Deviza noastră: „Tradiţia înseamnă educaţie, educaţia presupune formare, formarea creează performanţă.
După statisticile anuale, la 15 septembrie 1951, a început cursurile prima serie de elevi, formată din 52 de tineri, care au absolvit în anul 1954. În toată această perioadă, titulatura instituţiei s-a schimbat în Şcoala Medie Mixtă, iar în noiembrie 1961 aceasta îşi ia numele de Liceul Industrial ”Ştefan cel Mare”. Din septembrie 1990 până în octombrie 2003, liceul funcţionează sub denumirea de Liceul Teoretic ”Ştefan cel Mare”, având clase cu profil real, respectiv umanist, ale căror specializări şi subspecializări sunt din cele mai diverse: matematică-informatică, ştiinţe ale naturii, ştiinţe sociale, filologie. Transformarea Liceului Teoretic în Colegiu Naţional s-a produs în octombrie 2003, prin fuziunea Şcolii ”Mihail Kogălniceanu” cu liceul, cele două instituţii devenind una singură cu un trecut istoric comun: actualul Colegiu Național ”Ștefan cel Mare”. Din acest aşezământ de educaţie au absolvit pâna în prezent 71 de promoţii de elevi.
„Colegiul Național «Ștefan cel Mare» reprezintă un reper al învățământului de la Târgu Neamț și se numără printre cele cinci colegii naționale din județ, cu un număr de 50 de clase de elevi, de la nivel primar până la cel liceal. Cele 75 de cadre didactice ale acestei școli se străduiesc, prin tot ceea ce fac, să fie la înălțimea impusă de titlul de colegiu, dar mai ales de cea impusă de tradiția veche a unei școli de performanță. Misiunea pe care ne-am asumat-o este să asigurăm pentru elevi cea mai bună cale spre progres și creativitate, pentru evoluția lor ulterioară și pentru buna integrare în societate. Colegiul Național ,,Ștefan cel Mare”se dorește o școală a respectului, care să deschidă calea demnă spre știință și cultură, asigurând succesul și identitatea absolvenților săi.Deviza Colegiului Național «Ștefan cel Mare» este inspirată de miile de absolvenți care și-au construit în această școală fundamentul propriei deveniri, care au întâlnit aici profesori de excepție și care și-au lăsat aici spiritul datoriei împlinite. Este o deviză care ne obligă, atât pe noi, profesorii, cât și pe elevii nostri, să privim mereu înainte, să stabilim ținte, să le urmăm, dar să nu uităm niciodată să privim înapoi”, prezintă prof. Margine Adina-Raluca, directorul unității școlare.
„Consiliul Școlar al Elevilor din Colegiul Național «Ștefan cel Mare» Târgu Neamț, reprezintă una dintre cele mai active structuri reprezentative din județul Neamț, remarcându-se prin diversitatea de programe și activități pe care le-a desfășurat. Fie că este vorba de participarea la întâlnirile consiliului școlar, județean, național sau de evenimentele pe care le-au organizat, membrii Biroului executiv s-au remarcat prin profesionalism, performanță și unitate. Arta, valorile culturale și principiile educației au fost în centrul preocupărilor consiliului, fructificate în activități care au asigurat o atmosferă inedită în colegiu, un mediu prielnic dezvoltării și devenirii elevilor. Toate aceste demersuri dau esență și tărie vocii colegiului nostru, cinstind educația în toate aspectele sale”, explică elevul Coșofreț Eduard-Constantin, președinte al Consiliul Școlar al Elevilor.
Ofertă educațională generoasă
Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” a propus, pentru anul școlar 2023-2024, trei niveluri de învățământ: primar (10 clase), gimnazial (7 clase) și liceal (32 de clase, dintre care opt la clasa a IX-a, respectiv patru clase pentru specializarea matematică-informatică, o clasă pentru specializarea științele naturii, două clase pentru specializarea filologie și o clasă pentru specializarea științe ale naturii).
Nivelul liceal asigură o ofertă educațională generoasă, menită să asigure absolvenților un traseu educațional orientat către performanță, astfel încât un procent de aproximativ 25% din numărul elevilor obțin în fiecare an premii și mențiuni la etapele județene și naționale ale concursurilor și olimpiadelor școlare. De asemenea, o altă finalitate a actului educațional din Colegiul Național ”Stefan cel Mare” este și integrarea în învățământul superior, astfel încât un procent de peste 80% din numărul absolvenților promoțiilor ultimilor ani sunt în prezent studenți ai universităților din țară și din străinătate.
