Luni, 22 mai, în prima zi de grevă generală, cam trei sferturi din școlile din județul Neamț nu au ținut ore, copiii au stat acasă, iar profesorii și restul personalului care nu au fost solidari cu greviștii au avut diverse activități în școli. Situația din școli a fost monitorizată de liderii de sindicat de la Piatra-Neamț, care au ținut legătura cu colegii lor din școli, dar și de Inspectoratul Școlar Neamț, prin directori.
Gabriel Ploscă, președintele Sindicatului Liber din Învățământ Neamț declară că acest conflict de muncă nu se rezumă doar la partea de grevă generală. Noi acțiuni de protest sunt pregătite pentru zilele următoare. „Noi am depus deja la Primăria Piatra-Neamț o cerere de autorizare a unei alte acțiuni de protest. Miercuri vom picheta Prefectura Neamț, între orele 11-12, vom fi acolo cu 300 membri de sindicat. Astăzi deja am primit răspuns de la primărie, comisia de avizare se va întruni mâine, la ora 10, pentru a ne da acordul. Miercuri suntem iar în stradă!”, afirmă astăzi Gabriel Ploscă și adaugă că pichetări vor și în alte județe din țară, inclusiv la București.
Este un semnal nu tocmai bun pentru cei care sperau că greva generală nu va ține mult. Procentul mare de cadre didactice, personal didactic auxiliar și nedidactic care a semnat pentru grevă arată, însă, că angajații din Educație s-au cam săturat de promisiuni. Mai ales că ultimele negocieri, din 17 și 20 mai, nu au adus date concrete și termene clare din partea Guvernului pentru a soluționa solicitările Educației. Sindicatele au revendicări clare și liderii afirmă că vor răspunsuri clare. Iată, punctual, ce vrea majoritatea angajaților din sistem:
- Majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
- Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
- Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
- Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învățământ;
- Acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
- Creșterea anuală a investițiilor în învățământ, pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii;
- Renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației.
Cristina Iordache