Anul 2023 înseamnă pentru Colegiul Național „Petru Rareș” un șir de reușite. Lângă Iancu Scurtu și Alexandru Apostol – ambii admiși la prestigioasa universitate engleză Oxford, lângă echipa celor 9 elevi câștigători ai medaliei de aur acordată de National Space Society din America pentru proiectul Delphos ce întruchipează viața lângă Marte – după aurul echipei Neves din 2022, se remarcă trei elevi recent câștigători ai premiului I acordat de Ministerul Educației la olimpiadele la care aceștia au participat. În opinia prof. Grigoruță Oniciuc, directorul „Petru Rareș”, la o „școală cu 10% dintre elevi premiați în olimpiade și concursuri”, încă este loc de performanță, mai ales că „premiul I absolut din partea Ministerului Educației la olimpiadele naționale se obține foarte greu”. Elevii olimpici sunt Tiana Alesia Veiss la Olimpiada Națională de Cultură și Spiritualitate Românească, Călin Mihai Niță la Olimpiada Națională de Chimie și Andrei Cristian Denciu la Olimpiada Națională de Biologie, alături de profesorii lor îndrumători Melania Iliuță, Diogene Mihăilă, Florica Ionică și Maria Aloma Veiss.
Nota 10 și premiul I pentru Tiana Alesia Veiss
Tiana Alesia Veiss este în clasa a VII-a și a câștigat premiul I – cu nota 10 – la Olimpiada Națională de Cultură și Spiritualitate Românească. Este o competiție prea puțin promovată și cunoscută, iar ceea ce o distinge de celelalte este accentul pe creativitate, opinie, patriotism autentic și curiozitate spirituală. Tia, cum îi spun apropiații, are avantajul de a fi personalitatea umanistă a familiei. De mică scrie, poezii mai ales, iar din gimnaziu a apărut „scânteia că pot participa la olimpiade și concursuri de gen, să-mi pot exprima viziunea asupra lumii”, mărturisește. Doar că pandemia i-a încurcat un pic planurile, olimpiadele nu s-au mai ținut, doar ceva concursuri, așa că anul trecut și anul acesta a mers și la Olimpiada Națională de Română. Ce a făcut ea special, de a primit nota maximă, la care nici nu se aștepta: „Chiar nu cred că te poți aștepta la așa ceva. Deși am muncit foarte mult: am citit mult – Nicolae Steinhardt, preotul Constantin Necula, am studiat iconografie. Vestea asta a venit cu multă uimire. M-am gândit, o fi vreo greșeală? Cred că a contat și experiența culturală. La română am avut, între altele, un eseu despre cum văd eu poezia și ce cred despre eseu. La partea de spiritualitate a fost tot: cum am înțeles eu, eseul meu cu propria viziune, deci toată experiența mea culturală. Și cred că asta le-a plăcut. La proba orală a fost o pictură și un citat, probabil a contat cum le-am abordat pe ambele și în esență, modul în care am făcut legătura între cele două teme. M-am bucurat mult, n-a fost așa, doar un premiu. N-a fost nici bucuria de după dezamăgirea de la română, unde cu 87,50 nu am primit nici mențiune, dar acolo au fost niște probleme, anul acesta, au greșit codurile și apoi, după ce au îndeptat, n-au mai dat decât foarte puține premii. Premiul I la Olimpiada de Cultură și Spiritualitate Românească vine după multă muncă. Eu știu că am muncit, am citit foarte mult – oricum îmi place să citesc, dar portofoliul a fost mai amplu. Profesorii m-au ajutat și cred că mai contează foarte mult și ce modele îți alegi în viață, și ce te inspiră pe tine”, crede Tia.
Ea a avut doi profesori care au sprijinit-o: profesoara de limba română Melania Iliuță și profesorul de religie Diogene Mihăilă. „La această olimpiadă se acordă mai multă importanță subiectului și redactării ce vizează conținuturile la română. În plus, copilul trebuie să aibă afinitate și față de lumea spirituală. Proba seamănă oarecum cu cea de la olimpiada de română, dar sunt texte religioase de analizat. Proba orală vizează creativitatea, modul cum copilul percepe lumea pornind de la un citat – a fost al părintelui Stăniloaie – și o pictură – uneori icoană, anul acesta a fost pictură naivă, să se lege un pic și de simbolistica culorilor. E o olimpiadă aparte, care-i dă posibilitatea copilului să iasă din tiparele conținuturilor. Eu am pregătit-o pentru română, cu deschidere către texte cu caracter religios. Am știut de la început că va fi încântată de această olimpiadă!” – declară prof. Melania Iliuță.
