Începând de astăzi, 7 martie, elevii care învățau în locația de la Școlile Normale – de la școlile gimnaziale 5 și 8 din Piatra Neamț – vor trece la învățământul online, până se va găsi o soluție privind încălzirea spațiilor. Cum s-a ajuns la această situație, previzibilă de câteva zile?
Scurt Istoric
Este de notorietate faptul că luni întregi se vorbește în spațiul public despre relocarea elevilor de la mai multe școli din Piatra Neamț, care trebuiau să intre într-un proces de reabilitare totală. Problemele cele mai mari apăreau în cartierul Dărmănești unde Școlile Gimnaziale 8 și 5 trebuiau să găsească soluții pentru continuarea cursurilor în alte locații.
Cum prea multe soluții nu erau s-a ales, în condițiile în care alte locații au fost refuzate din varii motive, soluția spațiilor de la fostele Școli Normale din Piatra Neamț. Locație predată de CONSILIUL JUDEȚEAN, în calitate de proprietar, cu fix două săptămâni înainte de începerea cursurilor. Starea clădirii: instalația de încălzire distrusă, cea electrică la fel, grupurile sanitare în ruină, cu canalizare înfundată, pereții distruși, tâmplăria de lemn cu mari probleme de etanșare. Practic, o ruină lăsată în paragină, imposibil de repus în funcțiune în două săptămâni.
Primăria Piatra Neamț a căutat soluții pentru aducerea spațiului la un nivel cât de cât decent. S-a realizat o igienizare totală a spațiilor, s-au achiziționat convertoare electrice pentru încălzire, ca soluție de avarie, s-a lucrat la băi și canalizare, s-a schimbat în mare măsură instalația electrică, plus alte lucrări specifice. În ciuda acestor eforturi era clar pentru toată lumea că un spațiu preluat în asemenea condiții nu putea fi adus la un standard de funcționare normal. Totuși, luni, 6 martie, s-au ținut cursuri și nu s-a discutat oficial nimic despre trecerea în online.
După o zi, pe 7 martie, Inspectoratul Școlar a trecut prin Consiliul de Administrație o hotărâre prin care cursurile trec în online. Asta după ce, a doua zi de la reluarea cursurilor, Florentina Moise inspector general, s-a deplasat în noua locație. În prima zi nu a ajuns deoarece la prima oră a fost acolo primarul Andrei Carabelea și ar fi fost ciudat să se intersecteze partidele. Ciudat este că imediat după vizita generalului a apărut solicitarea direcțiunii școlii pentru trecerea în online.
Câteva întrebări firești în acest moment:
- De ce Inspectoratul Școlar a decis singur, sau pe baza unei cereri neclare a conducerii școlilor, a doua zi după începerea cursurile trecerea în online și nu imediat ce s-a văzut că este prea frig în clase? Mai ales că luni era mai frig decât marți dimineața.
- Conducerea școlii a fost sfătuită să facă cererea de trecere în online după vizita inspectorului general sau avea de gând să facă această cerere mai demult?
În realitate, asistăm, pe spinarea elevilor și părinților, la un nou episod jegos al luptei politice în Neamț, în care bătălia pentru imagine sau pentru distrugerea imaginii adversarului politic nu are nici un fel de limită. Și în care sunt implicațe, direct sau indirect o serie de personaje.
Să exemplificăm:
- Primăria – condusă de un penelist – solicită spațiile de la Școlile Normale în OCTOMBRIE 2022 de la Consiliul Județean. Răspunsul este unul negativ, motivele fiind evident unele care nu aveau legătură cu problema, respectiv asigurarea unor spații școlare pentru elevii celor două școli. Din OCTOMBRIE până în MARTIE 2023 exista timpul necesar pentru rezolvarea problemei principale, cea a asigurării agentului termic. Explicații clare pentru acest refuz nu a furnizat nimeni și logic nici nu există dacă vrei să ajuți, nu să pui piedici.
- Inspectoratul Școlar – condus de un pesedist, care are și calitatea de consilier local – asistă pasiv la desfășurarea ostilităților, în condițiile în care orice om normal ar fi căutat o soluție ( chiar și una politică, prin apelul la bunăvoința lui Ionel Arsene, care are încă puterea de a decide și altceva în afară de poziția de pe listele pentru alegerile parlamentare) în folosul elevilor, dimpotrivă, au existat momente în care, voalat, s-a sugerat renunțarea la investițiile respective.
- Conducerea școlii a cerut și a așteptat soluții, cu mențiunea că a mulțumit atent pentru implicare conducerilor Consiliului Județean și Inspectoratului Școlar în asigurarea unui sediu.
Cu DOUĂ SĂPTĂMÂNI înainte de începerea cursurilor sediul a fost pus la dispoziție. Distrus. În ciuda eforturilor, spațiul nu poate fi încălzit așa cum trebuie, în special pe holuri.
Din acest motiv, măsura trecerii în online este una clar benefică pentru elevi. Întrebarea este, cine răspunde de timpul pierdut, de banii, mulți, cheltuiți pentru amenajarea spațiului și pentru pierderile suferite în procesul de învățământ de către elevi? Consiliul Județean, care și-a bătut joc de un spațiu și l-a predat când știa că nu poate fi folosit? Inspectoratul Școlar care pare că de-abia a așteptat să se ajungă la acest deznodământ, ca să poate arăta cu degetul spre Primărie? Sau Primăria care a îndrăznit să treacă la reabilitarea școlilor, dar a demarat târziu discuții pentru relocare?
Valentin Bălănescu