Interviu cu dr. Alexandru Patrașcu, managerul Spitalului Orășenesc „Sf. Dimitrie” Târgu Neamț
– Cum ați caracteriza acest prim mandat de 4 ani ca manager? Cu bune, dar și cu rele.
Am pornit la drum cu scepticismul celor dragi mie, dar cu optimismul orbesc al tinereții și cu energia specifică zodiei mele și persoanei care sunt. Recunosc că am plecat la drum în aprilie 2020 în această funcție fără experiență, începuse și pandemia, fără susținere, forțat de împrejurări și propus de fostul manager, dar timpul a arătat și demonstrat că am rezistat, prin implicarea, dăruirea și iubirea pentru meseria de medic. Din primul an de mandat nu am dus lipsă de provocări, și vorbesc din prisma unui tânăr medic și manager care a încercat să facă față pandemiei, schimbării de mentalitate și abordare a strategiei de management, schimbări de angajați cu putere de cuvânt din zonă, abordări de situații dificile legate de politică și nepotisme locale. Dar am rezistat în această funcție datorită familiei mele, rezistenței mele la stres, dar și iubirii față de pacienții acestui spital. Fără încrederea lor nu aș fi rezistat în acești 4 ani. Să nu uităm prin ce provocări am trecut în fiecare an din acești 4 ani, la acest spital. Dacă vă acordam acest interviu acum 4 ani probabil vă spuneam că e greu dar după atâtea provocări consider că îmi fac doar treaba pentru funcția care o dețin.
– Cu ce provocări v-ați confruntat în mod deosebit?
Provocările într-o instituție pe care o administrez nu se termină niciodată, nu este o funcție în care poți afirma că te poți plictisi vreo secundă. Începând de la meseria de medic, unde trebuie mereu să reușești, să te ridici la solicitările pacienților, apoi să cunoști nevoile personalului instituției, deoarece a fost o perioadă dificilă, cu situații epidemiologice dificile, cu decizii dificile, cu dificultțăi pentru personal, până la provocări economice cu care ne-am confruntat. Dar acum consider că spitalul a început să se îndrepte pe drumul cel bun. Cele mai grele provocări pe care nu le voi uita niciodată și din care am învățat foarte mult sunt despre presiunile care vin mereu asupra unui conducător din toate direcțiile privind aspecte de activitate ale acestei unității, care nu sunt ușor de gestionat, și nu trebuie să interpretăm greșit aceste presiuni care vin de peste tot.
– Câte dintre proiectele pe care vi le-ați propus la începutul mandatului ați reușit să le și finalizați sau să le implementați?
La capitolul proiecte ne-am propus foarte multe să realizăm, dar uneori ceea ce ne propunem nu putem realiza într-un timp propus datorită mai multor factori. Și nu sunt persoana care să ascund ceea ce nu s-a putut realiza sau merge mai greu. Eu în 4 ani am ieșit în față cu ceea ce am realizat la aceasta unitate sanitară, si nu mie rușine cu ce am realizat. Dar cred că pacienții acestui spital și angajați sunt cei mai în măsură să afirme dacă s-a schimbat ceva la acest spital sau nu. Ne-am propus să realizăm lifturi la toate clădirile spitalului și în 4 ani am reușit să instalăm la trei clădiri existente, există un proiect cu lift în derulare la corpul de la medicină internă/ginecologie și avem în vedere pentru anul în curs sau viitor și la secția de boli infecțioase și bucătărie. Strategia aplicată a fost de renovare completă a tuturor clădirilor unității sanitare dar pe rând deoarece fondurile sunt limitate pentru că depindem de proiectele depuse de diferite finanțări. Nici o specialitate nu a fost uitată. Dar din păcate procesul privind actele de demarare, aplicare și începere a construcțiilor/dotării sunt complexe și anevoioase. Dar iarăși repet, sunt un tip obiectiv care accept critica, nu suntem perfecți avem multe de făcut însă dați-ne o șansă! Încă din 2020 am afirmat când am devenit manager că voi dezvolta ambulatoriul de specialitate, voi înființa specialități noi, voi reorganiza activitatea și voi recupera spațiile concesionate să devină ale spitalului care să deservească pacienți spitalului, și în prezent se poate vedea după 4 ani o realizare a acestui proiect în proporție 80%.
– Spitalul se află în subordinea primăriei orașului. Cum a fost colaborarea în acești 4 ani cu conducerea primăriei și cu Consiliul Local?
