Primarul comunei Vânători Neamț, Maria Adriana Petrariu, și-a propus în anul 2023 să atragă fonduri importante pentru investiții care să crească nivelul de trai și bunăstarea populației prin realizarea unor lucrări prioritare ce privesc educația, sănătatea, infrastructura rutieră și extinderea alimentării cu apă în zonele periferice.
Investiții importante pentru comunitate
Proiectele pentru care s-a obținut finanțarea, atât din fonduri guvernamentale cât și din fonduri europene nerambursabile, fac parte din Strategia de Dezvoltare Durabilă a comunei Vânători Neamț și constituie o continuare a investițiilor deja finalizate sau aflate în curs de implementare.
„Nu am făcut niciodată promisiuni pentru că nu sunt un om al vorbelor, faptele vorbesc pentru mine. Prioritatea mea au fost, în tot acest timp de când conduc primăria, oamenii și bunăstarea lor. Mi-am propus să fac tot ceea ce îmi stă în putere pentru dezvoltarea comunei, pentru educația copiilor noștri, pentru infrastructura de utilități și cea rutieră. Acestea sunt priorități aflate în permanență pe agenda mea ca primar. Ușa primăriei a fost și este în continuare deschisă oamenilor pentru că numai prin contact permanent cu ei pot fi la curent nevoile cetățenilor, cu problemele lor și pot căuta soluții pentru a le rezolva”, a declarat primarul Maria Petrariu.
Mobilier nou, materiale didactice și echipamente digitale pentru școli
Educația reprezintă o prioritate pentru Primăria Vânători-Neamț, cele mai multe investiții din ultimii ani vizând unitățile de învățământ din comună. De aceea, după lucrările de modernizare a unităților de învățământ finalizate în anii anterior, era firesc ca acum să urmeze dotarea cu mobilier școlar și alte mijloace moderne de învățare.
“Când privesc în ochii copiilor și tinerilor din comunitatea noastră și văd acolo inteligența, creativitatea, optimismul dar și puritatea, văd și viitorul comunei noastre. Ei sunt cei cărora le vom preda ștafeta, cei care vor continua munca noastră, care vor duce mai departe tradițiile și obiceiurile noastre, credința noastră strămoșească creștin ortodoxă. De aceea, ori de câte ori voi reuși să mai aduc bani pentru investiții în educație, știu că voi mai pune o cărămidă pentru un viitor mai bun. Nu voi precupeți niciun efort pentru a le asigura copiilor noștri o educație solidă, bazată pe cunoaștere, mijloace moderne, IT, dar și pe respect și credință”, spune Maria Petrariu.
Prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNNR), Competiția 2023, Primăria Vânători a atras o finanțare nerambursabilă în valoare de 2.936.696,44 lei pentru implementarea proiectului “Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a Seminarului Teologic Ortodox „Veniamin Costachi” şi Seminarul Teologic Ortodox „Veniamin Costachi” comuna Vânători – Neamț, județul Neamț“.
Proiectul a început să fie implementat pe 31 iulie anul trecut și va fi finalizat pe 31 decembrie 2024.
Acesta vizează dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe.
Seminarul Teologic Ortodox „Veniamin Costachi” și Liceul Tehnologic „Arhimandrit Chiriac Nicolau”, precum și cele trei structuri arondate acestuia: Școala Gimnazială nr. 2 din satul Vânători-Neamț, Școala Gimnazială din satul Lunca, Școala Gimnazială din satul Nemțișor sunt beneficiarii direcți ai acestui proiect.
Prin proiect vor fi achiziționate și montate în aceste unități următoarele spații educaționale și dotări:
- 1 laborator de informatică pentru care se propune echiparea completă cu echipamente TIC din cadrul Seminarului Teologic Ortodox „Veniamin Costachi”
- 1 laborator de informatică pentru care se propune echiparea completă cu echipamente TIC din cadrul Liceului Tehnologic „Arhimandrit Chiriac Nicolau”
- 36 de săli – 34 săli de clasă și cele 2 săli ale laboratoarelor informatice vor fi dotate cu mobilier școlar (dintre care 10 săli de clasă și 1 sală aferentă laboratorului de informatică vor fi dotate la Seminarul Teologic Ortodox „Veniamin Costachi”, 15 săli de clasă și 1 sală aferentă laboratorului de informatică vor fi dotate la Liceul Tehnologic ”Arhimandrit Chiriac Nicolau” Vânători Neamț, 5 săli de clasa la Școala Gimnazială nr. 2 din satul Vânători-Neamț, 2 Săli de clasă la Școala Gimnazială din satul Lunca și 2 săli de clasă la Școala Gimnazială din satul Nemțișor) în vederea asigurării unui climat educațional modern și plăcut de învățare ;
- 34 săli de clasă vor fi dotate cu echipamente TIC și alte dotări IT&C în acord cu necesitățile identificate (dintre care 10 săli de clasă vor fi dotate la Seminarul Teologic Ortodox „Veniamin Costachi”, 15 săli de clasă vor fi dotate la Liceul Tehnologic ”Arhimandrit Chiriac Nicolau” Vânători-Neamț, 5 săli de clasa la Școala Gimnazială nr. 2 din satul Vânători-Neamț, 2 Săli de clasă la Școala Gimnazială din satul Lunca și 2 săli de clasă la Școala Gimnazială din satul Nemțișor) pentru asigurarea învățării în mediul virtual ;
- 1 atelier de practică pentru calificarea de fermier montan din cadrul Liceului Tehnologic „Arhimandrit Chiriac Nicolau” pentru care se vor achiziționa echipamente/materiale didactice specializate și echipamente TIC ;
- 2 laboratoare de științe (multidisciplinare) pentru care se vor achiziționa dotări de tip mobilier, materiale didactice și echipamente TIC;
- 4 cabinete școlare (2 cabinete de educație muzicală, 1 cabinet de educație plastică și 1 cabinet de matematică) pentru care se vor achiziționa dotări de tip mobilier, materiale didactice și echipamente TIC;
- 2 săli de sport pentru care se vor achiziționa echipamente și dotări specifice activităților sportive.
