Interviu cu directorul preot profesor Viorel Laiu
– Părinte director, prof. Viorel Laiu, conduceți una din cele mai renumite seminarii teologice din țară. Cum e să fii diriguitorul unei astfel de școli teologice?
Cu adevărat Seminarul de la Mănăstirea Neamț este unul din cele mai cunoscute și vechi școli teologice din România, cu un trecut frumos și îndelungat, având o existență de aproape 170 de ani. A fost înființat prin Decretul Domnesc emis la data de 28 mai 1855, deși trebuie să menționăm că învățământ religios în diferite forme a existat cu cel puțin două, trei secole în urmă. Având în vedere istoricul plin de lumină al acestei școli teologice, a fi diriguitorul ei este o deosebită onoare, dar și un act de mare responsabilitate, căci înaintașii noștri, ctitori, directori și profesori au trudit să facă din seminar un lăcaș de spiritualitate și cultură ortodoxă și simțire românească, un loc unde cei școliți să dobândească învățătură mântuitoare prin osteneală și dăruire, să soarbă din izvorul nesecat al învățăturilor sfinte transmise de dascălii lor. De pe băncile seminarului nemțean s-au ridicat mii de preoți vrednici care L-au mărturisit și L-au dus pe Hristos, Mântuitorul nostru, în mii de sate și orașe din țară sau din diaspora. Printre absolvenți se află unul dintre cei șase întâistătători ai Bisericii Ortodoxe Române, vrednicul de pomenire Patriarh Teoctist Arăpașu, alți 16 arhierei, membri ai Sfântului Sinod al Bisericii noastre strămoșești, numeroși stareți și starețe, remarcabili preoți profesori de Teologie, directori de seminarii, consilieri eparhiali, protopopi, medici, profesori din mediul universitar și preuniversitar, cadre militare, funcționari în structuri de stat, diplomați.
– Ce are specific un liceu teologic față de celelalte școli de învățământ mediu?
Tinerii și tinerele care se înscriu la școala noastră sunt, ca toți tinerii țării noastre, plini de exuberanță, dornici de cunoaștere, căutători de sens și de cale în viață. Școala românească, în general, depune eforturi spre zidirea intelectuală și culturală a elevilor. Tinerii seminariști, dorind să urmeze o școală vocațională teologică, sunt ajutați să-și descopere ce au mai bun și curat în ființa lor, să se apropie cât mai mult de Dumnezeu prin rugăciune, spovedanie și împărtășanie, dar și prin învățătura teologică care este izvor de credință și comuniune, mai ales în aceste vremuri în care societatea românească tinde a fi marcată de tehnicizare și secularizare, iar valorile spirituale să fie din ce în ce mai neglijate în pofida promovării nonvalorilor și a unor pseudo-modele. Școlile teologice, în general, au o importantă vocație misionară pentru viața și activitatea Bisericii Ortodoxe Române, deoarece aceste instituții formează viitori slujitori și misionari ai Bisericii pentru românii ortodocși din țară și pentru românii din diaspora. Și nu numai, căci nu toți absolvenții de seminar se înscriu la facultăți de teologie. Ei sunt educați a fi buni creștini, paradigme de dăruire și umanitate în cele mai diverse domenii de activitate.
– Vorbiți-ne despre elevii și profesorii Seminarului Teologic Ortodox „Veniamin Costachi”.