Rezultate remarcabile la Olimpiadele Școlare
În anul școlar 2022-2023, s-au înregistrat rezultate remarcabile la Olimpiadele Naționale: o medalie de argint la Olimpiada Națională de Limbi clasice, Limba latină (eleva Drăgănescu Daria, îndrumată de prof, Drăgănescu Mihaela), două medalii de bronz la Olimpiada Națională de Tehnologia Informației (Pîslariu Rareș, îndrumat de prof. Oancea Constantin și Achirei Marian și Alucăi Bogdan, îndrumat de prof. Crăcană Ionuț și prof. Achirei Marian), o Mențiune la Olimpiada Națională de Cultură și Spiritualitate Românească (eleva Filioreanu Georgiana, îndrumată de prof. Nuțu Mirela și Ioniță Elena) și o Mențiune la Olimpiada Națională de Limbi Romanice (elevul Marin Iustin, îndrumat de prof. Mihai Simona), trei Premii Speciale la Olimpiada Națională de Geografie (eleva Drăgănescu Daria, îndrumată de prof. Roșu Costel) Olimpiada Națională de referate și comunicări științifice (eleva Radu Adelina, îndrumată de prof. Cucoș Grigore Adina) și la Olimpiada Națională de Cultură și Spiritualitate Românească (elevul Laiu Ștefan, îndrumat de prof. Olariu Mihaela și prof. Ioniță Elena) și 24 de calificări la Olimpiada Națională a unor discipline de studiu, precum limba română, matematica, istorie, religie, lingvistică. La etapa județeană a olimpiadelor, 28 de elevi au obținut Premiul I, 24 de elevi au obținut Premiul al II-lea, 18 elevi au obținut Premiul al III-lea, 59 de elevi au obținut Mențiuni și 7 elevi au obținut Premii speciale.
Prioritatea maximă este calitatea demersului educațional-curricular, adică desfășurarea orelor de curs în condiții optime, la cele mai înalte standarde de performanță, concretizate în procente de peste 97% promovabilitate la examenele de Bacalaureat din ultimii trei ani. De o atenție sporită se bucură și activitățile de educație non-formală, prin proiecte educaționale diverse, propuse în special de elevi, prin Consiliul Elevilor. Este de apreciat interesul acestora pentru cultură, teatru, științe și sport, interes dovedit în numeroase activități extrașcolare, în cadrul cărora s-a demonstrat că la Colegiul Național ”Stefan cel Mare” există o uriașă resursă de energie, de idei și de interese dintre cele mai variate, toate încununate cu rezultate remarcabile: frumoasa tradiție a Balului Bobocilor, Balul de Dragobete și Carnavalul Toamnei, Târgul de Crăciun, adevărate spectacole ale talentelor autentice, manifestările dedicate Zilei Naționale, Zilei Școlii, Zilei Naționale a Poeziei, Zilei limbilor străine, precum și competiții sportive în domenii diverse, printre care Campionatul de fotbal ”Ștefan cel Mare Champions League”.
De asemenea, în colegiu activează de 10 ani Ansamblul Coral ”Stephanos”, coordonat de profesorii Borș-Humulescu Ciprian și Ioniță Elena, distins an de an cu premii și mențiuni în competiții județete și naționale.
Publicarea revistei colegiului, Foaia literară, are o tradiție de șapte ani, iar în redacția acesteia lucrează într-un mod aproape profesionist câteva zeci de elevi, îndrumați de profesoarele Nuțu Mirela și Olariu Mihaela.
Profesori și elevi implicați în proiecte educaționale
Fiecare disciplină are rostul ei în formarea viitorului adult, iar desăvârșirea presupune implicare. Dăruirea și aprecierea valorilor sunt principiile urmărite de către profesorii și elevii implicați în proiectele educaționale județene: Omul-ființă rațională (coordonator, prof.Trofin Manuela-Cristina), Școala de vară ”Copilărie, tărâm al inocenței” (coordonator, prof. Filip Daniela), Remediu pentru mediu (coordonator, prof. Achirei Veronica), Les Stefrancophones (coordonat de prof. Teodorescu Valentin), Paștile, sărbătoarea bucuriei (coordonator, prof. Apetrei Ana), Suflet pentru suflet (coordonator, prof. Ioniță Elena), Memorialul ”Gheorghe Cobrea” (coordonator, prof. Radu Anca-Livia). Proiectele educative regionale Identitate și spiritualitate românească (coordonator, prof. Olariu Mihaela) și Creatori de frumos (coordonator, prof. Filip Daniela) completează armonios drumul devenirii elevilor.
