După 1955, locuitorii comunei Hangu, în special, au avut de tras multe necazuri din cauza construirii și amenajării marelui sistem hidroenergetic de pe râul Bistrița. Unii dintre ei au fost nevoiți să plece în pribegie, iar alții să urce pe coamele munților din apropiere. Amenajarea barajului și a acumulării de la Izvoru Muntelui a dus la formarea unui sistem rutier local pe care se circulă foarte greu. Modernizarea acestuia necesită și în ziua de azi fonduri mari și devine dificil de realizat. O altă problemă a comunității este lipsa apei. De asemenea, de mai bine de 50 de ani, se tot vorbește la nivelul județului despre modernizarea totală a drumului comunal și silvic dintre UAT-urile Hangu și Crăcăoani. Povestea este atât de veche încât nimeni nu mai crede în realizarea acestui obiectiv, câtă vreme drumul trece și prin pădurile proprietatea statului român, dar doar pe o lungime de 10 km. Chiar și în aceste condiții, viceprimarul Ion Pîntea speră la modul realist că într-o bună zi această arteră dintre satele Boboteni și Mitocu Bălan va fi asfaltată, iar turiștii care nu cunosc zona să nu mai ajungă în situația de a face cale întoarsă pentru că pe anumite hărți drumul apare asfaltat.
– Ce noutăți aveți referitor la sistemul investițional local?
În primul rând, am reușit, după 4 ani de eforturi și chin, marea ”performanță” să asfaltăm o bucată de drum din centrul comunei. Artera arăta rău, iar acum totul este așa cum ne-am dorit inițial. Acest drum ne-a creat multe probleme de-a lungul anilor, iar pentru noi este o mare bucurie asfaltarea lui, fiindcă nimeni nu mai are de suferit. Au fost 4 ani de chin, dar am reușit… în sfârșit să modernizăm cei aproximativ 300 metri de drum. Poate părea puțin, dar a fost ca o pacoste pentru noi, fiindcă era porțiunea cea mai rea. Un alt obiectiv important pentru noi a fost realizarea lucrărilor de betonare a drumului care duce la pensiunea Lostrița. Mai avem în lucru două proiecte, un drum care coboară din drumul național, în satul Chirițeni, dar și o corectare de torent (Mitrofanu). Ambele investiții sunt realizate din bugetul local și au o valoare de circa 50 miliarde lei vechi.
– Ambele din bugetul local?
Da! Din bugetul local! Și suntem în curs de obținere a avizelor necesare. Sperăm iarna aceasta să organizăm licitațiile pentru execuția lucrărilor, astfel încât primăvară să ne putem apuca de lucru. Ne-am descurcat cumva cu banii, însă proiectele sunt multianuale, proiectul de pe Mitrofanu are o valoare de circa 30 miliarde lei și a fost aprobată ca o investiție multianuală, ca să putem aloca etapizat banii. Nu avem toată suma deocamdată. În 2-3 ani sperăm să-l finalizăm.
– Credeți că, până la urmă, se va putea moderniza drumul până la Mitocu Bălan?
Noi am mai purtat discuții pe această temă, singura soluție ar fi cu ajutorul și prin aportul CJ. Nu ar fi o lucrare foarte grea, sunt doar 10 km! Noi am mai modernizat până în capătul satului Boboteni, iar restul este o porțiune prin fond forestier. Pe teritoriul comunei noastre sunt vreo 6-7 km. Pe anumite hărți, drumul apare ca modernizat și asta i-a încurcat de multe ori pe turiști. În fondul forestier, drumul nu este modernizat, nici cu balast.
Locuințe ANL și școli
– Ce alte priorități mai sunt?
O mare bucurie a noastră este că blocul de locuințe din centrul comunei este aproape gata, iar constructorul speră că într-un timp foarte scurt să ne predea obiectivul. Ar mai fi de lucru aproximativ o lună și un pic, însă acum așteptăm utilitățile la acest obiectiv. Cu siguranță, blocul va fi dat în folosință în primăvara anului viitor. Sunt cereri pentru toate locuințele.
– Investiții la școli?
Mai avem un proiect, prin PNRR, privind dotarea unităților de învățământ cu mobilier, cu materiale didactice necesare, cu tot ce se cere astăzi pentru un învățământ modern. Proiectul este în valoare de peste un milion de lei. În această vară, am reușit achiziționarea unui microbuz pentru elevi, marca Mercedes, cu 20+1 de locuri, investiție de 3,7 miliarde lei vechi. Practic, am fost nevoiți să achiziționăm acest mijloc de transport.
– Școala de la Buhalnița funcționează?
Da, dar nu știu cât timp va mai funcționa. Avem 280 de copii. În vara asta au fost executate o serie de lucrări la școală, am cheltuit mai bine de 2 miliarde lei vechi pentru modernizarea grupurilor sanitare, am reabilitat o sală de clasă unde s-a înlocuit parchetul cu unul nou. Am efectuat lucrări și la grădiniță, mai ales la intrarea în clădire, lucrări de peste 2 miliarde lei vechi.
– Ce investiții mai sunt necesare în comună?
Sperăm să mai achiziționăm și un utilaj multifuncțional cu care să executăm mai multe lucrări în comună, inclusiv degajarea zăpezii de pe drumuri. Avem un relief accidentat, poate cel mai accidentat din județul Neamț. Sper ca în luna noiembrie să-l achiziționăm. Cea mai mare problemă a noastră rămâne apa. Deși suntem în zonă montană și cu lacul la doi pași! Cele mai mari probleme sunt în satele Chirițeni, Buhalnița. Vechea instalație de alimentare îmbătrânește, are deja 20 de ani, primul proiect fiind derulat cu fonduri prin SAPARD. Rețeaua necesită reparații anuale și asta înseamnă cheltuieli multe care apasă pe bugetul local. Probleme avem și la canalizare, din cauza lipsei apei. Apa este cel mai important element ce trebuie rezolvat în comună, apoi drumurile pentru că avem relief foarte accidentat în condițiile în care drumurile sunt în pantă și cu o mare înclinație. Drumul care duce la pensiunea Lostrița a fost betonat, este prevăzut cu ancore mari ca să crească aderența cauciucurilor și de asta a fost foarte greu de realizat, fiind și în pantă de peste 20%. S-a lucrat în condiții grele, dar a ieșit o treabă foarte bună.
– Pe parte economică și turistică, acum, câte pensiuni funcționează în comună?
Cea mai căutată pensiune – Grădinile romane – unde sunt mari probleme cu drumul, iar patroana insistă foarte mult la noi ca să-l modernizăm. Deocamdată suntem în fază de obținere a avizelor și sperăm să realizăm și acest drum, zona este extraordinară, turiștii o apreciază mult, dar se plâng de acces. În viitorul apropiat trebuie să realizăm și acest drum, pentru că turismul este una din puținele activități economice care poate fi dezvoltată în zona noastră. Dacă ar fi după mine, aș face multe, dar uneori suntem blocați de anumite situații. Sunt lucrări pe care constructorii refuză să le facă, deoarece sunt dificil de realizat. Avem un potențial natural extraordinar, pe care trebuie să-l valorificăm. În acest moment, dispensar uman nou avem, grădiniță nouă avem, școală la fel, frumos este că toate sunt grupate în centru, oferind acestui spațiu un aspect modern, deși mai sunt lucrări de executat. (Rep.)