Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț are o nouă echipă de conducere, de la mijlocul lunii octombrie, după demisia managerului Alexandru Filimon. Evident, vorbim despre un nou interimat, dar unul care are de rezolvat o problemă aparent de neconceput la un spital județean de urgență județean: reînnoirea autorizației de funcționare! Pentru că acolo s-a ajuns la Piatra Neamț, să existe pericolul închiderii spitalului de la 1 ianuarie 2024. Misiunea actualei echipe – dr. Cristina Iacob-Atănăsoaie manager și dr. Gelu Felician Dulhai director medical – nu este una de invidiat, în condițiile în care există puțin timp pentru remedierea neconformităților. Afirmația categorică din titlu a medicului manager nu este una teatrală sau cu efect pur dramatic, ci una care exprimă doar realitatea. Aceea în care a venit nota de plată pentru proasta/lipsa de inspirație/lipsa de viziune în politica de investiții la spitalul județean. În acest context noul manager vorbește despre ce este și ce se poate face în timpul rămas.
– Ați acceptat din nou funcția de manager al spitalului județean, care este într-o situație….?
-După incendiul din secția ATI, din 14 noiembrie 2020, am fost manager interimar două luni, în decembrie s-a dat concursul și dl. Filimon a luat examenul și din 15 ianuarie 2021 a venit manager. Atunci când i-am predat funcția, spitalul județean era o structură care nu avea de ce să nu funcționeze, nu eram în pericol de a nu primi autorizație sanitară de funcționare! Acum, dacă nu obținem autorizația sanitară de funcționare, din ianuarie 2024 putem sta acasă!
Un manager la vremuri de criză
– Se cunoaște, în mare, ce probleme sunt la spital, ultimul control al Direcției de Sănătate Publică Neamț a scos în evidență 26 de probleme urgente de rezolvat. În acest context, care sunt prioritățile?
-Pe parte de autorizație sanitară lucrurile stau în felul următor: proiectul blocat de la Oncologie a aglomerat pavilionul Medical, care era și așa aglomerat, structura care este acum și care funcționează acum în felul în care funcționează nu este conformă cu ceea ce se cere de la Direcția de Sănătate Publică și de la Ministerul Sănătății. Ei sunt puși în situația de a nu ne da această autorizație sanitară funcțională decât dacă modificăm ceva în această structură.
– Practic, existența Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț depinde de rezolvarea Oncologiei și a circuitelor în pavilionul vechi. Am înțeles bine?
-Da! În mare parte este vorba de aglomerația din pavilionul vechi, adică există prea multe paturi și de aici aglomerația. Am preluat o idee, în ziua în care am venit manager, cu niște paturi în conservare, dar asta înseamnă că spitalul ar trebui să funcționeze cu mai puține paturi, că vom avea un contract cu Casa Județeană de Asigurări mult mai mic, care nu ne va asigura nici măcar salariile. Nu este viabil acest plan, pentru că duce la lipsă de bani și la rostogolirea unor complicații care duc la concediere de personal, fiindcă la paturi mai puține e nevoie de mai puțin personal. Ori, în ultimii 2 ani personalul a crescut foarte mult, s-au făcut multe angajări și acum va trebui să vedem dacă nu cumva în unele sectoare, unde se lucrează mai puțin sau sunt cerințe mai puține, au personal disponibil pentru a-l reloca în secțiile cu mai multe probleme, în care chiar se lucrează la foc continuu și au paturi pline non-stop, cum e cazul la ATI, la Psihiatrie, la Chirurgie, la Nefrologie. Spitalul județean are o anumită structură și luptăm pentru autorizarea acestei structuri, eventual putem eficientiza anumite secții, să reorientăm paturi acolo unde este nevoie. Cum ar fi, doar ca exemplu, secția Paliație, unde sunt foarte multe cereri și nu sunt suficiente paturile actuale. Asta putem face, să reconfigurăm anumite sectoare.
– Suntem la finalul lunii octombrie, mai avem mai puțin de două luni până la finele anului, ce variante aveți pentru autorizarea spitalului?
