Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est a organizat, marți, în spațiul Rubik de la Piatra-Neamț, cea de-a V-a întâlnire de lucru din caravana #NEdigitalizăm. Urmează încă două evenimente similare înainte de termenul limită de vineri, 15 septembrie, ora 14, pentru completarea chestionarelor disponibile într-o anume aplicație dezvoltată de Banca Mondială, ca pas inițial pentru a beneficia de Transformarea Digitală a IMM-urilor, apel de proiecte lansat în cadrul Programului Regional Nord-Est. Acest apel, dezvoltat în parteneriat cu Banca Mondială, beneficiază de o alocare de 31 milioane de euro și țintește investiții pentru sprijinirea utilizării de instrumente, echipamente și servicii digitale orientate către creșterea intensității digitale a IMM-urilor din regiune.
Ghidul solicitantului este disponibil din 21 august a.c. (amănunte, aici). Finanțările nerambursabile între 15.000 și 100.000 de euro vor sprijini următoarele tipuri de activități:
- servicii de consultanță/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de digitalizare de care are nevoie IMM-ul, cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în Studiul de fezabilitate digitală, să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanțare;
- achiziționarea de hardware TIC și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-Commerce, IoT (Internet of Things) etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere în funcțiune;
- realizarea de rețele LAN/WiFi;
- achiziționarea licențelor software, achiziționarea și/sau dezvoltarea și/sau adaptarea aplicațiilor software, configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Mangement), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), soluții E-Commerce, mail-room-uri digitale, realitate virtuală/augmentată, tehnologii Blockchain, etc. și integrarea acestora în BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;
- achiziționarea unui website de prezentare a companiei;
- servicii social media pe perioada implementării proiectului;
- achiziționarea/utilizarea pe perioada de implementare a proiectului, a unui nume de domeniu nou;
- servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil;
- achiziția de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare a proiectului
- achiziționarea de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/ găzduire/rețele, pe perioada de implementare a proiectului;
- instruirea de către terți a personalului care va utiliza produsele implementate/achiziționate și a personalului care va asigura mentenanța, daca este cazul, în situația în care acest serviciu nu este inclus în prețul de furnizare al echipamentelor/software-ului;
- servicii de auditare tehnică – un raport de audit tehnic care confirmă îndeplinirea/utilizarea tehnologiilor DESI 2019 asumate în cererea de finanțare.
În urma prezentărilor de la Rubik, susținute de Cristina Bodron (șef Birou regional de informare, ADRNE), Silviu Stoica (expert Birou „One Stop Shop”, ADRNE) și Cristina Baghiu (președinte Asociația „Digital Inovation Zone”, Iași), au fost întoarse pe toate părțile activitățile eligibile, cele excluse, procedurile, eventualele contradicții și neclarități etc. Asta s-a datorat intervențiilor precise a multora dintre cei în jur de 30 de participanți. Sigur, au rămas și nelămuriri esențiale. Una ilustrativă se referă la ce caută contul deschis pe o rețea socială sau publicitatea online între criteriile care conduc la un înalt grad de digitalizare. Simpla invocare a Indicelui Economiei și Societății Digitale (DESI) nu a convins.
Peste toate, trebuie reținut că acest apel-pilot este unul necompetitiv și utilizează o procedură specială, o metodă de cercetare statistică după un model al Băncii Mondiale, aprobat de Comisia Europeană, după cum directorul general Vasile Asandei, a subliniat cu insistență. Concret, înainte de deschiderea apelului în MySMIS (1 octombrie 2023, ora 10:00 – n.a.), va fi disponibilă acea platformă online anunțată mai sus, în vederea înregistrării potențialilor solicitanți. Aceasta va fi utilizată și pentru desfășurarea unui proces de preselecție bazat pe informațiile furnizate de către potențialii solicitanți cu privire la condițiile de eligibilitate. În rezumat și în traducere, dincolo de ce înseamnă un experiment științific de tip Randomized Controlled Trial (cunoscut de la testele clinice cu medicmente sau vaccinuri – n.a.), procedura de preselecție e o simplă loterie. Abia după aceea se trece la un studiu de fezabilitate digitală și ce mai urmează pe drumul spre o intensitate digitală crescută a IMM-urilor din Regiunea Nord-Est. (M.N.)