„Această olimpiadă promovează în rândul tinerilor valorile spirituale și culturale ale poporului român, ca elemente fundamentale în plan identitar ale unei educații formative, nu doar informative. Rezultatul este cu adevărat remarcabil – nota 10, practic singura notă generală de 10 pe care Tia a obținut-o, dintre cei 270 de participanți! Este o încununare a eforturilor susținute ale Tianei pentru perfecționarea unui real talent de a pătrunde în esența textelor literare și sacre, de a extrage din ele adevăruri de o mare profunzime, formulate și expuse cu o deosebită frumusețe și eleganță stilistică. Colaborarea dintre catedrele Limba Română și Religie s-a materializat și anterior cu reușitele elevilor Oana Șuță, Darius-Dimitrie Todirașcu. Felicitări tuturor” – declară prof. Diogene Mihăilă.
Premise pentru un drum de succes pe care Tia și-l dorește, mai ales că știe de pe acum exact ce vrea: în magistratură, ca judecător.
Premiul I pentru chimistul Călin Mihai Niță
Chimia este un domeniu care-l atrage mult pe Călin Mihai Niță, din clasa a X-a. Curios, analitic, pedant, chimia îi oferă satisfacția de a pune întrebări și a căuta/obține răspunsuri. Olimpic la matematică și fizică, unul din membrii echipei Delphos care recent a câștigat aurul din partea National Space Society (un ong din SUA), Călin își dorește să ajungă cercetător în domenii legate de chimie. Premiul I la Olimpiada Națională de Chimie înseamnă cel mai mare punctaj din țară la clasa a X-a într-o disciplină la care, ca să ajungi cel mai bun, trebuie să înveți și materia de nivel superior. Dar nu numai. „Mi-a plăcut chimia de la început, dar mai ales când am studiat chimia organică. Olimpiada este destul de dificilă, este și stresant știind că ai doar 3 ore să dovedești cât de bun ești și apoi rămâi cu acel rezultat până în anul următor. Au fost subiecte destul de ușoare, acum, față de cele pentru a XI-a sau a XII-a. La proba practică am avut ceva probleme, fiindcă în trusă era un capilar, un tub subțirel care tebuia să fie liber la capete, dar al meu era doar la un capăt și până mi-am dat seama am pierdut ceva timp. Am avut un subiect de vreo 7 pagini, cu 3 experimente din trei domenii de chimie diferite, cu reacții, separări… La fiecare trebuie să-l faci și apoi să scrii de ce ai ales asta, de ce ai făcut asta, de ce a ieșit așa, la ce se aplică. Punctajul se face din 40% nota la proba practică și 60% punctajul la proba teoretică. La teoretic am avut inițial 84,50 de puncte, am făcut contestație, fiindcă am văzut baremul și eu știam că la un subiect am făcut corect, mi s-a confirmat și am luat 87,50. Mi-au dat 3 puncte, ceea ce este foarte rar la contestații. Am fost la olimpiade și la matematică, și la fizică, m-am calificat la naționale, dar anul acesta am ales chimia. Îmi place că e complexă, structurată, eu fiind o persoană cu o gândire foarte logică, foarte structurată, cred că mi se potrivește. Mai ales că eu îmi doresc să merg mai departe pe cercetare, nu știu dacă în țară sau în străinătate, încă mai studiez să văd unde este cel mai bun program de studii și oportunități. Până atunci, însă, voi începe pregătirea pentru Olimpiada Internațională de Chimie, vreau să dau tot ce pot!”, spune Călin, elevul „curtat” de toți profesorii de științe din Rareș.
