În peisajul afacerilor din Neamț, ONLINESHOP SRL este un exemplu de societate comercială, care s-a dezvoltat normal pentru un mediu de afaceri, fără prea multe facilități acordate investitorilor, care este legată de omul care a înființat-o și care a evoluat pe baza unor principii simple, dar ferme. Afacerea s-a dezvoltat în funcție de resursele existente la un moment dat, atent împărțite, a fost evitată tentația boom-urilor financiare cu rezultat îndoielnic, iar rezultatele au venit într-un fel care poate mira: în 19 ani s-a ajuns de la 500 de dolari, punctul de plecare, la o cifră de afaceri de 12 milioane de euro. Firma a fost înființată în 2004, în Piatra-Neamț, cu acționariat 100% românesc, se ocupă de producție, import-export şi desfacere de produse electronice cu branduri de top.
Staţii radio PNI, Smart-Home, electronice de top
Produsele firmei acoperă câteva categorii importante de pe piața de profil, fie că vorbim despre telecomunicații care includ stații radio CB, antene pentru stații radio CB, PMR-urile cunoscute ca Walkie-Talkie, fie o altă categorie mare, ceea ce este cunoscut în limbajul specialiștilor drept CCTV sau video-surveillance, produse dedicate caselor și tuturor spațiilor de locuit sau comerciale.
PNI sau tot ce face mai ușoară viața oamenilor
Din categoria electronice și accesorii auto firma comercializează o gamă largă de produse de la navigație GPS, alte navigații dedicate, cameră auto DVR, monitoare float, cameră marșarier, alarme auto, senzori parcare, boxe auto, plafoniere, tetiere, car kit Bluetooth.
“Noi suntem aici să ajutăm oamenii, oferim consultanță. Suntem autorizați să instalăm produse pe mașini și pe camioane, suntem autorizați de Poliția Română să instalăm sisteme de supraveghere”, punctează Silviu Ionașcu-Strungariu.
O altă categorie de produse ale firmei este cea Smart-Home. Într-o lume în care tehnologia IT este într-o evoluție fulminată a gadgets-urilor dedicate, care ne fac viața mai ușoară acasă, la serviciu, au devenit un must-have al timpurilor noastre. Aici intră de la telecomenzile inteligente, prize și becuri inteligente, aspiratoare robot, hrănitoare de animale la termostate, senzori de gaz, sirene inteligente și purificatoare de aer. Control acces este o altă categorie de produse apropiate celor Smart-Home pornind de la ideea că un simplu releu de 100 de lei poate să dea On-Off la orice, de la o ușă de garaj, la porți, uși și are 99 de utilizatori.
Pentru că iubește vânătoarea, Silviu Ionașcu-Strungariu a adus îmbunătățiri și a modificat o serie de produse din acest domeniu, pornind de la banalele lanterne, cărora le-a pus acumulatori mai buni, cu o durată mai mare de viață, le-a mărit intensitatea luminii și pe care le-a adus la un preț convenabil. Tot în acest domeniu, camerele de vânătoare care pot fi utilizate și în zonele în care nu există curent și internet (cabane, pensiuni, etc) și care pot transmite înregistrări audio-video pe e-mail, instantaneu.
În categoria video-foto-audio&optică, firma realizează și distribuie produse precum camere video sport și accesorii, carduri memorie, jucării interactive pentru copii, monitoare bebeluși, reportofoane și acumulatori externi.
Tot pentru a face viața mai ușoară, firma comercializează o serie de produse din categoria computere și periferice, precum stabilizatoare de tensiune, switch-uri, routere wireless, puncte de acces și adaptoare wireless care pot fi utilizate şi în clădirile de birouri ale firmelor. Din partea de bricolaj, PNI s-a implicat în realizarea de detectoare de gaz, sere și solarii, etilometre, dar și decorațiuni, mobilier de grădină și aparate anti-dăunători.
Povestea frumoasă a unei afaceri de succes
“Vă spun un secret: am făcut ONLINESHOP cu 500 de dolari, în 2004. Am început dintr-o joacă. Aveam două joburi, lucram la Finanțe și la socrul meu, la Costișa. Făceam naveta și, în loc să fiu atent la drum, mă uitam pe lângă drum, după radare. Nu mi s-a părut corect, în loc să îmi văd de condus să pândesc radarele pe stradă. Socrul meu avea un detector, eu mi-am cumpărat cel mai tare detector în acel moment. Am rugat-o pe sora mea din America și mi-a trimis un detector Beltronics, care prindea de la 5 km. Și așa mi-a venit ideea şi am început să mă gândesc cum aduc marfă de calitate din America și, imediat după aceea, din Japonia. Am intrat pe internet am întrebat-o pe cumnata mea la ce bancă are card cu care să pot face tranzacții pe internet. Acum mi se pare de râs pentru că oricine poate plăti orice cu un card, atunci nu era așa… Mi se pare science-fiction că atunci nu știam cine poate opera o plată online pe un site! Singura bancă care avea așa ceva era Banc Post, cardul Taifun. M-am dus aici, în Piatra, la bancă și o doamnă de acolo mi-a spus că nu au așa ceva. Doamnă, am înțeles că nu aveți! (Am înțeles că nu era informată!) Fără să o jignesc am luat o foaie de hârtie: Pot să fac o cerere? Am făcut cererea, a venit cardul. Prima plată, primul blocaj de bani, dar în final am început să lucrăm ușor-ușor. Am cumpărat produse electronice, detectoare din America și după aceea, din Japonia, camere video. La producție am ajuns mult mai târziu. După ce am adus stații radio din America, am zis, hai să aducem din Europa, de mai aproape. Şi aşa am dezvoltat zona aceasta de stații CB cu brandul Midland”, mărturisește Silviu Ionașcu-Strungariu.
