Situată între munții Stânișoarei și cei ai Tarcăului, care o străjuiesc precum crenelurile unei cetăți, comuna Pângărați a fost dintotdeauna cunoscută pe Valea Bistriței pentru oamenii harnici, cu suflet mare care locuiesc aici, pentru frumusețea meleagurilor, a Mănăstirii Neamț și pentru hidrocentrala Stejaru, locul în care apa devine “lumină”.
Directoarea școlii coordonatoare “Nicolae Iorga” din Pângărați, prof. Carmen Muraru, consideră că aici, în școlile din comună, se pun bazele celor 7 ani de-acasă, se formează viitorii adulți, care la maturitate se vor întoarce și vor contribui la dezvoltarea comunei lor.
– Sunteți școală coordonatoare, câte structuri aveți și care este populația școlară de care vă ocupați?
Suntem școală cu personalitate juridică, Școala Gimnazială “Nicolae Iorga” din satul Pângărăcior, comuna Pângărați. Avem trei structuri în subordine, structura Oanțu, care, din anul școlar 2024/2025, va beneficia doar de o grădiniță, cu o singură grupă mixtă, pentru că anul acesta este an terminal pentru ciclul gimnazial. Mai avem o clasă a VIII-a care pleacă la liceu, iar viitorul nu ne surâde din punctul de vedere al populației școlare pentru clase omogene, la Structura Oanțu. Ideea de simultan nu-și are rostul, având ca variantă Structura Stejaru, care este o structură lăudabilă și care, recunosc că eclipsează ca performanță școlară. Nu vorbim aici de colegii mei, prin calitatea actului didactic, aceștia fiind omniprezenți în toate structurile. Vorbim strict de copiii care sunt găzduiți acolo, în calitate de elevi.
Începând cu anul acesta școlar, la Stejaru, avem ciclu primar complet, cu clasă pregătitoare, clasa I până la clasa a IV-a, inclusiv. Ciclul gimnazial este lacunar, pentru că am ales să alternăm clasele și la școala cu personalitate juridică și la structură, pentru a nu afecta în niciun fel tradiția unităților de învățământ din comună.
Cea de-a treia structură, Grădinița cu Program normal – Pângărăcior, este un edificiu nou construit, grație implicării peste măsură a Primăriei Pângărați, instituție cârmuită de domnul primar Mancaș Ioan-Petronel, pe un program de reabilitare și modernizare, cu o valoare destul de mare, dotată cu absolut tot ce este necesar unei astfel de unități de învățământ. Aici sunt 40 de locuri de preșcolari, de aceea am ales ca, din anul școlar următor, să găzduiască două grupe de preșcolari. Nu vom mai merge pe grupe mixte, nu se va mai lucra diferențiat, ci pe grupe omogene, cu același nivel de vârstă. Actul didactic, obiectivele acestuia trebuie atinse de toți copiii, pentru că așa cum îi formăm în primii 7 ani, așa îi vom avea pe parcursul circului primar, gimnazial, liceal și, e musai să recunoaștem, pe tot parcursul vieții.
Noi, prin natura activităților didactice, îl ajutăm pe copil să-și formeze o serie de obișnuințe, un calup de priceperi, un tezaur de informații, știind de la bun început că, de felul în care a fost învățat să învețe, să asimileze, depinde modul în care se va comporta în viitor, în egală măsură, în medii structurate și nestructurate.
– Țineți foarte mult la cei 7 ani de-acasă, în acest caz, școala fiind acasă.
Într-adevăr, așa este, pentru că în primii 7 ani noi trebuie să ne îngrijim să clădim un raport loial, impecabil între inteligența cognitivă și inteligența emoțională. Nu trebuie să ne interesăm doar de ceea ce cunoaște copilul, ci și de ceea ce simte copilul, în momentul în care a pășit pragul sălii de grupă sau de clasă. Deci, știm din capul locului că nu predăm doar conținuturi.
