Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (A. D. I.) „URBTRANS” a fost constituită în 2008, având ca scop înfiinţarea, organizarea, reglementarea, exploatarea, monitorizarea și gestionarea în comun a serviciului de transport public local prin servicii regulate din cadrul asociaţiei, pe raza de competenţă a unităţilor administrativ-teritoriale membre, în conformitate cu prevederile Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 și a principiilor descentralizării şi a autonomiei locale. Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „URBTRANS” este compusă dintr-un număr de șapte membri:
- Municipiul Piatra Neamţ: 113.164 locuitori
- Judeţul Neamţ: 569.851 locuitori
- Orașul Roznov: 10.382 locuitori
- Comuna Alexandru cel Bun: 6.093 locuitori
- Comuna Dumbrava Roșie: 8.557 locuitori
- Comuna Gârcina: 4.863 locuitori
- Comuna Săvinești: 7.129 locuitori
Din totalul de 150.188 locuitori din arealul A.D.I. „URBTRANS”, 75,34% dintre aceştia locuiesc în Piatra Neamţ, municipiul având rol de centru polarizator al regiunii datorită legăturilor multiple (sociale, culturale, economice) pe care le are cu toţi membrii A.D.I. „URBTRANS”
Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a stabili şi de a aplica strategia pe termen mediu şi lung pentru extinderea, dezvoltarea şi modernizarea serviciilor de transport public local, ţinând seama de planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor şi de cerinţele de transport public local, evoluţia acestora, precum şi de folosirea mijloacelor de transport cu consumuri energetice reduse şi emisii minime de noxe. Din acest motiv, autoritățile administrațiilor locale de pe raza administrativ teritorială, și-au stabilit prin strategiile adoptate și cele pe care le va adopta, urmărirea următoarelor obiective:
– Dezvoltarea și funcționarea pe termen mediu și lung a serviciilor de transport public de persoane în concordanță cu programele de dezvoltare economico-socială a localităților aparținătoare;
– Satisfacerea în condiții optime a nevoilor populației, precum și a instituțiilor publice și agenților economici de pe raza administrativ-teritorială a ADI ”URBTRANS”, pe care îi deservește prin serviciile de transport oferite;
– Gestionarea serviciilor de transport public local de persoane pe criterii de competitivitate și eficiență managerială;
– Eficientizarea activității Operatorului Regional S.C. TROLEIBUZUL S.A. – operatorul de transport public local de persoane autorizat din municipiul și parțial din județul Neamț, deținător al tuturor licențelor de transport și de execuție pentru autovehicule, obligatorii în acest domeniu de activitate;
– Îmbunătățirea condițiilor de viață ale cetățenilor prin promovarea calității și eficienței transportului public de persoane cu autobuzul;
– Asigurarea capacității necesare de transport pe fiecare rută în parte;
– Promovarea reabilitării infrastructurii aferente serviciilor de transport public de persoane cu autobuzul;
– Realizarea unei infrastructuri edilitare moderne printr-un program investițional adecvat, în vederea creșterii calității vieții cetățenilor;
– Acordarea de facilități unor categorii de persoane, defavorizate din punct de vedere social;
– Menținerea serviciului de transport la indicatorii de performanță propuși.
Serviciul de transport public este serviciu de interes economic general, fiind baza mobilității și accesului la facilitățile urbane, a accesibilității la servicii sociale și de sănătate pentru toate categoriile de locuitori din aria administrativ teritorială a ADI ”URBTRANS”.
La nivel de asociație, situația privind numărul liniilor active este următoarea:
– Piatra Neamț – 9 linii cu autobuze de capacitate medie; 8 linii cu autobuze de mică capacitate;
– Alexandru cel Bun – 3 linii de autobuz;
– Gârcina – 4 linii de autobuz;
– Roznov + Săvinești – 4 linii de autobuz;
– Dumbrava Roșie – 4 linii de autobuz;
În cazul celor 6 localități din zona asociației, numărul mijloacelor de transport utilizate sunt autobuze electrice și autobuze termice, repartizate astfel:
– Piatra Neamț – 25 autobuze electrice de capacitate medie, 10 autobuze termice și 16 autobuze electrice de capacitate mică;
– Alexandru cel Bun – 4 autobuze termice;
– Gârcina – 4 autobuze termice;
– Roznov + Săvinești – 4 autobuze termice;
– Dumbrava Roșie- 5 autobuze termice.
Itinerariile celor 14 linii regionale se suprapune pe raza Municipiului Piatra Neamț cu liniile principale ale orașului.
