Actualizare:
De obicei nu se revine la materiale de asemenea factură cu actualizări. Suntem nevoiți să o facem, dintr-un motiv simplu, au început manevre de mușamalizare a situației și se caută un țap ispășitor. Dacă nu doi. De exemplu, ni se pregătește un răspuns cum că jandarmii au ajuns la ușa președintelui deoarece colegul lor de la poarta Instituției Prefectului, ar fi cerut asta ! Probabil se va spune că speriat, că pentru a proteja integritatea Prefecturii s-a pripit și la chemarea lui jandarmii au intervenit fără ca să fie informați șefii. Trecem peste penibilul unei asemenea explicații și ne întrebăm dacă un ofițer, parcă locotenent colonel, îi spune ”domnul președinte” colegului de la poartă, personaj cu un rang clar inferior? Că așa a declarat, că l-a chemat domnul președinte, nu portarul!
Materialul inițial.
Imaginile cu grupul organizat de jandarmi de la ușa biroului cetățeanului-președinte Ionel Arsene au făcut deja ocolul țării. De asemenea și cu ofițerul care a fost chemat să facă ordine pe holurile Consiliului Județean Neamț – instituție publică, unde Consiliul Local Timișești, în totalitatea sa – autoritate publică și el – plus primarul și mai mulți cetățeni veniseră să participe și să fie ascultați la o ședință publică, într-o chestiune de mare interes public.
Lucrurile sunt cunoscute ( un rezumat video aici) , dar să recapitulăm pe scurt: Ionel Arsene și-a bătut joc de locuitorii din Timișești și a alocat în ultimii ani puțin spre deloc bani pentru proiecte de dezvoltare, considerând că așa se răzbună pe primarul Vasile Mărculeț, care a refuzat să mai fie coleg de partid cu președintele născut la Grumăzești. După îndelungi parlamentări au fost primiți în sală unde bătaia de joc a continuat. Președintele Arsene a refuzat să împartă sala și aerul cu niște veniți de pe toloaca Timișeștilor ( ca să folosim un cuvânt drag în ședințe al șefului de la CJ) și a rămas să conducă din biroul său de la etaj. În schimb, masa consilierilor județeni a fost ocupată cu niște funcționari vădit speriați și incomodați de postura în care erau puși. Evident, cu 2-3 excepții, în prim plan cu Daniela Soroceanu, care dialoga imperturbabilă cu președintele și împreună îi ignorau pe cei din sală.
Când nu au fost ascultați în zona unei dezbateri publice, unde era clar că aveau un interes în a interveni, cei din Timișești s-au deplasat spre biroul președintelui – parte a ședinței publice la care participa acesta– și au cerut să fie primiți. Nu au bătut pe nimeni, nu au distrus, erau într-o instituție publică, nu pe toloaca lui Arsene sau a intangibililor sforari din instituție. Și de aici intervine Jandarmeria ca instituție sau niște jandarmi ca persoane fizice, că nimeni nu a catadicsit să vină cu un comunicat în care să explice intervenția de tip pretorian a unor angajați ai statului român.
Deci, ce căutau jandarmii la ușa președintelui? Nimeni nu a făcut scandal, nimeni nu a gresat pe nimeni, de ce era nevoie de intervenția jandarmilor? Au ei vreun contract cu Consiliul Județean să intervină când se aglomerează holul liderului județului, nota bene, pe timpul unei ședințe când și președintele ar fi trebuit să fie în sală dacă mult prea prețioasa sa persoană ar fi făcut efortul de a coborî câțiva metri? Că atunci holul nu se aglomera în nici un fel, ca să fim bine înțeleși, apropo de cauze și efecte: Arsene participa la ședință, avea loc discuția și nimeni nu intra pe hol.
Faza cu contractul este greu de crezut, dar este posibil orice și, în lipsa unui comunicat, nu ne rămâne decât să presupunem și să întrebăm.
Deocamdată, ce știm sigur se vede în filmulețele publicate de mesagerulneamt.ro ( aici, aici, aici).
În primul rând că un jandarm era cel care discuta cu oamenii de la Timișești, transmițând mesajele președintelui sau ale celor de la cabinetul acestora! Ce căuta jandarmul la ușă mai putem înțelege, poate voie să se înscrie și el la o audiență, dar în ce calitate – era în misiune de negociere? – făcea pe purtătorul de cuvânt, aducând în discuție chestiuni administrative, că nu e zi de audiență, că președintele acolo îi primește ( test de cultură general- când a făcut ultima data Ionel Arsene pe bune audiențe la ora anunțată în program? ) este greu de înțeles și așteptăm o reacție pe lege a șefilor săi. Clară și inteligibilă. Mai ales că jandarmul vorbea vag amenințător despre aspecte de natură contravențională la adresa unor nemțeni care doreau să discute cu președintele loc, pe care unii l-au și votat..