Pentru profesoara lui, Florica Ionică, acest premiu I este îndelung așteptat. Venerabilul dascăl are, în cei 30 de ani la catedră, numeroase premii adunate împreună cu elevii, fiindcă n-a existat an în care să nu se califice câțiva la națională. Este o materie destul de grea, se cere un nivel înalt de cunoștințe, este nevoie de tărie psihologică și dorință de a fi cel mai bun, consideră prof. Florica Ionică. „Aștept acest premiul I de vreo 20 de ani. Am mai avut un premiu II în 2013, am avut premiul III, mențiuni, anual am copii care merg la națională și copii care au participat la olimpiada internațională. Vorbesc de Dragoș Negreanu, Sabina Fârțală, Mihai Dascălu. Dar la chimie premiul I este foarte greu de obținut. Trebuie să știi toată chimia: organică, anorganică, chimie-fizică, chimie analitică, biochimie. Sunt cinci subiecte, iau premiul cel mare efectiv cei care știu. Dintre aceștia se selectează lotul lărgit de 20 de elevi, din care se aleg 7 pentru lotul restrâns la olimpiada internațională. Eu și Călin ne concentrăm de-acum pentru lotul internațional de anul viitor. Va fi în clasa a XI-a și va asimila mai ușor și materia de a XII-a. Dar începem să ne pregătim din vară, va urma și pregătirea intensivă cu profesorii universitari de la București. El are nevoie și de matematică superioară, și de fizică, nu este vorba doar de chimie, iar Călin este copilul perfect pentru științe, fiindcă are o minte iscoditoare, are o curiozitate înnăscută pentru a afla logic. Și are un avantaj mare: asimilează foarte repede și când muncește este doar acolo. Sunt copii extraordinari, el este coleg de clasă cu Andrei Denciu, olimpicul nostru la biologie de anul acesta, care a fost și la olimpiada de chimie, iar Călin este olimpic şi la matematică, şi la fizică. Ei sunt într-o clasă în care se simte competiția, dar o competiție îmbinată cu fair-play. Pe Călin l-am simțit că este făcut pentru succes, avem fler. În astfel de competiții nu este suficient să știi lucruri – este drept, trebuie să ai cunoștințe la nivel de facultate. Trebuie să ai și acea sclipire de moment care-ți spune cum să faci lucrurile ca să fii cel mai bun! La faza internațională subiectele se fac pentru a selecta acei copii creativi, stăpâni pe ei – ratezi orice șansă dacă te pierzi la un subiect, acei copii brilianți. La națională se întâlnesc cu cei mai buni copii de la liceele puternice din țară, ai noștri tebuie să aibă ceva diferit ca să răzbată pe cel mai înalt loc de pe podium. Și iată că au reușit! O performanță remarcabilă, ca și cele de până acum ale elevilor noștri, pentru că să fii între primii 8-10 din țară la chimie este o mare bucurie și vine după extrem de multă muncă. Muncă și mai ales siguranță de sine la proba practică, plus un pic de șansă. Asta are Călin: siguranță și calitatea de a fi perfecționist, astea îl ajută foarte mult. Sper ca aceste rânduri să le citească foștii mei elevi, au fost zeci de elevi care au participat la olimpiadă, pentru că am avut parte de generații întregi de copii foarte buni și îi felicit pe toți cei care de-a lungul anilor au fost acolo, sus, între elite” – declară prof. Florica Ionică.
Andrei Cristian Denciu, viitor medic – premiul I la biologie
Coleg de clasă cu olimpicul la chimie, Andrei Cristian Denciu a reușit performanța de a fi cel mai bun din țară la biologie. Premiul I a fost unul din obiectivele lui Andrei și pentru a ajunge acolo el a avut cel puțin două motivații: să scape de admiterea la Medicină București și să primească o confirmare pentru pasiunea lui. De fapt, el este pasionat nu doar de biologie, ci și de chimie (mai puțin de matematică) și vrea să devină medic. Părinții săi, medici cunoscuți, n-au avut nici o influență în această alegere, spune Andrei. Argumentul său, spus direct și cu dezinvoltură, este că se vede practicând medicina cu plăcere – nu doar ca un mijloc de a-și „câștiga existența”, ci ca o cale de a-și exprima pasiunea pentru biologie. De aici și performanța reușită la Olimpiada Națională de Biologie, una pentru care a depus efort, dar cu drag, firesc și logic, pragmatic. „Am fost surprins să iau premiul I. Mă gândeam că voi câștiga mențiune, ca să-mi asigur admiterea la Medicină, în București și să