Mâine, 8 august, consilierii județeni se vor întruni într-o ședință extraordinară online având un singur proiect pe ordinea de zi. Proiectul este acela prin care autobuzele electrice și stațiile cu încărcare lentă și rapidă vor trece în concesiunea directă a Troleibuzul SA, după recepția lor în mai-iulie. Este o etapă care trebuie îndeplinită potrivit obligațiilor din contractul de finanțare, în termen de maximum 60 de zile de la recepția bunurilor.
În acest moment, potrivit directorului Troleibuzul, Cristian Sauciuc, “Toate cele 21 de autobuze electrice au fost înmatriculate de către Consiliul Județean, acum urmează să facem clasificările (aprobarea RAR pentru transport persoane – n.r.) și asigurările. Dacă ne încadrăm cu acestea în timp util, pe 16 august ieșim pe teren cu ele să vedem exact cum se comportă”.
Fiecare din cele 21 de autobuze electrice marca Granton, livrate de Truck&Bus București și realizate în China, este în valoare de 1,9 milioane de lei. În timp ce o stație de încărcare lentă, marca Hiconics, a costat 95.200 de lei, iar una rapidă este de 10 ori mai scumpă – 952.000 de lei. Cele 21 de stații lente au fost montate în autobaza Troleibuzul acolo unde vor fi încărcate autobuzele în principal, iar cele 7 rapide sunt montate una la intrarea în autobază și celelalte la capetele de trasee pentru eventualitatea în care un autobuz va avea nevoie să-și încarce rapid acumulatorii.
Autobuzele și stațiile de încărcare vor intra în Inventarul domeniului public al județului Neamț, în baza Procesului verbal realizat de comisia specială de inventariere a domeniului public și privat condusă de vicepreședintele Dragoș Chitic. Din această comisie mai fac parte, în calitate de membri, secretarul județului, Daniela Soroceanu și mai mulți directori din CJ: ing. Doru Conache (director executiv Investiții), Bogdan Bosovici (director general la Direcția Juridică), Adriana Elena Bosovici (director general Buget-Finanțe), Veronica Vasiliu (director executiv la Direcția Management) și șeful Serviciului Urbanism și Amenajarea Teritoriului, Cornel-Viorel Galbăn.
Din Contractul de finanțare, a cărui copie se află în spatele proiectului, semnat pe 16 octombrie 2019, aflăm că valoarea totală a finanțării este de 167 de milioane de lei, din care 122,7 milioane de lei este valoarea eligibilă nerambursabilă FEDR, 18,6 milioane de lei este valoarea eligibilă nerambursabilă de la bugetul de stat și 2,9 milioane de lei cofinanțarea eligibilă a beneficiarului. Durata de implementare a proiectului este de 48 de luni, deci în octombrie anul acesta ar trebui să fie finalizat.
Potrivit obligațiilor din același contract, Troleibuzul are obligația ca cel puțin o perioadă de 5 ani de la plata finală să nu scoată din uz mijloacele de transport. În plus, toate proiectele complementare, cele prin care se modernizează garajul, autobaza societății, stația ITP și se realizează panourile fotovoltaice, pentru a asigura o parte din energia consumată, trebuie să fie încheiate până la data de 31 decembrie 2023.
Angela Croitoru