Colegiul Național „Gheorghe Asachi” Piatra-Neamț a obţinut o performanța deosebită la olimpiada națională de pedagogie-psihologie (aprilie, Drobeta-Turnu Severin). Echipa câștigătoare este formată din Ioana Oniga, clasa a X-a – premiul I la disciplina psihologia copilului și relației mamă-copil, Andreea Denisa Todiriță, clasa a XII-a – premiul II la disciplina psiho-pedagogie specială, Anamaria Apopei și Alexandra Ifrim, clasa a X-a – mențiuni la disciplina educator-puericultor și Elena Diana Onu – profesoara care le-a îndrumat și pregătit.
„Îmi place tot ce e provocator!”
Parcursul Andreei Denisa Todiriță până la locul I național obținut acum, în ultimul an de liceu, anunța firesc performanța. A avut coroniță din clasa I și până acum, doar „cu excepția clasei a V-a, când mi s-a calculat greșit media și a clasei a VIII-a când am învățat mai mult pentru admitere”. Clasele I-VIII a învățat la Școala Gimnazială „I. Gervescu” Săvinești, localitatea ei natală. Minte ascuțită și fire curioasă, cu participări și premii la concursuri de științe în gimnaziu, inițial a tentat-o profilul mate-info pentru liceu.
„Eram foarte atrasă de matematică, mai puțin de informatică. Visam să devin profesoară de matematică. Dar în gimnaziu am avut o profesoară de română deosebită, doamna Mihaela Aparaschivei, care mi-a schimbat percepția despre această materie. Citeam foarte mult, scriam poezii, dar cam atât. Datorită metodelor ei de a preda, am ajuns să iubesc limba și literatura română. Folosea jocul ca să ne deprindă să răspundem la întrebările ce, cum, unde, de ce. În loc să se axeze doar pe textele literare din programă, ne permitea să citim și orice altă carte preferată și s-o prezentăm în fața clasei. Aveam o oarecare libertate și asta ne-a ajutat foarte mult. Așa am ajuns să-mi doresc să devin profesoară de română și de asta am ales Liceul Pedagogic, despre care tot doamna profesoară Aparaschivei mi-a spus. Ne-a fost și dirigintă, ne acorda o oră-două fiecărui elev și discuta cu noi toate problemele pe care le aveam, despre ce ne doream, ce ne apăsa. Așa am aflat de Pedagogic, m-am pregătit, am dat probele de aptitudini, am susținut evaluarea și am intrat cu 9,05. Practic, puteam să-mi aleg orice la acel moment, în 2019. În paranteză fie spus, doamna dirigintă are prima specializare mate-info și abia după și-a dat seama că vrea altceva, s-a pregătit în a doua specializare și a devenit profesor de română”, împărtășește Denisa.
Despre problema de sănătate, cu care se confruntă de când era mică și care o împiedică să facă efort fizic intens, deși îi place sportul și dansul, vorbește detașat. Medicii încă nu i-au dat de capăt. Speranța ei se leagă de experiența unui profesor universitar din București, care ar putea să lămurească dacă e o afecțiune rară și dacă este tratabilă.
Are un suflet frumos și o înclinație nativă pentru copii, a avut și are grijă cu drag de cele trei surori mai mici, de 11, 7 și 6 ani, ajutând cum poate pentru a compensa faptul că de câțiva ani părinții nu muncesc. Situația ei și-a găsit rezolvare, astfel că toate cheltuielile de școlarizare din timpul liceului (cămin, masă, etc) sunt suportate de o asociație umanitară din București. Sensibilitatea Andreei a fost remarcată de profesoara de specialitate Elena Diana Onu, care la începutul clasei a XII-a i-a vorbit de participarea la Olimpiada Națională de Pedagogie-Psihologie la disciplina psihopedagogie specială. „În liceu am mai participat la Concursul de matematica Adolf Haimovici, în clasa a IX-a, până la etapa județeană, apoi din cauza pandemiei nu s-a mai ținut, iar anul trecut m-am calificat la Olimpiada Națională de Pedagogie-Psihologie, dar n-am reușit vreun premiu. Acum, la începutul clasei a XII-a, doamna profesoară Onu ne-a vorbit despre olimpiade și eu mi-am ales psiho-pedagogie specială. Aveam de ales între didactici inovative, psiho-pedagogie specială și psihologia educației, iar după ce am început s-o studiez, mi s-a părut interesant și am ales să mă pregătesc pentru psiho-pedagogie specială. În plus, mie îmi plac foarte mult copiii, iar pe cei cu dizabilități îi apreciez pentru modul cum reușesc să gestioneze anumite situații, modul cum gândesc, cum trec peste propriile neajunsuri, ei fiind în continuare marginalizați, chiar dacă sunt în învățământul de masă”.
