Primul autobuz electric a ajuns la Piatra-Neamţ. Restul din prima tranșă de vehicole care urmează să deservească, începând de anul acesta, transportul public de călători din municipiul Piatra‐Neamț, se află la București, la firma BMC Truck and Bus, unde se lucrează la dotarea lor cu tot ceea ce este necesar. Între timp, în societatea de transport pietreană, Troleibuzul SA, se fac pregătiri intense pentru ca totul să fie gata și noile mijloace de transport să poată intra în verificări și apoi în trafic. Detalii, despre aceste pregătiri și despre cum vor sta lucrurile în momentul în care noile autobuze vor ajunge în oraș, aflăm de la directorul societății Troleibuzul, Cristian Sauciuc.
– Care este primul lucru pe care trebuie să-l faceți înainte de a ajunge autobuzele electrice în bază?
Lucruri sunt mai multe de făcut. În primul rând, săptămâna aceasta (12-21 mai-nr) se lucrează în autobază la modernizarea halelor. Au fost predate amplasamentele constructorului, urmează să se apuce efectiv de treabă, este un proiect care trebuie să fie finalizat până pe 31 decembrie anul acesta. Vorbim despre reabilitarea a tot ceea ce înseamnă hale de reparații, stația ITP, spălătoria auto. O reabilitare totală, este mult de muncă, halele fiind mari, trebuie început de la acoperiș și până în zona de bază a lor. De anul acesta, au apărut alte noutăți legislative privind modul de funcționare al stației ITP și atunci noi nu ne mai încadrăm, tocmai de aceea se va moderniza și aceasta. Într-o primă fază vom face, ca și până acum, ITP-ul doar la mijloacele de transport proprii, dar în viitor, după 5 ani, după ce terminăm cu implementarea proiectelor, vom putea face pentru orice altă mașină. Noi de ceva timp făceam oricum ITP-ul cu terți, pentru că stația este foarte veche și nu mai corespunde, nu mai este funcțională.
– Ca finanțare pe aceste lucrări este vorba despre același proiect cu fonduri europene?
Este același proiect al Consiliului Județean, cu finanțare europeană, pe mobilitate urbană. Revenind la stația ITP, noi am avut un inginer care se ocupa de acest lucru, până acum jumătate de an, dar făcând un calcul, salariul lui era mai mare decât banii pe care-i plătim la terți pentru ITP. Doar că inginerul acela are pregătire și în domeniul mecanic și mai face și altceva. Acest inginer are toate cursurile făcute, doar că mai durează puțin pentru că, încă trei ani de zile, mai are funcția de inginer mecanic. Ideea este că, dacă faci ITP-ul aici în bază, poți să te organizezi cum vrei tu, nu depinzi de nimeni. Nu poți însă nici să ții un om numai pentru ITP, el se ocupă și de partea electrică și de partea mecanică a autobuzelor.
– Dotarea autobuzelor electrice în ce stadiu este acum?
Autobuzele sunt în continuare în București, la sediul BMC, promisiunea este ca, pe finalul lunii cel mai târziu începutul lunii iunie, să le avem deja în bază, chiar săptămâna trecută am vorbit cu cei de acolo. Urmează înmatricularea prin Consiliul Județean, care se va face foarte repede, din ceea ce am înțeles, după care le vom scoate pe trasee, la verificări. În luna decembrie, se va mai face o achiziție de 20 de autobuze electrice, tot cu cei de la BMC, deci anul viitor o să funcționăm cu 41 de autobuze electrice pe raza municipiului Piatra-Neamț. În același timp vrem să începem, din toamnă să implementăm cei 200 de kw din panouri fotovoltaice, iar, prin proiectul Consiliului Județean, pe hala nouă care se construiește vor mai fi încă 100 de kw și, cu 300 de kw în total, am putea să facem niște reduceri semnificative la cheltuielile cu combustibilul.
– Exact, ce anume va intra în dotarea acestor autobuze?
În primul rând toate vor avea computer de bord, care include și GPS-ul, trag cablurile pentru montarea e-tichetingului, 4 camere de supraveghere, două în față și două în spate. Partea de soft, care trebuie să fie fiabilă cu ceea ce va exista în stații, urmează să fie implementată după aceea. Au avut loc niște întâlniri între Troleibuzul, Consiliul Județean, Primăria Piatra-Neamț și cei care implementează proiectele de mobilitate urbană, pentru a ne pune la punct, a ne pune de acord, ca în momentul în care se termină toate aceste proiecte de mobilitate urbană, toate aceste softuri, indiferent că este proiectul Consiliului Județean sau al primăriei, să funcționeze unitar. Pentru că, dacă s-ar fi făcut separat, se putea întâmpla să nu corespundă, să nu existe fiabilitate între softul autobuzelor și cel al stațiilor inteligente. Și atunci, vor fi softuri compatibile și la final totul va fi funcțional. Însă, la aceste detalii încă se lucrează.