La finalul acestui proiect toți elevii și cadrele didactice din Vânători- Neamț vor avea asigurate condiții optime, la standarde europene pentru buna desfășurare a actului educațional.
Loc de joacă în centrul comunei Vânători-Neamț
Noul loc de joacă este amplasat la granița satelor Vânători-Neamț și Lunca cu acces din DN15B, drum național care traversează comuna.
Pentru copiii și tinerii din comuna Vânători-Neamț, dornici să se joace și să facă mișcare în aer liber, primarul Maria Petrariu a gândit un proiect pentru realizarea unui loc de joacă care să aibă și o zonă dedicată activităților sportive.
Așa a prins viață proiectul “Realizare loc de joacă pentru copii și zonă pentru activități sportive în localitatea lunca comuna Vânători – Neamț”. Contractul de finanțare, prin AFIR – Programul Național de Dezvoltare Rurală, a fost semnat la data de 19 octombrie 2023.
Costurile totale pentru construcțiile și dotările cu mobilier și echipamente de joacă sau sportive au fost estimate la 689.561,19 lei inclusiv TVA, din care 257.374,00 lei este valoarea nerambursabilă din AFIR.
Potrivit contractului, investiția are termen de finalizare data de 31 decembrie 2025.
Iluminat public stradal modern cu LED-uri
Unul dintre cele mai importante proiecte ce urmează să fie realizat în comuna Vânători-Neamț este “Creşterea eficienţei energetice a sistemului de iluminat public din comuna Vânători-Neamţ“.
Proiectul este finanțat prin Fondul de Mediu – Programul privind creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public, contractul de finanțare a fost semnat la data de 19 decembrie 2023.
Valoarea totală a finanțării este de 2.684.291,65 lei din care 1.999.955,65 lei este finanțarea nerambursabilă de la Fondul de Mediu.
Prin proiect se vor schimba 646 din lămpile de iluminat stradal existente, cu lămpi led, mult mai eficiente energetic, care vor beneficia și de sistem de telegestiune.
Prin implementarea proiectului, pe lângă confortul oferit localnicilor și turiștilor, va scădea consumul de energie electrică și a emisiilor de CO2.
Lucrările urmează să fie finalizate până la data de 19 decembrie 2026.
Extinderea alimentării cu apă și a canalizării, un proiect pentru viitor
Infrastructura de utilități existentă într-o comunitate este oglinda gradului de gospodărire de care dă dovadă primarul aflat la cârmă și constituie temelia unei dezvoltări pe orizontală și pe verticală, pe termen mediu și lung.
De aceea, primarul Maria Petrariu și-a propus să aducă conducta cu apă în cel mai îndepărtat cătun al localității astfel încât toți locuitorii să se bucure de condiții bune de trai și să aibă șansa de a prospera.
Proiectul “Extindere rețea publică de apă și apă uzată în comuna Vânători-Neamț, județul Neamț“, cu o valoare estimată de 1.060.469,44 de euro (peste 5,3 milioane de lei), se află în stadiul de contractare. Acesta va fi finanțat prin PNRR -Componenta C1 – Managementul apei – Investiția 1 – Extinderea sistemelor de apă și canalizare în aglomerări mai mari de 2000 de locuitori echivalenți prioritizate prin Planul accelerat de conformare cu directivele europene.
Prin intermediul acestui proiect se va extinde rețeaua de apă pe străzile: Mironești, Prundului, Ștefan cel Mare, Ozana, Fundătura Tănasă, Fundătura Iepure, Fundătura Olaru, Fundătura Tutunaș, Fundătura Loghin, Fundătura Baciu, Fundătura Potrivitu, Fundătura Andone și Brădițel.
De asemenea, va fi realizată o extindere a rețelei de canalizare pentru străzile: Mironești, Prundului, Nestor Ureche, Fundătura Satu Nou, Fundătura Iepure, Fundătura Olaru, Fundătura Tutunaș, Fundătura Loghin, Fundătura Baciu, Fundătura Potrivitu, și Fundătura Ungureanu.
Unitate de producere a energiei electrice cu panouri solare
Un alt proiect ambițios menit să aducă independența energetică instituțiilor publice din comună este “Construirea unei capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile în vederea compensării consumului propriu în Comuna Vânători-Neamț”.
Proiectul a fost depus pe 6 decembrie 2023 în cadrul apelului “Sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produsă din surse regenerabile pentru autoconsum pentru entități publice” și se află în faza de evaluare.
Finanțarea nerambursabilă estimată la 1.650.886,08 lei prin Fondul de Modernizare.
Obiectivul proiectului este de a produce energie electrică prin forțe proprii, într-un mod ecologic, pentru a beneficia de avantajele stipulate în Legea 139/2010 pentru modificarea Legii 220/2008 privind stimularea producerii de energie din resurse regenerabile prin implementarea unei investiții cu o durată estimată de realizare de circa 12 luni ce vizează realizarea unor capacități de producere a energiei electrice din energie solară, pentru furnizarea energiei electrice a clădirilor publice pentru autoconsum în proporție de 100% Prin realizarea obiectivului general preconizat a fi atins prin realizarea investiției, se are în vedere compensarea consumului de energie din surse convenționale de energie în ceea ce privește consumul de energie electrică al clădirilor publice din comuna Vânători-Neamț, precum și de a promova utilizarea energiei regenerabile prin instalarea și utilizarea eficientă a panourilor fotovoltaice pentru autoconsum, astfel contribuind la o economie de energie , reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și asigurarea unui model sustenabil de producere a energiei. Astfel, se va elimina incertitudinea privitoare la furnizarea energiei electrice și se va limita dependența de factori externi pentru autoconsum, cu scopul de a reduce la nivel național consumul de energie din surse convenționale, de a contribui la protecția mediului și de a asigura o sursă stabilă de energie electrică pe termen lung, promovând totodată utilizarea capacităților care produc surse de energie regenerabilă.