nu mai dau examen. Ăsta a fost planul. Pentru că într-a XII-a este și bac-ul, este și admiterea la facultate, dacă vrei și olimpiadă e greu. E aiurea sistemul! Practic, îi încurajează pe cei care nu vor facultate. Ar trebui să fie cel puțin jumătate de an diferență între bac și admitere la facultate. Totuși, nu toți elevii au nevoie de matematică și română pentru facultate”, crede Andrei și explică recenta sa performanță. „Am obținut 191 de puncte, un rezultat foarte bun, fiindcă de obicei la biologie punctajele sunt ceva mai mici. Proba teoretică de regulă este mai grea, dar anul acesta a fost mai ușoară. Eu am primit 97 de puncte. Nu se fac contestații la evaluarea lucrării scrise. Subiectele sunt sub formă de grilă: 70 de cerințe, 10 sunt de 3 puncte și ai 10 puncte din oficiu. Doar cerința o poți contesta, dacă nu a fost clară sau este greșită, că s-a mai întâmplat și atunci au dat punctele la toată lumea. La proba practică am reușit 94 de puncte. Se dau câte 3 puncte pe fiecare subiect. Dar și asta e grilă, nu ai nimic de făcut cu mâna ta, deși a trebuit să avem halat și trusa de disecție. Am lucrat pe fotografii. Am avut întrebări preponderent de fiziologie, din biologia animală și vegetală – cea mai amplă. De pildă, să demonstrăm mișcările plantei. Am fost depunctat fiindcă am greșit la o cerință despre care nu scria nicăieri în cărțile din care învățasem. E concurență foarte mare: dacă există informația undeva, cineva o știe! Așa că pe toți ne-au depunctat. Acum, ce pot să spun, acest premiu m-a bucurat mult, am putut să mă relaxez, chiar dacă a doua zi am dat proba de baraj. O să mă pot concentra mai bine pe bacalaureat, pe ce voi învăța la facultate, pe viitoarea profesie, pe care vreau să o fac aici, în România. Chiar îmi pare rău de cei care pleacă!”. Andrei a început din clasa a V-a să participe la concursurile de biologie, cum este „George Emil Palade”, unde „era ca o joacă, nu însemna nimic premiul II, că nu contează la admiterea pentru facultate”. A participat și la Olimpiada de Chimie, apoi a venit pandemia și nu s-au mai organizat, iar anul acesta a ajuns până la etapa județeană. În rest, Andrei este un copil ca oricare altul, care a făcut sport constant, dar după pandemie mai merge doar la sala de forță, pentru că vrea să fie în formă, profesia de medic putând fi foarte solicitantă fizic. Spune ferm că nu l-a influențat în alegerea profesiei faptul că ambii părinți sunt medici, dar vrea o specialitate care să nu îl consume fizic și psihic. „Vreau să ajut pacientul cu un diagnostic precis, cu un tratament adecvat. Eu cred că specialitățile chirurgicale sunt primele în care vom fi înlocuiți de roboți. Ei sunt preciși, nu obosesc”.
A avut-o alături în acești ani pe profesoara Aloma Maria Veiss. „Premiul I acordat de Ministerul Educației este important în sine, dar și pentru că oferă posibilitatea să intri la facultate fără admitere. Andrei, pe care îl cunosc din clasa a V-a, de când este la Rareș, a învățat în toți acești ani, nu este un premiu întâmplător! A fost la concursuri în gimnaziu, a luat premii, el se antrenează de mic. În plus, el iubește biologia și învață la nivel universitar. E un efort, dar tocmai fiindcă îi place, fiindcă este dornic să știe cât mai mult, e un efort plăcut pentru el. Are o dorință fantastică de a înțelege tot, de a corela și asta ne-a ajutat. Andrei are și un simț al observației foarte dezvoltat. Citește foarte mult, se documentează, are memorie foarte bună. Dar nu poate învăța câtă vreme nu înțelege logic, mai întâi. Îi place să lucreze în laborator, are manualitate și cred că va fi un medic foarte bun. Are curiozitate, are capacitate mare de a acumula informații, pentru că este antrenat. Locul I la național i se potrivește mănușă, mai ales că a fost într-o companie de elită, cu elevii dintre cei mai buni, de la Frații Buzești din Craiova, de la Sava și de la Lazăr din București, de la Liceul Internațional, de la Colegiul Național și de la Negruzzi din Iași, de la Loga din Timișoara! Cu siguranță deja își cunoaște viitorii colegi de la Medicină!” – declară prof. Aloma Veiss, care este și coordonatoarea Centrului de Excelență Neamț, unul din locurile unde copiii se pregătesc.
Cristina IORDACHE