Alte 20 de autobuze electrice au ajuns la Piatra-Neamț, la sfârșitul anului trecut, prin proiectul Consiliului Judeţean (CJ) Neamţ – „Reabilitare și modernizare transport ecologic“. Noile autobuze au fost deja înmatriculate și transmise firmei Troleibuzul prin hotărâre a CJ Neamț și se alătură celorlalte 21 de autobuze electrice care sunt în trafic de la începutul verii trecute. Astfel, Troleibuzul SA asigură întregul transport pe toate traseele din municipiul Piatra-Neamț cu mijloace ecologice, economice și sigure.
“Este ceea ce ne-am propus de la începutul acestui proiect, să asigurăm un transport ecologic, condiții de confort sporite și civilizate pentru toți locuitorii orașului Piatra-Neamț și nu numai. Facem tot ceea ce ține de noi pentru a pune în practică acest lucru, avem șoferi angajați suficienți, dacă va fi cazul vom mai angaja. Vom avea în curând și o autobază modernă pentru întreținerea acestor autobuze. Totul este pregătit pentru a ne asigura că transportul public din oraș și de pe celelalte trasee primite se va face în cele mai bune condiții”, declară Cristian Sauciuc, managerul societății de transport.
Pentru alimentarea celor 41 de autobuze au fost montate și puse în funcțiune 11 stații de încărcare rapidă și o stație de încărcare lentă, la sediul operatorului de transport SC Troleibuzul SA şi alte 7, cu încărcare rapidă la capetele de linie din oraş. Din cele 20 de autobuze electrice ajunse în decembrie, 16 sunt cu o lungime de 6 metri și 4 sunt de 10,8 metri. Ambele proiecte sunt cu finanțare europeană, prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Prioritatea de investiții 4, Obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ, prin investiții bazate pe Planurile de mobilitate urbană durabilă.
Întreg sistemul de transport public din municipiul Piatra-Neamț va fi asigurat numai cu cele 41 de autobuze electrice noi, iar următorul pas este înlocuirea unui număr cât mai mare din autobuzele vechi și depășite cu autobuze electrice noi și pentru celelalte trasee ale societății Troleibuzul din exteriorul orașului.
Modernizarea autobazei, un alt atu
Prin același proiect se reabilitează autobaza societății Troleibuzul SA. Lucrările din autobaza transportatorului public al judeţului Neamţ, subordonat CJ Neamţ, continuă prin reabilitarea şi modernizarea a tot ceea ce înseamnă hale de reparații, stația ITP, spălătoria auto. O reabilitare totală, de la acoperiș până în zona de bază a tuturor acestor clădiri. În plus, în lumina apariției noutăților legislative privind modul de funcționare a stației ITP și aceasta va fi modernizată. Dacă într-o primă fază va continua efectuarea ITP-ului doar la mijloacele de transport proprii, în următorii 5 ani, după ce se termină cu implementarea proiectelor, se va putea efectua ITP-ul în stația Troleibuzul SA pentru orice alt autovehicul. Totodată, modernizarea va conduce și la reducerea cheltuielilor legate de Inspecţia Tehnică Periodică.
Lucrările la Corpul A al obiectivului unde se execută reabilitarea termică a clădirii, înlocuirea tâmplăriei, inclusiv ușile înalte de acces pentru autobază, refacerea finisajelor interioare (pardoseli, pereți, tavane), dotarea cu utilaje se află într-un stadiu avansat.
Corpul B se supune reabilitării termice atât la nivelul pereților, cât și la nivelul planșeului superior. De asemenea, se înlocuiesc tâmplăria exterioară și ușile înalte de acces pentru autobuze, se refac finisajele interioare și se efectuează recompartimentări, se refac instalațiile electrice și de încălzire.
La Corpul C trebuie asigurată reabilitarea termică a clădirii, înlocuirea tâmplăriei exterioare, recompartimentarea spațiului și refacerea finisajelor interioare pe toate suprafețele. De asemenea, în cadrul proiectului se lucrează la realizarea unui corp nou. Construcția va fi o extindere a Corpului C, fiind o hală cu rol de garare a autobuzelor electrice.
