Ca orice instituție sau autoritate publică obligată de lege la transparență totală, dar care – prin acțiune și ne-acțiune – disprețuiește relația corectă cu presa și publicul larg, Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est perseverează în a se lăuda singură pe propriul site. Au inventat un generic înșelător, Reporter Regio, sub care afirmă că aduc „în prim-plan promovarea proiectelor de succes ale beneficiarilor noștri, proiecte care au reușit să iasă în evidență aducând plus valoare și impact în comunitate”. Nu ezită să completeze: „Într-o perioadă în care predomină știrile negative, vă propunem spre lectură povești frumoase, dar adevărate, menite să întărească credința că <<se poate>>! Fii parte din poveste!”.
În episodul 14, difuzat pe 28 aprilie, ne prezintă o afacere pe două roți accelerată cu viteza Regio! Deschiderea părții romanțate ne introduce protagonistul de loc din Piatra-Neamț al unei afaceri din Roman, provincia Neamț. Provincie, așa scrie pe site-ul compus exclusiv în limba engleză al business-ului lăudat de „reporterii” din subordinea directorului general Vasile Asandei. Drept este, engleza nu mai are astăzi statutul de odinioară de limbă străină, dar să excluzi limba oficială a țării în care activezi e cam mult și asta ar trebui sancționat inclusiv cu descalificarea de la finanțări publice a afacerii. Dar, unde limba rubikareză consacarată de ADRNE face ravagii, orice e posibil.
Afacerii propriu-zise, a cărei ideea se spune că i-a venit dezvoltatorului încă din studenție, de prin 2007, nu ai ce să îi reproșezi, la rigoare vorbind. Omul era pasionat de ce înseamnă două roți și a ajuns să vândă în toată lumea biciclete cu rol comercial și remorci publicitare. Firește, li se spune „soluții de mobilitate pe două roți”.
Inspirația i-a venit din Belgia, unde a descoperit biciclete publicitare cu 4 roți. Și, spune povestea, minune!, a descoperit apa rece, adică a realizat „că o bicicletă poate să îndeplinească și sarcini comerciale, nu doar recreative”. A început cu un prototip de bicicletă cu un panou publicitar atașat și a înființat o agenție de promovare cu scopul de a vinde ideea de publicitate mobilă, dar nu a avut succes. Sau a avut, că Reporter Regio nu e hotărât.
Important, după cum curge prezentarea, este că a ajuns la ideea magazinului mobil pe bicicletă, niște carturi mobile tractabile cu bicicleta care pot fi folosite în două feluri, să le împingi sau să le tragi. Firma produce, în esență, carturi utilitare de bicicletă. Cu acestea se pot desfășura activități comerciale de vânzări ambulante de înghețată, cafea, grătar, hot-dog, street food. Aceste carturi, în funcție de echipament, pot fi alimentate cu gaz sau electric, iar unele dintre ele sunt complet independente energetic. Sustenabilitatea este sporită de panourile solare și kiturile de sisteme electrice cu care sunt dotate, se arată în continuare. În deplin acord cu noile orientări și îndrumări aflăm încă ceva: „Acesta este modul în care înțelegem să contribuim la binele și conservarea planetei noastre”.
Demn de semnalat, preluând aproape copy/paste de la „reporteri”, este că vânzările se duc 99% în export, cu preponderență în SUA, dar și în alte 80 de țări din toată lumea. În străinătate, acest gen de comerț stradal este foarte bine dezvoltat, cu spații alocate special, cu autorizații anuale. Reținem că, în România, vând foarte puține biciclete (cam 1% din producție) și nu pentru că nu ar fi cerere, ci pentru că autorizațiile sunt foarte greu de obținut din cauza legislației. Portițe pentru acest tip de comerț ar fi la evenimente, festivaluri sau târguri. Probabil că, dacă nu mâine sau poimâine, pe răspoimâine ne putem aștepta la implementarea „atelajelor” la Piatra-Neamț. Doar ce mi-i Central Park din New York, ce mi-i Curtea Domnească sau părculețul din centru?!… Bașca pistele de biciclete.
Încă o dată, departe gândul de a ironiza, de a desconsidera afacerea în sine. De aceea am sărit și peste numele firmei, și peste al întreprinzătorului. Problema e cu ADRNE, care anunță că finanțarea obținută prin POR 2014-2020 a ajutat afacerea să își crească capacitatea de producție cu 500% datorită unui utilaj modern achiziționat, utilaj descris de altfel în poveste. Cât este valoarea proiectului, cât e finanțarea nerambursabilă și în ce condiții s-a obținut, după datină, trebuie cercetat în altă parte. De asemenea, producția impresionantă, crescută cu fix 500%, nu spune absolut, dar absolut nimic dacă nu știm de la cât la cât a crescut, ca să înțelegem și ce înseamnă 1% pentru piața românească.
Luând în considerare această manieră de promovare a poveștilor de presupus succes, așteptăm cu mare interes, după 31 decembrie, prezentarea vrăjită a unei proiect ce garantează un răsunet regional, național, dacă nu și internațional. Valoarea totală este 9.510.687,91 lei, cea eligibilă de 6.585.752,63 lei, iar finanațarea nerambursabilă prin POR 2014-2020 de 4.727.100,00 lei. Proiectul constă în construirea unui spațiu de evenimente și dotarea aferentă a acestuia în vederea organizării de nunți, botezuri, aniversări, mese festive. La Piatra-Neamț, desigur. Neverosimil aproape este că din titlu lipsesc tehnologiile novatoare și prietenia cu mediul.
Viorel COSMA
(Sursă foto: adrnordest.ro)