Interviu cu directorul Liviu Ștefan POPOVICI
Învățământul din comuna Țibucani are rădăcini adânci în peisajul locului, prima școală fiind înființată în satul Davideni, în 1859, localitate în care se deplasau mulți copii care urmau să învețe tainele slovelor, din satele Tupilați, Țibucani, Păstrăveni, Rădeni, etc. De atunci și până astăzi, zestrea unităților școlare s-a îmbunătățit de la an la an, în acest moment funcționând 3 unități școlare. Mai mult, recent a fost dată în folosință noua grădiniță a satului Țibucani, de un modernism aparte. Aici funcționează două grupe, cu un total de 44 de copii. Din păcate, numărul elevilor a scăzut de la un an la altul în ultimele două decenii, cu toate că rezultatele la învățătură au crescut. De asemenea, baza materială este într-o continuă creștere, ceea ce îi conferă Școlii Gimnaziale ”Prof. Vasile Gherasim” de la Țibucani un statut aparte.
– Ce noutăți sunt la acest început de an școlar?
Acest nou început de an școlar nu vine cu foarte multe noutăți pentru comunitatea școlară din Țibucani, organizarea pe unități de învățământ fiind aceeași, cu 3 școli gimnaziale, din care una cu personalitate juridică și două structuri, la fel și numărul de formațiuni de studiu. Elementul de noutate, care sper să aducă un plus de normalitate în procesul de învățământ, este trecerea procesului de învățământ într-un singur schimb și la școala cu personalitate juridică, unde, din 2007, elevii de la clasele gimnaziale studiau în schimbul de după-amiază, între orele 12:00 și 18:00, lucru care nu permitea o pregătire eficientă pentru școală, fără o gestionare exemplară a timpului pentru studiu și pregătirea lecțiilor de acasă.
– Ce investiții s-au făcut în școală în ultima vreme?
În fiecare an școlar realizăm o pregătire atentă, responsabilă, a spațiilor școlare, prin diverse lucrări de igienizare, reparații curente, amenajare a sălilor de clasă, pentru a crea un mediu cât mai plăcut pentru elevi și preșcolari. Începând cu luna mai a acestui an, copiii din centrul satului Țibucani de vârstă preșcolară își desfășoară activitatea într-un corp de clădire nou, construit după standarde normale pentru aceste vremuri, dotat cu tot ceea ce este nevoie pentru o activitate de calitate a învățământului preșcolar. În acest corp nou își desfășoară activitatea 44 de preșcolari, în două grupe de grădiniță, cu program normal. Elevii de nivel gimnazial beneficiază de o finanțare substanțială prin programul de reducere a abandonului școlar (PNRAS), în școală implementându-se proiectul ”Cu toții la școală!”, prin care se are în vedere implicarea tot mai activă a tuturor elevilor în procesul de învățare, activități remediale la limba română și matematică pentru îmbunătățirea rezultatelor la examenele de Evaluare Națională, activități de consiliere a elevilor și părinților, de formare a cadrelor didactice. Au fost amenajate spații pentru desfășurarea acestor activități în fiecare structură cu clase de învățământ gimnazial, fiecare din acestea fiind dotate cu display-uri interactive, multifuncționale și laptopuri, care atrag copiii, aceștia participând, cu implicare, la toate activitățile propuse. Deja, la examenul de Evaluare Națională de clasa a VIII-a, s-a constatat o îmbunătățire a rezultatelor, față de anii trecuți, lucru datorat și implementării acestui proiect.
Numărul elevilor în scădere
– Sunt acoperite toate posturile didactice?
La Școala Țibucani, încadrarea cu titulari este în proporție de peste 93%, suplinitorii prelungindu-și _ontractile și pentru acest an școlar, în baza notelor din anii anteriori și a acceptului Consiliului de administrație al școlii. La 11 septembrie, toate orele, catedrele și posturile didactice sunt ocupate de personal calificat.
– Câți profesori titulari și câți suplinitori sunt în acest an școlar?
Din cele 26 de _ersonae cu norma de baza în școala noastră, 25 sunt titulari, majoritatea dintre ei de peste 10 ani la Școala Țibucani, și unul singur este suplinitor calificat, bine pregătit pentru meseria de învățător.
– Câți elevi sunt înscriși? Care este evoluția față de ultimii ani?
Numărul de elevi și preșcolari la începutul acestui an școlar este de 353, într-o scădere relativ mare față de anul trecut, în care am avut 367 de copii. Diferența se explică prin numărul mic de copii de 3 ani înscriși la grupa mică (20), consecință directă a perioadei pandemice, față de elevii absolvenți ai clasei a VIII-a (34), care s-au înscris mai departe în licee și școli profesionale din județ. Declinul numărului elevilor va continua și în anii următori, însă într-o pantă mai puțin accentuată.
– Care este evoluția abandonului școlar și ce măsuri s-au luat?
Problema abandonului școlar a reapărut în ultimii ani și la Țibucani, un număr de elevi, preponderent băieți, abandonând școala în special în perioada adolescenței; motivul principal fiind dezinteresul față de actul de învățare și preferința pentru a-și ajuta membrii familiei la treburile casnice. Unul dintre elevi a părăsit țara, împreună cu familia, neurmând nicio formă de învățământ în străinătate. Din păcate, în acest an școlar, în ciuda eforturilor făcute, a proiectelor implementate, 3 elevi nu au finalizat cursurile clasei a VIII-a, nefrecventând cursurile pe aproape întreg anul școlar. Întrucât acești elevi depășesc vârsta clasei respective cu peste 3 ani, aceștia nu mai pot fi înscriși la învățământul de zi, singura oportunitate viitoare pentru ei fiind cursurile de tipul ”A doua șansă”. Sperăm ca, în următorii ani, procentul de situații de abandon școlar să scadă, prezența la celelalte formațiuni de studiu fiind foarte bună.
Reînființarea unor ansambluri școlare
– Care sunt primele 3 cele mai importante obiective pe care vi le-ați propus pentru acest an școlar?
Obiectivele ce țin de Școala „Prof. Vasile Gherasim” din Țibucani au legătură, bineînțeles, cu îmbunătățirea rezultatelor, pe toate nivelurile. Îmi doresc ca numărul absențelor nemotivate ale elevilor să scadă simțitor pe parcursul acestui an școlar, elevii fiind încurajați să participe activ în viața școlii, la proiectul școlar ”Cu toții la școală!”, dar și la alte activități propuse, prin proiecte, de către personalul școlii. De asemenea, sper ca eforturile depuse să se concretizeze printr-o mai bună participare a elevilor la concursurile locale, județene și chiar naționale și prin promovabilitate superioară la Evaluarea Națională.
– Sunt activități culturale și de alt gen propuse până la sfârșitul anului calendaristic?
În domeniul educativ/artistic, consider că mai avem de lucrat. Îmi doresc înființarea, la nivel de școală, a unui grup vocal folcloric, care să continue traseul frumos deschis de grupul ”Florile Țibucanilor”, constituit la nivel de comună, în anii trecuți. De asemenea, în afară de manifestările și programele pregătite cu ocazia celor două momente ce încheie anul (Ziua Națională a României și Sărbătoarea Nașterii Domnului) și care, cu siguranță, vor bucura deopotrivă pe părinți, dar și pe ceilalți membri ai comunității, în doresc înființarea unei trupe de teatru și o dinamizare a activităților sportiv-educative, organizate în mod constant. (Rep.)