După cum cititorii noștri constanți știu de ani și ani, comunicatele livrate de Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est sunt o inepuizabilă resursă pentru a înțelege pe ce lume orbitează această organizație impenetrabilă, pretinsă ONG cu statut special.
Prima minune anunțată în cea mai recentă scrisorică spune că „ADR Nord-Est te invită să testezi gradul de digitalizare al companiei tale” (FOTO 1). Preluând masiv din „materialul clientului”, pentru a nu pierde timpul ulterior cu replici și îndreptări, aflăm că norocul a căzut peste IMM-urile din Regiunea Nord-Est. Sunt chemate să își evalueze gradul de digitalizare. Se întâmplă în cadrul unui proiect pilot dezvoltat de Banca Mondială în parteneriat cu Agenția, finanțat de Comisia Europeană. Experți de top de la London Business School și de la Universitatea Texas din Austin au lucrat împreună pentru a înțelege oare ce altceva decât… provocările cu care se confruntă întreprinderile mici și mijlocii în digitalizare? Nu mai scăpăm, provocările ne încercuiesc! Iată de ce, invocații experți au dezvoltat un program menit să ofere o imagine mai clară asupra nevoilor de digitalizare din regiune.
După ce completezi chestionarul online aferent, căci pentru a dezvolta un banal chestionar te închini, nu alta, la expertiză pompoasă de import, Cerul și cărările prosperității se deschid asupra IMM-urilor din regiune. În cadrul acestui proiect-pilot, răspunzând la câteva întrebări, își vor evalua maturitatea și nevoile digitale. Schema veche era cu numerele de telefon cu 8989…, iar acum proliferează felurite site-uri care te evaluează medical și intelectual sau îți ghicesc data morții. ADRNE urcă standardul și participanții vor primi, în primă fază, rapoarte personalizate oferite de Banca Mondială, cu privire la nivelul de digitalizare al fiecărei companii participante, inclusiv în comparație cu alte firme din Nord-Estul României atrase de sondaj.
Dacă aveți neclarități ori îndoieli până aici, aflați că Agenția enunță și avantajele completării chestionarului. Cuvânt cu cuvânt le preluăm:
■ Veți putea evalua maturitatea digitală a companiei dumneavoastră și veți înțelege care sunt domeniile cheie în care ar trebui să investiți capital, expertiză externă, formare etc. pentru a începe un proces de digitalizare.
■ Veți afla despre beneficiile generale ale introducerii unei soluții digitale în procesele de producție.
■ Veți primi informații despre situația altor IMM-uri din Regiunea Nord-Est interesate să adopte soluții digitale.
■ Veți înțelege care sunt precondițiile/criteriile eligibile pe care ar trebui să le îndepliniți înainte de a începe o investiție în digitalizare.
La nevoie, o recitire a avantajelor ce decurg din chestionar conduce lesne la concluzia că întâlnirea picioarelor celor de la ADRNE cu pământul se impunea înainte de binefaceri pe bază de chestionar. Sigur, au dreptate când semnalează că doar 4% dintre IMM-urile românești vând online peste granițe, iar 11% folosesc tehnologii digitale, ceea ce plasează România pe locul 26 în UE în ceea ce privește performanța digitală. Doar că propunerea lor, una ce insistă pe parteneriatul dintre Banca Mondială și Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, deși mai important e cine dă banii (Comisia Europeană), nu așează nimic. Pur și simplu pune carul digitalizării înaintea boilor.
Nu e urmă de răutate sau abordare superficială în cele de mai sus. În „materialul clientului” găsim, la secțiunea de consultare, un nou ghid răsunător. Ca de obicei, e lansat discret. În situația de față, pe 26 iunie. E despre Transformarea digitală a IMM-urilor orientată către creșterea intensității digitale (FOTO 2). Intensitatea asta digitală, parcă soră cu fenta aia de mobilitate multimodală (neexplicată în alt ghid ce a făcut, în egală măsură, deliciul bășcăliei și stimularea unei îngrijorări majore), veți vedea mai jos ce aduce.
Prioritatea din cadrul Programului Regional Nord-Est 2021-2027 se cheamă Nord-Est – o regiune mai digitalizată. Obiectivul specific, nu se putea altfel, trebuia să sune pompos din cale afară: Valorificarea avantajelor digitalizării, în beneficiul cetățenilor, al companiilor, al organizațiilor de cercetare și al autorităților publice locale.