Noi predăm atitudini, lăsăm la vedere emoții, îi informăm despre finalitățile care corespund acelei lecții sau acelui demers didactic. Copilul trebuie să știe de ce învață literatură, de ce e bine să cunoască geografie, istoria poporului său. De asta spun că este foarte bine să avem o atmosferă plăcută în școală, un cadru, un context educațional, în care copilul să prindă drag și aripi, curaj și încredere, stimă de sine și autonomie. În momentul în care dascălul anticipează ce dorește copilul și ce simte copilul, atunci este garantat și succesul școlar al copilului. Dacă ne îngrijim ca beneficiarul primar al educației să fie foarte bine ocrotit, foarte bine îngrijt, întrebat și simțit de către noi, așa cum este el de fapt, prin ”Ce vrei să știi?” ”Cum te simți?”, ”Ai dormit bine azi- noapte?”, atunci ne putem declara mulțumiți. Din păcate, ideea de a ne baza pe societate nu este una inspirată. Noi trebuie să fim cei atenți cu el, să-l determinăm să devină din ce în ce mai puternic, să aibă scopuri, valori morale, pasiuni, să nu-i fie teamă de gândirea critică. Adică să știe să facă diferențe între bine și rău, diferențe între oameni, comportamente, să diferențieze informațiile. Suntem copleșiți de informații, iar acești copii trebuie învățați cum să le discearnă corect, pentru că devenim dependenți de acest flux informational, supuși, așa cum bine spune domnul profesor Mircea Miclea, unei obezități informaționale.
Și atunci copilul trebuie determinat din școală să selecteze foarte bine ”ofertele vieții”, să nu răspundă emoțional acelor lucruri care îl pot afecta negativ. Vedeți ce se întâmplă cu Tik-tok-ul și alte site-uri de socializare care ne pot afecta copiii.
– Cum stați din punctul de vedere al dotărilor?
Nu ne putem lăuda cu dotări de ultimă generație chiar în fiecare colț al clădirilor școlii, dar stăm destul de bine la capitolul acesta. Avem un mobilier de bun simț, adaptabil copiilor. Există laptopuri, echipament digital la dispoziția oricui, rețeaua de internet funcționează bine în fiecare unitate de învățământ din comună. Noua grădiniță de la Pângărăcior, fără să fim lipsiți de modestie, chiar poate concura ca dotare, ca arhitectură, cu multe grădinițe noi și moderne din județul Neamț și din țară. Și așezarea ei este deosebită, am avut chiar și căprioare care au venit în apropierea clădirii și au putut fi admirate de copii…
Ne-am mai dori table interactive, video-proiectoare, pentru a face lecțiile interactive și mai atractive pentru elevii noștri. Alte necesități chiar nu avem. Toate unitățile sunt încălzite, avem centrale pe lemne, îngrijindu-ne din vreme să avem cantitatea de lemne necesară pentru a ajunge cu bine până în primăvară.
Școala Stejaru a fost renovată chiar din temelii. Am schimbat acoperișul, am făcut gardul, am schimbat ușile, am extins rețeaua de internet. Am dotat-o cu mobilier nou, sală de festivități. De igienizare în toate aceste unități nu ne putem plânge. Domnul primar întotdeauna s-a îngrijit, ne-a fost aproape, ne-a ajutat cu orice am avut nevoie, am avut întotdeauna ușa deschisă la dumnealui.
– Participări la olimpiade, rezultate la concursuri școlare?
Avem rezultate deosebite. Îl avem pe dl. profesor de istorie Tiberiu Chibea, care merge mereu cu copiii la olimpiadă și vin învingători. Anul trecut l-am avut pe elevul Teodor Coscaru, care este acum în clasa a IX-a, a luat locul I la județeană și a participat la faza națională, unde a reprezentat școala și județul Neamț. Faptul că domnul profesor Chibea a știut, așa cum spuneam mai devreme, să predea, pe lângă conținuturi și emoție, a determinat copiii să îndrăgească această disciplină. Mentorul lui Teodor a fost și este chiar mama sa, doamna professor de Limba și literatura română, Simona Coscaru. E un om dedicat acestei profesii. Predă cu dragoste această disciplină și copiii mereu participă la olimpiade și concursuri. Suntem mândri de ei, chiar dacă nu se duc mai departe de județ.