Centru comunitar integrat
Necesitatea unui centru comunitar integrat de care să beneficieze toate categoriile sociale și de vârstă din comună este dată în primul rând de dorința locuitorilor de a se aduna, de a fi și a face lucruri împreună, dar și pentru integrarea anumitor categorii sociale marginalizate.
Tocmai acesta este și scopul proiectului “Înființare centru comunitar integrat în comuna Vânători, Neamț”, înregistrat pe 15 decembrie anul trecut la Ministerul Sănătății și care se află în stadiul de implementare.
Valoarea totală a proiectului, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, este de 1.823.851,83 lei inclusiv TVA, din care construcții-montaj 1.469.840,75 lei cu TVA.
Proiectul își propune construirea și dotarea unui centru comunitar, în proximitatea sediului primăriei, unde se vor presta servicii socio-medico- educaționale la standard europene și va deservi toata populația comunei, dar în special persoanele aflate în situații de risc. Implementarea acestuia a început pe 28 decembrie 2023 și urmează să fie finalizat până la data de 1 mai 2025.
Modernizarea infrastructurii rutiere
Două mari proiecte pentru modernizarea infrastructurii de drumuri din comună vor fi implementate până la sfârșitul anului 2026. Primul dintre acestea, cu o valoare de peste 18,6 milioane de lei, inclusiv TVA, se află deja în implementare. Prin Programul Național de Investiții “Anghel Saligny” este finanțată o parte dintre aceste lucrări în sumă de 4.863.193,63 de lei, alte 13,8 milioane de lei sunt alocați din bugetul local și alte surse.
Prin proiect vor fi asfaltate și modernizate 7,442 km din următoarele drumuri din satul Vânători-Neamț:
- Str. Drehuța – 0,886 km
- Str. Tâmplarilor – 0,558 km
- Str. Prof. C. Oancea – 0,212 km
- Str. Preot Bârliba Vladimir – 0,673 km
- Fd. Zugravu – 0,245 km
- Strada Prieteniei – 0,411 km
- Fd. Borcilă – 0,173 km
- Fd. Roșu – 0,192 km
- Fd. Pix – 0,056 km
- Fd. Ursache – 0,092 km
- Fd. Florilor – 0,083 km
- Fd. Ticu – 0,412 km
- Strada 1 Decembrie – 0,557 km
- Strada Școala Veche – 0,460 km
- Fd. Vîju – 0,246 km
- Strada Sfinții Împărați – 0,719 km
- Strada Ion Văcărescu – 0,466 km
- Fd. Lăzăreni – 0,177 km
- Fd. Plopilor – 0,327 km
- str. Țârlii – Osoianu – 0,497 km
Un alt proiect, estimat la o valoare de 1,8 milioane de euro, se află în evaluare pentru finanțare, la AFIR, prin acesta urmând să fie realizate alte asfaltări de drumuri din comună.
În vara anului trecut a fost realizată recepția unor lucrări desfășurate în comună prin proiectul “Reabilitare îmbrăcăminte drumuri modernizate prin Programul SAPARD din comuna Vânători-Neamț, județul Neamț” și ”Modernizare rețea de drumuri de interes local în satele Lunca și Nemțișor, comuna Vânători-Neamț, județul Neamț”. Proiectul în valoare de 4,1 milioane de euro a beneficiat de o finanțare prin Programul Național Anghel Saligny ce a acoperit jumătate din suma necesară.
Au fost asfaltate drumuri cu o lungime totală de 11,688 Km – prin fonduri de la bugetul de stat prin Programul Sapard -Programul Național de Investiții Anghel Salugny și de la bugetul local, pe următoarele tronsoane:
- Drum sat Lunca – L = 5,799 km;
– Drum Comunal 169 – Str Mitropolit Varlaam (sat Lunca) – L=2,159 Km
– Str Sf. Neculai – L=0,650 Km
– Str Eroilor – L=0,273 Km
– Str Sf. Teodora – L=0,806 Km
– Str Vasile Lupu – L=0,350 Km
– Str Muzeul Găman – L=1,076 Km
– Str Morii – L=0,485 Km
- Drum sat Nemțișor – L = 5,121 km;
– Drum Comunal 169 (Sat Nemțișor) – L=2,108 Km
– Str Erou Alexandru Moisei – L=0,488 Km
– Str Troitei – L=0,459 Km
– Str Solomon – L=0,476 Km
– Str Andrusca – L=0,115 Km
– Str David – L=0,325 Km
– Str Garbea – L=0,345 Km
– Str 1 Mai – L=0,405 Km
– Str Marcu – L=0,400 Km
- Drum Comunal 161 Mănăstirea Neamț – L=0,768 Km
Servicii Integrate pentru incluziune socială
În perioada 19 februarie 2021- 18 august 2023, Primăria Vânători Neamț a derulat și finalizat proiectul “Servicii integrate pentru incluziune socială pe teritoriul Grupului de Acțiune Locală (GAL) Ținutul Zimbrilor”.