Spitalul este o instituție care are ca obligație să aibă în grijă cetățenii din orașul Târgu-Neamț, dar și comunele arondate, și consider că am făcut față tuturor cererilor, ceea ce se vede și în raportul anual de activitate și situațiile raportate către forurile tutelare. Clar acest lucru nu se putea realiza decât printr-o strictă organizare la nivel spitalicesc dar și prin colaborarea cu primăria orașului cu ajutorul căreia s-au obținut rezultatele actuale. Cu bariere sau fără, iarăși vă aduc aminte că pe dr. Patrașcu îl caracterizează un caracter puternic și care nu cedează la prima bătălie, astfel împreună cu primarul Harpa am reușit să realizăm proiectele actuale. Să nu uitam de susținerea și implicarea unor persoane din cadrul Consiliului Local, angajați ai unității sanitare, ai Consiliul de Administrație, pentru că fără echipă și inițiativă nu se poate realiza nimic.
– Care au fost proiectele și investițiile la spital în acești 4 ani, la care primăria a avut un rol determinant.
Primăria, prin reprezentantul legal primarul Harpa Daniel a fost factorul determinant în implementarea aproximativ al tuturor investițiilor în acești 4 ani la spitalul din Târgu-Neamț. Domnul Primar a ales să fie mereu alături de spital, nu neapărat de omul X sau Y. Așa am făcut și eu. Nu sunt un om politic, am încercat împreună să găsim soluțiile pentru realizarea proiectelor care se văd în _rofess sau care sunt în desfășurare. Consider că o relație manager spital și primar trebuie să fie bazată pe respect și profesionalism, iar eu niciodată nu am renunțat la proiectele de la spital.
– În toamnă vă expiră mandatul de manager. Bănuim că veți dori să vă înscrieți la concursul pentru cel de-al doilea mandat de manager. Ce proiecte vă propuneți pentru următorii 4 ani?
Da, este adevărat, expiră cei 4 ani de mandat care au zburat ca vântul, în care poate s-ar fi putut realiza mai multe sau poate nu, dar eu oricând pot ieși cu capul sus în fața pacienților acestui spital pentru ce am realizat în 4 ani, și recunosc că atât am reușit să facem. Dar să uităm că avem proiecte importante în implementare care trebuie continuate, deoarece s-a muncit foarte mult pentru realizarea lor și obținerea finanțării. Ar fi păcat să nu se continue același trend de absorbție a proiectelor și implementare a celor pentru care deja există finanțare. Deja există proiecte în lucru spre finanțare, pe diferite axe renovare/eficientizare energetică/dotare. În 4 ani am reușit să renovez și să dotez complet, cu susținerea domnului primar Harpa, două clădiri în care se desfășoară activitate medicală si avem alte două clădiri finanțate, cu contracte semnate spre renovare, respectiv secțiile de Medicină Internă, Ginecologie, Cardiologie, Pediatrie, Bucătăria, Spălătoria. Dacă viața îmi va oferi încă un mandat de 4 ani, așa cum am promis în primul mandat de manager, consider că voi reuși să renovez toate secțiile acestui spital, dacă mi se oferă încredere și susținere în continuare.
– De relația dintre un primar și un manager de spital al aceluiași oraș depinde și dezvoltarea instituției medicale. Cum ați caracteriza relația dvs profesională cu actualul primar și ce așteptări aveți de la viitorul primar?
Relația profesională se construiește în timp, cu bune și cu rele. Ce aș putea să spun? Că un băiat tânăr care s-a trezit manager în fața unui primar cu experiență și m-am lovit de lucruri cu care nu eram obișnuit, dar am învățat să le gestionez. Am trecut împreună prin multe situații tensionate în acești 4 ani, dar domnul Daniel Harpa a pus accent pe SĂNĂTATE și pe importanța actului medical la Târgu-Neamț, iar pentru acest lucru îi mulțumesc din partea pacienților și i-aș acorda încredere în continuare. Viitorul primar, oricine va fi, avem rugămintea să înțeleagă nevoile pacienților și să fie alături de spital, și de oricine va fi manager.
– La ce capitole nu excelează spitalul la ora actuală? Ce v-ați dori în mod special pentru perioada următoare, astfel încât să fiți mulțumit că ați rezolvat niște probleme?
