– Domnule director, aveți vreo noutate la acest început de an școlar ?
Cea mai mare realizare a noastră este obținerea acreditării pentru învățământul profesional și tehnic, pentru domeniul Industrie textilă și pielărie, Calificarea: Confecționer produse textile. Acreditarea am obținut-o în urma vizitei echipei ARACIP din luna mai 2023, când echipa a constatat că am îndeplinit cu succes toți cei 24 de indicatori vizați, inclusiv colaborarea foarte bună cu agentul economic SC Sofiaman Târgu Neamț, un brand economic de talie internațională, unde elevii noștri își desfășoară pregătirea practică de specialitate. Chiar dacă anul trecut a fost dată în funcțiune o grădiniță nouă, foarte modernă, realizată prin fonduri europene nerambursabile, și anul acesta se învață în două schimburi, din lipsă de spațiu, deoarece școlarizăm 4 nivele de învățământ: preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și tehnic.
– Câți elevi sunt și care este relația școlii cu părinții?
Avem anul acesta 483 de elevi grupați astfel: 80 de preșcolari, 215 elevi înscriși la învățământul primar, 155 de elevi cuprinși la învățământul gimnazial și 33 de elevi înscriși la învățământul profesional. Să știți că majoritatea părinţilor fac eforturi pentru a-şi aduce copiii la şcoală. De aceea avem un procent de şcolarizare de 97%, o frecvenţă zilnică de 93,5%, ceea ce este îmbucurător. Putem spune că dezvoltarea fizică a copiilor este, în general, normală, familiile beneficiind și de tichete sociale pe care le utilizează pentru rechizite. Acordăm și burse elevilor care se încadrează în criteriile stabilite de legislația în vigoare.
– Aveți și profesori necalificați?
Nu! Și întăresc acest lucru! Avem un corp profesoral de excepție. În acest an școlar avem 33 cadre didactice titulare și calificate 100%, plus 8 personal nedidactic și auxiliar. Cu toții acționăm împreună, ca o familie, pentru bunul mers al procesului didactic și urmărind permanent o bună funcționare a tot ce înseamnă derularea activităților școlare și extracurriculare. În același timp există preocupare pentru asigurarea cadrului ambiental corespunzător, dar și pentru relaţii de colaborare în cadrul școlii. Elevii noștri găsesc aici sprijin pentru dezvoltarea de abilităţi, competenţe şi talente, având în vedere că desfășurăm activităţi de remediere şcolară neremunerate pentru cadrele didactice, dar și activităţi extradidactice şi extraşcolare. Școala noastră oferă variante de recalificare sau reconversie, dar și de completare a studiilor. Colegii mei sunt preocupați să se perfecționeze profesional. Așa încât, rezultatele acumulate, în relativ scurta existenţă a învăţământului tehnic-profesional în şcoala noastră, au condus-o printre unitățile recunoscute şi apreciate la nivelul învăţământului tehnologic judeţean, dar şi de agenţii economici din zonă.
– Investițiile realizate acoperă necesarul școlii?
Baza materială a școlii cred că răspunde cerințelor și avem în continuare preocupări pentru îmbunătăţirea acesteia prin diverse proiecte, dar și prin autodotare, donaţii şi sponsorizări. Printr-un proiect accesat de Primăria Răucești, toți elevii școlii au primit tablete, cadrele didactice au primit laptopuri performante și fiecare sală de clasă beneficiază de table inteligente, flipchart-uri, videoproiectoare, lămpi de dezinfectare a aerului. Avem asigurate produse de curățenie și igienă, băile sunt bine dotate. Putem spune că avem toate cele necesare desfășurării unui învățământ de calitate. Şcoala are un atelier textil dotat în care îşi desfăşoară activitatea clasele de profesională, pe care îl dorim și mai performant, de aceea, cu sprijinul Primăriei, s-a accesat proiectul PNRR prin care vom realiza și un laborator de informatică la standarde europene, dar și dotarea cu mobilier școlar nou a 10 săli de clasă, proiect în valoare de 1.200.000 lei.
– Ce proiecte derulați și ce activități se vor desfășura în viitorul apropiat?
Derulăm și anul acesta de un proiect Erasmus+ în valoare de 62.000 euro, prin care 15 elevi și două cadre didactice însoțitoare vor avea un stagiu de pregătire practică în Spania, iar 6 cadre didactice vor participa la mobilități de formare prin cursuri și job shadowing în țări din Uniunea Europeană.
Școala noastră implementează proiectul Cornul și laptele, precum și proiectul pilot ”Masa caldă în școli”. Elevii noștri beneficiază de un parc modern amenajat lângă școală, tot de Primaria Răucești, sperăm doar să fie păstrat așa cum este de toți beneficiarii lui. De asemenea, dorim să realizăm gardul din fața noii grădinițe, pentru o mai bună siguranță a preșcolarilor. În ce privește transportul elevilor, este asigurat de microbuzul școlar și avem cerere pentru încă un microbuz modern, cu mai multe locuri, avînd în vedere că satul Oglinzi se întinde pe o suprafață mare. Fără doar și poate se cuvine să mulțumim Primăriei Răucești, care a înțeles foarte bine să se implice în accesarea de fonduri pentru buna dotare a școlilor din comună. Se derulează în școala noastră, ca în fiecare an, numeroase proiecte: Erasmus+ este în al III-lea an consecutiv, Pedagogie Experențială PN 2030 în parteneriat cu Asociația Juvenala Piatra Neamț și Inspectoratul Școlar Neamț, Clubul Green Impact și Clubul Meseriilor rurale, proiecte sprijinite de Fundația Noi Orizonturi – care își propun promovarea valorilor culturale și natural locale, proiectul Sărbătoarea bunicilor ediția a VI-a, pe data de 1 octombrie a fiecărui an, proiect dedicat Zilei Mondiale a persoanelor vârstnice, Săptămâna Educației Globale 2023, Săptămâna altfel, Săptămâna Verde, proiectul interdisciplinar „Magia Științelor”, proiectul nostru de suflet „Foclorul și tradițiile-identitatea noastră în Europa și în lume”, care promovează frumoasele obiceiuri, tradiții și meșteșuguri ale satului Oglinzi. dar și multe alte proiecte educaționale ale școlii în parteneriat cu CSEI Târgu Neamț, CJRAE Neamț, cu Biblioteca Comunală Răucești. Ceea ce vreau să subliniez este faptul că în școala noastră fiecare elev este sprijinit să-şi cunoască şi să-şi dezvolte potenţialul şi aptitudinile în funcţie de interesul şi motivaţiile personale, să-şi dezvolte personalitatea încât parcursul lui existenţial, social şi profesional să se poată desfăşura sub semnul succesului. (Rep.)