În al doilea rând, avem momentul în care un ofițer jandarm mult mai ”operativ” ajunge pe hol și intervine direct, anunțând efecte legale și făcând trimitere la lege. În primă fază foarte hotărât, apoi mai conciliant, după ce a văzut cum stau lucrurile și că ”grupul organizat” nu dădea foc la nimic, a răsuflat ușurat când Arsene a cedat și a primit o delegație a protestatarilor. Dar trebuie să reținem că ofițerul clar în exprimare, a ajuns acolo ”să rezolve o situație”, iar când a fost întrebat cum a ajuns acolo a spus clar că a fost solicitat ”de domnul președinte să intervenim, că nu vreți să plecați de pe holul instituției. Vă aduc la cunoștință că este o prevedere în legea 61, articolul 13, refuzul de a părăsi o instituție public se sancționează”. Când a explicat mai în amănunt de ce a ajuns acolo, a spus că ” am fost chemat, hai repede să rezolvăm problema”.
În concluzie, ce căuta jandarmeria la Consiliul Județean? Este o instituție subordonată șefului acestei instituții și ofițerii vin, ”hai repede” să rezolvăm probleme? Au avut ei un ordin primit pe linie ierarhică, ca să intervină? Era o situație majoră în care era necesară intervenția lor? Mai ales că în biroul președintelui era și prefectul de Neamț, nu discutăm aici dacă în calitate de prefect sau de membru PSD , cert este că era acolo – și el ar fi putut, eventual , dacă situația o impunea, să implice jandarmeria, după ce-ar fi anunțat Guvernul că în Neamț avem o lovitură de stat la orgoliul lui Ionel Arsene.
Pe de altă parte,Poliția nu a primit nici o sesizare, am primit confirmarea prin purtătorul de cuvânt, ceea ce înseamnă că nimeni nu a sunat la 112.
În cazul acesta, care grup era mai organizat în sensul legii în insituția publică numită Consiliul Județean Neamț, cei din Timișești, veniți la o ședință publică sau cel/cei care a/au chemat jandarmii fără ca situația să o impună și prin intermediul acestora a transmis amenințări unor oameni veniți să stea de vorbă cu un președinte greu de găsit- deocamdată- doar în Neamț.
Valentin Bălănescu
P.S.: Ar mai trebui lămurit un aspect, în momentul în care a fost permis accesul spre sala de ședințe un jandarm a transmis presei că nu poate participa, nefiind o ședință publică!!! Dacă a făcut-o la ordin, trebuie lămurit cine l-a dat, dacă a făcut-o din proprie inițiativă trebuie sancționat drastic pentru neștiință privința legii. Sau rea-voință față de presă.
.
2 comentarii
Intrebarile din articol sunt legitime și mai ales ele necesită un răspuns prompt și exact din partea conducerii jandarmeriei. E suficient să discuti cu cineva din sistem și intelegi ca la jandarmerie totul se face pe baza de proceduri. Un alt detaliu îl reprezintă calitatea jandarmului în civil venit pe holurile CJ-ului, un ofițer operativ care nu avea responsabilitați în a conduce o astfel de intervenție, asta dacă pornim de la premisa că solicitarea de intervenție a fost legală. Intervenția în astfel de situație o coordonează un ofițer cu funcție de conducere, respectiv comandantul detașamentului Piatra sau chiar prim adjunctul inspectorului șef. Ofiterul în civil a fost un pion de sacrificiu care a fost întors din drum, el aflându-se în deplasare spre Roman, ca idee. Rămâne marea dilemă referitoare la modul în care a fost făcută solicitarea de intervenție și mai ales cine a făcut-o. Să fie un abuz al prefectului care în calitate de coordonator al activității instituților de forță și la ordinul lui Arsene a solicitat intervenția abuzivă în condițiile în care CJ-ul are angajată o firmă de pază la sediu, iar agentul de pază ar fi trebuit să cheme echipa de interventie a firmei (fiind în timpul programului) și dacă erau depășiți solicitau ajutor prin 112. Abia atunci puteau veni jandarmii. Este de văzut dacă șeful jandarmeriei va recunoaște că a fost sunat pe telefonul personal de catre prefect care i-a solicitat intervenția. De altfel, corpul de control al inspectoratului general ar trebui să verifice documentele interventiei și să constate dacă a fost legală. Aici apare și o problemă de natură penală pe fondul abuzului în serviciu atât din partea celui care a solicitat interventia cât și a șefului jandarmeriei care a aprobat intervenția. Lucrurile sunt foarte ușor de depistat. Aici ar putea da o mână de ajutor și un serviciu mai special de la interne, dacă face abstracție de parangheliile la care participă cu cei din conducerea jandarmeriei. Credeți că vom vedea o poziție publică a acestor instituții și eventual justificări? Deja fac scenarii pentru mușamalizare. Am și o concluzie, dincolo de obediența slugilor care au pus în operă ordinul sefului CJ: Arsene a ales să plece din administrație așa cum a venit și a stat – fără scrupule, cu apucături de baron cu educație precară, desconsiderând pe oricine și orice. Rușine, Arsene!
P.S. Dl. consilier, decanul de vârstă, e nașul părinților primarului Harpa. Fără alte comentarii.
Ce nu înțelege românul că… România este acaparată în totalitate in toate instituțiile de băieții deștepți și ca noi plătitori de taxe și impozite nu avem voie să i luam la întrebări.