-Eu am un plan de redresare, nu pot da acum foarte multe detalii fiindcă vreau să fie ceva sigur, nu vreau să promit, nu este corect. Mă concentrez pe rezolvarea aglomerației din pavilionul Medical, în principiu vreau să mă folosesc de spațiile pe care tocmai le-am primit în custodie de la fostul ATI, să folosesc acel spațiu și să vedem care este cea mai bună variantă. Colaborez cu Direcția de Sănătate Publică în așa fel încât să ne avizeze structurile pe care vrem noi să le facem în acel spațiu și în felul ăsta să putem merge mai departe.
Reamenajarea secției ATI și relocarea secției Oncologie în centrul atenției
– Vă referiți la spațiul din fosta secție ATI, de la etajul 2 al pavilionului chirurgical, unde a ars în noiembrie 2020?
-Da! Acolo este un spațiu unde putem amenaja în jur de 20 de paturi. O variantă este readucerea secției, iar altă variantă este aducerea altei secții din pavilionul medical în așa fel încât să se creeze spațiu pentru celelalte secții care funcționează acolo. Deocamdată, nu este nimic clar, fiindcă desigilarea urmează zilele acestea și când planul va fi pus pe hârtie și va primi măcar un aviz de principiu de la Direcția de Sănătate Publică, atunci da. Nici nu vreau să existe unii care să pună bețe în roate sau piedici imaginare. Îmi spunea astăzi un domn că spitalul acesta suferă și din cauza faptului că mereu se pun piedici din afară și dinăuntru și nu vreau să alimentez așa ceva.
– În procesul de autorizare sanitară sunt implicate și compartimente nemedicale, cel de limitare a infecțiilor intraspitalicești și cel de management al calității serviciilor de sănătate. Cum au reacționat ele?
Sunt oameni care sunt alături de mine. Nu am absolut nimic de zis, cel puțin în astea 8-9 zile de când mi-am început mandatul. Ei sunt alături de mine și sunt foarte importanți pentru că împreună cu ei fac acest plan. În fiecare zi ne întâlnim și dezbatem opțiunile, ca să ajungem la varianta cea mai bună. Dl. Dr. Filip Ariciu de la Controlul Infecțiilor Nosocomiale este alături de mine, doar că el are jumătate de normă și stă mai puțin cu noi. Tocmai de aceea am și cerut la DSP poate mai găsim încă un medic pe jumătate de normă. Colaborăm foarte bine și cu personalul angajat în acest compartiment, ei sunt de mai mult timp în activitate și cunosc foarte bine spitalul și au venit cu soluții. La fel și cu oamenii din Managementul calității serviciilor medicale, pe care îi știu de foarte multă vreme, din celălalt mandat. Deocamdată nu am avut foarte multe întâlniri, dar nu anticipez probleme.
* Vicepreședintele CJ, Dragoș Chitic, responsabil cu activitatea din spitalul județean
– Cu medicii șefi de secții ați vorbit?
Întâlnirile cu șefii de secții au fost făcute în fiecare zi, cu participarea vicepreședintelui Dragoș Chitic, desemnat de Consiliul Județean Neamț cu atribuții la spitalul județean după demisia domnului manager Filimon.
– Cum vedeți rolul domnului Dragoș Chitic în legătură cu spitalul?
Consiliul Județean este ordonatorul principal de credite, este practic proprietarul spitalului și atunci dl. Chitic răspunde de tot ce se întâmplă aici, în spital. Și pentru că răspunde, el este aici în fiecare zi și nu exagerez. El răspunde, coordonează, ne ajută. Și ca să ne ajute, în primul rând, trebuia să afle, ca orice om nou venit în sistem, trebuia să afle toate problemele și toate problemele astea le-a aflat el și colaboratorii lui din aparatul tehnic al CJ, că nu vine singur, ducând discuții cu toți șefii de secții și de compartimente. Să știți că se întâmplă și lucruri bune, în ultimul timp, văd foarte multă lume care poate și vrea să ajute spitalul. Inclusiv de la conducerea județului Neamț, iată și a Poliției Neamț care s-a implicat pentru desigilarea salonului ATI ars.
