vieții, valori morale și nu numai. Aceste momente au definit atmosfera unui eveniment dedicat roboților și au subliniat coordonatele unice de care au dat dovadă membrii echipelor participante. Prin aplicare unor concepte matematice, de știință din lumea reală, dezvoltarea abilităților de organizare și de formare a echipelor și cooperarea în alianțe la meciuri, toți elevii au putut observa cum funcționează mecanismul unui robot.
„Ne-am pus cu toții sufletul în acest robot. Fiecare piesă e vie pentru noi, înzestrată cu o personalitate și o poveste distinctă. De fiecare dată când îl vedem funcționând conform planului, suntem entuziasmați, iar când ceva se strică, avem inimile frânte”, a spus Răzvan Lupu, membru al echipei #19071 Smart Cluster de la Colegiul Național „Ferdinand I” din Bacău.
„Crearea și testarea design-urilor inovatoare devine simplă și distractivă pentru mine, precum și explorarea conceptelor robotice”, a punctat Denisa Cazacu, membru al echipei #19087 Mironobot, de la Liceul Teoretic „Miron Costin” Pașcani.
Dincolo de tehnologia pe care o învață, elevii își dezvoltă și abilități de comunicare mai bune prin intermediul competiției.
„Aceste abilități fragile de comunicare, colaborare, lucru în echipă, management al timpului, gândire critică, reprezintă atuuri la care avansăm. Participarea la demo este o experiență valoroasă pentru noi”, a declarat echipa #20128 The Eagles de la Colegiul Național „Roman-Vodă” din Roman.
Echipele care au câștigat în alianță premiile „Winning Alliance Captain” și „Winning Alliance 1st Pick” sunt #20128 The Eagles (Roman), sub îndrumarea mentorului Silviu George Lariu și #19071 Smart Cluster (Bacău), sub îndrumarea mentorului Marius Ganea. Obținerea punctajelor excelente contribuie la formarea independenței elevilor, așadar toți profesorii mentorii implicați promovează un proces educațional pozitiv. Ei sunt: Bianca-Gabriela Tarhon – Blizzard Eye, Sebastian Șerban – SnakeTech echipa Colegiului Național „Petru Rareș” Piatra-Neamț, Cornel Ciurezu – EuCodez (Neamț), Silviu George Lariu – The Eagles (Roman), Marius Ganea – SmartCluster (Bacău), Ion Cazacu Davidescu – MironoBot (Pașcani, jud. Iași), Florentina Ungureanu – Cyb3rG0ds echipa Colegiului Național de Informatică Piatra-Neamț, Cristian Mihăiță – Quasar Robotics (Huși, jud. Vaslui). Aceștia oferă prestigiu și determină creșterea interesului în domeniul roboticii în rândul adolescenților. Utilizarea roboticii în educație va crea un impuls puternic care va contribui la abordarea unei game largi de oportunități pentru viitor. Tinerii au transmis emoție și și-au exprimat personalitatea în competiția de la Târgu Neamț. Conduși de pasiunea pentru robotică și programare, și-au demonstrat aptitudinile de îndemânare, concentrare și viteză pentru care au exersat din răsputeri.
Cristina Iordache