Asociația Grup de Acțiune Locală „Ținutul Zimbrilor’’, în calitate de solicitant, în parteneriat cu comuna Vânători-Neamț – Primăria Vânători Neamț și Asociația “Educație și Viitor” a primit finanțarea pentru acest proiect din Fondul Social European, Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Axa prioritară 5 – Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității, Obiectivul tematic 9 – Promovarea incluziunii sociale, combaterea sărăciei și a oricărei forme de discriminare, Prioritatea de investiții 9 și Strategii de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunității, Obiectivul specific 5.2 – Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunitățile marginalizate din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori.
Valoarea totală eligibilă a fost de 4.744.045,63 lei din care Asociația Grup de Acțiune Locală „Ținutul Zimbrilor’’, implicat în activități de antreprenoriat a primit 1.872.700,77 lei, cofinanțare 0 lei; Partener nr.1 – comuna Vânători Neamț, furnizor de servicii sociale – 1.425.566,16 LEI, Cofinanțare: 28.514,35 lei; Partener nr.2 – Asociația “Educație și Viitor”, actor relevant pe măsura socială și ocupare – 1.445.778,70 LEI, Cofinanțare=0 lei;
Obiectivul general al proiectului a constat în combaterea sărăciei și integrarea socio-economică a comunității marginalizate GAL- Ținutul Zimbrilor, formată din 11 localități, prin implementarea strategiei de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității ce vizează un set de măsuri concrete și fezabile de dezvoltare economică care vor conduce la îmbunătățirea nivelului de trai (diminuarea sărăciei), a nivelului de educație și formare, a capacității de inserție profesională, a accesului pe piața muncii precum și creșterea accesului la servicii sociale pentru minim 250 persoane aflate în risc de sărăcie și excluziune socială, generând astfel reducerea decalajelor structurale și de dezvoltare atât la nivel de țara cât și față de celelalte țări membre UE.
Principalele activități ale proiectului:
- Managementul proiectului
- Achiziții necesare proiectului
- Mediatizarea proiectului
- Operaționalizarea Centrului de Zi pentru persoane vârstnice din Vânători-Neamț finanțat prin PNDR/GAL ȚINUTUL ZIMBRILOR, prin furnizarea de servicii de socializare și petrecere a timpului liber, activități specifice centrelor de zi, servicii de integrare și reintegrare socială, servicii de consiliere, terapii ocupaționale, activități lucrative, grupuri de discuții tematice, jocuri de grup, gimnastică, activități în comunitate, sprijin pentru utilizarea calculatorului, laptopului sau telefonului mobil, activități recreative.
- Acțiuni pentru prevenirea și combaterea sărăciei prin implementarea politicilor privind piața muncii și ocuparea forței de muncă de pe teritoriul GAL ȚINUTUL ZIMBRILOR
- Dezvoltarea spiritului antreprenorial și crearea de locuri de muncă pe teritoriul GAL ȚINUTUL ZIMBRILOR
- Îmbunătățirea condițiilor de locuit a persoanelor vulnerabile prin reabilitare și igienizarea locuințelor celor 100 persoane vârstnice din comuna Vânători-Neamț.
Activitatea celor mai importante compartimente
În subordinea primarului Maria Petrariu și în directa sa coordonare se află compartimentele, încadrate cu funcționari publici și personal contractual, ce asigură buna funcționare a instituției din aparatul de specialitate al primarului.
Anul trecut, activitatea secretarului general al Primăriei comunei Vânători-Neamț s-a concretizat în: 653 Dispoziții pentru anul 2023 de la 3 ianuarie la 31 decembrie; 96 de Proiecte de Hotărâri de Consiliu Local Vânători-Neamț; 93 Hotărâri ale Consiliului Local Vânători-Neamț aprobate; 16 Ședințe pe comisii ale consiliului Local Vânători-Neamț; 9 Ședințe Ordinare ale Consiliului Local Vânători-Neamț; 7 Ședințe Extraordinare ale Consiliului Local Vânători-Neamț.
Hotărârile Consiliului Local pot fi consultate pe pagina online dedicată și la avizierul Primăriei Vânători-Neamț.
Compartimentul de Stare Civilă a întocmit, în anul 2023, 147 acte de stare civilă din care: 11 acte de naștere transcrise, 53 de acte de căsătorie și 83 de acte de deces. În aceeași perioadă au fost eliberate un număr de 45 de certificate de naștere, 98 de certificate de căsătorie și 103 certificate de deces.
Totodată, compartimentul a verificat pentru stabilirea cu exactitate a erorilor înscrise și a corectat 3 acte de naștere, 5 acte de căsătorie și 1 act de deces.
În cadrul activității de stare civilă au fost efectuate 705 comunicări nominale, privind modificările intervenite în statutul civil al cetăţenilor români – înscrise pe marginea actelor de stare civilă -generate de actele proprii plus cele primite de la alte primării: acte naştere, de căsători, deces sau divorţ.
Un număr de 171 de cetățeni ai comunei au depus sesizare pentru deschiderea procedurii succesorale – întocmite și comunicate la Camera Notarilor Publici Bacău.
Au fost prelucrate 3 dosare – schimbare pe cale administrativă a numelui de familie şi a prenumelui sau numai a unuia dintre acestea și 1 dosar privind anularea, modificarea, completarea pe cale judecătorească a actelor de stare civilă şi a menţiunilor existente pe marginea acestora, declararea judecătorească a dispariţiei şi a morţii unei persoane.
Alte 2 dosare au fost prelucrate pentru înscrierea menţiunilor cu privire la modificările intervenite, în statutul civil al cetăţeanului român, produse în străinătate; în 2 dosare s-a dispus modificarea cod numeric personal atribuit sau înscris greşit în actele de stare civilă. Au fost întocmite 26 dovezi privind înregistrarea unui act de stare civilă, potrivit modelului prevăzut în anexa 9 și 34 extrase pentru uz oficial de pe actele de stare civilă, eliberate, in conformitate cu legislaţia în vigoare, 156 de buletine statistice de naştere, căsătorie, deces şi divorţ întocmite şi transmise la Direcţia Judeţeană de Statistică și 48 de situaţii cu indicatori specifici.