– Partea de personal o aveți rezolvată deja?
Ca personal vom fi nevoiți, pe la sfârșitul lunii iulie să mai facem angajări, pentru că ne cresc numărul de kilometri, conform proiectului pe fonduri europene. Noi astăzi facem undeva în jur de 230.000 de km de trasee, pe zona de Urbtrans, dar aceste autobuze electrice, care trebuie să meargă pe anumite rute, așa cum sunt trecute în Caietul de sarcini, cred că trebuie să ne mai ducem undeva cu 50.000 de kilometri în plus, pe lună. Ceea ce înseamnă, iarăși, alți șoferi. Dar și controlori, pentru că nu avem încă suficienți. După un prim calcul ar fi vorba despre încă 10 șoferi, la controlori trebuie să mai facem niște calcule și vom stabili după o evaluare mai exactă. Când o să începem efectiv să lucrăm cu autobuzele noi vom vedea exact ce mai trebuie acoperit pe partea de personal. Noi sperăm să putem reduce cheltuielile de combustibil, cu motorina, în așa fel încât să nu ne încărcăm cu cheltuielile salariale cu noii angajați, să menținem cheltuielile cel puțin la nivelul de acum și să rămânem o societate profitabilă.
– La verificările pe trasee, cum veți proceda? Vor fi călătorii gratuite cum se discuta initial?
Asta încă studiem, nu știm legal încă cum vom face acest lucru, pentru că sunt niște kilometri și acolo, pe care trebuie să-i plătească cineva, trebuie să ne acoperim cheltuielile, deci nu vom putea să oferim călătorii gratuite, chiar dacă ne dorim acest lucru. În primele două săptămâni vom verifica, în primul rând, cât rămân încărcate bateriile, să nu rămânem cu ele în trafic, mai ales la aglomerația care este acum, riscăm foarte mult, blocaje… O să mergem cu jumătate din ele dimineață, jumătate după-amiaza, vom face un grafic exact, să vedem cum, pentru că vrem să le încărcăm doar în stația lentă din bază, stația rapidă o vom folosi doar în cazuri extreme, când nu se poate altfel, pentru că duce la micșorarea vieții bateriei.
– Cu lucrările care se desfășoară în oraș, în ce măsură reușiți să mai respectați programul afișat?
După ce ne-am convins că este foarte greu să apreciezi cât timp durează parcurgerea unui traseu, în condițiile de acum, când orașul este în șantier, ne-am făcut un nou program în care am prins posibile întârzieri. Astăzi este aglomerat, mâine poate să fie liber, se schimbă lucrurile de la o zi la alta. Depinde de zile, într-o zi de vineri am prins un trafic foarte aglomerat, nefiind sărbătoare, la fel într-o zi de luni. Altădată, lucrurile merg mai bine. Vine luna august, concedii, vin cei din străinătate. În timpul săptămânii ducem copiii la școală, avem un alt program sâmbăta și duminica. Vine vacanța, o să circulăm cu mai puține autobuze, dar știm că toți cei din diaspora vin toți cu mașinile proprii și va fi foarte aglomerat. Destul de multe necunoscute, ne străduim să facem față la tot ceea ce poate să apară.
– Montarea stațiilor de încărcare când va fi finalizată?
Noi suntem pregătiți și cu stațiile, constructorul o să monteze și stațiile din hala nouă. Avem 10 stații lente și una rapidă, la intrare, deja montate. În hala nouă vor mai fi montate 41 de stații lente, iar aceeași echipă de constructori va monta și cele 7 stații rapide la capete de traseu. Noi sperăm ca, în momentul în care se vor termina toate coridoarele de mobilitate și vom avea toate cele 41 de autobuze electrice și totul pus la punct, lucrurile să funcționeze astfel încât cetățenii să nu mai piardă timpul în trafic așa cum se întâmplă astăzi. Pentru că toate aceste lucruri noi, Consiliul Județean Neamț și Primăria Piatra-Neamț le facem pentru consumatorul final, pentru cetățean. Cetățeanul este cel mai important pentru Troleibuzul!
Angela CROITORU