Unul dintre principiile ce stau la baza înființării, organizării și funcționării serviciului de alimentare cu apă și de canalizare îl constituie adaptabilitatea la cerințele utilizatorilor.
Potrivit prevederilor din contractul de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare încheiat între utilizator și Apa Serv, în calitate de operator, facturarea se face lunar, în baza prețurilor și tarifelor aprobate și a cantităților efective determinate sau estimate potrivit prevederilor contractuale.
Citirea periodică programată a contorilor la utilizatorii casnici persoane fizice din aria de operare se realizează de către salariații companiei noastre de două ori pe an, lunile de efectuare a citirilor în fiecare localitate fiind prezentate pe site-ul companiei noastre, www.apaserv.eu la rubrica ”Clienți”→”Contorizare consum”→”Grafic citiri”.
În cazul facturării unor cantități estimate, regularizarea consumului se realizează periodic la 6 luni, între citiri fiind emise facturi pentru consumuri estimate ca medie a consumului zilnic între ultimele două citiri succesive, în absența unei autocitiri transmise de utilizator sau a unor citiri de verificare efectuate de companie.
Pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, Compania Județeană Apa Serv încurajează transmiterea indexului autocitit de către utilizatori, lunar, astfel încât între citirile efectuate de către salariații companiei să fie emise facturi în baza indexului autocitit care să reflecte cantitățile efectiv consumate de utilizatori.
În acest sens, Apa Serv a venit în întâmpinarea utilizatorilor casnici persoane fizice prin oferirea posibilității transmiterii indexului autocitit atât prin aplicația Portal Clienți, disponibilă pe site-ul companiei, cât și telefonic, astfel:
– telefonic, în perioada 17-24 (zile lucrătoare), la numărul de telefon 0233/233340, mai puțin în lunile în care compania efectuează citiri și în luna anterioară acestora;
– pe site-ul companiei www.apaserv.eu , prin crearea unui cont pe aplicația Portal Clienți, mai puțin în lunile în care compania efectuează citiri și în luna anterioară acestora;
Informații disponibile și pe site-ul companiei noastre, www.apaserv.eu. Pașii pentru crearea unui cont în aplicație sunt prezentați pe site-ul companiei.
De asemenea, prin crearea unui cont în aplicația Portal Clienți, toți utilizatorii companiei pot vizualiza și descărca facturile emise în baza contractului de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare și pot efectua plata on-line a facturilor emise.
Seceta accentuată
Unul dintre cele mai sensibile subiectele în aceasta perioadă pentru Compania Județeană APA SERV este seceta accentuată. În aceste condiții, Compania Județeană APA SERV S.A. recomandă tuturor utilizatorilor folosirea rațională a apei potabile furnizate în sistem centralizat și evitarea folosirea apei potabile în scopuri grădinărești sau agricole, pentru a nu exista eventuale neplăceri provocate de disfuncționalități în furnizarea serviciului de alimentare cu apă potabilă.
Reamintim că în perioada caldă a anului 2022, seceta a avut acțiuni negative asupra utilizatorilor sistemului de alimentare cu apă potabilă.
Pe fondul consumului ridicat de apă pentru irigarea culturilor, a spațiilor verzi, etc. consumul de apă a crescut, iar resursele din rezervoarele de înmagazinare s-au epuizat cu rapiditate, fiind necesară o perioadă îndelungată de timp pentru refacerea nivelului acestora.
De menționat este faptul că în vara anului 2022, 13 localități din aria de deservire au avut dificultăți în privința alimentării cu apă, Compania Județeana APA SERV S.A. fiind nevoită sa furnizeze apă cu presiune redusă, ajungându-se și în situația furnizării apei cu program în anumite localități.
Seceta a acționat cu rapiditate și anul acesta fiind înregistrate până în prezent disfuncționalități în furnizarea serviciului de alimentare cu apă potabilă pentru 3 localități din Județul Neamț.
În momentul de față, seceta este un subiect de interes național care a afectat până în prezent mai multe localități din județele Olt, Vrancea și Iași unde furnizarea serviciului de alimentare cu apă potabilă se realizează cu program.
Convenția de facturare individuală – o soluție pentru facturarea în condominii
Un alt subiect pe care Compania Județeana APA SERV S.A dorește să-l scoată în atenția utilizatorilor este despre convenția de facturare individuală care se referă la facturarea consumului individual și a cotei-părți din consumul comun de apă, înregistrat de contorul de branșament al condominiului, precum și la reglementarea relațiilor dintre operatorul de apă, Asociația de Proprietari/Reprezentantul convențional al condominiului și utilizatorul individual în ceea ce privește condițiile de consum și plata contravalorii acestor consumuri, pe baza facturii emise de operator în temeiul repartizării făcute de Asociația de Proprietari/Reprezentantul convențional al condominiului.
În baza convențiilor de facturare individuală, Compania Județeană APA SERV emite facturi către toți proprietarii din condominiu care include, atât contravaloarea consumului repartizat proprietății individuale, cât și contravaloarea cotei-părți ce le revine din consumul comun.