Biroul Impozite și Taxe Locale: 423 de executări silite și 109 popriri
Biroul Impozite şi Taxe asigură stabilirea, constatarea şi controlul impozitelor şi taxelor locale, precum şi soluţionarea obiecţiunilor, contestaţiilor şi plângerilor formulate la actele de control şi de impunere.
În perioada 1 ianuarie 2023 – 31 decembrie 2023, Biroul Taxe și Impozite Locale s-a ocupat de stabilirea şi încasarea următoarelor impozite, taxe locale şi amenzi datorate de persoane fizice şi persoane juridice: impozit pe clădiri; impozit pe teren; impozit pe mijloacele de transport; impozit pe spectacole; taxa de firmă, reclamă şi publicitate; taxa judiciară de timbru;
Amenzi și alte taxe locale
Alte activităţi desfăşurate de acest serviciu sunt: eliberarea certificatelor de atestare fiscală pentru impozite şi taxe locale, întocmirea deciziilor de impunere privind impozitele şi taxele locale, operarea în baza de date a oricăror modificări solicitate de contribuabili în baza documentelor prezentate de către aceştia, comunicarea executorilor judecătoreşti a bunurilor mobile sau imobile ale contribuabililor, activităţi specifice legate de plata impozitelor și taxelor locale, corespondența cu organele abilitate ale statului în activitatea de urmărire a debitorilor.
Pentru anul 2023 încasările aferente impozitelor și taxelor locale au fost de 2.033,08 mii lei în creștere cu 20,23% față de anul 2022 când s-au încasat 1.690,98 mii lei din care: 302,35 mii lei – impozit pe clădiri, 370,55 mii lei -impozit pe terenuri, 665,61 mii lei -impozit pe mijloacele de transport etc.
Pentru recuperarea debitelor restante aparținând persoanelor fizice și juridice pe parcursul anului 2023 s-au întocmit: 423 dosare de executare silită (persoane fizice și persoane juridice) și 109 dosare de poprire (Casa de pensii, bănci, unități angajatoare).
Compartimentul Urbanism:
- 82 certificate de urbanism și
- 44 autorizații de construire
În anul 2023, Compartimentul Urbanism din aparatul de specialitate al primarului Maria Petrariu a eliberat 82 de autorizaţii de construire, certificate de urbanism, 56 de autorizaţii de branşament și 44 de autorizații de construire.
Autorizaţiile de construire pe anul 2023, au fost eliberate pentru construcţii/ demolare de locuinţe – 19, construire/demolare – 2 anexe gospodăreşti -9 hale producţie -1 reţele electrice – 1 drumuri – 1 intrări în legalitate – 2 castel căţărare -1 etajare şi mansardare – 1 consolidare turn – 1 anexă exploatare Agricolă – 1 parcuri – 2 service -1 magazine –
Pentru certificatele de urbanism întocmite pentru Comuna Vânători-Neamţ s-au obţinut avize, autorizaţii, studii etc.
S-au întocmit cereri de rechiziţii pentru mijloace folosite la evacuarea populaţiei în cazul dezastrelor, cereri de mobilizare la locul de muncă, diverse situaţii pentru serviciul de mobilizare în timp de război.
Au fost autorizate 2 autoturisme în regim de taxi și au fost eliberate 23 de certificate de edificare. Totodată, au fost înmatriculate 5 autovehicule la nivelul comunei conform O.G. 195/2002.
Registrul Agricol: actualizări și provocări
Conform dispoziţiei primarului, Compartimentul Registrul Agricol din aparatul de specialitate al primarului se ocupă de completarea şi ţinerea la zi a registrului agricol. Conform “Normelor tehnice de completare a registrului agricol”, acesta se constituie ca document oficial de evidenţă primară în care se înscriu date privind: componenţa gospodăriei / exploataţiei agricole fără personalitate juridică, terenurile aflate în proprietate identificate pe parcele, pădurile proprietate publică/privată, modul de utilizare a suprafeţelor agricole privind suprafaţa arabilă cultivată cu principalele culturi, suprafeţele de teren necultivat, ogoarele, suprafaţa cultivată în sere şi solarii şi suprafaţa cultivată cu legume în grădinile familiale, numărul pomilor răzleţi, suprafaţa plantaţiilor pomicole şi numărul pomilor, alte plantaţii pomicole aflate în teren agricol, viile, pepinierele viticole şi hameiştile, suprafeţele efectiv irigate în câmp, animalele domestice şi/sau animalele sălbatice crescute în captivitate – situaţia la începutul semestrului, evoluţia efectivelor de animale în cursul anului aflate în proprietatea gospodăriilor/exploataţiilor agricole fără personalitate juridică, cu domiciliul în localitate, şi / sau în proprietatea unităţilor cu personalitate juridică, care au activitate pe raza localităţii, utilajele, instalaţiile pentru agricultură şi silvicultură, mijloacele de transport cu tracţiune animală şi mecanică existente la începutul anului, aplicarea îngrăşămintelor, amendamentelor şi pesticidelor, utilizarea îngrăşămintelor chimice la principalele culturi, construcţiile existente la începutul anului.
În comuna Vânători-Neamţ începand cu anul 2020 s-au completat în registrul agricol electronic pentru perioada 2020-2024, un număr de 3.710 tabel poziţii împărţite pe sate după cum urmează:
- un număr de 2.269 poziţii satul Vânători-Neamt;
- un număr de 695 poziţii pentru satul Lunca;
- un număr de 676 poziţii satul Nemţişor;
- un număr de 70 poziţii satul Mănăstirea Neamţ;
- un număr de 579 poziții ale persoanelor cu domiciliu în alte localități;
- un număr de 354 poziții ale unităților cu personalitate juridică, care au activitate pe raza localității.