”Fără salonul 240 se putea face curat și putea fi mutată altă secție acolo”
– Și cei de la Parchetul General ajută, chiar dacă au întârziat foarte mult…
Da. Dar, să știți că, în afară de salonul sigilat, la celelalte spații s-a dat drumul din luna iulie și nu s-a gândit nimeni să facă igienizare acolo și să dea drumul la spațiile alea. Fără acces la salonul 240, cel rămas sigilat, se putea face curat în fosta zonă ATI afectată de incendiu și unde a fost permis accesul. Acolo putea fi mutată altă secție. Salonul 240 e într-un spațiu care nu încurca absolut cu nimic, se putea pune un paravan în fața ușii sigilate și restul spațiului se putea folosi. Chiar în prima zi de manager am aflat că e un spațiu acolo unde se poate face ceva, nu mă oprește nimeni să-l folosesc, apoi a venit și vestea că se desigilează și al doilea salon și atunci am zis că trebuie să facem ceva serios! Păi, aveam 14-16 paturi, un salon vizavi, două rezerve, dependințe, sală de lenjerii.
– Deci, tot culoarul de la ATI-ul vechi era liber, nefolosit și n-ați găsit nicio schiță, niciun proiect, nimic pentru amenajarea acelui spațiu?
Nimic! Deși eram în situația în care putea fi folosit acel spațiu și nu mai eram acum în pericol cu autorizarea sanitară de funcționare dacă ar fi fost folosit! Și puteam să facem lucrurile liniștit. În fine, am avut și surpriza mare și plăcută să primim înapoi și acel salon și acum nu ne rămâne decât să-l amenajăm conform normelor legale și cu cerințele DSP, raportat la circuitele din spital. În paralel se fac și reparațiile la Chirurgie, secția e tot la etajul 2, aici avem planul de conformare.
– Amenajarea vechiului ATI presupune un proiect pe care îl poate face Tehnicul spitalului, în ideea în care să nu dureze mult partea de birocrație?
Ideea este că la compartimentul Tehnic sunt probleme mari, pentru că nu este ceea ce ar trebui să fie și nu știu dacă e vina oamenilor. Un astfel de serviciu, dintr-un spital județean, ar trebui să fie altfel structurat. Poate ar trebui să aibă mai mult personal care se poate interveni la orice oră, să repare, să tencuiască, să schimbe uși. Cred că cerințele spitalului îi depășesc pe salariații de la Tehnic. Nu știu dacă putem organiza un compartiment tehnic care să fie de folos spitalului. Trebuie analizat și acest aspect. Adică, noi avem compartiment tehnic, dar orice apare în spital se repară cu altă firmă… Plus că, din ce văd, oamenii noștri nici nu vor să-și asume, adică să semneze un deviz de lucrări, de pildă. Suntem în situația trasă la indigo cu ce am pățit în 2020, după incendiu, dacă țineți minte: am preluat mandatul de manager și erau -5° Celsius și centrala nu funcționa, era vorba de un cazan și a trebuit să apelăm la câțiva oameni din județ care ne-au ajutat și am scos-o la capăt. Acuma același lucru: țeavă spartă în spitalul vechi, țeavă spartă în spitalul nou, canalizare înfundată și tot felul de lucruri care ar fi trebuit să fie verificate astă-vară.
Angajări, buget
– Revenind la reprezentantul CJ, i-ați înaintat o listă de priorități? Puteți numi primele trei dintre acestea, că sigur sunt multe?
I-am dat o listă foarte lungă, a fost și căldura trecută, dar asta s-a rezolvat! Dar, pe primul loc este bineînțeles autorizația DSP și cu rezolvarea secției Oncologie. Am trecut și chestiunea secției Pediatrie, care nu este finalizată. A doua problemă este cea de personal, să se deblocheze angajările pentru medici. A fost făcut un memorandum, la Infecțioase știți că nu are cine asigura linia de gardă de un an și jumătate, dar avem medici care vor să vină. Chiar adineaori am vorbit cu un rezident care vrea să lucreze în spitalul județean, vine de anul viitor, în curând vom avea un medic specialist, el dă acuma specialitatea și sigur vine, și mai avem încă o rezidentă în ultimul an. Avem 3 medici infecționiști, însă nu au decât varianta contractului de gărzi, asta ne creează și nouă probleme fiindcă banii îi asigurăm din categoria bunuri și servicii, deci sunt bani de la C.J. dar care aveau altă destinație. Plus că și pe ei îi afectează direct, fiindcă rămân cu puțini bănuți în mână, ca medici tineri. Mai avem nevoie de un medic psihiatru, un epidemiolog, un neurochirurg ca să fie doi, un medic la Chirurgie plastică. Deci, trebuie deblocate posturile, fiindcă sunt în organigramă, deci nu e presiunea banilor.