Apelul de proiecte are o alocare nerambursabilă pentru regiunea noastră de nu mai puțin de 31.000.000 Euro (26.350.000 Euro din Fondul European de Dezvoltare Regională + 4.650.000 Euro din Bugetul de Stat). Contribuția programului la finanțarea unei investiții este de maximum 90% din valoarea eligibilă a investiției, iar a solicitantului de minimum 10% din valoarea eligibilă, la care se adaugă valoarea neeligibilă, dacă este cazul.
Fără a lungi povestea asta, un exemplu de cum ADR Nord-Est, testează, transformă și digitalizează de n-o să se vadă om cu bit, e momentul să aflați ce acțiuni pot fi finanțate și pentru sprijinirea utilizării căror instrumente, echipamente și servicii digitale:
■ pagini proprii de internet,
■ promovare digitală (Internet),
■ găzduire tip cloud,
■ e-facturare,
■ e-comerț,
■ digitalizarea comunicării cu consumatorul și/sau clientul,
■ dezvoltarea de mail-room-uri digitale,
■ digitalizarea colectării datelor.
În mod tradițional, enumerarea se încheie cu poziția „etc”, cea dătătoare de varii acoperiri în funcție de client și comandă.
Grupul țintă vizat de apelul de proiecte, s-a înțeles deja, este reprezentat de IMM-urile care doresc să realizeze investiții pentru creșterea nivelului de digitalizare a activității pe care o desfășoară. Dar nu oricum, căci piciorul lui Dumnezeu nu se oferă oricărui optimist.
Din documentație ne face cu ochiul subcapitolul despre Indicatori suplimentari specifici apelului de proiecte. Acolo dăm de intensitatea digitală. Scrie în felul următor: <<Investițiile propuse în cadrul proiectului, trebuie să conducă la atingerea unui nivel ridicat de intensitate digitală. Aceasta este măsurată cu ajutorul indicatorului „Index de Intensitate Digitală” conform DESI (Digital Economy and Society Index Report 2019 – Integration of Digital Technology) care este definit utilizând o listă de 12 tehnologii digitale (…)>>. Iată lista:
- Mai mult de 50% dintre persoanele angajate folosesc computere cu acces la internet în activitatea profesională;
- Apelează la servicii furnizate de către specialiști TIC (ca angajați proprii sau servicii externalizate);
- Conexiune internet cu viteză garantată de download de cel puțin 30 Mbps;
- Mai mult de 20% dintre persoanele angajate folosesc dispozitive mobile cu conexiune la internet;
- Deține un website sau o pagină de internet;
- Deține un website cu funcții complexe;
- Folosește o rețea de social media;
- Plătește pentru publicitate pe internet;
- Utilizează servicii CC (Cloud Computing) de complexitate ridicată sau cel puțin medie
- Emite facturi electronice care permit procesarea automată;
- Vânzările provenite din activitatea de e-Commerce depășesc 1% din cifra de afaceri totală;
- Vânzările web business-to-consumer (B2C) depășesc 10% din totalul vânzărilor online.
Nu e gată, încă. Indicatorul „Index de intensitate digitală” este utilizat pentru măsurarea intensității digitale înainte și după implementarea proiectului. Diferența dintre cele două valori reprezintă creșterea intensității digitale, iar cea de a doua valoare reprezintă intensitatea digitală atinsă după implementarea proiectului. După care vine o sfântă notă aducătoare cu picioarele pe Pământ pentru visătorii și naivii din lumea reală a IMM-urilor, cei care nu s-au dumirit din lecturarea atentă a celor 12 puncte: „Nu se acceptă identificarea și cuantificarea, în cadrul cererii de finanțare, a altor indicatori în afara celor menționați în cadrul acestei secțiuni”.
Vechea vorbă cu gardul și leopardul, devine pe dată o dulcegărie. Una care confirmă titlul. Başca toate cele trecute și viitoare despre ce, cum și cui vinde ADR Nord-Est. Fiindcă praful s-a ales de entuziasmul indus de prezentarea acţiunilor ce pot fi finanţate.
Viorel COSMA