2023 a fost un an al provocărilor, al asumării, dar și al căutărilor în ceea ce privesc proiectele aflate pe lista de investiții a primarului comunei Alexandru Cel Bun, Ion Rotaru și a echipei din primărie, proiecte ce se află în diferite stadii de implementare, dar și a celor ce încă nu beneficiază de o finanțare, pentru care se caută soluții în diferitele programe cu finanțare europeană sau guvernamentală. Anul acesta, urmează să fie executate multe dintre proiectele la documentația cărora s-a lucrat până acum.
Primarul Ion Rotaru: “De ce m-am întors la PSD”
“Avem o comună frumoasă din toate punctele de vedere, în care eu, în calitate de primar, împreună cu echipa din aparatul de specialitate, cu oamenii de la investiții, încercăm să realizăm cât mai multe lucruri bune pentru a dezvolta localitatea și pentru a ridica nivelul de trai al locuitorilor. Avem, în acest moment, 14 proiecte în derulare – străzi, trotuare, apă și canalizare, gaz metan, modernizarea spitalului de la Bisericani, iluminat public, etc. – , toate vor fi duse la bun sfârșit. Aș vrea să clarific pentru toți cetățenii comunei, care au fost motivele pentru care am decis să candidez pe listele PSD la alegerile din vara acestui an. După cum, probabil, vă amintiți, între 2016 și 2020, când eram la PSD, președinte al organizației județene a acestui partid era Ionel Arsene. Dumnealui nu a ajutat mai deloc, în calitate de președinte al Consiliului Județean, comunitatea noastră. Într-o discuție pe care am provocat-o pe această temă, domnul Arsene mi-a spus că, în opinia dumnealui, a sprijinit consistent comunitatea din Alexandru cel Bun, prin finanțarea lucrărilor de modernizare a drumurilor de la Bisericani și Bistrița. I-am făcut cunoscut faptul că, din punct de vedere al ariei de jurisdicție, responsabilitatea pentru starea acestor drumuri aparține Consiliului Județean. Nu au existat, în acest sens, discuții suplimentare. Președintele de atunci al PNL, Mugur Cozmanciuc, mi-a propus să candidez tot la Alexandru cel Bun, promițându-mi că va ajuta comunitatea locală. Și așa a fost. Sunt, precum mulți dintre dumneavoastră cunosc deja, un om preocupat în primul rând de binele comunității pe care am fost ales să o reprezint și nu mă interesează prea mult chestiunile de doctrină politică. De aceea, dacă îmi veți acorda încrederea pe care mi-ați acordat-o de 16 ani încoace, voi face și în anii care urmează ceea ce am făcut mereu: voi căuta soluții și surse de finanțare pentru satisfacerea intereselor și nevoilor tuturor concetățenilor. Dacă aș fi rămas la PNL, conform sondajelor actuale nu am fi reușit să avem, în viitorul consiliu local, mai mult de 4 sau 5 consilieri. Or, fără majoritate în acest for deliberativ, orice inițiativă a primarului ar fi supusă eșecului. Cum PSD-ul poate câștiga 6 sau 7 mandate de consilieri locali, va fi mai simplu de obținut o majoritate confortabilă care să garanteze că toate cele 14 proiecte aflate în derulare – străzi, trotuare, apă și canalizare, gaz metan, modernizarea spitalului de la Bisericani, iluminat public, etc. – vor fi duse la bun sfârșit. Pe de altă parte, actuala conducere a PSD Neamț mi-a promis un consistent sprijin financiar pentru comuna Alexandru cel Bun. Sunt și voi rămâne un om dedicat comunei, oamenilor de aici și voi face tot ceea ce îmi stă în putință să duc la îndeplinire toate proiectele aflate în implementare și să obțin alte finanțări europene și guvernamentele pentru dezvoltarea localității noastre”, a declarat primarul Ion Rotaru.
Investițiile – principala preocupare
În ședința de vineri, 9 februarie anul acesta, a fost aprobată lista de investiții pentru anul 2024.