Rezultatul a venit firesc, iar pentru a ajunge cea mai bună din țară a fost suficient să aibă o zi bună, inspirată și a primit un punctaj mare. „Cred că proba orală a contat cel mai mult, am primit 95 de puncte. La scris am primit 87,50 fiindcă în materia de olimpiadă nu figura și capitolul Integrare, doar tipurile de Deficiențe. La sugestia doamnei profesoare am învățat și Integrarea copiilor cu dizabilități, însă nu am aprofundat, iar la subiectul 3 am avut un eseu din acest capitol. La oral am primit un fragment din acest eseu, despre profesorul itinerant de sprijin. Am avut de argumentat, am dat exemple, am dezvoltat mai mult subiectul. Am vorbit despre faptul că atunci când au copii cu deficiențe în clasă, cu probleme de învățare, profesorii nu acordă mare atenție acestui aspect și aleg să folosească metode pentru a mulțumi majoritatea copiilor din clasă, iar asta îi exclude pe copiii cu dizabilități, care nu se pot adapta. Profesorul de sprijin poate interveni și în cabinetele specializate poate lucra cu acești copii. De pildă, dacă are probleme de memorare, profesorul de sprijin utilizează tehnici vizuale care-l ajută să rețină informații. Îmi place psiho-pedagogia specială pentru că are o parte importantă de practică, e mai complexă. Mie îmi place tot ce e provocator!”.
Firesc este și drumul pe care l-a ales pe mai departe. „Voi merge la Facultatea de Litere ca să devin profesor de română, apoi voi da masterul în Pedagogie. Așa voi îmbina ambele mele pasiuni. Admiterea la Litere București este pe baza mediei aritmetice dintre nota la română la bacalaureat și media de bac. Aș putea folosi acest premiu național dacă aș alege Psiho-pedagogie specială, dar deocamdată, deși un domeniu foarte provocator, nu asta este alegerea mea. Îmi doresc mult profesorat, asta simt că mă împlinește! Întâi să-mi ating visul!”, afirmă Denisa.
„Pedagogic n-a fost prima mea opțiune!”
Este în prima promoție de educatori-puericultori și premiul I la Olimpiada Națională de Psihologie-Pedagogie înseamnă – pentru Ioana Oniga – o confirmare așteptată, după ce anul trecut nu s-a calificat la ultima etapă.
„Este o mare bucurie acest premiu. M-a atras disciplina și fiindcă am putut învăța logic, iar doamna prof. Diana Onu explică foarte bine, ne-a făcut să iubim materiile de specialitate. La olimpiadă, la testul scris am obținut 88,50 de puncte, iar la proba orală 95 de puncte. Am avut un extras din eseul despre importanța familiei și a mamei în dezvoltarea și creșterea copilului, de la lucrarea scrisă.
Practic, a trebuit să-mi argumentez concluzia: de ce familia e cea mai importantă în dezvoltarea copilului, de ce e oglinda sa, iar mama este cea mai puternică stimulatoare a copilului și principala sursă a acestuia de învățare. Cred că a contat modul cum am susținut proba orală. Psihologia mi se pare foarte interesantă, cred că și anul viitor tot la olimpiada de psihologie voi merge. Chiar dacă am asigurat locul la facultate, voi continua să particip fiindcă olimpiada este și un mijloc de socializare, ne și ajută la dezvoltarea culturii generale”.
Ioana a absolvit clasele I-VIII la Școala Gimnazială nr. 8 Piatra-Neamț și la admitere a oscilat între Arte și Pedagogic.
„Pedagogic n-a fost prima mea opțiune! Vroiam să dau la Arte, la pictură. Îmi place să desenez. Pe atunci visam Arhitectură, design interior. În clasa a VIII-a m-am decis, m-am înscris la testele de aptitudini și am fost admisă la Pedagogic, în prima clasă de educator-puericultor. Vom fi educatori pentru copiii de creșă. Este un domeniu atractiv, am făcut practică anul acesta și pot spune că îmi place teribil. Consider că este esențial să-ți placă ceea ce faci. Iar această specializare îţi oferă două șanse la final: fie intri în sistem, la stat sau la privat, fie la facultate”.
****************************
„Sunt extrem de mândră de performanța elevelor noastre, care au reprezentat cu succes județul Neamț la Olimpiada Națională de Pedagogie-Psihologie. Este important să evidențiem faptul că aceste reușite reprezintă un reper pentru întreaga comunitate școlară și un exemplu de motivație și ambiție pentru colegii lor. Premiul I obținut de Ioana Oniga dovedește calitatea cunoștințelor și abilităților în domeniul psihologiei și, totodată, angajamentul și dedicarea față de studiu și învățare. Premiul II câștigat de Andreea Denisa Todiriță încununează munca și perseverența, pasiunea și voința ei de a reuși. Cele două mențiuni câștigate de Anamaria Apopei și Alexandra Ifrim sunt foarte valoroase, deoarece oglindesc abilități și cunoștințe psiho-pedagogice solide. Felicit elevele olimpice și pe părinții acestora, care le-au oferit sprijin și îndrumare în tot acest demers!” – prof. Onu Elena Diana.
Cristina IORDACHE