Cele mai aglomerate trasee
Mijloacele de transport au fost alocate în funcție de necesitățile reale de acoperire a cererii de transport înregistrate, de reglementările tehnice (autobuz urban conform prevederilor RNTR1) cât și de topometria și geografia traseului.
Pentru zona asociației, operatorul de transport a pus la dispoziție o serie de linii de autobuz pentru a integra și spori accesibilitatea localităților care gravitează în jurul Municipiului Piatra Neamț. Prin intermediul mijloacelor de transport care efectuează curse regulate, locuitorii din localitățile învecinate pot avea acces facil în interiorul municipiului și se pot deplasa către eventualele locuri de muncă, instituții de învățământ, spitale, etc.
La nivelul liniilor de transport public alocate de către operator, punctul central către care se concentrează majoritatea traseelor ce deservesc zona metropolitană îl reprezintă Gara (Bulevardul 9 Mai). Din punct de vedere al configurației liniilor de autobuz, acestea au de cele mai multe ori o formă radială, rolul principal fiind conducerea volumelor de călători către gara municipiului.
Analiza rezultatelor interviurilor efectuate cu cetăţenii municipiului Piatra Neamţ, reliefează faptul că majoritatea perechilor O-D (origine-destinaţie) efectuate de către cetăţenii care folosesc transportul public se manifestă pe relaţiile Dărmănești – Zona Precista / Gară – Zona Pieţei Centrale și a cartierului Gara Veche. În general, zonele periferice tind să conveargă către partea centrală a orașului, care dispune de numeroase obiective de interes public.
Cele mai aglomerate trasee sunt:
Sărata – Ocol (în intervalul 6:00 – 9:00 și 12:00 – 17:00)
Gară – Ocol (în intervalul 6:00 – 9:00 și 12:00 – 17:00)
Speranţa – Disp. Dărmănești (în intervalul 6:00 – 9:00 și 12:00 – 17:00).
Bloc 40 Dărmănești – Școala nr. 9 (Gara Veche).
În prezent, serviciile de transport public de călători în municipiul Piatra Neamţ sunt realizate de S.C. Troleibuzul S.A. persoană juridică de drept privat, având forma juridică de societate pe acţiuni.
Din 2002 până în 2010 în toate contractele Municipiului Piatra Neamț sau cele ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară URBTRANS s-a apelat la serviciile de transport public local efectuat de operatori de transport privați pentru a acoperi deficitul de autobuze a societăților SC TRANSURBAN SA și SC TROLEIBUZUL SA.
Scoaterea din serviciul de transport public local al operatorilor privați în septembrie 2022 a fost o provocare pentru SC TROLEIBUZUL SA de a acoperi cu autobuze traseele din programul de transport.
Asociatia de dezvoltare Intercomunitara Urbtrans a avut în permanență, ca obiectiv principal, îmbunătățirea continua a transportului local de persoane atât în Piatra Neamț, cât și în zona limitrofă orașului.
S-a reușit în anul 2015 crearea operatorului regional SC Troleibuzul SA având ca acționari membrii asociației: Județul Neamț, Municipiul Piatra Neamț, Orașul Roznov și Comunele Alexandru cel Bun, Dumbrava Roșie, Gârcina, Săvinești. Prin grija Consiliului Județean Neamț parcul de autobuze al operatorului a devenit mai bogat, fiind un prim pas pentru scoaterea de pe piață a operatorilor de transport privați. Faptul că traseele limitrofe din asociație în procent de 80% trec prin nodurile stradale din Municipiul Piatra Neamț creează un confort și o mulțumire a călătorilor din aceste zone. Actualul program de transport din asociație pentru zona limitrofă mulțumește toate UAT-urile și ca timpi de așteptare în stații și ca mijloc de transport.
Prin cele două proiecte complementare: ”Reabilitare și modernizare transport ecologic” (Consiliul Județean Neamț în parteneriat cu Primăria Municipiului Piatra Neamț) și ”Achiziția de mijloace de transport ecologic”(Consiliul Județean Neamț), cele 41 de autobuze electrice din curtea SC Troleibuzul SA vor circula în Municipiul Piatra Neamț pe traseele:
A2a: OCOL – GARĂ;
A2b: OCOL – SARATA;
A11a: SPERANȚA – DĂRMĂNEȘTI;
A11b: SPERANȚA – SARATA;
A15: SARATA – IVV;
A16: DĂRMĂNEȘTI – IVV;
A17: SARATA – ȘCOLILE NORMALE;
A18: BLOC 40 DĂRMĂNEȘTI – BAZAR;
A20: DĂRMĂNEȘTI – ȘTRANDUL TINERETULUI (program estival)
M1: BORZOGHEANU – ȘCOALA NR. 9;
M2: BORZOGHEANU – DEDEMAN;
M3: BORZOGHEANU – BLOC 40 DĂRMĂNEȘTI;
M4: ȘCOALA NR. 9 – BLOC 40 DĂRMĂNEȘTI;
M5: CARREFOUR – BLOC 40 DĂRMĂNEȘTI;
M6: BRICO – DEDEMAN;
M7: SARATA – CIRITEI;
M8: CARREFOUR – VĂLENI.