“Fondurile pentru aceste investiții au venit în 2022, prin PNRR, Anghel Saligny, AFM (Administrația Fondului pentru Mediu) și PNDR (Programul Național de Dezvoltare Rurală), fonduri europene cu derulare între 2023-2027. Pentru implementarea acestora, a fost nevoie de proiecte, avize și aprobări de la instituțiile statului. Obținerea lor a durat câțiva ani de zile, de aceea s-a ajuns acum, la începutul anului 2024, în faza de execuție”, explică primarul Ion Rotaru.
Lista de investiții cuprinde următoarele proiecte:
– ”Modernizare strada Secu, localitatea Vădurele”, prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny, cu o valoare totală de 10.489.100 lei;
– Extindere rețea canalizare ape uzate, în satele Agârcia, Vădurele, Vaduri, Scăricica, prin PNI Anghel Saligny – 16.298.242 lei, din care 489.685 lei de la bugetul local;
– Facilitarea procesului educațional prin achiziția de echipamente necesare Școlii gimnaziale și Grădiniței Vaduri, prin PNRR – 946.509 lei;
– Amenajare loc joacă, sat Viișoara, prin PNDR – 402.000 lei, din care 182.189 de la bugetul local;
– Modernizarea și eficientizarea sistemului de iluminat public, prin AFM – 998.093 lei;
– Lucrări aferente investiției ”Construire trotuare în comuna Alexandru cel Bun”, plus alte cheltuieli. Se are în vedere suprafața de teren cuprins între hotarul cu municipiul Piatra Neamț până la drumul spre Mănăstirea Bistrița – 1.038.990 lei, de la bugetul local;
– Lucrări aferente proiectului ”Asfaltare străzi în comuna Alexandru cel Bun” și cheltuieli aferente. Vor fi asfaltate următoarele străzi: Profesorilor, Lăcrămioarei, Luceafărului, Socului, Salcâmului, Căprioarei, Agudului, Fragilor, Izvorului, Livezii, Zorelelor, Crișului, Teiului – 6.954.960 lei, de la bugetul local;
– Lucrări gaz strada Valea Mare – 327.500 lei, de la bugetul local;
– Lucrări gaz strada Socului – 52.000 lei, de la bugetul local;
– Studii, avize, proiectare gaz strada Primăverii – 13.500 lei, bugetul local;
– Studii, avize, proiectare gaz strada Răsăritului – 14.500 lei, bugetul local;
– Lucrări apă potabilă pentru strada Migdalelor și studii, avize, taxe ISC plus proiect – 141.000 lei, de la bugetul local;
– Lucrări extindere rețea energie electrică, strada Pescărușului – 29.000 lei, cofinanțare cu Delgaz Grid;
– Studii și avize Cămin cultural Viișoara – 50.000 lei, bugetul local
-Reabilitare cămin cultural Agârcia – 300.000 de lei din bugetul local
– Canalizare Bistrița, Plopușor și Viișoara – prin Apa Serv, în cadrul PDD (Programul de Dezvoltare Durabilă) – 18.130.000 lei;
– Rețele de apă potabilă în comuna Alexandru cel Bun – prin Apa Serv (PDD) – 3.430.000 lei.
Proiectele investiționale aflate în diferite stadii de implementare constituie principala preocupare și se află mereu pe agenda primarului Ion Rotaru.
Cel mai recent dintre aceste proiecte este cel privind modernizarea străzii Secu din satul Vădurele. Lucrările aferente investiției ”Modernizare strada Secu, localitatea Vădurele”, se desfășoară cu finanțare prin Programul Anghel Saligny, cu o valoare totală de 10.489.100 lei, din care 2.749.545 lei de la bugetul local. Contractul de finanțare a fost semnat pe 30 ianuarie 2024. Din această sumă, 7.739.554 lei sunt fonduri din Programul Național de Investiții ”Anghel Saligny”, coordonat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Valabilitatea contractului se întinde până la 31 decembrie 2026. Proiectul presupune asfaltarea a 1,8 km de drum, construirea a 11 poduri și podețe, a unor ziduri de sprijin și a unor rigole și șanțuri din beton, unele ranforsate. Lucrările de modernizare pentru drumul Secu-Vaduri vor începe anul acesta.