Scopul convențiilor de facturare individuală este de a da posibilitatea membrilor asociațiilor de proprietari/proprietarilor dintr-un condominiu să achite direct contravaloarea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare direct operatorului. Totodată, se evită aplicarea colectivă a sancțiunilor legale și contractuale (aplicarea penalităților/debranșarea) în cazul neachitării obligațiilor ce revin utilizatorului colectiv și asupra membrilor asociației/ proprietarilor din condominiu care si-au achitat contravaloarea prestațiilor.
Compania Județeană APĂ SERV S.A. pune la dispoziție tuturor asociațiilor de proprietari si proprietarilor din condominii, condițiile de încheiere a convențiilor de facturare individuală pe site-ul Companiei https://www.apaserv.eu la rubrica Clienți-Contracte (Metodologia de repartizare și facturare individuală a consumului înregistrat la branșamentul de condominiilor – Capitolul II, Art. 4).
Debranșările – ultima soluție în recuperarea debitelor
Este de menționat faptul ca operatorul are dreptul să sisteze furnizarea/prestarea serviciului utilizatorilor care nu își achită contravaloarea serviciilor furnizate/prestate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată a facturilor, prin debranșarea de la rețelele publice de distribuție a apei ori de la rețelele publice de canalizare, și să solicite recuperarea debitelor în instanță.
Înainte de a proceda la debranșarea serviciului, Compania Județeană APA SERV S.A. informează utilizatorii cu datorii restante și va acționa în consecință după expirarea unui termen de 5 zile lucrătoare de la primirea unei notificării expediate către utilizator, cu scopul înștiințării debitului restant deținut. Utilizatorii aflați în această situație neplăcută vor fi notificați prin poștă. Totodată, asociațiile de proprietari notificate se pot regăsi şi pe site-ul Companiei https://www.apaserv.eu la rubrica Clienți-Debranșări.
Pentru a nu se ajunge în situaţia neplăcută, atât pentru consumatorul final, cât şi pentru asociaţiile de proprietari, şi nu în ultimul rând şi pentru Compania Judeţeană Apa Serv SA, de a fi întreruptă alimentarea cu apă potabilă de la reţeaua publică de distribuţie, oferim posibilitatea asociaţiilor de proprietari de a încheia contracte de furnizare/prestare a serviciului public pentru fiecare branşament din cadrul acesteia. Însă, pentru a putea realiza acest lucru, este necesară defalcarea debitelor de către asociaţiile de proprietari pentru fiecare branşament din cadrul lor, pentru ca, la generarea contractelor distincte, să se poata prelua soldul distinct al fiecărui branşament. Avantajele acestui mod de lucru sunt, pe de o parte, posibilitatea încheierii unei eşalonări la plată a debitului pentru fiecare branşament, iar, pe de altă parte diminuarea riscului de a fi debranşaţi consumatorii branşamentului care sunt bun-platnici.
Furtul de apă
Ţinem să informăm pe această cale consumatorii şi despre prevederile legale cu privire la furtul de apă din reţeaua publică.
Astfel, potrivit prevederilor art. 46 ind. 1 din Legea serviciilor comunitare pentru utilități publice nr. 51/2006, „constituie infracțiune în domeniul serviciilor de utilități publice și se pedepsește potrivit Legii nr. 286/2009 privind Codul Penal, cu modificările și completările ulterioare, fapta săvârșită cu intenție privind furtul de apă din sistemul de alimentare cu apă.”
Aşadar, în cazul în care se depistează branşamente/racorduri frauduloase (pentru care nu există contract de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare şi de canalizare), legea permite formularea plângerilor penale având ca obiect furtul de apă. Mai mult decât atât, în situaţiile în care se depistează un consum clandestin/fraudulos, prejudiciul adus companiei se stabilește conform Ordinului 29/N/1993 al MLPAT – Ordin pentru aprobarea Normativului – cadru privind contorizarea apei și a energiei termice la populație, instituții publice și agenți economici, facturându-se metrii cubi de apă/apă uzată în regim pauşal, aplicate pe o perioadă de maxim 36 de luni anterioare depistării.
Compania realizează acţiuni de verificare în toată aria de operare în vederea identificării branşamentelor/racordurilor frauduloase care conduc la reducerea calităţii serviciului public şi la imposibilitatea operatorului de a asigurara serviciile în condiţii optime, fiind afectaţi astfel toţi utilizatorii.
În vederea identificării şi stopării branşamentelor/racordurilor frauduloase şi implicit a furtului de apă, facem apel la consumatorii de bună-credinţă pentru a anunţa reprezentanţii Companiei prin sesizarea oricărei situații care se înscrie în sfera celor enunţate mai sus la numărul de telefon 0233/233340 sau prin e-mail la adresa [email protected].
Pentru informații suplimentare, beneficiarii Companiei pot suna la Dispeceratul APA SERV, care funcționează non-stop, la numărul de telefon 0233/233340 sau pot accesa site-ul Companiei https://www.apaserv.eu
ADV.