Firma Evopack a fost înființată în Piatra-Neamț, în 2015, de tânărul Cosmin Vacariu, după o altă experiență în antreprenoriat din perioada studenției la Cluj. Prima mică afacere, la numai 19 ani, împreună cu cea care acum îi este soție, Cristina, pe atunci doar partener de afaceri și cea mai bună prietenă, era o pizzerie, care nu producea venituri substanțiale. La 21 de ani, Cosmin, care studia inginerie economică, s-a confruntat cu un gol existent pe piață în privința ambalajelor, în special pentru partea de catering, moment în care a început să cerceteze în căutarea unor furnizori în acest domeniu. În urma acestor căutări a înțeles că există o nișă neacoperită în domeniul ambalajelor și de aici a pornit dorința de a înființa propria firmă, mai întâi doar pentru a aduce ambalaje din import și a le comercializa în țară. A vândut mica pizzerie din Cluj și a revenit acasă, la Piatra-Neamț.
„Erau ambalaje pe piață și atunci, dar nu așa cum sunt acum, când le găsești peste tot! M-am gândit atunci, dacă business-ul pe care-l aveam nu a furnizat suficiente venituri, raportat la munca prestată din punctul meu de vedere la acel moment, după terminarea studiilor să mă întorc acasă și să mă apuc de comerț cu ambalaje. Producția a venit mai târziu ca o cerere a pieței”, își amintește Cosmin Vacariu, CEO al Evopack.
În 2015 a început, cu doar 10.000 de lei, să importe ambalaje din Turcia, Rusia, Ucraina, Germania și Polonia, afacere în care erau implicați doar tinerii soți Vacariu și unde au avut un singur angajat. În acest moment, Evopack a ajuns la un alt nivel, acela în care pune în aplicare cu succes conceptul all-in-one, adică toate ambalajele într-un singur loc, biodegradabile și personalizate pentru fiecare mare client cu care există parteneriate și contracte certe.
“Primul plan de business, atunci când am trecut la producție, a fost destul de simplu. Mi-am făcut un calcul cu cât pot eu să produc ca să fac un mic profit. Practic, după ce am terminat studiile, m-am întors acasă, în Piatra-Neamț și am pus bazele afacerii într-o cameră de 50 de mp, închiriată de la părinții mei. Când am început producția am mai angajat trei persoane, pe lângă angajatul existent deja, am diversificat portofoliul de produse și am reinvestit totul în producție”, povestește Cosmin Vacariu, cu nostalgia începuturilor.
O afacere unică în Neamț și între primele în țară și în Europa
Este singura afacere cu acest profil din județul Neamț, singurul producător de ambalaje 100% degradabile și ecologice, care, în timp, a crescut și a ajuns între primele 10 afaceri la nivel național. Are foarte puține vânzări în județ, 0,3% din cifra de afaceri, însă la nivel național activitatea s-a extins foarte mult. Acum firma are parteneriate solide și lucrează cu cei mai mari concurenți de pe piața internațională, cu lanțurile de restaurante Mesopotamia, McDonald’s, Spartan, KFC, NoodlePack, Covrigăriile Luca, peste 300 de restaurante din mall-uri și centre comerciale din România și din lume. În paralel, au încheiat parteneriate și pentru exportul produselor proprii în Ungaria, Grecia, Polonia și Bulgaria, urmează Belgia și Italia cu care se poartă deja discuții pentru încheierea unor parteneriate în acest an.
Soția, Cristina, a terminat profilul finanțe-bănci și s-a ocupat o bună parte din timp de partea de documente finanțe și contabilitate în firmă. Cosmin, chiar dacă nu agrea lucrul în producție, a înțeles că acesta este viitorul pentru el, a investit mult timp, bani și pasiune și a învățat din mers multe lucruri la care, student fiind, nu s-a gândit că le va întâlni vreodată în activitatea sa. Părinții lui Cosmin au propria afacere, de la începutul anilor ‘90, un service auto în Piatra-Neamț. De la ei Cosmin a înțeles ce înseamnă antreprenoriatul, dar nu părinții au fost cei care l-au îndrumat să urmeze această cale, ideile de afaceri au fost o alegere personală, în schimb l-au sprijinit moral în tot ceea ce a făcut.
Cu 10.000 de lei a construit o afacere de 5,8 milioane de euro
“Nu aveam bani când am terminat studiile, așa încât primii bani, cei 10.000 de lei cu care am început i-am împrumutat de la părinții mei, pentru că nicio bancă nu finanța un proaspăt absolvent. Pentru anul 2011 nu era o sumă prea mare, dar era un început. Din acel moment am multiplicat acești bani până am ajuns la o cifră de afaceri de 5,8 milioane de euro, anul trecut. Cu multă muncă, ore nedormite și un gram de noroc am ajuns la acest rezultat. Important este că vedem rezultate în tot ceea ce facem și cea mai mare satisfacție este aceea că, în contextul în care la început prietenii, amicii care auzeau ce vrem să facem zâmbeau și spuneau că vom eșua, acum oriunde mă duc în țară găsesc produsele noastre peste tot. Aproape nu există loc în care să nu fi ajuns. Prietenii, familia, cunoștințele mănâncă din produsle noastre și ceea ce mi se pare foarte important este un business pe care l-am dezvoltat aici, acasă!”, afirmă cu mândrie Cosmin Vacariu.