Viziunea de astăzi urmărește consolidarea procesului educațional pe baza învățării active și a gândirii critice, pentru o perspectivă globală asupra cunoașterii, prin integrarea tehnologiilor moderne. Colegiul dispune de spații reprezentative precum Sala de festivități, Sala muzeală, Bibliotecile, laboratoare de informatică dotate cu tehnologia adecvată, baza sportivă generoasă, cu terenuri de fotbal, handbal, baschet și cu un bazin de înot didactic.
Programe europene
În sesiunea octombrie 2022, Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” a depus aplicația pentru acreditare în domeniul educației și formării profesionale în cadrul programului ERASMUS+. Aplicația a fost aprobată și, astfel, Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” a primit acreditarea pentru perioada 01.03.2023-31.12.2027 și aprobarea unui grant în valoare de 73.129 euro. Obiectivele proiectului sunt: îmbunătățirea competențelor cheie/transversale în domeniul informaticii a 26 de elevi de la specializarea matematică-informatică (clasa a XI-a), prin stagii de practică în firme de specialitate (15 luni), îmbunătățirea competențelor profesionale de specialitate a doi profesori pentru eficientizarea activităților educaționale specifice specializării matematică-informatică, în 15 luni, prin mobilități de învățare Erasmus, îmbunătățirea ofertei educaționale a școlii prin realizarea de parteneriate de colaborare în domeniul formării profesionale cu organizații IT relevante din UE, creșterea nivelului de competență a capitalului uman prin mobilitatea celor 26 de elevi stagiari și dezvoltarea competențelor metodice și de specialitate ale personalului didactic (doi profesori).
Cu ajutorul British Council Romania și a Centrului Eurognosis, în cadrul Colegiului Național ”Ștefan cel Mare”, au loc de două ori pe an (martie și iunie) examene Cambridge, sub coordonarea profesoarelor Tarhon Bianca și Bocăneț Daniela. Anul acesta s-au evaluat (în primăvară) diferite nivele plecând de la A2 până la C1, iar rezultatele obținute de elevi au fost de la B la C2, depășind de multe ori nivelul ales de elev. Aceste examene au fost precedate de simulări (ce s-au desfășurat în iunie, decembrie și aprilie) pentru ca elevii să își poată evalua în prealabil cunoștințele și să poată opta pentru nivelul corespunzător. Tot sub egida British Council Romania, la care s-a aliniat si Romanian-American Foundation se derulează proiectul English for the Community, coordonat de prof. Tarhon Bianca, care vine atât în sprijinul profesorilor prin grupurile de lucru întrunite lunar, dar în special al elevilor, care s-au evidențiat prin participările lor la diferite concursuri și activități. În anul școlar 2023-2024 în cadrul CNSM a avut loc faza județeană și faza regională a concursului National Public Speaking. Elevii colegiului nostru au fost distinși cu numeroase premii și mențiuni, iar la faza națională, păstrând tradiția colegiului, eleva Tamaslacaru Daria, îndrumată de prof. Tarhon Bianca, a obținut mențiune.
Les Stéfrancophones este numele clubului de limba franceză al școlii noastre, o fericită combinație între titulatura liceului și francofonie, pentru că ne place să credem că aici există o adevărată efervescență francofonă. Este vorba despre un proiect de suflet, în care toți cei care sunt îndrăgostiți de limba franceză, de spațiul francofon, elevi și profesori deopotrivă, pot participa la activități diverse, atractive și aducătoare de îmbogățire culturală și spirituală.
Săptămâna francofonă este un adevărat maraton de activități, printre care menționăm Festivalul Francofon, concursuri francofone, sesiune de dezbateri pe teme de actualitate, decorarea claselor cu elemente francofone. Toate acestea constituie o atracție pentru elevii care au vibrat la unison și au realizat o adevărată școală francofonă. Foarte important de menționat este colaborarea cu Asociația Échange Roumanie din Saint-Just-Saint-Rambert, oraș înfrățit de mai bine de 30 de ani cu orașul nostru. Prin intermediul asociației, s-au încheiat parteneriate cu școli din Franța și cu care sperăm să realizăm pe viitor proiecte generoase la nivel european, care să implice cât mai mulți elevi și profesori. De altfel, în vara acestui an o delegație de 14 elevi și 6 profesori au participat cu un program artistic la Festivalul ”Fete de la musique” din orașul Saint-Just-Saint-Rambert, iar în luna noiembrie, șase elevi și un profesor vor efectua o vizită de studiu la Paris.