Sănătatea călătorilor asigurată printr-un transport ecologic
Fiecare oraș mare din lume are un sistem de transport public, acesta fiind necesar pentru cei care fac naveta către și de la locul de muncă sau de la școală, dar și pentru alte categorii de deplasări urbane. Autobuzele electrice sunt similare celor obișnuite, cu o singură diferență majoră, aceea că ele rulează pe baterii sau hidrogen, în loc de combustibili fosili. Autobuzele tradiționale sunt alimentate, de obicei, cu motorină, iar astfel eliberează emisii nocive, de până la 1,3 kg de CO2 pe kilometru de gaze cu efect de seră, în timp ce modelele pe baterii nu au emisii de niciun fel. Potrivit statisticilor de mediu, în 2019, 26% din emisiile totale ale Uniunii Europene au provenit din sectorul transportului.
Un autobuz electric cu baterie este un vehicul care înlocuiește motorul tradițional cu ardere și transmisia cu un motor electric și o baterie. Într-un autobuz electric, nu mai există un motor în sens traditional și nici un rezervor de combustibil. În schimb, motorul electric din autobuz servește ca motor și transmisie, în timp ce bateria este, în esență, ”rezervorul de combustibil”. Autobuzele electrice funcționează trimițând un semnal către controller-ul sistemului de propulsie la pornire. Acest semnal alimentează bateria de înaltă tensiune, unde este stocată energia chimică și o transformă în energie electrică. Această energie electrică este distribuită apoi în toate componentele diferite care fac autobuzul să funcționeze, cum ar fi motorul electric și sistemul de management termic.
Confortul și siguranța șoferului și a călătorilor
Autobuzele electrice oferă, de asemenea, un confort îmbunătățit al șoferului. În primul rând motoarele electrice sunt mult mai silențioase și permit o manevrare lină. Această experiență îmbunătățită de conducere reduce nivelul de stres și oboseala șoferului. Chiar dacă costul inițial de achiziționare a unui autobuz electric nu este mai mic decât al autobuzelor cu motor cu ardere internă, acestea devin din ce în ce mai accesibile. Există o serie de programe de stimulare, astfel încât autobuzele electrice să aibă același cost pentru un oraș ca un autobuz convențional.
Există două tipuri principale de încărcătoare pentru un autobuz electric: încărcătoare plug-in și încărcătoare pantograf. Încărcătoarele plug-in pentru autobuze funcționează foarte similar cu cele utilizate pentru mașini electrice. Autobuzele electrice au porturi la care un șofer se poate conecta, încărcarea poate dura de la două la opt ore, în funcție de curentul încărcătorului. Un încărcător nou, mai autonom, este încărcătorul pantografului. Cu acest încărcător, autobuzele circulă sub o stație de încărcare, iar brațele robotizate se atașează de conductorii electrici din partea de sus a vehiculului pentru a-l încărca. Pe măsură ce guvernele implementează reglementări mai intense în materie de emisii și corporațiile își promovează obiectivele de sustenabilitate, autobuzele electrice sunt văzute ca soluția adecvată cu emisii zero care pot ajuta orașele și comunitățile să-și îndeplinească obiectivele de mediu, fără a compromite infrastructura de transport. Autobuzele electrice au, de asemenea, un cuplu instantaneu care îmbunătățește manevrabilitatea sau performanța – șoferii pot accelera mai rapid.
“Prioritatea noastră sunt oamenii. Pentru ei pregătim aceste autobuze, pentru oameni ne dorim un transport ecologic modern, în condiții civilizate și în siguranță. Societatea Troleibuzul SA va rămâne în continuare la dispoziția pietrenilor, iar atât timp cât voi conduce această societate nu voi face rabat la calitate, pentru a mă asigura că toți călătorii noștri au parte de cele mai bune condiții”, a declarat Cristian Sauciuc, directorul general al societății Troleibuzul SA.
Angela CROITORU