În prezent, comuna Borlești dispune de două școli gimnaziale cu statut juridic, la Borlești și Ruseni, care însumează aproape 800 de copii și elevi înscriși în sistemul educațional. Important este că numărul celor mici este într-o ușoară, dar constantă creștere, ceea ce asigură o anumită stabilitate în acest sens. Însă, pentru menținerea unui climat adecvat procesului instructiv-educativ modern, unitățile au nevoie de investiții, de dotări, toate problemele ivite la nivel local fiind rezolvate, de obicei, de conducerile unităților școlare, în colaborare cu actuala administrație a comunei. În prezent, se derulează două proiecte de investiții importante la Borlești și Mastacăn, la care se adaugă proiectele de dotare cu materiale didactice, dar și de mobilier, table și alte obiecte necesare procesului. Toate au rolul de a îmbunătăți calitatea sistemului educațional local.
– Ce noutăți sunt la acest început de an școlar?
În anul școlar 2023-2024, vom funcționa cu 5 grupe de grădiniță, 10 clase la învățământul primar și 8 de gimnaziu. Programul de funcționare este în două schimburi. Tot în acest an școlar vom desfășura activități de mobilitate pentru cadrele didactice și elevi prin programul Erasmus+ 2022-1-RO01-KA121-SCH-000052849 este anul doi de implementare. Mai mult, a fost semnat de către autoritățile locale contractul privind dotările prin PNRR după cum urmează:
– dotarea sălilor de clasă de la Școala Gimnazială Borlești cu aparatură IT;
– dotarea sălilor de clasă de la Școala Gimnazială ”Ștefan cel Mare” Mastacăn, cu mobilier și aparatură IT;
– dotarea unui laborator de informatică la Școala Gimnazială ”Ștefan cel Mare” Mastacăn. Tot în acest an școlar, la unitatea noastră de învățământ se va desfășura programul privind Reducerea abandonului școlar PNRAS (eligibili runda a II-a).
– Ce investiții s-au făcut în școală în ultima vreme?
Proiectul de reabilitare, modernizare și dotare a spațiului educațional de la Școala Gimnazială, comuna Borlești, este finalizat în proporție de 95%. Trebuie în perioada următoare achiziționate dotările respectiv, mobilier, materiale didactice, dotări IT, materiale sportive etc. Apoi, construirea unui teren cu suprafață sintetică la Școala Gimnazială ”Ștefan cel Mare” Mastacăn, investiție finalizată în proporție de 90%. A urmat achiziționarea a șapte televizoare smart, cu sistem de operare Android pentru sălile de clasă de la Școala Gimnazială ”Ștefan cel Mare” Mastacăn.
Cadre didactice bine pregătite
– Sunt acoperite toate posturile didactice?
La Școala Gimnazială, comuna Borlești, toate posturile didactice sunt acoperite cu personal calificat după cum urmează: 5 educatoare; 10 învățătoare; 22 profesori, însumând un total de 30,56 norme.
– Câți profesori titulari și câți suplinitori sunt în acest an școlar?
Avem un total de 37 cadre didactice din care 6 suplinitori calificați cu concurs și 31 titulari.
– Câți elevi sunt înscriși? Care este evoluția față de ultimii ani?
În anul școlar curent avem un total de 431 de elevi/preșcolari după cum urmează: 94 la învățământul preșcolar; 179 la învățământul primar; 158 la învățământul gimnazial. Comparativ cu anul școlar precedent, putem observa o ușoară creștere a numărului de preșcolari și elevi – 423 în anul școlar 2022-2023.
– Care este evoluția abandonului școlar și ce măsuri s-au luat?
La Școala Gimnazială Borlești a fost derulat Proiectul Social pentru Persoane Defavorizate din comuna Borlești, unde 45 de elevi, cu rezultate modeste la învățătură, predispuși la absenteism și abandon școlar, au beneficiat de activități remediale și activități extrașcolare pe parcursul a doi ani. Pentru perioada următoare, am aplicat pentru programul de reducere a abandonului școlar PNRAS runda 2. Pe parcursul anului școlar precedent cadrele didactice au colaborat foarte bine cu familiile copiilor vulnerabili.
Terminare proiectelor de investiții
– Care sunt primele trei cele mai importante obiective pe care vi le-ați propus pentru acest an școlar?
Evident, finalizarea proiectelor de reabilitare și modernizare menționate mai sus. Mai mult, creșterea performanțelor școlare prin participarea elevilor la concursurile și olimpiade școlare, prin obținerea de rezultate bune la evaluările naționale, stimularea competiției la nivelul claselor prin asigurarea unor condiții optime privind desfășurarea procesului instructiv-educativ. Nu am exclus colaborarea eficientă pe relația școală-familie, școală-comunitate locală prin încheierea unor parteneriate și desfășurarea unor activități comune elevi-părinți sprijiniți de autoritățile locale.
– În privința activităților culturale și de alt gen, ce vă propuneți până la sfârșitul anului școlar 2023-2024?
Avem multe activități, principalele fiind Mobilități Erasmus+ (20 de elevi și 11 cadre didactice). Va urma desfășurarea unor proiecte educaționale, precum Târgul Toamnei, Proiect educațional cu datini și obiceiuri de Crăciun și Anul Nou, ”A fost odată ca niciodată de 1 Martie” și alte activități extrașcolare desfășurate cu ocazia diferitelor evenimente (1 decembrie, 24 ianuarie, 8 martie, 1 iunie, etc.). Firește, gândurile noastre se duc spre toate proiectele de care am pomenit. Chiar dacă toate sunt importante, cele care ne asigură dotările și mai cu seamă lucrările de construcții de la Borlești și Mastacăn. Acestea sunt cele mai importante. Din câte se pot observa, lucrările la terenul de sport de la Mastacăn sunt aproape gata, însă cea mai mare problemă este legată de terminarea lucrărilor la clădirea Școlii Gimnaziale Borlești. Pentru noi ar fi o realizare uriașă, pentru că avem un program infernal. Dar, cu ajutorul primăriei și al celorlalte forțe, sperăm ca în viitorul apropiat totul să se termine. (Rep.)
Un comentariu
Daca vrei sa vezi performantele școlilor de la Borlești și ruseni ,trebuie sa vezi rezultatele elevilor la capacitate,adsta trebuie prezentat, asta ar trebui sa fie o concurenta între aceste școli. Din două școli cu doi Directori cu studii sportive, nu au nici o echipa la nivel competițional între scoli