Emoțiile primului import din Rusia
Astfel de tineri cu viziune și cu un simț practic foarte dezvoltat sunt temelia unei economii competitive. Cristina Vacariu a avut mereu încredere în soțul ei, l-a sprijinit necondiționat în afaceri, s-a ocupat de partea financiară a afacerii, de contabilitate și documente, iar acum manageriază partea operațională, lăsându-i timp soțului să găsească și alte branduri care să aibă o creștere la fel de fulminantă ca Evopack. Cosmin face acum cursuri de inovare în acest domeniu, în Elveția și Germania, încearcă să vadă care sunt trendurile pieței și cum anume ar putea inova produsele, astfel încât să facă, din nou, pionierat și să-și catalizeze producția și portofoliul de produse.
“Datorită afacerii de la Cluj, unde ne-am lovit de această problemă a ambalajelor dedicate, soțul meu a avut o sclipire inspirată și am încercat pe partea aceasta. Primul import din Rusia a fost pentru mine un moment plin de emoții. Știam că sunt niște oameni foarte duri, dar în același timp și corecți. Am dat toți banii în avans, erau, practic, banii noștri de la nuntă. Ne veniseră niște mostre de care eram mulțumiți, dar, când comanzi un camion întreg te rogi să fie marfa pe care-ai comandat-o! După ce am plătit, banii ne-au fost blocați în bancă și am fost anunțați că facem o plată cu risc ridicat și ne-au chemat să semnăm. Ni s-a spus că banii ajung în contul rușilor, dar, dacă consideră că sunt probleme, statul poate să retragă acei bani și să-i folosească cum cred ei de cuviință. În final a fost totul foarte bine, am prins curaj. Nu găseam mașini, trebuiau șoferi care să știe neapărat rusă, altfel aveai probleme prin vamă, foarte greu cu transporturile. Veneau la noi nu ne înțelegeam noi cu ei, au fost multe peripeții. Dar am crezut foarte mult în soțul meu, l-am sprijinit și cred că pe încredere se poate clădi trainic și de viitor. Ne-am completat unul pe altul, în tot ceea ce am făcut. La început făceam de toate… și colete și recepție și contabilitate. Eram doar noi doi și un singur angajat. Nu a fost ușor, dar acum privind la ce am realizat nu am niciun regret!”, rememorează Cristina Vacariu, Chief Financial Officer al Evopack.
De trei ani familia Vacariu are un nou membru, căruia și-au propus să-i asigure studii de calitate acolo unde își va dori el și un viitor sigur. O perioadă, Cristina a lucrat de acasă, chiar dacă aveau suficient personal, anumite lucruri a dorit să le facă ea în continuare. Portofoliul nu era la fel de mare ca cel de acum, volumul de muncă a crescut între timp, proporțional cu numărul contractelor și cu extinderea producției. Între timp au externalizat partea de contabilitate, iar Cristina Vacariu a început să se ocupe de partea operațională din firmă.
“Am început de la zero și nu vom uita asta. Nu ne-a ajutat nimeni, totul a fost pe credit bancar. Ne-am întărit, am învățat foarte multe lucruri, am cunoscut mulți oameni. Iar Dumnezeu a așezat lucrurile pentru noi! Au fost perioade cu un ritm foarte alert și cu foarte multe riscuri. Îmi amintesc cum amicii ne râdeau în față la început, ne aminteau de eșecul de la Cluj și ne spuneau că nu avem nicio șansă nici cu această afacere. Dar, acum, totul a rămas în urmă și ne amintim cât am muncit ca să ajungem unde suntem!”, conchide Cristina Vacariu.
Toate produsele firmei sunt reciclabile, aceasta fiind tendința pieței din momentul în care au început producția, tendință pe care CEO Cosmin Vacariu a dezvoltat-o făcând, cumva, muncă de pionierat în domeniu și mergând mai departe, la ambalaje ecologice, biodegradabile 100%, în timp ce în jurul lui se făceau afaceri de tip one shot și unii se îmbogățeau pe moment din ambalaje din plastic. Pasul firesc care a venit după aceea a fost personalizarea acestor produse pentru marile lanțuri de restaurante și cafenele.
“Ne-am condus după trendul extern al pieței, ei fac, practic, regulile pe piață. Iar, în ultima perioadă și legislația ne obligă mult mai ferm să avem grijă de mediu. Afacerea noastră a fost făcută încă de la început pe produse biodegradabile, într-un moment în care piața doar țintea către acest tip de produse. Mulți au pierdut startul din această cauză. Noi aveam furnizori, aveam acces la materie primă de calitate, aveam capacitate de producție, un portofoliu de clienți deja. Și am fost cu un pas înaintea lor, cu cel puțin un an și jumătate. Până s-au gândit ei să renunțe la plasticuri și să treacă la biodegradabile noi deja eram consacrați pe aceste produse! În 2015 când am pornit producția ne-am izbit de mentalitatea aceasta. Vai, cât este de scump, uite vecinul are mult mai ieftin! Da, dar vecinul îți oferă un produs din plastic, nu mă interesează să vând ieftin atât timp cât eu ofer calitate! Între timp ne-a ajutat și legislația, au apărut și în România lucrurile care în afară erau deja de prin 2012, dar, deocamdată, sunt la stadiul de toate ambalajele să fie reciclabile, nu și biodegradabile, cum avem noi! Tot timpul fac research pentru că acesta este, practic, motorul! Momentan, consumatorul final nu este încă educat la noi, mai avem mult până să ajungem acolo unde trebuie. Dar, sunt optimist”, conchide Cosmin Vacariu.
Evopack s-a dezvoltat ca un colectiv de prieteni, sunt mulți tineri în special în partea de marketing și management, iar cei cu experiență sunt în producție. Fiecare zi de naștere sau eveniment important al unui angajat este marcat și fiecare simte bucuria de a fi alături de oameni care îl apreciază și care țin la el. Iar soții Vacariu cred în forța echipei!
Angela CROITORU