Acum, ONLINESHOP a câștigat încrederea consumatorilor și astfel a ajuns să fie partenerul unor retaileri renumiți, dacă ne referim doar la Dedeman, Carrefour, Selgros, Amazon, eMAG. În curând, după o tranzacție importantă pe piața de profil, produsele PNI vor fi comercializate numai prin Amazon, unde acum 20% dintre produsele de la export se vând pe renumitul site de vânzări.
Secretul succesului: ”Să-ţi pui amprenta ta!”
Ca la orice început au apărut probleme cu concurența din Polonia, dar și din alte țări europene, foarte mulți au invadat piața românească cu astfel de produse și atunci, a venit, cumva firesc, idea de a dezvolta brandul propriu în acest domeniu. Brandul propriu vine cu avantajul că poți să îți faci propria politică de prețuri și poți să o susții în timp.
“Am muncit mult până am găsit o idee și un domeniu liber și aşa a luat naștere brandul PNI – Piatra-Neamț-Ionașcu. Toată lumea mă întreabă cum am reușit cu numai 500 de dolari să-mi dezvolt afacerea. 500 de dolari are oricine și oricine putea să facă ceea ce am făcut eu. Dar, mie mi-a venit atunci ideea! Și când văd că omul este Toma necredinciosul și nu crede adevărul… îl iau de umăr și îi spun: Bine, hai să-ți spun un secret! Avem la București un senator important care anual pompează bani în afacerea noastră… Și omul pleacă mulțumit cu povestea asta cu senatorul şi cu pomparea de bani. Este mai complicat astăzi, chiar dacă instrumentele sunt mai la îndemână, acum toată lumea știe cum să găsească un furnizor din orice domeniu, comunicarea este mult mai simplă acum, plățile sunt foarte simple, un SRL îl faci cu 800-1.000 de lei imediat. Dar, ce facem noi în plus? Pentru că vin din spate alte generaţii, acesta-i mersul natural al lucrurilor. Şi atunci, noi avem 40 de angajați, 8 ingineri și inovăm produsele. Inovăm partea de soft și de hard și apoi trimitem schițele pentru asamblare. Avem şi produse făcute 100% la Piatra-Neamţ, adică soft şi hard făcut de noi, testate în Piatra-Neamţ şi după aceea trimise fişierele doar pentru asamblare. Nu luăm produse de acolo, lipim o etichetă de marcă și ne ducem cu ele pe eMAG! Le-am spus oamenilor încă din momentul angajării: dacă nu inovăm rămânem în groapa asta. Le testăm şi le modificăm ca să aibă ceva în plus faţă de un produs pe care l-aţi aduce dumneavoastră mâine, similar. Nu o să mă puteţi bate pentru că nu aveţi acei ingineri care inovează. Acesta este secretul: să-ţi pui amprenta ta!”, povesteşte Silviu Ionașcu-Strungariu.
++++++++++
“Recomandarea mea este ca fiecare casă, vilă, spațiu de locuit să aibă un astfel de sistem de supraveghere, nu pentru a urmări sau a verifica pe cineva. Sistemele de supraveghere au rol de prevenție. Întotdeauna am fost de principiu că este mai bine să previi decât să prinzi. Dacă l-am prins, avem o grămadă de cheltuieli, să-l băgăm la pușcărie, să-i dăm de mâncare acolo, să-l întreţinem. Nu mai bine previn și, poate, nu se mai întâmplă fapta, infracțiunea? Chiar și pentru noi, pur şi simplu nu știu ce s-a întâmplat în curtea mea într-o anumită zi și verific pe acest sistem care înregistrează în continuu 21 de zile sau sunt acționate la mișcare”, spune Silviu Ionașcu-Strungariu, owner al ONLINESHOP, economist de profesie și cel care a dat numele mărcii: PNI: Piatra-Neamț-Ionașcu.
++++++++++
Brandurile proprii sub care produce sunt PNI și Silver Cloud, dar distribuie și produse ale President, Siro, Motorola, TTi, și LEMM, axându-se în principal pe produsele proprii PNI, care reprezintă 60% din cifra de afaceri ajunsă acum la 12 milioane de euro. Profitul firmei o situează în top 5 afaceri în județul Neamț anul trecut, locul I în Top Firme Neamţ cu profitul obţinut în 2021 şi locul II la nivel naţional. În România, firma acoperă 80% din piaţa de profil şi are o cotă de piaţă pe staţii radio de 70%. În ultimii 4 ani, 20% din cifra de afaceri a fost producţie care a mers doar la export și 50% din producția proprie se vinde în afara țării.