– Că tot spuneți de fonduri, cum e cu bugetul? În condițiile în care sunt puține internări, prețurile au crescut…
CAS-ul ne decontează serviciile medicale pe care le facem. Dar cheltuielile salariale au ajuns aproape de 90% fiindcă salariile sunt mari, iar modul de decontare a rămas același, de atâția ani, serviciile medicale sunt subevaluate, fără discuție. Și atunci rămân foarte puțini bani pentru medicamente și materiale sanitare. Plus că din cauza aglomerației din spitalul vechi sunt sectoare unde nu se face contractul cu CAS, fiindcă nu au paturi suficiente. La etajul 3, de pildă, sunt 4 secții care împart același număr de paturi și nu sunt condiții de internare ca înainte. Ideea este că indicatorii se vor face, pe final de an, când cresc internările, dar trebuie chivernisite fondurile disponibile și să fim atenți la stocuri.
”În loc să stăm lângă pacient, stăm lângă calculator!”
– Este ușor, acum, cu sistemul informatic nou?
Este un sistem informatic ce ne-a pus bețe în roate încă de la început. Știu că prin luna septembrie chiar s-a făcut un memoriu către conducerea spitalului în care au semnat majoritatea șefilor de secții și compartimente și în care se spunea că nu se poate lucra în condiții normale. Timpul alocat pacientului a devenit foarte, foarte mic și medicii și asistentele trebuie să stea, să butoneze într-un program informatic foarte greoi. Trebuie totul scris pe hârtie și trebuie și introdus în calculator. Colegii mei, tot personalul medical sunt în același glas: în loc să stăm lângă pacient, stăm lângă calculator! Nu sunt IT-ist, dar este un program foarte greoi. Am înțeles că și la Achiziții, și la Financiar-contabil întâmpinăm aceleași probleme. Vom vedea, o să avem câteva discuții cu cei care administrează programul să vedem dacă se poate modifica ceva, dacă nu, vom lua o hotărâre. Înainte aveam un program foarte simplu, pe baza CNP-ului, din două click-uri, îi găseam tot istoricul medical.
– Ce vă motivează ca să veniți în fiecare zi la serviciu, într-un spital cu atât de mari probleme?
Chiar îmi place ceea ce fac! La mine în secție chiar îmi face plăcere munca mea, deși mai apar probleme, discuții în contradictoriu. Dar, în general, lucrurile merg bine. Cea mai mare satisfacție este să vezi că prin munca ta i-ai făcut bine și nu rău pacientului.
– Pacienților secției Oncologie, familiilor lor, ce le puteți spune?
Că secția noastră de Oncologie, chiar dacă este în situația care este și-i înghesuită, acolo sunt niște medici extraordinari, care fac absolut tot ce pot pentru pacienții lor. Doamna dr. Simona Iorgu este un șef de secție care chiar luptă pentru pacienți, personalul este în regulă, nu am semnale. Medicație este, dar deocamdată se pune problema de confort, iar aici nu pot să le spun decât că facem un plan de redresare. Planul ăsta de redresare vizează tocmai secția Oncologie și sper să reușim!
Din partea DSP Neamț, directorul Radu Eugen Firăstrău declară: ”Conducerea Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț și-a comunicat intențiile cu privire la amenajarea spațiului de la etajul 2 din Pavilionul Chirurgical și schimbarea destinației ATI-ului modular, în cadrul unor întâlniri cu reprezentanți ai Direcției de Sănătate Publică Neamț, ai Consiliului Județean Neamț și ai Casei de Asigurrări de Sănătate Neamț. În acest moment, orice afirmație este, însă, prematură în condițiile în care nu au fost transmise, încă, la DSP Neamț documente în aceste sens, pentru a putea analiza soluțiile propuse. Așteptăm de la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț o propunere concretă, detaliată, cu termene de implementare realizabile, pentru a completa documentația necesară eliberării autorizației sanitare de funcționare”.
Cristina IORDACHE
Un comentariu
DSP politic,manager politic,nu se va schimba nimic. Ce tot închide și sperie oamenii,să închidă la casa ei, aici se dau amenzi și se continuă treabă.