În perioada 5 ianuarie – 1 martie 2023 au fost completate date privind membrii gospodăriei; terenul aflat în proprietatea gospodăriei pe care îl utilizează, clădirile cu destinaţia de locuinţă, construcţiile anexe, mijloacele de transport cu tracţiune animală şi mecanică, maşinile şi instalaţiile pentru agricultură şi silvicultură, efectivele de animale existente la persoanele fizice/juridice la începutul anului precum şi modificările intervenite în cursul anului precedent în efectivele de animale pe care le deţin, ca urmare a vânzării-cumpărării produşilor obţinuţi, a morţii sau sacrificării animalelor ori a altor intrări/ieşiri.
În această perioadă s-au eliberat adeverinţe privind starea materială a persoanelor, necesare la diferite instituţii ale statului cum ar fi: adeverinţe pentru completarea dosarelor de alocaţie complementară, ajutor social;
adeverinţe pentru eliberarea carţii de identitate; adeverinţe pentru Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în agricultură – subvenţie pentru terenuri şi animale; adeverinţe pentru Casa de Asigurări de Sănătate; adeverinţe pentru branşare la utilităţi (apă, gaz) şi altele.
În semestrul I s-au operat unele modificări privind terenul, construcţiile ca urmare a vânzării / cumpărării între persoane fizice sau juridice. S-au înscris toate autorizaţiile de construcţie eliberate a căror termen a expirat făcându-se în acelaşi timp înscrierile la serviciul contabilitate pentru impozitarea acestora. De asemenea, s-au înregistrat un număr de 22 contracte de arendă, acestea fiind înscrise în registrul agricol la capitolul 15a (Înregistrări privind contractele de arendă). Toate aceste contracte sunt introduse într-un program pe calculator pentru a se ţine o evidenţă cât mai clară.
În semestrul II al anului trecut au fost efectuate modificări privind terenul construcţiile ca urmare a vânzării / cumpărării între persoane fizice sau juridice; Completarea datelor privind modul de folosinţă a terenului, suprafeţelor cultivate, terenurilor necultivate, ogoarelor, numărul pomilor din acest an. Au fost operate modificările intervenite în cursul semestrului II în efectivele de animale pe care le deţin cetăţenii, ca urmare a vânzării / cumpărării produşilor obţinuţi, a morţii sau sacrificării animalelor ori a altor intrări / ieşiri.
Au fost înregistrate un număr de 30 de poziţii noi în registrul agricol tip II (străinaşi). A fost făcută verificarea prin sondaj un număr de 400 poziţii privind datele declarate de către cetăţeni cu bunurile existente în teren în gospodăriile acestora.
Au fost operate modificări ale unor suprafeţe la clădiri şi terenuri în urma măsurătorilor şi a schiţelor vizate de către persoane autorizate făcându-se în acelaşi timp modificările şi la serviciul contabilitate pentru a fi impozitate.
“Menţionez că toată evidenţa registrului agricol se ţine în format electronic, cu obligaţia de a se interconecta cu Registrul Agricol Naţional (RAN) în vederea raportării unitare către instituţiile interesate a datelor gestionate de acestea.
Pe lângă activitatea de completare şi ţinere la zi a registrului agricol, o altă activitate importantă a fost centralizarea datelor din registrul agricol ceea ce presupune raportări statistice anuale, trimestriale şi semestriale, prin completarea formularelor ( transmise de diverse instituţii) cu informaţiile centralizate pe total localitate şi anume: SST(Situaţia statistică a terenurilor) – de la MADR şi DAJ. Neamţ; Registrul Agricol – de la INS.- care cuprinde numărul poziţiilor înscrise în registrul agricol, utilajele, instalaţiile pentru agricultură, mijloacele de transport şi construcţiile agricole; AGR.2A, AGR.2B – de la MADR şi DAJ Neamţ; – care cuprinde suprafaţa productivă de primăvară, respectiv suprafeţele recoltate şi producţiile obţinute, dar și situaţia formelor asociative care exploatează teren pe raza localităţii”, a precizat inspector superior Ovidiu-Ioan Loghin, șeful Compartimentului Registru Agricol.
În anul 2023, în cadrul Compartimentului Registrul agricol au fost înregistrate un număr de 1.750 de cereri şi petiţii ale cetăţenilor, prin care au solicitat: înscrierea în registrul agricol – 750 cereri – dar peste 1.000 de operaţiuni în registrul agricol ceea ce a presupus completarea şi actualizarea registrului agricol cu informaţii în urma dezbaterii moştenirii, cumpărării sau vânzării unor suprafeţe de teren, cărţi funciare, informaţii privind construcţiile de locuit, şi alte construcţii – autorizaţii de construire / desfiinţare, certificate de nomenclator stradal; eliberare de adeverinţe- 2.000 cereri, cu informaţiile înscrise în registrul agricol pentru notariat, cartea funciară, şcoli, dosarul de ajutor social, cărţi de identitate; 370 cereri pentru adeverinţe APIA – ceea ce însemnat dialog cu fiecare persoană în parte. Toate aceste solicitări ale cetăţenilor au fost soluţionate cu promtitudine şi în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare şi regulamentului intern.
O altă activitate efectuată în această perioadă, a fost verificarea în evidenţele registrului agricol a aproximativ 450 de gospodării şi completarea adeverinţelor solicitate de Serviciul de Asistenţă Socială cu informaţii din registrul agricol (teren în proprietate sau utilizat, construcţii în proprietate, animale deţinute şi suprafeţele de teren din contractele de arendare), pentru persoanele care au depus cereri pentru ajutorul de încălzire.