Agora Stephanoss a înființat în anul 2020, în cadrul proiectului european „Teachers4Europe”, la inițiativa profesorilor Preda Elena și Teodorescu Valentin, sub forma unui club de dezbateri, cu scopul de a asigura un cadru nonformal elevilor care doresc o cunoaștere aprofundată a culturii democratice. Profesorii care au inițiat acest proiect, numiți „teacher for Europe” formează o rețea europeană transfrontalieră, care a răspuns mai multor provocări: construirea unei viziuni în care educația este principalul cadru pentru promovarea principiilor și valorilor care cuprind cultura democratică, facilitarea de acțiuni concrete pentru a inspira pe elevi să studieze educația democratică, favorizarea dialogului cu și între părțile interesate, relevante, la nivel social și politic, realizarea sinergiilor de grup și îmbunătățirea calității formării și învățării prin cunoașterea domeniului culturii democratice. Proiectul T4E și, implicit Clubul Agora Stephanos, promovează competențele sociale și civice ale elevilor și susține promovarea valorilor democratice, a drepturilor fundamentale, a înțelegerii interculturale și asumarea acestora.
„Construim Prezentul cu Visuri de Viitor” – clubul de robotică
Clubul de robotică, Blizzard Eye RO167, înființat de acum patru ani, este deja un catalizator care adună toți elevii din colegiu pasionați de programare și tehnica informațiilor. Echipa de robotică „Blizzard Eye RO167 #19147” face parte din programul educațional FIRST Tech Challange România, organizat de asociația Nație Prin Educație și finanțat de BRD, coordonat la nivel de unitate de prof. Tarhon Bianca. Începutul lor a fost limitat de pandemia COVID-19, dar aceștia au continuat să transmită următoarelor generații ce înseamnă cu adevărat robotica. În anul 2022, echipa a înființat o asociație non-guvernamentală cu același nume, unde au reușit să strângă fonduri pentru robotul lor, dar și pentru organizarea unui eveniment național de robotică numit SnowStorm – Ștefan’s Tech Challenge. Planificarea acestui eveniment s-a desfășurat pe parcursul a 6 luni, iar efortul depus a dat roade. SnowStorm a fost primul eveniment de acest fel din județul Neamț, la care au participat 8 echipe din regiunea Moldovei într-o competiție specifică sezonului 2022-2023 FIRST Tech Challenge.
De asemenea, Blizzard Eye a colaborat și cu alte organizații din zonă pentru a ajuta cât mai mulți elevi să înțeleagă ce este robotica, cum ar fi Centrul Educațional de Arte Performative CEVA, în atelierele „ROBOTICS 101” și „Încredere în Neprevăzut”. În același timp, au vizitat și școli gimnaziale din zonele rurale din împrejurimi, au înființat un club de robotică în comuna Răucești, au participat la activității în scopuri caritabile și au reprezentat Târgu Neamț la competițiile din toată țara. În prezent, Blizzard Eye se pregătește de noul sezon al competiției. Echipa se extinde anual cu elevi de clasa a IX-a care sunt nerăbdători să construiască un robot. Sub deviza „Construim Prezentul cu Visuri de Viitor”, membrii echipei de robotică privesc provocările ce urmează cu determinare și entuziasm.
De asemenea, Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” a implementat în parteneriat cu Județul Neamț, în perioada 9 Aprilie 2021 – 8 Octombrie 2023, proiectul ”ACASĂ – Alături de Copii prin Acțiuni de Sprijin Avansat!”, finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020 – Program pilot de stimulare a participării la educație a copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate. Obiectivul general al proiectului a fost reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate. Prin proiect, 270 de copii/elevi au beneficiat de servicii și măsuri integrate constând din programe de suport educațional, consiliere și îndrumare, ateliere pentru dobândirea de competențe TIC, tabere școlare, ajutor financiar în vederea stimulării participării la educație și prevenire a fenomenului de părăsire timpurie a școlii și 200 de părinți/tutori/persoane care au în grijă copiii cu părinți plecați la muncă în străinătate selectați dintre reprezentanții celor 270 de copii/elevi din grupul țintă au beneficiat de servicii de consiliere socială și educație parentală. Proiectul a fost cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.
Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” este și rămâne un reper în conștiința colectivă a comunității, având misiunea de a educa, la toate categoriile de vârstă, spiritul pro-activ al elevilor, într-o complexitate de domenii pentru a oferi oportunități de dezvoltare personală.