Modernizarea principalelor coridoare de mobilitate urbană din Piatra-Neamț, respectiv Bd. Decebal-Piața M. Kogălniceanu-Bd. Traian, Bd 9 Mai-Str. Dimitrie Leonida și cel reprezentat de Str. Mihai Viteazu au fost proiectele primăriei pietrene cele mai discutate în spațiul public, fie că a fost vorba de presa locală sau de rețelele de socializare, din 2020 și până acum. Deși la început „mai cu perdea”, iar mai apoi cât se poate de clar, s-a discutat despre banda dedicată transportului public, apariția separatoarelor de trafic pe varianta orașului a fost la fel de surprinzătoare ca și cum nu s-ar fi pomenit nimic până acum.
Dincolo de șocul produs de restricțiile de circulație pe care le implică montarea lor, (in)oportunitatea sau eficiența lor, rămân câteva întrebări la care trebuie răspuns, dacă ne dorim transparență și responsabilitate în administrație: de ce este împărțit în două podul de peste Cuiejdi, din zona Pieţei Centrale, cum vor mai avea acces autoturismele la agenții economici de pe variantă și cum se va realiza deszăpezirea cu noile separatoare de trafic montate, ce facem cu trecerile de pietoni „ornate” cu arbori până la blocarea vizibilității?
În funcție de numărul de semne de întrebare, le luăm pe rând:
Podul de la Piață
Istoric
Prin expertiza realizată la vechiul pod din zona Pieței Centrale nu s-a dispus demolarea și înlocuirea lui cu unul nou, chiar dacă după elaborarea documentației tehnice s-a produs acea prăbușire a trotuarului. La momentul respectiv s-a comandat de către primărie o expertiză nouă, dată fiind gravitatea acelui incident, însă aceasta a reconfirmat faptul că podul nu trebuie demolat.
Documentaţia incipientă care, în principiu, stabileşte dacă proiectul se poate realiza, respectiv documentația DALI aprobată în anul 2018 a promovat un pod cu 3 benzi rutiere (amplasate pe podul vechi) și o bandă rutieră nouă amplasată pe un nou pod, cu relocarea conductei de apă în amonte de podul nou. Se realizau, astfel, 4 benzi rutiere menite să asigure continuitatea și fluența traficului rutier în acea zonă.
Odată cu întocmirea proiectului de modernizare a coridorului de mobilitate Bd. 9 Mai-Str. Dimitrie Leonida, în ceea ce privește podul din zona Pieței Centrale, s-a constatat faptul că pentru mutarea magistralei de apă costurile neeligibile sunt foarte mari, comparabile cu cele de construire a podului nou, și de aceea s-a stabilit că cea mai eficientă metodă este relocarea podului nou. În același timp, pentru protecția țevilor de canalizare menajeră care traversează aceeași zonă, s-a optat pentru înlocuirea fundației directe a noului pod cu una indirectă, prin piloni forați, care ocupă un volum mai mic de săpătură, fără a afecta acele instalații din zonă.
Situația actuală
Așa s-a ajuns la soluția actuală cu cele trei benzi amenajate pe vechiul pod (una de 3 metri și două de 3,25 metri pentru traficul greu), conducta de apă rămasă pe vechea locație și o bandă rutieră amenajată pe un pod nou, bandă dedicată autovehiculelor care ies din Piața Centrală și transportului în comun. Zona dintre cele două poduri a fost amenjată cu elemente omologate (parapet direcțional), iar țeava de apă nu a fost acoperită (așa cum era și înainte) pentru a permite intervenția în caz de avarii. Albastrul este în general culoarea folosită pentru simbolizarea apei și de aceea a fost aleasă pentru vopsirea țevii de apă.
Separatoarele de trafic
Istoric
Prin documentația tehnică ce a stat la baza proiectului de modernizare a coridorului de mobilitate Bd. 9 Mai-Str. Dimitrie Leonida, în anul 2018, Municipiul Piatra-Neamț și-a asumat crearea benzilor dedicate mijloacelor de transport în comun, cu precizarea tipurilor de separatoare de circulație, inițial propunându-se ca acestea să fie de tip stâlp mai înalt cu aproximativ 10 cm decât cele care sunt acum montate (similare cu modelul celor care s-au montat la parcările de pe acest coridor). De la elaborarea și până la autorizarea lui în 2020, proiectul avea obligația să includă aceste separatoare, pentru a cuprinde cerințele asumate prin contractul de finanțare.
Situația actuală
În primăvara anului 2023, în urma discuțiilor purtate în cadrul mai multor ședințe de lucru la care au participat și membrii Comisiei Rutiere din Piatra-Neamț (comisie care a dat aviz în 2018-2019 pentru soluția inițială), s-a decis ca separatoarele de trafic cu stâlp înalt să fie înlocuite cu alt model, certificat și omologat, dar a cărui formă să permită în cazuri excepționale (blocaje, accidente) trecerea de pe o bandă pe alta.
Respectarea restricțiilor de viteză și a rolului separatoarelor asigură integritatea acestora, precum și siguranța participanților la trafic și a pietonilor.
Planul de semnalizare rutieră, precum și amplasarea separatoarelor, s-a realizat cu avizul Serviciului Rutier, ținându-se cont de nevoile și solicitările locuitorilor din zonă în ceea ce privește întreruperea separatoarelor de trafic pentru a permite virajul la stânga în intersecțiile cu str. Lămâiței și Progresului, precum și pentru a permite accesul de pe/către banda a doua la agenții economici. Tocmai pentru că au fost omiși unii agenți economici, s-a dispus stoparea montării separatoarelor de trafic, urmând ca toate intrările la agenții economici să fie prevăzute în Planul de semnalizare rutieră.
În ceea ce privește lucrările de deszăpezire care se vor realiza în sezonul rece, operatorul care se va ocupa de acestea va utiliza lame adaptate noilor condiții, mai mici, cu lungimea de 2,70 m, iar încărcarea zăpezii se va face simultan, cu utilaje adaptate. Singurul inconvenient va fi dat de durata de timp mai mare a lucrărilor, comparativ cu celelalte artere rutiere.
Un alt scenariu dezbătut în spațiul public este acela a trecerilor de pietoni unde vizibilitatea ar putea fi blocată de arborii ornamentali plantați în vecinătatea lor. Aceștia nu au un coronament foarte bogat și vor fi întreținuți (toaletați) astfel încât conducătorul auto să aibă vizibilitate asupra indicatoarelor rutiere și pietonilor. Dacă la recepția lucrărilor se va constata că, în funcție de specie, toaletarea arborilor nu va fi suficientă pentru asigurarea vizibilității, aceștia vor fi relocați.