Modalitatea prin care sute de milioane de euro au dispărut din bugetul unui oraș precum Piatra Neamț prin societățile Consiliului Local al municipiului este demnă de un studiu privind criminalitatea economică în administrația publică locală. Schema a funcționat perfect, consilierii locali au înființat la un moment dat o societate comercială, o înzestrează cu clădiri, terenuri, îi dă bani de funcționare și directori cu salarii care să-i motiveze în cheltuirea banilor publici. După care, în funcție de primar, se pompează bani cu nemiluita pe tot felul de proiecte și programe fanteziste, dar atent întocmite ca să aibă un aer de credibilitate, care să permită deconturi suprarealiste. Din când în când, ele sunt trimise în insolvență, vine un lichidator teleghidat, care mai vinde spații, terenuri, face un împrumut și se reia activitatea, după care, când situația o impune, se trece la faliment. În tot acest timp Consiliul Local, proprietarul, cum s-ar spune, reprezentantul cetățenilor din Piatra Neamț, se presupune că veghează la bunul mers al lucrurilor, prin reprezentanții în Adunarea Generală a Acționarilor, care au responsabilități extrem de clare. Până acum, în nici un caz de faliment, insolvență sau în vreo tâlhărie locală clară nu a intervenit nimeni să meargă spre o finalitate de natură penală. Așa că cei în cauză s-au considerat protejați și mai presus de interesele cetățenilor, lăsându-se folosiți ca preșuri de cei care au propus afacerile oneroase, primari, șefi de partide, oameni de afaceri care colaborau cu primii sau de cei care-i șantajau pe primari cu dosarele pe care aceștia le aveau sau le puteau avea. Cazul prezentat de ”Mesagerul de Neamț” astăzi se referă la SC Locato SA, o societate apărută în 2001, intrată în insolvență în 2012, apoi faliment în 2014, la cererea E.ON, proces încheiat abia la finele anului 2023. Ca să puteți înțelege dimensiunea pagubelor, trebuie să pornim de la consemnarea acestora la finalul procesului de faliment, certificate și prin votul actualilor consilieri locali, apoi să ne amintim cum se desfășurau lucrurile în societatea respectivă, ce afaceri s-au derulat prin ea, mai mari sau mai mici. Cele mari, tunurile adevărate, au dus la apariția unor centrale de bloc care s-au dovedit o afacere extrem de păguboasă pentru pietreni și extrem de profitabilă pentru cei care au inițiat-o. Cele mici, găinării la îndemâna șefilor, ca răsplată pentru complicitatea dovedită în gestionarea tunurilor amintite.
Ultima pagubă consemnată oficial: 576.000 lei. Un fleac la cât s-a risipit înainte
Sfârșitul anului 2023, perioadă de austeritate decretată de cel mai cheltuitor Guvern al României, a fost dificil din punct de vedere financiar pentru toate instituțiile publice, inclusiv pentru Primăria Piatra Neamț. În acest context, Consiliul Local a luat act de un proiect de hotărâre al executivului, care constata, în urma finalizării falimentului de la Locato SA, o gaură financiară de peste 600.000 lei. Chiar dacă în timp s-au făcut demersuri pentru a limita pierderea, acestea nu au avut rezultatul scontat. Dimpotrivă, au fost cheltuiți alți bani, necuantificați deocamdată, dar cu siguranță nu puțini, cu litigii judecătorești și demersuri pentru executări silite. La final s-a constatat eșecul tuturor încercărilor, drept pentru care primăria pietreană a fost nevoită să scoată din evidența contabilă și să treacă pe cheltuieli suma de 576.000 de lei. Cea mai mare parte din piererea financiară vine dintr-o investiție, ce s-a dovedit păguboasă, în acțiuni la defuncta Locato SA. Acum, după faliment, firma a fost radiată de la Registrul Comerțului. Cum pentru acest eșec nu a fost trasă la răspundere nici o persoană din conducere, banii au plecat pe apa sâmbetei.
Cine a fost Locato SA
Societatea comercială Locato SA a fost înființată în 2000 și avea ca obiect de activitate producerea și furnizarea energiei termice și a apei calde. Dar firma a prestat și service și întreținere la centralele termice proprii și cele 63 de centrale termice ce aparțineau școlilor din reședința de județ. Muncipiul Piatra Neamț, ca acționar unic, a constituit aport la capitalul social clădiri, terenuri și numerar. Capitalul social de 576.180 lei a fost divizat în 57.618 părți sociale cu o valoare nominală de 10 lei/parte socială. Dar, în scurt timp pietrenii s-au debranșat și și-au pus centrale termice de apartament. Din 2010, Locato a sistat furnizarea agentului termic către asociațiile de proprietari care mai erau branșate la rețea, dar aveau datorii. A început declinul financiar – previzionat și controlat, pe fondul diminuării producției și în scurt timp s-a ajuns la acumularea de datorii, atât la bugetul de stat, cât și la cel local, dar și la furnizorul de gaze. Doi ani mai târziu, în 2012, societatea primăriei a fost cea care s-a cerut singură în insolvență. O asemenea cerere nu a putut fi refuzată și timp de (doar) 11 ani a durat agonia sfârșitului prematur al Locato, un proces cu multiple termene și înfățișări. Finalul a fost cel previzibil încă de la bun început: pe tabelul creditorilor apar, ca și în alte cazuri de societăți ale municipalității, Finanțele, furnizorii de utilități, câteva firme, unele de casă și… primăria Piatra Neamț.
„În cadrul procedurii insolvenței, municipiul Piatra Neamț a fost înscris în tabelul definitiv al creanțelor debitoarei SC Locato SA cu suma de 1.388.412 lei”, se consemnează sec într-un document al instanței. Cât a primit primăria din suma respectivă: ”conform planului de redistribuire, municipiul a încasat suma de 46.328,53 lei”, se arată în raportul de specialitate al hotărârii de Consiliul Local.
Dacă facem o socoteală, rămâne nerecuperată suma de 1.388.412 lei, la care se mai adaugă cei 576.000 lei, pe care îi scoate din evidențele contabile. Un total de peste 1,9 milioane lei, o gaură la bugetul local deja ciuruit al municipiului Piatra Neamț de multe afaceri din trecut. Cele actuale încă nu sunt toate extrem de clare.
Cine a condus Locato de-a lungul anilor
Directorii Locati SA au fost Vasile Șendrea, în 2004, Nistor Virgil în perioada 2005-2006, cu Manuela Tofan director economic, apoi a urmat perioada de ”glorie”, cu Nicolae Mazilu director general și același director economic. La data deschiderii procedurii de insolvență director general era Popa Victor. Membrii în Consiliul de Administrație erau Staicu Pavel Radu, președinte, Stănoaia Vasile și Chirilă Adriean, membrii. Exista și o comisie de cenzori formată din Mircea Andrieș, Bălan Vasile și Hopârtean Vasile. Primul administrator special a fost cunoscutul Dan Vasile Constantin, căruia i s-a tras de aici una dintre incompatibilitățile cu care s-a confruntat de-a lungul activității sale politico-administrative. (V. BĂLĂNESCU)