Prima tranșă de 20 de autobuze electrice a ajuns la Piatra-Neamţ. Primul din această serie, care urmează să deservească, începând de anul acesta, transportul public de călători din municipiul Piatra‐Neamț, a ajuns deja în autobază la sfârșitul lunii mai. Între timp, în societatea de transport pietreană, Troleibuzul SA, se fac pregătiri intense pentru ca totul să fie gata și noile mijloace de transport să poată intra în verificări și apoi în trafic. Detalii, despre aceste pregătiri și despre cum vor sta lucrurile în momentul în care noile autobuze vor circula în oraș, aflăm de la directorul societății Troleibuzul, Cristian Sauciuc.
– Care este stadiul pregătirilor din autobaza Troleibuzul pentru preluarea acestor autobuze?
Se finalizează lucrările în autobază la modernizarea halelor, este un proiect care trebuie să fie finalizat până pe 31 decembrie anul acesta. Vorbim despre reabilitarea a tot ceea ce înseamnă hale de reparații, stația ITP, spălătoria auto. O reabilitare totală, este mult de muncă, halele fiind mari, trebuie început de la acoperiș și până în zona de bază a lor. De anul acesta, au apărut alte noutăți legislative privind modul de funcționare al stației ITP și atunci modernizăm și stația aceasta. Într-o primă fază vom face, ca și până acum, ITP-ul doar la mijloacele de transport proprii, dar în viitor, după 5 ani, după ce terminăm cu implementarea proiectelor, vom putea face pentru orice altă mașină. Noi de ceva timp facem ITP-ul cu terți, pentru că stația este foarte veche și nu mai corespunde, nu mai este funcțională. Acum o vom moderniza și vom reduce, în acest mod și cheltuielile legate de ITP. Aceste lucrări se derulează prin același proiect al Consiliului Județean, cu finanțare europeană, pe mobilitate urbană. Revenind la stația ITP, noi am avut un inginer care se ocupa de acest lucru, până acum jumătate de an, dar făcând un calcul, salariul lui era mai mare decât banii pe care-i plătim la terți pentru ITP. Doar că inginerul acela are pregătire și în domeniul mecanic și mai face și altceva. Acest inginer are toate cursurile făcute, doar că mai durează puțin pentru că, încă trei ani de zile, mai are funcția de inginer mecanic. Ideea este că, dacă faci ITP-ul aici în bază, poți să te organizezi cum vrei tu, nu depinzi de nimeni. Nu poți însă nici să ții un om numai pentru ITP, el se ocupă și de partea electrică și de partea mecanică a autobuzelor.
– Dotarea autobuzelor electrice în ce stadiu este acum?
Autobuzele sunt în continuare în București, la sediul BMC, promisiunea este ca, pe parcursul acestei luni, să le avem deja în bază, noi ținem legătura în permanență cu furnizorul de la București. Vă dați seama că suntem și noi nerăbdători să le primim, să începem testările pe teren. Imediat ce ajung, Consiliul Județean se va ocupa de înmatricularea lor, care se va face foarte repede, după care le vom scoate pe trasee, la verificări. În luna decembrie, se va mai face o achiziție de 20 de autobuze electrice, tot cu cei de la BMC, deci anul viitor o să funcționăm cu 41 de autobuze electrice pe raza municipiului Piatra-Neamț. În același timp vrem să începem, din toamnă să implementăm cei 200 de kw din panouri fotovoltaice, iar, prin proiectul Consiliului Județean, pe hala nouă care se construiește vor mai fi încă 100 de kw și, cu 300 de kw în total, am putea să facem niște reduceri semnificative la cheltuielile cu combustibilul.
– Cu ce sunt dotate în mod special aceste autobuze față de cele vechi?
Toate vor avea computer de bord, care include și GPS-ul, se trag cablurile pentru montarea e-tichetingului, vor fi dotate cu câte 4 camere de supraveghere, două în față și două în spate. Partea de soft, care trebuie să fie fiabilă cu ceea ce va exista în stații, urmează să fie implementată după aceea. Au avut loc întâlniri între Troleibuzul, Consiliul Județean, Primăria Piatra-Neamț și cei care implementează proiectele de mobilitate urbană, pentru a ne pune la punct, a ne pune de acord, ca în momentul în care se termină toate aceste proiecte de mobilitate urbană, toate aceste softuri, indiferent că este proiectul Consiliului Județean sau al primăriei, să funcționeze unitar. Pentru că, dacă s-ar fi făcut separat, se putea întâmpla să nu corespundă, să nu existe fiabilitate între softul autobuzelor și cel al stațiilor inteligente. Și atunci, vor fi softuri compatibile și la final totul va fi funcțional. La aceste detalii încă se mai lucrează.
– Personal aveți suficient?
Vom mai face o serie de angajări la sfârșitul lunii iulie, pentru că ne creşte numărul de kilometri, conform proiectului pe fonduri europene. Noi astăzi facem undeva în jur de 230.000 de km de trasee, pe zona de Urbtrans, dar aceste autobuze electrice, care trebuie să meargă pe anumite rute, așa cum sunt trecute în Caietul de sarcini, cred că trebuie să ne mai ducem undeva cu 50.000 de kilometri în plus, pe lună. Ceea ce înseamnă, iarăși, alți șoferi. Dar și controlori, pentru că nu avem încă suficienți. După un prim calcul ar fi vorba despre încă 10 șoferi, la controlori trebuie să mai facem niște calcule și vom stabili după o evaluare mai exactă. Când o să începem efectiv să lucrăm cu autobuzele noi vom vedea exact ce mai trebuie acoperit pe partea de personal. Noi sperăm să putem reduce cheltuielile de combustibil, cu motorina, în așa fel încât să nu ne încărcăm cu cheltuielile salariale cu noii angajați, să menținem cheltuielile cel puțin la nivelul de acum și să rămânem o societate profitabilă.
– Montarea stațiilor de încărcare când va fi finalizată?
În cel mai scurt timp se va rezolva și cu toate stațiile. Noi suntem pregătiți, constructorul o să monteze și stațiile din hala nouă. Avem 10 stații lente și una rapidă, la intrare, deja montate. În hala nouă vor mai fi montate 41 de stații lente, iar aceeași echipă de constructori va monta și cele 7 stații rapide la capete de traseu. Noi sperăm ca, în momentul în care se vor termina toate coridoarele de mobilitate și vom avea toate cele 41 de autobuze electrice și totul pus la punct, lucrurile să funcționeze astfel încât cetățenii să nu mai piardă timpul în trafic așa cum se întâmplă astăzi. Pentru că toate aceste lucruri noi, Consiliul Județean Neamț și Primăria Piatra-Neamț le facem pentru consumatorul final, pentru cetățean. Cetățeanul este cel mai important pentru Troleibuzul!
– Cum se vor derula verificările pe trasee, în teren?
În primele două săptămâni vom verifica, în primul rând, cât rămân încărcate bateriile, să nu rămânem cu ele în trafic, mai ales la aglomerația care este acum, riscăm foarte mult, blocaje… O să mergem cu jumătate din ele dimineață, jumătate după-amiaza, vom face un grafic exact, să vedem cum, pentru că vrem să le încărcăm doar în stația lentă din bază, stația rapidă o vom folosi doar în cazuri extreme, când nu se poate altfel, pentru că duce la micșorarea vieții bateriei.
Angela CROITORU