În acest an școlar avem înscriși 170 de elevi, la cele două secții: Teologie Ortodoxă și Patrimoniu cultural, care pe lângă disciplinele de cultură generală pe care le parcurg și ceilalți elevi din școlile laice, au și un număr specific de ore teologice: Dogmatică, Studiul Vechiului Testament, Studiul Noului Testament, Spiritualitate, Liturgică, Catehetică și Omiletică, Muzică psaltică, Istoria Bisericii Ortodoxe Române și altele. Elevii și elevele de la Patrimoniu, ca materii specifice profilului, studiază: Istoria artelor, Tehnici de lucru, Studiul desenului și pictură de icoană, Istoria artelor, Materiale și tehnici de lucru, Restaurare. Este lesne de înțeles că elevii seminariști au mult mai multe obiecte de studiu comparativ cu un liceu teoretic, dar și disciplinele de cultură generală sunt foarte importante, căci în seminar nu pregătim oameni care să aibă doar o cultură teologică, ci încercăm să le formăm caracterul și asumarea unei identități, a unui sens în viață pentru a activa nu doar în domeniul bisericesc, ci și în școli, în spitale, dar și în diferite domenii: social, administrativ, servicii, cultural, artistic. Corpul didactic numără 23 de profesori, pentru disciplinele laice și cele teologice. Este o echipă tânără și dinamică, implicată în actul educațional. Dovadă sunt rezultatele foarte bune obținute la olimpiadele și concursurile școlare din ultimii ani. Pe lângă activitatea didactică, profesorii, preoții, dar și mirenii sunt conștienți de misiunea la care au fost chemați, căci nu este ușor să fii profesor la o școală teologică. De aceea, ei înșiși sporesc rugăciunea, participând la viața liturgică și spirituală a Bisericii, aprofundând și împletind viața științifică cu cea duhovnicească.
– Care sunt partenerii, colaboratorii școlii?
Seminarul nemțean, ca toate școlile teologice ortodoxe din România, depind canonic de eparhia pe raza căreia funcționează. În cazul nostru, suntem în ascultare față de Arhiepiscopia Iașilor și-i mulțumim și pe această cale Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, pentru grija părintească pe care o acordă seminarului nostru, precum și celorlalte școli teologice ale Arhiepiscopiei. Administrativ, aparținem de Inspectoratul Școlar Neamț.
Alături de cele două instituții menționate, ne sunt apropiate și ne susțin în activitatea pe care o desfășurăm și alți parteneri instituționali tradiționali: Primăria Vânători-Neamț, Consiliul Județean Neamț. O colaborare frumoasă o avem și cu părinții elevilor seminariști, constituiți, alături de corpul didactic în Asociația Părinților și Profesorilor de la Seminarul Teologic Ortodox „Veniamin Costachi”. Din activitățile multiple ale asociației vreau să enumăr pe cele reprezentative: implicarea în procesul de învățământ, sprijinind material unitatea școlară în dotarea cu material didactic și procurarea de servicii și facilități necesare activităților educative; sprijinirea financiară a unor activități extrașcolare, inclusiv prin retribuirea unor profesori/educatori/formatori pentru studierea sau aprofundarea unor discipline incluse în programa școlară la cererea părinților; identificarea și atragerea de surse de finanțare extrabugetare și implicarea directă îmbunătățirea, modernizarea și întreținerea bazei materiale a unității de învățământ; organizarea de seminarii, simpozioane, sesiuni științifice, schimburi de experiență, călătorii de studii și de documentare, stagii practice în alte instituții similare din țară și străinătate, pentru elevi și cadre didactice; organizarea unor excursii și tabere de studiu; implicarea elevilor în acțiuni sociale și de voluntariat.
– Ce proiecte educaționale v-ați propus în acest an școlar?
Multe și frumoase proiecte educaționale desfășurăm în fiecare an, urmărind prin acestea educația nonformală, informală, extrașcolară și extradidactică, dezvoltarea și creșterea elevilor noștri pe plan educațional, cultural, dar și spiritual. Oricât de importantă ar fi educația curriculară, ea nu epuizează sfera influenței educative. Rămâne cadrul larg al timpului liber al elevului, în care viața capătă alte aspecte decât cele din procesul de învățământ. Asupra seminariștilor, ca și asupra adolescenților, în general, se exercită numeroase alte influențe cu efect formativ, pozitiv sau nu. Ele pot fi concordante sau discordante cu ceea ce se dobândește prin activitatea școlară. Unele pot amplifica, iar altele pot contracara efectele educației curriculare. De aceea alegem cu grijă astfel de proiecte, urmărind creșterea duhovnicească, dar și intelectuală a elevilor noștri. Avem parteneriate cu școli teologice din țară – Galați, Argeș, cele mai recente, cu licee din afara domeniului teologiei, cum ar fi cel cu arhicunoscutul Colegiu ”Mihai Eminescu” din Iași. În luna decembrie, în cadrul Săptămânii Altfel, vom organiza Zilele Seminarului, activitate anuală, care deja a intrat în tradiția școlii, în cadrul căreia organizăm manifestări spirituale, științifice și cultural-artistice.
C.I.