Nevoi sunt foarte multe. Probleme există și le recunoaștem. Mai avem nevoie de foarte multe îmbunătățiri pe partea de cazare a pacienților la anumite secții dar avem proiecte în derulare pe care le vom implementa cu siguranță. Avem nevoie de rezervă de apa, care este urgent de rezolvat în următorii ani. Reabilitare spălătorie și dotare completă, reabilitare bucătărie și dotare completă. Și chiar dacă avem o bucătărie care face meniurile cele mai bune din judet pentru pacienți, chiar și cu dotările existente. Apoi, lift la secția boli infecțioase, schimbare lift chirurgie general, reabilitări termice clădire administrativ, clădire centrală termică, clădire prosectură. Ceea ce vă pot promite este că, dacă trendul administrativ este același, se vor realiza toate proiectele propuse printr-o colaborare cu primăria și consiliul județean, în continuare cu Daniel Harpa.
– Cui ați dori să aduceți mulțumiri? Căror persoane le sunteți recunoscătoare pentru implicare și sprijin în tot ceea ce ați realizat la spitalul Targu-Neamț?
Păi nu aș putea să nu încep cu personalul din această unitate care face sacrificii și se implică pentru sănătatea noastră. Aș continua cu oamenii care au fost mereu alături de mine, și ei știu care sunt fără să-i menționez. Mulțumesc sponsorilor spitalului, care mereu sunt alături de spital și pacienți! Mulțumesc membrilor Consiliului de Administrație și Consiliului Local, pentru colaborare în implementarea și aprobarea proiectelor! Mulțumesc domnului primar Daniel Harpa pentru încredere! MULȚUMESC pacienților și oamenilor din județul Neamț, pentru încrederea acordată până acum!
Spitalul Târgu-Neamț: Retrospectivă proiecte 2020-2023
A. PROIECTE REALIZATE INTERN
- Relocare și amenajare și dotare completa Cabinet Ambulator OG
- Relocare și amenajare și dotare completa Server Informatic al Spitalului
- Relocare și amenajare Birou MCSM
- Rețea fibră optică la nivelul unității sanitare
- Rețea Wi-Fi gratuită angajați/pacienți la nivelul unității sanitare
- Înlocuirea unităților IT la nivelul unității sanitare
- Dezvoltarea sistemului informatic integrat de la nivelul unității sanitare
- Informatizare magazii secții și bucătărie la nivelul unității sanitare
- Implementarea sistemului de alertă la patul pacientului la nivelul unității sanitare
- Implementare sistem Securitate video la nivelul unității sanitare
- Dezvoltare sistemului IT pentru comunicare online în cadrul unității sanitare și extern
- Implementare sistem informatic medical integrat Infoworld HMS
- Sistem intranet funcțional
- Implementare platformă programări online Ambulator integrat
- Dezvoltare și implementare dosar electronic al pacientului în cadrul unității sanitare
- Spitalul a obținut noi spații în cadrul ambulatoriului pentru amenajare de noi cabinete medicale
- Reabilitare externă Ambulatoriu integrat
- Reînnoirea echipamentelor IT la nivelul cabinetelor și spitalului.
- Reabilitare completă, amenajare și dotare Laborator microbiologie moleculară (Laborator PCR)
- Dotare echipamente medicale sală operații ortopedie
- Reparare canal termic ambulator integrat
- Înlocuire cazan termic, centrală termică proprie
- Mentenanța echipamentelor medicale la nivelul unității sanitare
- Relocare, renovare și dotare arhivă spital în vederea acreditării
- Renovare externă pavilion administrativ
- Renovare, recompartimentare și dotare compartiment CPU
- Creșterea încrederii pacienților în unitatea sanitară
- Creșterea adresabilității în ambulatoriu integrat
- Creșterea echipei medicale
- Respectarea programului de muncă și atribuțiilor din fișa postului
B. RUNOS
- Medici ATI 3 medici specialiști, 2 medici contract perioadă nedeterminată OG, Chirurgie Generală, 1 medic rezident ultim an contract gărzi
- Medic Ortopedie – 1 medic specialist Cabinet Ambulator
- Medici Urgențe – 2 medici rezidenți ultim an CPU și 1 medic ATI contract gărzi
- Medic Chirurgie Generală – 2 medici specialiști contract gărzi
- Înființare noi specialități în Ambulatoriu de specialitate
- Atragere de noi medici în specialități existente și specialități noi