Asociația Comunelor din România i-a acordat titlul de “Primar de șase stele”
Pe 1 aprilie 2023, primarul comunei Alexandru cel Bun, Ion Rotaru a primit titlul de “Primar de șase stele” din partea Asociației Comunelor din România, pentru merite deosebite și îndelungata sa carieră la conducerea comunei. Nu a fost nicio păcăleală, chiar dacă titlul a fost primit chiar pe 1 aprilie, iar Ion Rotaru împlinea deja 15 ani de când era primar al comunei Alexandru cel Bun.
“Această distincție mă onorează și mă impulsionează să merg mai departe, să mă dedic în continuare, trup și suflet, activității în administrația publică locală. Sunt un om simplu, dedicat oamenilor și nu îmi fac un titlu de glorie din aceasta, dar singurul lucru care contează pentru mine au fost și vor rămâne oamenii din comuna Alexandru cel Bun. Acest titlul îl dedic lor și echipei din Primăria Alexandru cel Bun!”, a declarat primarul Ion Rotaru.
Mobilier și dotări pentru Școala gimnazială și Grădinița Vaduri
Proiectul “Facilitarea procesului educațional prin achiziția de echipamente necesare Școlii gimnaziale și Grădiniței Vaduri” este finanțat prin PNRR, având o valoare totală de 946.509 lei.
Principalul obiectiv urmărit prin implementarea proiectului este crearea unei infrastructuri școlare moderne, adecvată desfășurării procesului de învățământ, asigurându-se astfel condițiile materiale desfășurării unui proces didactic de calitate, în conformitate cu cerințele actuale și, nu în ultimul rând, se va îmbunătăți actul educațional corespunzător cerințelor psiho-pedagogice și pentru asigurarea accesibilității tuturor elevilor și preșcolarilor la procesul de învățământ.
”Prin activitățile și achizițiile propuse proiectul va contribui la:
– Creșterea calității pregătirii elevilor pentru a se integra într-o societate aflată în permanentă schimbare și crearea de șanse reale pentru includerea elevilor într-o formă superioară de școlarizare.
– Creșterea performanțelor școlare și dezvoltarea armonioasă a tinerilor.
– Dezvoltarea unei educații centrată pe nevoile elevilor și aliniată la nevoile pieței muncii.
– Crearea premizelor pentru cadrele didactice să utilizeze metode active și moderne de predare.
– Diminuarea absenteismului în parteneriat cu părinții și instituțiile din comunitate.
Prin asigurarea dotărilor necesare, atât din punct de vedere hardware, cât și software, se va dezvolta un ecosistem digital de educație și de formare în vederea reducerii decalajelor în învățare. În cadrul proiectului vor fi achiziționate table interactive cu suport, laptopuri, sistem de sunet, cameră videoconferință, scaner portabil, imprimantă multifuncțională, routere și alte accesorii digitale, precum și softurile licențiate necesare pentru buna funcționare a acestora.
De asemenea, prin achiziționarea unor noi materiale didactice, mobilier și echipamente de laborator se va ajunge la sporirea calității și siguranței mediului de învățare.
Proiectul, finanțat din fonduri structurale, acoperă nevoile identificate și asigură operaționalizarea sistemului educațional din comuna Alexandru cel Bun atât în perioada de implementare, cât și după finalizarea acestuia, demonstrând că investiția este realistă și sustenabilă încă din momentul inițierii și că va aduce beneficii și mai departe de limita propusă în cererea de finanțare. Prin implementarea proiectului se au în vedere rezultatele obținute pe termen mediu și scurt, cât și rezultatele și efectele care apar pe termen lung. Asigurarea sustenabilității proiectului reprezintă pentru beneficiar un obiectiv pe termen lung asumat încă din momentul constituirii proiectului”, se arată în proiect.
Rezultatele proiectului de dotare al școlii și grădiniței
Materialele achiziționate și utilizate în educație de către Școala Vaduri devin o sursă de informare și un model de bune practici care poate fi utilizat de alte unități școlare, alte autorități acționând ca un factor de multiplicare a efectului proiectului.
Vizibilitatea proiectului va determina preluarea și continuarea acestui gen de iniţiative în alte comune, în oricare dintre zonele ţării.