Schimbarea transportului din Piatra Neamț într-unul pur electric
Întrucât itinerariile acestor trasee din Municipiul Piatra Neamț se împart în principale și secundare, cele 41 de autobuze electrice au fost achiziționate ținându-se cont de gradul de încărcare a acestora, astfel:
pe traseele principale, cu indicativul A, vor circula 25 autobuze cu o lungime de 10 metrii și capacitate transport 73 locuri;
pe traseele secundare, cu indicativul M, vor circula 16 autobuze cu o lungime de 7 metrii și capacitate de transport 23 locuri.
Prin PNNR, Consiliul Judetean Neamt, are în derulare încă un proiect pentru modernizarea parcului auto, de achiziție a încă 16 autobuze electrice de capacitate mare făcând posibilă schimbarea trasportului local din Piatra Neamț într-unul pur electric.
Ca și grad de mulțumire asupra autobuzelor electrice avem un transport fără noxe, un confort ridicat pentru călători, dar și surprize asupra autonomiei bateriilor și a costurilor ascunse ale acestora: vorbim aici de asigurări, de redevență.
O imagine corectă a transportului electric din Municipiul Piatra Neamț va fi odată cu finalizarea proiectelor ce vizează transportul public conform Planului de mobilitate urbană durabilă a Municipiului Piatra Neamț 2021-2027:
P23 Modernizarea stațiilor de așteptare pentru transportul public (TP);
Proiectul include la nivelul municipiului Piatra Neamț modernizarea a 80 de stații de așteptare care să conducă la transformarea zonei într-una atractivă și dinamică. Stațiile de transport în comun vor putea asigura pasagerilor următoarele facilități: informare prin panouri digitale asupra traseelor de transport public, orar de deplasare, hartă activă privind configurarea traseului optim până la o destinație introdusă de utilizator, duratele de așteptare pentru autobuzele diferitelor trasee din locația respectivă, configurator de trasee, Wi-Fi, sistem de încărcare pentru telefoanele mobile.
P24 Reabilitarea și modernizare transport ecologic;
Prin proiect se propune achiziția a 20 de autobuze electrice de capacitate medie, implementarea unui sistem inteligent de management al sistemului de transport public (inclusiv e-ticheting), construire/modernizare/extindere autobază pentru acomodarea autobuzelor electice.
Proiectul are impact asupra reducerii emisiilor de carbon în municipiul Piatra Neamț prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare. Proiectul este în parteneriat dintre Județul Neamț și Municipiul Piatra Neamț.
P25 Achiziție de mijloace de transport public – autobuze electrice;
Prin proiect se propun achiziția unui număr de 21 de autobuze electrice cu lungimea de 10 metri și 21 stații de încărcare rapidă.
P26 ECO City Transport – Înlocuirea parcursului de vehicule de transport public local, cu vehicule ecologice inclusiv infrastructura de alimentare necesară – Etapa a II-a;
Prin introducerea în circulație a vehiculelor de transport publice ecologice, proiectul va contribui la reducerea impactului asupra mediului. În același timp, modernizarea parcului de vehicule de transport public local va contribui la creștere confortului și siguranței pentru călători și, implicit, la creșterea gradului de activitate al acestui mod de transport.
P27 Creșterea performanțelor transportului public prin investiții de tip integrat în soluții inteligente aferente unui coridor de mobilitate din Municipiul Piatra Neamț;
Proiectul are impact asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră, ca urmare a modernizării infrastructurii destinate transportului public și nemotorizat, implicit încurajarea populației pentru utilizarea acestor moduri de deplasare. De asemenea proiectul va conduce la creșterea cotelor modale ale deplasărilor nepoluante (cu bicicleta și pietonale).
P28 Creșterea atractivității și siguranței deplasărilor cu transportul public prin modernizarea stațiilor de transport public și extinderea conceptului de Smart Hub Station – Etapa a II-a;
Proiectul contribuie la realizarea obiectivelor strategice ale mobilității durabile prin creșterea gradului de accesibilitate al populației la transportul public. Prin atragerea unui număr mai mare de cetățeni către acest mod de transport, proiectul contribuie la reducerea numărului de călătorii cu autovehicolul propriu și implicit, la reducerea consumului de combustibil și emisiilor de noxe. De asemenea proiectul va avea ca efect creșterea nivelului de eficiență a circulației și al gradului de exploatare al rețelei de transport. Segmentele noi ale traseelor de transport public vor fi prevăzute cu stații moderne, dotate cu elemente de siguranță, informare, mobilier adecvat.