- Angajare personal unde exista personal insuficient pentru activitate medicală și nemedicală adecvată
- Modificare stat funcții și organigrama
- Actualizare fișe de post și ROF, ROI
- Formare echipă la nivel administrativ bine pregătită și implicată
C. FINANCIAR
- Creștere venituri proprii Laborator recuperare medicală Ambulatoriu integrat
- Creștere venituri proprii Laborator analize medicale
- Creștere venituri proprii la nivelul Ambulatoriului integrat
- Venituri proprii Laborator PCR
- Implementare Servicii medicale noi contracost în ambulatoriu integrat
- Dezvoltarea strategiei de creștere a veniturilor proprii la nivelul unității sanitare
A1. PROIECTE FINALIZATE INTERN
- Renovare și dotare cabinet diabet zaharat și boli nutritive
- Renovare și dotare dispensar TBC
- Renovare și dotare fișier informații
- Renovare și dotare cabinet pneumologie
- Înfiintare, renovare și dotare cabinet neurologie
- Înființare, renovare și dotare cabinet endocrinologie
- Înființare, renovare și dotare cabinet medicina muncii
- Înființare, renovare și dotare cabinet medicină internă
- Renovare și dotare cabinet cardiologie
- Renovare și dotare cabinet chirurgie generală
- Renovare și dotare cabinet Obstetrică ginecologie
- Înfiintare, renovare și dotare cabinet gastroenterologie
- Renovare și dotare cabinet ortopedie traumatologie
- Înființare, renovare și dotare cabinet osteodensitometrie
- Înființare, renovare și dotare cabinet mamografie
- Renovare boxă material curățenie etaj 1 ambulator
- Renovare grup sanitar etaj 1 ambulator destinat Laboratorului imagistică medicală
- Înființare, renovare boxă materiale sanitare ambulatoriu
- Înființare, renovare vestiare personal ambulatoriu
- Reabilitare spații laborator analize medicale
- Înființare, reabilitare cabinet dermatologie
- Înființare și reabilitare cameră mortuară CPU
- Reabilitare și dotare cameră mică chirurgie CPU
- Dotare ușă electrică cameră mică chirurgie CPU
- Renovare și recompartimentare completă sală operație chirurgie generală
- Reabilitare și recompartimentare completă sterilizare chirurgie generală
- Realizare și dotare completă băi destinate pacienților secția chirurgie generală
- Relocare și renovare magazie alimente
- Relocare și renovare spații destinate serviciului tehnic
- Reabilitare exterioară a clădirii destinate serviciului tehnic
- Înființare, reabilitare și dotare baie destinată angajaților serviciului tehnic
- Relocare și reabilitare birou manager
- Relocare și reabilitare birou director medical
- Relocare și reabilitare birou director financiar
- Relocare și reabilitare secretariat birou administrativ
- Înființare, reabilitare sală așteptare birou administrativ
- Dotare bucătărie cu ustensile pentru pregătirea hranei pentru pacienți
- Construcție și punere în funcțiune lift Ambulatoriu integrat
A1. PROIECTE ÎN DESFĂȘURARE INTERN
- Relocare și renovare birou Managementul calității administrativ
- Relocare și renovare birou achiziții administrativ
- Relocare și renovare birou contabilitate administrativ
- Relocare și renovare birou șef contabilitate administrativ
- Înființare și renovare 3 grupuri sanitare clădire administrativă
- Reabilitare și dotare pavilion central
- Reabilitare Cardiologie
- Reabilitare Pediatrie
- Lift Pediatrie-Cardiologie
- Reabilitare spălătorie
- Reabilitare bucătărie
b. RUNOS
- Înființare 5 specialități noi în ambulatoriu
- Atragere de medici
- un Medic neurolog
- un Medic endocrinolog
- doi Medici gastroenterolog
- un Medic reumatolog
- doi Medici pediatrie
- un Medic medicină internă
- un Medic dermatolog
- un Medic ATI
- un Medic pneumolog
- un Medic ortopedie
- un Medic radiolog
C. FINANCIAR
- Creștere venituri proprii Laborator recuperare medicală Ambulatoriu integrat
- Creștere venituri proprii Laborator analize medicale
- Creștere venituri proprii la nivelul Ambulatoriului integrat
- Negociere și semnare nou contract de servicii medicale cu CJAS Neamț
- Implementare Servicii medicale noi contracost în ambulatoriul integrat
- Dezvoltarea strategiei de creștere a veniturilor proprii la nivelul unității sanitare
- Creșterea adresabilității la nivelul unității sanitare
- Acreditarea unității sanitare