Proiectul va constitui un pol de dezvoltare a activităţilor sociale și educative comunitare, iar spaţiul amenajat și infrastructura asigurată prin proiect vor putea susţine activitatea acestora pe termen lung. Mentenanţa acestora va fi asigurată de Școala Vaduri, costurile fiind fundamentate și solicitate anual de la Inspectoratul Școlar Județean.
Capacitatea de autosusținere va consta în faptul că beneficiarul va aloca toate resursele financiare, umane și tehnice necesare implementării, administrării și funcționării proiectului. Deoarece proiectul nu este unul generator de venituri, pe perioada de operare a acestuia, toate cheltuielile ce depășesc bugetul alocat vor fi acoperite prin grija primăriei din sume alocate în bugetul propriu. Primăria se va asigura că echipamentele achiziționate vor rămâne funcționale pe toată perioada de implementare a proiectului și totodată în perioada de durabilitate a acestuia.
După finalizarea implementării proiectului primăria și conducerea unităților școlare implicate vor continua activitatea de monitorizare a rezultatelor pe termen lung produse de acesta, integrând periodic aceste concluzii în strategiile proprii de dezvoltare.
Pentru a asigura sustenabilitatea instituțională, rezultatele și experiența acumulate prin proiect vor fi integrate în strategiile de dezvoltare a școlilor implicate, în strategia locală privind educația, ocuparea forței de muncă, desegregarea, într-o strânsă colaborare a tuturor actorilor educaționali. Mecanismele, instrumentele de monitorizare și evaluare a performanței și calității procesului de educație dezvoltate prin proiect vor fi prevăzute în fișa de evaluare anuală a personalului din învățământ. Managerii școlari și primăria vor urmări să mențină în școli personal calificat, acordând sprijin necesar motivării cadrelor didactice de a rămâne în școli. Toate acestea conduc la îmbunătățirea dezvoltării instituționale din punct de vedere al calității mediului fizic și funcționării unei școli inclusive, prietenoase, primitoare.
Parc fotovoltaic pe o suprafață de 7.000 mp
Proiectul cu finanțare europeană prin Administrația Fondului de Mediu ”Capacități de producere energie din surse regenerabile de energie, pentru consum propriu în Comuna Alexandru cel Bun” a trecut toate etapele de verificare, fiind selectat pentru finanțare.
În comuna Alexandru cel Bun va fi realizat, pe malul lacului, un parc fotovoltaic, pe o suprafață de 7.000 mp, în zona fostei școli Vaduri, printr-un proiect finanțat din fonduri europene gestionate prin Fondul de Modernizare (FM) al Ministerului Energiei. Valoarea acestei investiții este de 3.997.266 lei.
Principalul obiectiv este creşterea ponderii energiei regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca rezultat al investiţiilor de creştere a puterii instalate de producere a energiei electrice şi termice din resurse regenerabile mai puţin exploatate. De asemenea, se urmărește reducerea emisiilor de carbon în atmosferă generate de sectorul energetic prin înlocuirea unei părţi din cantitatea de combustibili fosili consumaţi în fiecare an (cărbune, gaz natural).
Practic, după ce acest parc cu panouri solare va fi realizat, factura la electricitate a Primăriei Alexandru cel Bun va fi mult mai mică, reducându-se cheltuielile cu utilitățile simțitor, creându-se un mediu mai primitor de lucru pentru funcționarii și angajații instituției, dar vor fi îndeplinitele și cerințele de protecția mediului prin reducerea emisiilor de carbon.
Trotuare moderne la șoseaua națională
De mai mult timp, primarul Ion Rotaru și-a propus să realizeze trotuare moderne și eficiente care să acopere porțiunea de o parte și de alta a șoselei naționale ce traversează comuna.
Luni, 11 martie, Primăria Alexandru cel Bun și instituțiile implicate: avizatorii, (DRDP Iași, Apa Serv SA, Delgaz Grid Energie SA, Delgaz Grid (Gaze Naturale) SA, ANPM Neamț, Orange Romania Comunication SA, Consiliul Județean Neamț), au procedat la predarea, către constructori, a amplasamentului ce urmează a fi amenajat cu noile trotuare ale comunei.
Pe 18 martie, după o nouă deplasare în teren împreună cu dirigintele de șantier pentru a vizualiza traseele de execuție, primarul Ion Rotaru a emis ordinul de începere a lucrărilor. Acestea se vor întinde pe o durată de 6 luni.