Dl profesor de educație fizică, Cezar Bancu, participă la toate competițiile posibile, la concursul ISU, “Cu viața mea apăr țara”, handbal, fotbal, atletism, șah, c-o fi ploaie, c-o fi vânt, nu se întoarce niciodată cu mâna goală: locul pe podium, premii, diplome, trofee. Acum se pregătește să plece la o competiție de handbal, la Săbăoani.
E o școală bună, e un loc frumos. Părinții copiilor colaborează mult cu școala, sunt părinți voluntari, părinți dedicați. Părinți pe care-I iubesc din toată inima mea pentru copiii pe care ni-I oferă în dar, plastic exprimându-mă, pentru a iubi și noi, la rându-ne profesia de cadru didactic. Orice eveniment avem, se mobilizează foarte repede, avem susținerea lor permanent. Avem diverse spectacole găzduite de căminul cultural, foarte multe activități ale școlii. Ne mândrim cu acest cămin la standarde europene, mulțumită aceluiași Ioan-Petronel Mancaș.
– Aveți multe activități extrașcolare?
Sunt foarte multe, spre exemplu și anul acesta suntem prinși în calendarul Inspectoratului Școlar Neamț, cu două proiecte la nivel județean.
Unul se va desfășura chiar în viitorul foarte apropiat, pe 29 februarie, “Exploratori în universul Matematicii și Științelor”, coordonat de dna. profesor de matematică Ramona Popescu, iarăși un cadru didactic extraordinar. Face o echipă frumoasă cu cealaltă doamnă profesor de matematică Irina Manolache și cu doamna Florica Săndulescu, profesor de fizică-chimie. Toate trei coordonează acest proiect care a apărut în calendarul activităților extrașcolare la nivel județean. Este o mândrie pentru noi și o onoare. Mulțumim și inspectoratului școlar pentru că, în ultimii 2 ani i-am simțit mai calzi și mai aproape. Avem și celălalt proiect care a mers într-un echilibru: am zis să dăm matematicii sau științelor ce este al științelor și să dăm literaturii sau culturii ce aparține culturii. Acest al doilea proiect al nostru se va desfășura cu ocazia celebrării, omagierii poeziei, pe 21 martie, Ziua Internațională a Poeziei. Va fi un festival la care copiii vor participa și în calitate de autor și în calitate de recitator. Vor fi și cântece, pentru că întotdeauna muzica și poezie se însoțesc. Am mare încredere că va fi foarte bine, suntem la ediția a V-a.
Avem doamnele învățătoare și doamnele educatoare care fac tot felul de excursii, cu diferite tematici, pentru că și comuna Pângărați este foarte ofertantă din punctul acesta de vedere.
– Ce v-ați propus pentru acest an școlar?
În primul mi-am propus să reduc mobilitatea cadrelor didactice, să opresc cadrele didactice titulare în școală, multora dintre dumnealor li s-a diminuat numărul orelor și atunci a trebuit să completez la nivel unității cu anumite ore care erau vacante. Sunt colegi care sunt specializați pe limba franceză, de exemplu, și trebuie să preia și educație fizică, dar asta este o situație de moment, nu va fi pe termen lung. Marele noroc și binecuvântarea noastră este că sunt oameni excepționali care merită să calce pragul școlii și sunt dedicați profesiei, lucru care mă invită să-mi plec fruntea în fața domniilor lor, simțindu-mă la școala pângărățeană ca într-o familie bine legată, la acest context punând strașnic umărul și doamna secretar al unității noastre de învățămînt, Lucia Antonoaea.
A consemnat Angela CROITORU