În proiectul legii educației pentru învățământul preuniversitar a rămas controversata propunere ca admiterea la liceele bune să presupună un examen în plus, pe lângă evaluarea națională, pentru elevii care-și doresc o anumită specializare. Ministrul Ligia Deca a explicat în conferința de presă de ieri că admiterea se poate organiza pe 60% din locurile de la profilele unde există concurență dovedită în ultimii ani. Examenul va fi cu „subiecte standardizate, unice, elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, în conformitate cu programele la nivel gimnazial şi, evident, cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, adică mai degrabă pentru selecţie decît pentru forma de examen sumativă pe care o are Evaluarea Naţională în acest moment”, potrivit ministrului Educației.
Dan Grigoruță Oniciuc, directorul Colegiului Național „Petru Rareș” subliniază că este nevoie de armonizarea în prealabil cu programele școlare, cu planurile de școlarizare, cu conținutul manualelor. „Admitere la liceele mai solicitate, nu știu cât de atractive vor mai fi în momentul când vorbim de niște teste standardizate care nu sunt corelate cu ce au învățat cu copiii până atunci. Altfel, admiterea este foarte bună pe modelul evaluare națională, cu subiecte standardizate, s-au obișnuit copiii așa. Plus că, în ultimul timp, nivelul de dificultate al subiectelor de evaluare națională a fost mai scăzut, totuși mediile de admitere nu au crescut simțitor, au fost și cei doi ani de pandemie, poate e necesar un interval de timp. E vorba și de munca pe care o fac colegii noștri din gimnaziu, totul trebuie să plece de undeva. Sau modelele de subiecte să fie corelate cu realitatea din sistem: copiii își doresc examene pe care să le promoveze cu note mari și să intre la școlile care doresc. Noi nu avem încă modificate programele școlare, nici planurile de școlarizare nu le avem… iar dacă acești copii se gândesc că vor da testare standardizată, iar peste un an, doi vin planuri de școlarizare, de programe școlare, de manuale modificate, atunci chiar avem o mare problemă! Modificările structurale trebuie să fie majore ca să avem rezultate, altfel vom înlocui un tip de examen cu un alt tip de examen, cu culegeri apărute, cu baterii de teste”.
Brîndușa Andrei, directoarea Colegiului Național „Calistrat Hogaș”, nu respinge ideea de admitere, dar crede că subiectele ar trebui să fie făcută de școală. „Evaluarea națională este un filtru bun și vin copii buni. O admitere proprie ne-ar încărca foarte mult, pentru că timp fizic nu ai să le pregătești pe toate foarte bine. Dar, o admitere cu teste standardizate ar acorda elevilor aceeași șansă, indiferent pentru ce școală ar opta. Noi suntem din generația care a dat examen de admitere pe subiecte făcute de școală, concurență foarte mare. Admiterea ar fi un filtru în plus în situația în care un copil bun care n-a avut o zi bună la evaluare națională, mai are o șansă. Poate un examen de admitere cu subiecte elaborate de o comisie din care fac parte profesori nu neapărat din acea școlaă, dar formați pentru elaborarea unor astfel de subiecte. Eu consider că trebuie să știi cum să ceri un lucru unui copil de 14 ani. Se găsesc specialiști în elaborarea de subiecte și în școli. Iar enununțurile să fie elaborate conform normelor de elaborare a unei cerințe adaptate particularităților de vârstă ale copiilor”.
Proiectele legilor Educației sunt postate pe site-ul Ministerului Educației și pot fi transmise propuneri în scris la adresa [email protected] (până în data de 07.03.2023).
Cristina Iordache