Comuna Alexandru cel Bun va avea trotuare, la șoseaua națională, începând de la limita cu municipiul Piatra Neamț, până la intersecția cu DJ 155 (axialul), respectiv strada Mănăstirii. Vor fi construite două tronsoane: primul pe partea stângă, de la ieșirea din Piatra Neamț până la OMV, cu o lungime de 572 de metri, iar de la OMV până la intersecția cu strada Mănăstirii, trotuarele vor fi construite pe partea dreaptă, pe o lungime de 2.169 de metri și o lățime de 1,40 metri.
Valoarea totală a acestor lucrări, ce vor fi finanțate de la bugetul local al comunei, este de 1.038.990 lei.
Loc de joacă modern în satul Viișoara
Pentru că tinerii și copiii, sănătatea acestora, bunăstarea lor emoțională, constituie una dintre principalele griji ale primarului Ion Rotaru, unul dintre proiectele care răspunde necesităților comunității aflat în stadiul de implementare este realizarea unui loc de joacă modern în satul Viișoara.
Proiectul “Amenajare loc joacă, sat Viișoara”, finanțat prin Programul Național de Dezvoltare Rurală are o valoare totală de 402.000 lei, din care 182.189 de lei reprezintă partea de cofinanțare de la bugetul local.
Locul de joacă și parcul de relaxare vor fi destinate tuturor categoriilor de vârstă, urmând ca aici să fie realizată infrastructura de recreere și petrecere a timpului liber, în care vor fi incluse mobilierul și echipamentele necesare.
Obiectivul de investiții va pune accent pe libertatea de mișcare a utilizatorilor, în aer liber, în interiorul spațiului ce va avea dotări de mobilier urban și echipamente de joacă pentru copii pentru o funcționare optimă a activității.
Va fi realizată o alee pietonală circulară în jurul spațiului dedicat echipamentelor de joacă. De-a lungul aleii pietonale vor fi înșirate bănci, coșuri de gunoi, arbori și arbuști. Pensionarii și alte categorii de vârstă vor avea amenajate două mese cu posturi de șah pentru petrecerea timpului liber.
Parcul va avea o suprafață de 1.000 de mp, cu alei pietonale din pavele de beton vibropresat pe o lungime de 157 mp, o zonă cu destinația loc de joacă pentru copii amenajată cu covor de cauciuc pe o arie de 177 mp, o altă zonă pavată cu piatră naturală rotundă, dar și spații verzi cu cu gazon, cu trifoi, cu arbori și arbuști.
Proiectul face parte din Strategia de Dezvoltare Locală a Asociației ”Drumurile Bistriței”.
Extindere rețea de canalizare ape uzate
Proiectul de extindere a rețelei de canalizare ape uzate ce vizează satele Agârcia, Vădurele, Vaduri, Scăricica, va beneficia de finanțare prin Programul Național de Investiții ”Anghel Saligny”, în valoare totală de 16.298.242 lei, din care 489.685 lei va fi cofinanțarea de la bugetul local.
Extinderea rețelei de canalizare va fi compusă din colectoare de canalizare din tuburi închise, din PVC, cu diametrul de 200 mm pe o lungime de 1.361 m și cu diametrul de 250 mm pe o lungime de 21.862 m, cu o lungime totală de 23.223 m.
“Realizarea sistemului de canalizare din PVC permite alegerea unor conducte cu o durată de serviciu ridicată, rezistenţă sporită la coroziune, greutate specifică redusă, exploatare avantajoasă, tehnologie relativ simplă de montaj şi consum redus de forţă de muncă”, se arată în studiul de fezabilitate al proiectului.
