Termenul limită până la care producătorii, importatorii și comercianții de produse aveau obligația de a se înscrie în platforma Sistemului de Garantare Returnare a expirat pe 28 februarie. Garda Națională de Mediu a demarat un control tematic, la nivel național, ce va avea loc pe parcursul lunii martie, pentru a verifica modul în care agenții economici s-au conformat față de această obligație legală.
În Neamț, comisarii de mediu au verificat în perioada 1-15 martie, doar 4 firme și acelea erau dintre cele care au respectat această obligație, fiind înregistrate SGR, potrivit informațiilor oferite de Comisariatul Județean Neamț. Contactat telefonic și întrebat dacă există o bază de date cu firmele din Neamț care au această obligație, câte și care anume s-au/nu s-au înregistrat încă, comisarul șef Iftimie Petrariu ne-a răspuns: “Noi nu avem o astfel de bază de date, cei de la Agenția de Protecția Mediu o au”.
“În condiţiile în care spuneţi că APM are lista cu agenţii economici care trebuiau să se înscrie, cum ştiţi la ce firme trebuie să mergeţi în control, vi s-a comunicat o listă cu aceştia, de către cine (instituţie, persoană)?” a fost una dintre întrebările adresate conducerii Gărzii de Mediu Neamț. La această întrebare nu am primit un răspuns, iar domnul Iftimie Petrariu s-a prevalat de prevederile Legii nr. 544/2001. Iată răspunsul său.
Până la data de 28 februarie, la nivel național, peste 55.000 de operatori economici și-au activat conturile de utilizatori în platforma online. Dintre aceștia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege, informează Garda Națională de Mediu într-un comunicat de presă.
Potrivit HG 1074/2001, nerespectarea termenului limită de înscriere în platformă se sancționează cu amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 de lei. “Într-o primă fază, în cazul în care vor constata nerespectarea obligației de înscriere, comisarii GNM vor emite avertismente și vor impune conformarea operatorului economic în maxim 30 de zile. După expirarea perioadei de conformare, comisarii vor reveni la agentul economic avertizat și, în cazul în care vor constata în continuare neconformități, vor aplica sancțiunile prevăzute de lege”, precizează sursa citată.
SGR reprezintă un sistem prin care cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație. Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcțiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.
Angela Croitoru
Un comentariu
Acum poate ne crede lumea de ce am ales sa iesim la pensie decat sa mai lucram cu un asemenea specimen. In afară de gargară, absolut nimic nu știe acest militian reesapat. Ne punea să inventăm legislatie și să speriem agenții economici ca să ajungă la el să “rezolve” situația. De regulă, acasă la Vanatori. Habar nu are legislație. Așa să fi fost cu baza de date, sa fie la altă institutie, dar le putea cere. Așa se explică nenorocirile din județ, gropi de gunoi, stații de epurare, balastiere. Și de asta au facut ce au vrut gineii, șosețelele etc