Pe data de 6 februarie 2023, Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) a făcut publice rezultatele aplicațiilor pentru acreditare în domeniul educației școlare, formării profesionale și educației adulților. Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” s-a regăsit pe lista aplicațiilor câștigătoare și deci finanțate de Uniunea Europeană la ambele acreditări depuse, atât în domeniul educației școlare (2022-1-RO01-KA120-SCH-000104281), cât și în domeniul formării profesionale (2022-1-RO01-KA120-VET-000104268). Această acreditare, solicitată pentru 3 runde de câte 15 luni fiecare, ne permite ca în acest interval (1 iunie 2023 – 31 august 2026) să beneficiem de finanțare pentru proiectele Erasmus+ doar pe baza unei cereri întocmite pe baza planului Erasmus al școlii, aprobat de Uniunea Europeană.
În domeniul educației școlare (SCH), am fost acreditați pe baza credibilității celor patru obiective pe care trebuie să le realizăm prin mobilitățile elevilor și ale cadrelor didactice și prin celelalte activități pe care ni le-am asumat prin planul Erasmus:
- Creșterea calității educației în instituție prin îmbunătățirea metodelor de predare – evaluare ale profesorilor;
- Dezvoltarea abilităților soft-skills ale elevilor și personalului școlii noastre;
- Creșterea motivației de învățare a elevilor;
- Schimbarea atitudinii și comportamentului elevilor și personalului școlii în sensul dezvoltării durabile.
În ceea ce privește activitățile aprobate, pentru elevi am propus un număr de 10 mobilități pe an din categoria mobilităților de grup, cu durată de 5 zile, împărțite în două fluxuri a câte 5 elevi, care vor avea ca scop desfășurarea de activități cu colegii din alte țări, în special în spectrul ecologic; implicit se vor dezvolta și abilitățile soft-skills și va crește și motivația de învățare. Pentru fiecare flux vom încerca să găsim școli diferite pentru a ne lărgi rețeaua de colaborări europene și pentru a iniția apoi noi proiecte eTwinning sau de altă natură. Pentru profesori și personalul didactic auxiliar avem 14 mobilități pe an, divizate astfel: 10 pentru cursuri structurate la formatori din Uniunea Europeană și un flux de 4 mobilități de job shadowing (un concept mai nou care presupune observarea unui loc de muncă).
În domeniul formării profesionale (VET), obiectivele propuse de școala noastră pentru a fi atinse în perioada 2023-2026 sunt următoarele:
- Îmbunătățirea competențelor digitale ale elevilor școlii, aferente specializărilor acestora;
- Îmbunătățirea competențelor profesionale și digitale ale personalului didactic de specialitate și didactic-auxiliar;
- Atingerea unui nivel european al competențelor tehnice ale elevilor școlii prin mobilități, necesare pe piața actuală și viitoare a muncii;
- Dezvoltarea competențelor de comunicare profesională în limbi străine pentru elevii școlii care provin din medii defavorizate.
Activitățile aferente constau în 24 mobilități anuale pentru elevi, care vor efectua câte două săptămâni de practică la agenți economici din Uniunea Europeană, și 10 mobilități pentru profesori, dintre care 5 pentru cursuri structurate și 5 pentru job shadowing.
Cred că aplicațiile noastre au fost aprobate pentru că, în primul rând am respectat în conceperea obiectivelor noastre cele 4 priorități europene ale perioadei pe care o traversăm, și anume: incluziune și diversitate, transformare digitală, mediul și combaterea schimbărilor climatice, participarea la viața democratică, valorile comune și sensul civic.
Considerăm că până la finalul perioadei de implementare a acreditării vom face pași decisivi pe drumul internaționalizării școlii noastre, adică spre dobândirea de către elevi, manageri, profesori, personalul didactic auxiliar – de cunoștințe, competențe și atitudini necesare pentru îmbunătățirea dimensiunii europene a instituției noastre.
prof. Gianina BURUIANĂ
Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”