”Pregătirea şi menţinerea la un nivel adecvat a infrastructurii este fundamentală pentru dezvoltarea economică, socială şi generală echilibrată, la nivel regional. Este nevoie de o infrastructură corespunzătoare pentru ca zonele rurale să atragă investiţii şi să rămână competitive pentru crearea de noi întreprinderi. De asemenea, acestea ar putea contribui la crearea unor locaţii mai atractive, a unor locuri de muncă şi a unor condiţii de trai mai bune, în zonele rurale. Proiectul Extindere rețea de canalizare ape uzate în comuna Alexandru cel Bun, județul Neamț a fost întocmit având la bază următoarele planuri și strategii definite pe plan național și regional precum Strategia de dezvoltare locală a comunei Alexandru cel Bun 2021-2027. După finalizarea investiţiilor, exploatarea și întreținerea lucrărilor executate vor intra în obligațiile serviciilor specializate. Investiţia va contribui la îndeplinirea angajamentelor luate de România prin documentele pregătitoare pentru aderare la Uniunea Europeană, rezultate în urma negocierilor la Capitolul 22 – Mediu. Lucrarea va fi finanţată prin Programul de dezvoltare și investiții”, precizează documentul.
La realizarea extinderii vor fi utilizate dispozitive de acoperire și de închidere pentru cămine de vizitare și guri de scurgere în zone carosabile și pietonale, tuburi, racorduri și accesorii de fontă ductilă și acoperiri de protecție interioară și exterioară pentru țevi de oțel.
Rețeaua de canalizare propusă pentru extindere va deversa apele uzate în cea existentă în comună.
Consiliul Local Alexandru cel Bun a organizat o campanie de conştientizare publică prin discuţii personale şi în grup pentru a informa cetăţenii cu privire la legătura dintre sănătate şi igienă, precum şi cu costurile serviciului de alimentare cu apă. Necesitatea şi oportunitatea realizării acestui proiect este rezultatul cererii cetățenilor.
Prin această extindere se va reduce și limita impactului negativ asupra mediului, cauzat de evacuările de ape uzate menajere provenite din gospodării și servicii, care rezultă de regulă din activitățile menajere, sau amestec de ape uzate menajere cu ape uzate industriale și meteorice și de ape uzate provenite din industrie. Efectuarea investițiilor noi necesare lucrărilor de tratare a apei, canalizare, a stațiilor de epurare, modernizarea, retehnologizarea și achiziționarea instalațiilor pentru epurarea apelor uzate urbane și rurale vor contribui la îmbunătățirea protecției mediului. Un alt aspect relevant este protejarea populației de efectele negative ale apelor uzate asupra sănătății omului și mediului prin asigurarea de rețele de canalizare și stații de epurare și asigurarea alimentării cu apă potabilă curată.
Acest tip de proiecte contribuie la realizarea obligațiilor pe care România și le-a asumat privind epurarea apelor uzate transpuse în legislația națională.
Avantajele extinderii unei rețele de canalizare sunt: creşterea nivelului de trai prin accesibilitatea locuitorilor la sistemul de canalizare, care să le mărească confortul edilitar; siguranţa în exploatare a calităţii apei în raport cu sănătatea consumatorilor, precum și crearea de noi locuri de muncă.
Varianta alcătuită din cămine prefabricate din beton presupune un montaj mai rapid şi facil, chiar şi în spaţii restrânse, scurtând astfel durata de realizare a rețelei de canalizare. Un alt avantaj îl reprezintă siguranța sau etanșarea privind infiltrațiile și exfiltrațiile din rețeaua de canalizare, precum și racordarea facilă a populației la căminele de vizitare.
Starea de sănătate în comună
Asistența medicală pentru populația comunei Alexandru cel Bun este asigurată printr-un cabinet de medicină de familie existent în clădirea dispensarului, care este concesionat doctorului. Cabinetul de medicină de familie funcționează cu un medic și două asistente. Activitatea se desfășoară la cabinet în cea mai mare parte, datorită implementării rețetei electronice care impune accesul la internet și conexiune la serverul CNAS, dar se onorează și solicitările la domiciliul pacientului existând posibilitatea eliberării rețetelor pretipărite offline, în limita a 5 consultații pe săptămână, se arată în Raportul primarului publicat online pe site-ul oficial al primăriei.
Pe raza comunei Alexandru cel Bun mai funcționează și două clinici medicale private. Cel din satul Bistrița oferă servicii de cardiologie, medicină internă, pneumologie, diabet și boli de nutriție, iar cel de-al doilea, situat în satul Vaduri funcționează și ca Centru de Permanență, pe lângă celelalte servicii oferite.