Altă activitate efectuată în această perioadă, a fost cea de scanare a tuturor documentelor primite de compartimentul Registrul Agricol. Au fost scanate un număr aproximativ de 5.000 pagini (însemnând titluri de proprietate, contracte de vânzare/cumpărare, contracte de donaţie, cărţi funciare, autorizaţii de construire, certificate de moştenitor, acte de partaj voluntar succesoral,contracte de arendare, sentinţe civile).
Prin dispoziţia primarului nr. 313 din 25.08.2014 inspector superior Ovidiu-Ioan Loghin a fost numit ca persoană responsabilă cu îndeplinirea prevederilor Legii nr. 17 din 2014 cu completările şi modificările ulterioare privind unele măsuri de reglementare a vânzării / cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă.
În acest sens, în anul 2023, au fost întocmite un număr de 12 dosare care au fost depuse la Direcţia Agricolă Neamţ pentru verificare şi aprobare. S-a eliberat un număr de 12 adeverinţe pentru înstrăinarea terenurilor aflate în extravilanul comunei Vânători-Neamţ, aceste date fiind înscrise în registrul agricol la capitolul 14 (Înregistrări privind preemţiunile). Toate aceste dosare sunt înregistrate şi în format electronic.
Prin dispoziţia primarului nr.132 din 16.03.2016 inspector superior Ovidiu-Ioan Loghin a fost numit ca persoană responsabilă pentru aplicarea prevederilor Legii 145/2014 privind organizarea, întocmirea, eliberarea şi gestionarea atestatelor de producător şi a carnetelor de comercializare a produselor agricole precum şi înfiinţarea, organizarea şi conducerea registrului pentru evidenţa atestatelor de producător şi carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol, în condiţiile legii. În acest sens, în anul 2023 au fost eliberate un număr de 12 atestate de producător şi 12 carnete de comercializare, aceste date fiind înscrise în registrul agricol la capitolul 12 (Înregistrarea atestatelor de producător).
Au fost transmise, trimestrial, către Serviciul Fiscal al oraşului Târgu-Neamţ informaţii privind beneficiarii carnetelor de comercializare emise, precum şi datele cuprinse în acestea conform prevederilor Legii 145/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru ducerea la îndeplinire a activităţilor sus menţionate, este şi a fost necesar dialogul cu publicul, consiliere specifică pentru diverse solicitări, suport necesar în activitatea de culegere a datelor, transmiterea clară a informaţiilor către cetăţeni şi consiliere de specialitate, ceea ce presupune interacţiune directă cu cetăţenii.
Poliția Locală – Pentru liniștea comunității
Sub coordonarea primarului Maria Petrariu și în subordinea Primăriei și Consiliului Local Vânători Neamț își desfășoară activitatea Compartimentul Poliției Locale, cu un număr de trei polițiști locali, cu următoarele atribuții: ordinea şi linistea publică; circulaţia pe drumurile publice; activitatea comercială; disciplina în construcţii şi afişajul stradal; protecţia mediului; evidenţa persoanei și alte domenii stabilite prin lege.
În cadrul activităților preventive, în cursul anului 2023, pentru asigurarea liniștii și ordinii publice, polițiștii locali asigură protecţia personalului din aparatul de specialitate al primarului la efectuarea unor controale ori acţiuni specifice. De asemenea au însoţit în teren reprezentanţii autorităţii publice locale, judeţene, centrale, sprijinindu-i în executarea atribuţiilor ce le revin, precum: Garda de Mediu, Protecţia copilului, organele de poliţie etc.
Împreună cu lucrătorii Postului de Poliţie, Pompieri, Lucrători I.S.U.atunci când situaţia a impus acest lucru la activităţi de salvare şi evacuare a persoanelor şi bunurilor periclitate de incendii, accidente, calamităţi naturale, precum şi delimitare şi înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente. Fluidizarea traficului rutier la Liceul Tehnologic la intrarea/ ieşirea elevilor de la cursuri, activităţi de protejare a păşunilor comunale, privind păşunatul înainte de data stabilită a animalelor, organizarea de stâni, de repartizare şi respectare a suprafeţelor de păşune și acțiuni pentru disciplinarea deţinătorilor de animale, privind deplasarea spre şi dinspre islaz.
Polițiștii au acţionat pe linia combaterii distrugerilor de culturi, prin păşunarea animalelor, precum şi de caii aparţinând persoanelor de etnie rromă care sunt lăsaţi slobozi. Au acţionat pentru redarea în proprietatea publică şi privată a comunei a unor suprafeţe de teren ocupate şi împrejmuite abuziv. Au asigurat ordinea şi liniştea publică în locurile ce necesită acest lucru, cum sunt: unitățile de învățământ, cu ocazia unor manifestări organizate pe raza de competenţă: sărbători de iarnă, 8 martie, ziua comunei, la manifestările religioase ce au avut loc la unităţile de cult de pe raza de competenţă cu diferite ocazii, exemplificând Învierea, Înălţarea, Sfinţirea unor lăcaşuri de cult etc, asigurând și fluenţa traficului rutier în executarea atribuţiilor de mai sus. Au fost luate măsuri de supraveghere a unităţilor şcolare în timpul desfăşurării orelor de curs cât şi în afara acestora, a tuturor obiectivelor ce intră în subordinea autorităţii publice locale – cămin cultural, bibliotecă, muzeu, magazine, biserici, oficiu poştal, C.E.C. .prevăzute în planul de pază al comunei.
Au fost realizate acțiuni pentru prevenirea şi combaterea cerşetoriei atât în centrul comunei cât şi în zonele turistice.
