Ultima perioadă a însemnat pentru Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza” din Piatra Neamț o nouă confirmare a valențelor sale de internaționalizare, atât în favoarea elevilor cât și a profesorilor care predau discipline de specialitate. Astfel, în virtutea Acreditării Erasmus+ 2023-1-RO01-KA121-VET-000143662, finanțată de Uniunea Europeană, în domeniul educației și formării profesionale (VET), în perioada 4-15 martie 2024, un grup de 21 de elevi din clasa a XI-a, au avut oportunitatea de a-și desfășura activitatea practică la agenți economici din Granada (Spania) iar în perioada 8-12 aprilie – cinci profesori au observat activitățile școlare ale colegilor lor, tot din Granada – ceea ce poartă denumirea generică de job shadowing.
Marele avantaj pentru elevii participanți a fost că li s-a oferit posibilitatea de a intra în contact cu un mediu economic nou și foarte dezvoltat, care să-i ajute să-și dezvolte o multitudine de abilități, începând cu cele profesionale, până la cele lingvistice. Obiectivele principale pentru care Uniunea Europeană a finanțat această mobilitate școlară au fost: îmbunătățirea competențelor digitale ale elevilor, aferente specializărilor lor și atingerea unui nivel al competențelor tehnice apropiat de cel european, în vederea creșterii inserției pe piața actuală și viitoare a muncii.
Ideea de la care a pornit conducerea școlii a fost ca cele 21 de locuri să fie ocupate în mod egal de elevi de la specializarea turism, alimentație și estetică. Procesul de selecție a constat într-o probă practică și un interviu, în care candidații au trebuit să dovedească foarte bune cunoștințe de limba engleză și abilități de tipul soft-skills, în special capacitatea de a se descurca în situații neprevăzute. Apoi, cei mai buni dintre cei mai buni au parcurs etapa de pregătire a deplasării, care a avut mai multe faze: generală, lingvistică, profesională și culturală. Astfel s-au desfășurat mai multe întâlniri cu elevii selectați și cu părinții acestora, în care s-au prezentat pe larg: mobilitatea, așteptările legate de sarcinile de realizat, codul de conduită în timpul practicii dar și în timpul liber, rezultatele solicitate de la elevi în perioada post-mobilitate (printre care realizarea unui eBook personal în care fiecare să-și prezinte impresiile, sentimentele, aspectele care l-au marcat etc). Tot în această perioadă s-a desfășurat și corespondența cu firma intermediară – Universal Mobility din Spania -, care a identificat agenții economici unde s-a derulat practica celor 21 de elevi, a asigurat cazarea și servirea mesei, a organizat activitățile culturale și multe altele, într-un cuvânt a fost gazda noastră din Granada.
Și pentru profesorii participanți la activitatea de job shadowing experiența a fost una foarte îmbogățitoare, ca sursă de dezvoltare pe plan profesional dar și personal. Au luat contact cu un nou sistem de învățământ, au avut posibilitatea de a face comparații, și-au văzut colegii spanioli la catedră, au avut loc discuții, mese rotunde, confruntări.
Anul acesta, ca și anul trecut am ales Spania pentru proiectul nostru VET, deoarece este una dintre cele mai importante țări turistice iar deliciile culinare sunt larg apreciate, pentru că este recunoscută pentru profesionalismul și ospitalitatea lucrătorilor săi și pentru că nivelul de dotare tehnologică din hoteluri, restaurante și saloanele de înfrumusețare este ridicat. Mai întâi a trebuit ca elevii noștri să se obișnuiască cu rigoarea și seriozitatea muncii într-o țară europeană. După ce au depășit acest prag au constatat că tutorii lor sunt foarte prietenoși, omenoși, le dau sarcini dar și îndrumări, îi ajută să învețe meserie. Pentru cei cinci profesori, întâlnirea cu omologii lor spanioli a fost una cordială, din care s-au tras multe învățăminte. Rămâne ca toate achizițiile cognitive și didactice să fie împărtășite prin diferite metode și cadrelor didactice de la Liceul Economic ”Alexandru Ioan Cuza”.
Trebuie să precizăm și faptul că am fost cu toții cuceriți de farmecul Granadei: puternica influență maură care transpare de la semețul complex Alhambra și până la forma și decorațiunile ușilor, ferestrelor sau balcoanelor, străduțele înguste și abrupte din pitorescul cartier Albaicin, linia modernistă a cartierului Realejo, celebrele locuri de întâlnire precum Plaza Nueva sau Plaza Isabel la Catolica, mănăstiri unice cum ar fi Cartuja sau San Jeronimo, viața vibrantă a orașului…
Și totuși, dincolo de ceea ce aduce nou, fie că ești profesor, fie că ești elev, ieșirea într-o țară străină îți oferă și un surplus de încredere în sine, îți conferă un nou sens al apartenenței europene și îți confirmă faptul că și România a făcut anumiți pași pe calea unei educații mai bune și mai adecvate nevoilor elevilor.
prof. Gianina BURUIANĂ
Liceul Economic „Alexandru Ioan Cuza”