“Din cauza alimentației nesănătoase, a stresului, a poluării, numărul bolnavilor de diabet și boli de nutriție, a bolnavilor cardiovasculari, a celor cu boli neoplazice și numărul demențelor în rândul vârstnicilor a crescut foarte mult”, se arată în raport.
Spitalul de Pneumoftiziologie Bisericani, una dintre cele mai moderne unități medicale, prin lucrările de modernizare și de dotare derulate aici de primarul Ion Rotaru, este o unitate sanitară publică cu profil de boli cronice clasificat în categoria V conform OMS nr. 544/20.05.2011.
Structura organizatorică (306 paturi) a Spitalului de Pneumoftiziologie Bisericani este următoarea: 63 de paturi în Secția pneumologie I COVID, 51 de paturi în Secția pneumologie II-TBC (Centru de referință în tratarea tuberculozei multidrog rezistent ), 77 de paturi în Secția pneumologie III-TBC, 71 de paturi în Secția pneumologie IV-TBC, 8 paturi în Compartimentul de recuperare respiratorie, 15 paturi în Compartimentul reabilitare medicală, 18 paturi la Paliative și 5 paturi la Spitalizare de zi.
Spitalul dispune de Laborator de analize medicale, Laborator radiologie și imagistică medicală, Laborator explorări funcționale și Compartiment endoscopie bronșică, Sală de gimnastică, Farmacie și Aparat funcțional.
Serviciile medicale sunt asigurate prin două linii de gardă.
Serviciul de Stare Civilă: 7 acte de naștere, 40 de acte de căsătorie, 13 cupluri longevive
În ceea ce privește activitatea de stare civilă pe 2023, în registrul special au fost înregistrate 1.036 documente. Au fost întocmite 7 acte de naștere, 40 de acte de căsătorie și 187 acte de deces, cuprinzând inclusiv transcrieri de acte de stare civilă care s-au produs în străinătate însoțite de actele doveditoare și avizele necesare transcrierii lor: 4 acte de naștere, 3 acte de căsătorie și 3 acte de deces. Au fost întocmite două acte de naștere ca urmare a adopției, potrivit raportului primarului.
Au fost oficiate 37 de căsătorii, asigurându-se prezența ofițerului de stare civilă, la cerere și în zilele de sâmbătă sau duminică și în zilele legale nelucrătoare.
De asemenea, la solicitarea cetățenilor, a Spitalului de Peumoftiziologie Bisericani sau a celor 6 centre de îngrijire a persoanelor vârstnice din comună, ofițerul de stare civilă înregistrează acte de deces și eliberează certificate și în zilele nelucrătoare. Volumul de activitate privind înregistrarea deceselor este mai mare decât al altor unităti administrativ-teritoriale de același nivel datorită existenței pe raza comunei a unui spital și a 6 centre de îngrijire a persoanelor în vârstă.
Au fost eliberate 66 certificate de naștere, 61 certificate de căsătorie și 246 certificate de deces la cererea cetățenilor din comună sau la solicitarea altor unități administrativ-teritoriale.
Au fost eliberate la cererea cetățenilor români cu reședința în străinătate și la întocmirea actelor de stare civilă pentru cetățeni străini un număr de 7 extrase multilingve de pe actele lor de stare civilă, potrivit prevederilor legale.
Tot la cererea cetățenilor au fost eliberate ori solicitate de la locul nașterii 12 adeverințe de celibat și adeverințe privind componența familială, necesare celor cu reședința în străinătate pentru dosarele de reîntregire a familiei.
Au fost și 3 solicitări de schimbare a numelui pe cale administrativă, dosare trimise la DIEP Neamț și aprobate prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean Neamț.
De asemenea la cererea cetățenilor au fost întocmite peste 50 de copii certificate conform cu originalul de pe actele de stare civilă păstrate în arhivă.
Au fost realizate peste 150 extrase pentru uzul organelor de stat de pe actele de stare civilă la solicitare oficială.
Au fost întocmite documentații pentru un număr de 5 rectificări de acte de stare civilă, dosare avizate de Direcția Județeană pentru Evidența Persoanelor Neamț și aprobate prin dispoziția primarului comunei.
