Prin proiectul Consiliului Judeţean (CJ) Neamţ „Reabilitare și modernizare transport ecologic“, alte 20 de autobuze electrice au ajuns în Piatra-Neamț la sfârșitul lunii decembrie a anului trecut. CJ face demersurile pentru înmatricularea acestora, urmând ca după aceea să fie transmise firmei Troleibuzul prin hotărâre a CJ Neamț. Se lucrează deja la documentele necesare pentru punerea acestora în circulație, pe tot ceea ce înseamnă avize, asigurări, etc.
Cele 21 de autobuze electrice care sunt deja în trafic de la începutul verii trecute au o lungime de 10,8 metri. Pentru a putea fi alimentate, au fost montate și puse în funcțiune 11 stații de încărcare rapidă și o stație de încărcare lentă, la sediul operatorului de transport S.C. Troleibuzul S.A. şi alte 7, cu încărcare rapidă la capetele de linie din oraş. Din cele 20 de autobuze electrice ajunse în decembrie, 16 sunt cu o lungime de 6 metri și 4 sunt de 10,8 metri. Ambele proiecte sunt cu finanțare europeană, prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Prioritatea de investiții 4, Obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ, prin investiții bazate pe Planurile de mobilitate urbană durabilă.
Astfel, în curând, întreg sistemul de transport public din municipiul Piatra-Neamț va fi asigurat numai cu cele 41 de autobuze electrice. Următoarea etapă este înlocuirea unui număr cât mai mare din autobuzele vechi și depășite cu autobuze electrice noi și pentru celelalte trasee ale societății Troleibuzul din exteriorul orașului.
“Este ceea ce ne-am propus de la începutul acestui proiect, să asigurăm un transport ecologic, condiții de confort sporite și civilizate pentru toți locuitorii orașului Piatra-Neamț și nu numai. Facem tot ceea ce ține de noi pentru a pune în practică acest lucru, avem șoferi angajați suficienți, dacă va fi cazul vom mai angaja. Totul a intrat în linie dreaptă de acum”, a declarat Cristian Sauciuc, directorul Troleibuzul.
Lucrările de modernizare a autobazei înaintează
Prin același proiect se reabilitează autobaza societății Troleibuzul SA. Lucrările din autobaza transportatorului public al judeţului Neamţ, subordonat CJ Neamţ, continuă prin reabilitarea şi modernizarea a tot ceea ce înseamnă hale de reparații, stația ITP, spălătoria auto. O reabilitare totală, de la acoperiș până în zona de bază a tuturor acestor clădiri. În plus, în lumina apariției noutăților legislative privind modul de funcționare a stației ITP și aceasta va fi modernizată. Dacă într-o primă fază va continua efectuarea ITP-ului doar la mijloacele de transport proprii, în următorii 5 ani, după ce se termină cu implementarea proiectelor, se va putea efectua ITP-ul în stația Troleibuzul SA pentru orice alt autovehicul. Totodată, modernizarea va conduce și la reducerea cheltuielilor legate de Inspecţia Tehnică Periodică.
Se lucrează la Corpul A al obiectivului unde se execute lucrări de reabilitare termică a clădirii, înlocuirea tâmplăriei, inclusiv ușile înalte de acces pentru autobază, refacerea finisajelor interioare (pardoseli, pereți, tavane), dotarea cu utilaje.
Corpul B se supune reabilitării termice atât la nivelul pereților, cât și la nivelul planșeului superior. De asemenea, se înlocuiesc tâmplăria exterioară și ușile înalte de acces pentru autobuze, se refac finisajele interioare și se efectuează recompartimentări, se refac instalațiile electrice și de încălzire.
La Corpul C trebuie asigurată reabilitarea termică a clădirii, înlocuirea tâmplăriei exterioare, recompartimentarea spațiului și refacerea finisajelor interioare pe toate suprafețele. De asemenea, în cadrul proiectului se va realiza și un corp nou. Construcția va fi o extindere a Corpului C, fiind o hală cu rol de garare a autobuzelor electrice.
Un transport civilizat pentru sănătatea oamenilor
Fiecare oraș mare din lume are un sistem de transport public, acesta fiind necesar pentru cei care fac naveta către și de la locul de muncă sau de la școală, dar și pentru alte categorii de deplasări urbane. Autobuzele electrice sunt similare celor obișnuite, cu o singură diferență majoră, aceea că ele rulează pe baterii sau hidrogen, în loc de combustibili fosili. Autobuzele tradiționale sunt alimentate, de obicei, cu motorină, iar astfel eliberează emisii nocive, de până la 1,3 kg de CO2 pe kilometru de gaze cu efect de seră, în timp ce modelele pe baterii nu au emisii de niciun fel. Potrivit statisticilor de mediu, în 2019, 26% din emisiile totale ale Uniunii Europene au provenit din sectorul transportului.
Un autobuz electric cu baterie este un vehicul care înlocuiește motorul tradițional cu ardere și transmisia cu un motor electric și o baterie. Într-un autobuz electric, nu mai există un motor în sens traditional și nici un rezervor de combustibil. În schimb, motorul electric din autobuz servește ca motor și transmisie, în timp ce bateria este, în esență, ”rezervorul de combustibil”. Autobuzele electrice funcționează trimițând un semnal către controller-ul sistemului de propulsie la pornire. Acest semnal alimentează bateria de înaltă tensiune, unde este stocată energia chimică și o transformă în energie electrică. Această energie electrică este distribuită apoi în toate componentele diferite care fac autobuzul să funcționeze, cum ar fi motorul electric și sistemul de management termic.
Condiții mai bune și pentru șoferi
Autobuzele electrice oferă, de asemenea, un confort îmbunătățit al șoferului. În primul rând motoarele electrice sunt mult mai silențioase și permit o manevrare lină. Această experiență îmbunătățită de conducere reduce nivelul de stres și oboseala șoferului. Chiar dacă costul inițial de achiziționare a unui autobuz electric nu este mai mic decât al autobuzelor cu motor cu ardere internă, acestea devin din ce în ce mai accesibile. Există o serie de programe de stimulare, astfel încât autobuzele electrice să aibă același cost pentru un oraș ca un autobuz convențional.
Există două tipuri principale de încărcătoare pentru un autobuz electric: încărcătoare plug-in și încărcătoare pantograf. Încărcătoarele plug-in pentru autobuze funcționează foarte similar cu cele utilizate pentru mașini electrice. Autobuzele electrice au porturi la care un șofer se poate conecta, încărcarea poate dura de la două la opt ore, în funcție de curentul încărcătorului. Un încărcător nou, mai autonom, este încărcătorul pantografului. Cu acest încărcător, autobuzele circulă sub o stație de încărcare, iar brațele robotizate se atașează de conductorii electrici din partea de sus a vehiculului pentru a-l încărca. Pe măsură ce guvernele implementează reglementări mai intense în materie de emisii și corporațiile își promovează obiectivele de sustenabilitate, autobuzele electrice sunt văzute ca soluția adecvată cu emisii zero care pot ajuta orașele și comunitățile să-și îndeplinească obiectivele de mediu, fără a compromite infrastructura de transport. Autobuzele electrice au, de asemenea, un cuplu instantaneu care îmbunătățește manevrabilitatea sau performanța – șoferii pot accelera mai rapid.