Creșterea nivelului de atractivitate al transportului public
P37 Smart School Bus – Platforma de ride-sharing dedicată promovării soluțiilor de transport în comun pentru elevi și studenți în Municipiul Piatra Neamț;
Proiectul contribuie la realizarea obiectivelor strategice ale mobilității durabile prin reducerea numărului de călătorii cu autovehiculul propriu și implicit, reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de noxe. De asemenea, proiectul va avea ca efect creșterea nivelului de eficiență în circulație și a gradului de exploatare al rețelei de transport.
P38 Platformă electronică de transport public pentru implementarea conceptului de mobilitate ca un serviciu și asigurarea proiectării tuturor soluțiilor în mod integrat pentru convergența către conceptul Smart City;
Proiectul are în vedere creșterea nivelului de atractivitate al transportului public și deplasărilor nepoluante, prin oferirea de informații asupra acestor moduri de călătorie, cu efecte asupra accesibilității cetățenilor, îmbunătățirea condițiilor de mediu și creșterea calității vieții.
P39 Creșterea gradului de utilizare a transportului public în Zona Urbană Funcțională prin implementarea unui sistem de transport public integrat la nivelul acestuia (sistem ticketing, stații de transport public inteligente, platformă de informare a utilizatorilor transportului public);
Proiectul contribuie la realizarea obiectivelor strategice ale mobilității durabile prin creșterea gradului de utilizare a transportului public la nivelul zonei urbane funcționale. Prin extinderea sistemului de transport public integrat la nivelul întregii arii de studiu a PMUD se va obține atragerea unui număr mai mare de cetățeni către acest mod de transport, ceea ce va conduce la reducerea numărului de călătorii cu autovehiculul propriu și implicit, la reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de noxe. De asemenea, proiectul va avea ca efect creșterea nivelului de eficiență în circulație și al gradului de exploatare a rețelei de transport. Segmentele noi ale traseelor de transport public vor fi prevăzute cu stații moderne, dotate cu elemente de siguranță, informare, mobilier adecvat. Sistemul de ticketing va fi extins la nivelul zonei urbane funcționale, iar în platforma de informare vor fi incluse datele referitoare la transportul public în cadrul ZUF.
P40 Reorganizarea traseelor, a graficilor de circulație, adoptarea de soluții intermodale de transport în vederea reducerii costurilor și poluării, respectiv a creșterii eficienței transportului public în Municipiul Piatra Neamț;
Proiectul va conduce la creșterea eficienței transportului public, prin asigurarea unei corelări între traseele și graficele de circulație implementate cu cererea reală de transport public. Corelată cu adoptarea de soluții intermodale de transport, această măsură va conduce la creșterea cotei modale de transport public și deplasărilor cu bicicleta, în defavoarea deplasărilor cu autovehiculul personal. Impactul proiectului va consta în reducerea numărului de călătorii cu autovehicului propriu și implicit, reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de noxe.
P41 Dezvoltarea conceptului de mobilitate urbană ”15 minute City”;
Prin dezvoltarea conceptului de mobilitate urbană ”15 minute City”, proiectul va contribui la creșterea cotei modale a transportului public și a deplasărilor cu bicicleta. Impactul proiectului va consta în reducerea numărului de călătorii cu autovehiculul propriu și implicit, în reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de noxe.
P12 Zone de tranzit, pasarele pietonale și velo pentru traversarea barierei naturale pârâul Cuejdi;
Proiectul contribuie la creșterea nivelului de accesabilitate la rețeaua de transport, pentru deplasărilor pietonale cu bicicleta, conducând la creșterea cotei modale a deplasărilor nepoluante.
P13. Primul coridor de transport ce utilizează autobuze autonome;
Proiectul contribuie la îndeplinirea obiectivelor strategice ale mobilității durabile, conducând la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, la creșterea vitezei medii de circulație și la îmbunătățirea gradului de confort și siguranță a utilizatorilor, implicit la creșterea nivelului de atractivitate și al gradului de accesibilitate al transportului public.
P42 Acțiuni de conștientizare în vederea promovării conceptului ”Un Oraș pentru Oameni, Nu pentru autoturisme”.
Proiectul contribuie la schimbarea preferinței de deplasare cu vehiculul propriu în favoarea deplasărilor cu moduri alternative (transport public, bicicletă și mersul pe jos), cu efect asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră.