Sub semnătura Inspectorului Șef al Inspectoratului de Jandarmi Județean, colonel Olariu Radu-Vasile, am primit un răspuns la cererea de informații privind intervenția unor jandarmi în sediul Consiliului Județean Neamț. Publicăm răspunsul integral în continuare și devine obligație profesională să încercăm un comentariu la răspuns. Pentru că răspunsul nu lămurește aspectele esențiale, este unul oficial aburitor și, așa cum anticipam, îl face ”responsabil” de prezența colegilor în zonă pe subofițerul jandarm aflat în dispozitivul de pază la Instituția Prefectului Neamț. Elementul de noutate ar fi că se pasează discret responsabilitatea intervenției către comandantul Detașamentului 2 Jandarmi Piatra Neamț. Așa cum este conceput comunicatul, conducerea inspectoratului nu s-ar fi atins în nici un fel de usturoi, deci gura nu-i miroase! Concluzia sugerată ar fi că n-are nici o treabă cu evenimentul, în afară că ne-a emis acest comunicat.
Sunt foarte greu de înțeles câteva lucruri în acest răspuns. În primul rând justificarea că ”prezența unui grup de aproximativ 50 de persoane”, din care unele cunoscute, consilieri județeni, ziariști, reprezentau un pericol pentru liniștea publică și imediat și de îndată trimitem jandarmi să asigure ordinea! Sau să intimideze, cumva? Iar legătura de cauzalitate, noi apărăm Prefectura, dar am mers mai departe, că suntem băieți buni și facem prevenție pe care nu ne-o cere nimeni, mai ales că situația nu o impune, nu poate convinge nici măcar un aspirant la gradul de sergent major în armata lui Moș Teacă!
Răspunsul a fost dat ca să sugereze că nimeni din Prefectură sau Consiliul Județean nu a cerut ajutorul și că acesta a venit firesc, ca măsură de preîntâmpinare a unor tulburări imaginare.
În acest caz există toate premisele ca un eventual organ de control neafectat politic să constate un clar abuz de autoritate. Iar un cuvânt greu de spus l-ar putea avea deputatul Laurențiu Leoreanu, președintele Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, care ar putea declanșa rapid o anchetă.
Câteva întrebări suplimentare pentru conducerea IJJ Neamț
- După ce subofițerul grijuliu cu ordinea publică și colegii veniți la fața locului s-au convins că potențiali tulburători ai ordinii publice (consilierii locali din Timișești, primarul și viceprimarul comunei și câțiva ziariști) nu distrug și bat pe nimeni, au intrat în sala unde se defășura o ședință publică, de ce au continuat să supravegheze obiectivul din interior, într-o zonă care nu le era sub nici un fel în jurisdicție?
- Ofițerul de jandarmi aflat în fața ușii președintelui la etajul II al instituției, pe teritoriul Consiliului Județean Neamț, asigura măsuri ”conform planului de pază și protecție a obiectivului și a regulilor de acces și circulație stabilite de beneficiar”? Dacă da, când a fost semnat și agreat un asemenea plan cu Consiliul Județean?
- Același ofițer a avut ordin să facă pe intermediarul între niște cetățeni aflați la ușa președintelui și cei din birou? Dacă nu a avut ordin și se afla într-o zonă aflată sub contract cu o firmă de pază, cum poate fi justificată atitudinea sa din punct de vedere profesional?
- Ofițerul care a intervenit după ”terminarea programului” la Consiliul Județean și care a declarat clar că a fost chemat/sesizat de ”dl. președinte”, a spus adevărul? Dacă a mințit ( sau a fost dezinformat de șefii care l-au chemat), fac asta parte din metodologia de lucru obișnuită a Inspectoratului în asemenea situații?
- De la nivelul Inspectoratului a fost emis vreun ordin/dispoziție cu privire la acest eveniment? Dacă da, în care moment al desfășurării sale? Acest ordin, dacă e existat, a venit în urma unei cereri din partea vreunei alte autorități?
- În final, vă rugăm să ne comunicați dacă acțiunea jandarmilor în locația respectivă a respectat protocoalele instituției și intervenția într-o unitatea administrativă cu care nu exista contract a fost justificată de situația din teren?
- A fost informată conducerea Prefecturii și a Consiliului Județean de prezența jandarmilor în sediul respectiv?
Valentin Bălănescu
2 comentarii
Nu incetez să mă minunez de sfidarea scrisă a jandarmeriei. Aproape că a devenit structura din MAI similară cu CJ-ul în administrația judeteană ca nivel de sfidare. Au găsit acarul Păun. Adaug și eu o întrebare: are suficient curaj comandantul jandarmeriei să publice jurnalul operativ al acțiunilor de luptă, documentul operativ în care sunt trecute toate misiunile și acțiunile jandarmeriei? Cred că nu au curajul (sinucigaș) de a-l modifica!
Și încă o opinie. Să admitem că subofițerul de la intrare, necunoscând procedurile, a solicitat sprijinul colegilor de la detașamentul de intervenție pentru un eveniment care nu a avut nicio urmă de violență verbală sau fizică. Ar fi putut pleca din unitate resursele de intervenție fără aprobarea comandantului? Vă raspund tot eu: NICIODATĂ! Decizia de intervenție și resursele alocate se stabilesc de comandant. Niciodată nu poate decide ultima verigă din lanțul intervenției – un subofițer din postul de pază – oportunitatea și mai ales modul de gestionare al unei intervenții.
P.S. Oare ce inimă au mizerabilii ăștia care bagă la înaintare un biet subofițer? Oare se gândesc la ce trăiește probabil bietul subofițer din cauza lor? Rușine, Arsene!
Băi voi ce mai așteptați de la jandarmeria română și de la poliție ??? Nici până astăzi nu realizați că ăștia sunt o gloată de inapți și inculți care reprezintă, datorita acțiunilor lor , rușinea României ? Toți tinerii care trec prin liceu stand la țigară și cafea pe la colțuri , atât în pauze cât și în timpul orelor , se fac polițiști și jandarmi , in loc să pună mâna pe carte și da facă ceva cu viața lor , dar na atâta poate un procentaj din populație și asta se vade după cum funcționează aceste două instituții , de la cel mai mic mânjit la fund agent până la ultimul comandant . Degeaba se lauda ei că au o selecție riguroasă și probe eliminatorii , niste vrajeli , PLICUL PREGATIT SI GROS REPREZINTA PROBA ELIMINATORIE .