Au fost operate peste 600 de mențiuni pe marginea actelor de stare civilă aflate în arhivă și operarea mențiunilor de divorț ca urmare a primirii sentințelor de la judecătorii sau a certificatelor de divorț de la notari publici.
A fost întocmit un dosar de divorț și a fost eliberat certificat de divorț pe cale administrativă.
Au fost înregistrate 3 cereri de înscriere pe marginea actelor de căsătorie și de naștere a soților, a mențiunii de divorț înregistrat în străinătate, dosare aprobate de DJEP Neamț.
Sunt completate și se transmit lunar și semestrial borderouri cu actele de stare civilă întocmite, buletine statistice pentru actele de naștere, căsătorii și decese, precum și alte situații statistice privind activitatea de stare civilă. O dată la 10 zile se întocmesc borderouri și se trimit actele de identitate ale persoanelor decedate la Serviciile Publice Comunitare locale unde a fost arondată localitatea de domiciliu a persoanelor.
Au fost eliberate 41 livrete de familie.
S-a asigurat selectarea cuplurilor care au împlinit 50 de ani de căsătorie neîntreruptă, în 2023 fiind sărbătorite 13 cupluri.
Toate documentele legate de activitatea de stare civilă din 2023 au fost legate în dosare, inventariate și predate la arhivă în luna ianuarie 2024.
Ahiva stării civile conține registre de naștere, căsătorie și deces din anul 1915 până în prezent.
Asistența socială: 21 ajutoare sociale, 120 ajutoare pentru încălzire
Activitatea de asistență socială a fost mai amplă ca de obicei în 2023 atât prin modificarea legislației, cât și prin creșterea numărului de cazuri ce necesită protecție din partea statului.
La Legea 416/2001 privind venitul minim garantat au fost în plată, la începutul anului, 23 dosare, iar la sfârșitul anului au rămas 21 dosare. Dintre beneficiari, 8 persoane au prestat zile de muncă, număr variabil, din cauza scutirilor medicale, iar restul au peste vârsta de pensionare. Beneficiarii de venit minim garantat trebuie să prezinte din 3 în 3 luni adeverințe de la Finanțele Publice Neamț și de la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Neamț din 6 în 6 luni.
La Legea 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei sunt în plată 17 dosare. La acestea ancheta socială se reface la 6 luni sau ori de câte ori este nevoie – în momentul în care apare o modificare în componența familiei sau în ceea ce privește veniturile pe total ale membrilor familiei, iar la 3 luni fiecare dosar se reevaluează prin prezentarea de către titular a adeverințelor de salariat, cupoane de pensie, adeverințe de venit eliberate de Finanțele Publice Neamț sau orice alt act doveditor al veniturilor.
Pentru alocații de stat au fost întocmite 46 de dosare. Alte 32 de dosare au fost întocmite pentru indemnizații de creștere a copilului până la vârsta de 2 ani.
În evidența serviciului de asistență socială se află 49 de persoane cu handicap grav care primesc indemnizație fixă lunară de handicap în cuantum de 2.078 lei/persoană, numărul persoanelor fiind variabil de la o lună la alta.
15 persoane cu handicap grav au angajat asistent personal.
Au fost efectuate 25 de anchete pentru minorii cu handicap, pentru comisia de expertiză, 108 anchete pentru adulți cu handicap, pentru comisia de expertiză a persoanelor adulte cu handicap.
Pe linia protecției sociale a minorilor aflați în dificultate se află în evidență 4 asistenți matemali, 4 minori aflați în plasament de tip familial a căror situație este verificată lunar de către asistentul social și D.G.A.S.P.C. Neamț.
În centrele de plasament pentru protecția copilului sunt internați 13 copii minori.
Au fost întocmite 120 de dosare pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței cu combustibil solid (lemne), aceleași persoane beneficiază și de suplimentul de energie, potrivit prevederilor legale
Au fost realizate 11 anchete pentru minorii care beneficiază de burse școlare, 26 de anchete pentru familiile cu minori aflați în divorț și
61 de anchete solicitate de Protecția Copilului Neamț.
Au fost întocmite 92 de răspunsuri către diferite instituții ale statului.
38 persoane au primit ajutoare de urgență, constând în ajutoare financiare în valoare de 16.200 lei și în natură – 10 mc de lemne de foc.