Totodată, au executat acţiuni şi controale pentru prevenirea şi combatarea faptelor prevăzute în H.C.L. nr. 10/2007 privind asigurarea curățeniei în comună și depozitarea corectă a deșeurilor menajere şi H.G. 2293/2004 privind colectarea, transportul și depozitarea materialului lemnos.
Polițiștii locali au executat activităţi de verificare şi soluţionare a sesizărilor primite de la cetăţeni, pentru o parte din ele declinându-se competenţa organelor de poliţie. Au intervenit împreună cu lucrătorii postului de poliţie la aplanarea unor stări conflictuale în comunitatea de rromi şi nu numai și au executat patrulări în care au fost incluse traseele şi locurile predispuse săvârşirii unor fapte ilegale, pentru prevenirea faptelor privitoare la viaţa şi integritatea persoanei, prevenirea furturilor de orice fel, inclusiv furturi de pe câmp şi distrugeri de culturi.
Lunar, polițiștii locali însoţesc factorii poştali care distribuie banii cetăţenilor de etnie rromă în comunităţile UMTF şi Stăneşti. Au participat la repartizarea către cetăţeni a pubelelor pentru gunoi menajer și au verificat respectarea prevederilor privind colectarea separată a deşeurilor menajere şi reciclabile şi însoţirea maşinilor care ridică astfel de deşeuri, săptămânal, la staţia Rossal Târgu-Neamţ.
În slujba comunității – Activități de constatare
În cursul anului trecut, la Poliția Locală Vânători Neamț au fost înregistrate şi soluţionate un număr de 24 plângeri din care 5 plângeri au fost înaintate spre soluţionare organelor de cercetare ale poliţiei, referindu-se la furturi de pe câmp şi distrugeri de culturi.
Au fost aplicate un număr de 18 avertismente poliţieneşti privind prevenirea încălcării la Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice H.C.L. 10/2007 privind păstrarea curățeniei și corecta depozitare a deșeurilor şi altele.
Au fost luate în evidenţă şi controlate un nr. de 26 persoane care au prestat muncă în folosul comunităţii, pe raza comunei Vânători-Neamţ, conform deciziilor judecătoreşti.
Au fost întocmite şi trimise un număr de 6 informări conducerilor instituţiilor de pe raza de competenţă privind încălcarea unor prevederi legale.
Au fost înregistrate şi efectuate măsurători împreună cu biroul de Cadastru în cartierele de rromi la un nr. de 25 locuinţe precum şi aplicarea numerelor la case.
Au fost aplanate un număr de 50 stări conflictuale, neînţelegeri, ameninţări, nerespectarea amplasării unor garduri, tulburări de posesie, nesupraveghere de minori, etc., stări conflictuale care nefiind aplanate puteau degenera în fapte grave;
Au fost distribuite 45 informări persoanelor fizice şi 8 informări persoanelor juridice privind respectarea prevederilor H.C.L. 10/2007.
Au fost executate un număr de 6 controale pe linia respectării prevederilor H.G. 2293/2004 privind colectarea, transportul și depozitarea materialului lemnos şi H.C.L. 10/2007, privind curățenia și depozitarea deșeurilor, la deţinătorii de instalaţii de debitat material lemnos.
Paza bunurilor, a instituțiilor și a locuințelor
Există posturi de pază în satele Vânători – Neamţ, Nemţişor şi Lunca, încadrat cu doi agenţi de pază având următoarele atribuţiuni pe de o parte pentru asigurarea pazei obiectivelor cum ar fi : Şcoala, Biserica, Dispensarul, Căminul Cultural, Primărie, Muzeu, Oficiu Postal, C.E.C. clădiri Campus Şcolar, pe de altă parte pentru asigurarea pazei locuinţelor cetăţenilor din zona de responsabilitate în cazul unor incendii, calamităţi naturale, intervenţii medicale, acordă atenţie caselor izolate, la presupusele persoane care pot fi victimile unora, predispuse la săvârşirea de fapte prin violenţă sau furturi din sau de pe lângă locuinţe, de animale cum ar fi bătrâni ce nu se pot apăra, care locuiesc în zonele dosnice, neiluminate etc.
Polițiștii locali patrulează permanent în zona de responsabilitate, identifică şi urmăresc comportamentul suspect al unor indivizi, al persoanelor care frecventează până la ore târzii localuri şi baruri sau a celor care staţionează timp îndelungat pe la colţurile sau intersecţiile de drumuri.
Acordă o atenţie deosebită persoanelor care frecventează noaptea drumurile publice, alte căi de acces şi studiază locuinţele sau anumite sedii, ateliere etc. ale unor agenţi economici –şi aceștia sunt luați în evidență prin notarea lor în agendă.
Identifică persoanele fizice şi agenţii economici, care transportă cu orice mijloc gunoi menajer, rumeguş, etc., pe malurile, şanţurile, albia râurilor, aruncându-l sau depozitându-l ilegal.
Înştiinţează cetăţenii că orice deplasare a animalelor bovine şi cabaline pe drumurile satului, indiferent în ce împrejurări să se facă cu ele însoţite şi legate, nu slobode.
Anunţă conducerea primăriei cu privire la lipsa iluminatului public, acolo unde iluminatul public la instituţiile publice, în locurile dosnice şi întunecoase nu funcţionează.
Identifică, în zona de responsabilitate, obstacolele de pe orice cale de acces, deschisă circulaţiei publice, cum ar fi: material lemnos, bolţari, coceni, balast, nisip etc., sau chiar mijloace de transport parcate şi care ar îngreuna deplasarea unor mijloace auto la incendii, intervenţii medicale etc.
Ca urmare a activităților preventive desfășurate permanent, pe tot parcursul anului trecut nu au fost constatate infracţiuni, contravenţii ori pagube produse instituţiilor, serviciul de pază executându-se în mod corespunzător.