“Grija pentru cel de alături ne face Oameni, ne ține aproape și de cele mai multe ori… vindecă!!! Experiența de îngrijire a unui bolnav reprezintă, pentru cel care îngrijește, o experiență morală profundă. Prin practica de îngrijire, cel care oferă timpul, energia și dragostea sa devine mai uman, devine cea mai bună versiune a sa. Asigurăm calitate și demnitate vieții! În fiecare moment, ne străduim să aducem un zâmbet pe fețele pacienților și să alinăm durerile fizice și emoționale. Evaluăm zilnic starea de sănătate a pacienților prin măsurarea temperaturii corporale, a frecvenței cardiace (pulsul), frecvenței respiratorii, a tensiunii arteriale, nivelul de oxigen din sânge și glicemia. Am ajuns în situația, cu părere de rău, de a refuza unii pacienți, pentru că nu mai avem spațiu. De aceea am hotărât să ne extindem cu încă un corp de clădire, aici în Dumbrava Roșie, unde avem suficient teren, astfel încât să putem oferi serviciile noastre pentru cât mai mulți pacienți, să încercăm să răspundem la cât mai multe solicitări, pentru că oamenii apelează la noi, de cele mai multe ori, când sunt disperați și e dureros să refuzi astfel de situații”, spune Ecaterina Zaharia, cea care este îngerul păzitor din Salvcenter.
Și calitatea serviciilor medicale și de îngrijire este certificată și de faptul că oameni importanți din Neamț, când cei dragi lor au o problemă de sănătate, îi aduc aici. Centrul medical Salvcenter, cu dotări de ultimă generație în aparatura medicală, se adresează tuturor categoriilor de pacienţi și celor care necesită ajutor pentru deplasare. Deține aparatură modernă pentru manevrarea şi mobilizarea pacientului, targă de transport, scaune speciale pentru urcat/coborât scările la orice etaj (bloc sau casă) unde se află pacientul. De asemenea, Salvcenter deţine ambulanţă privată pentru transportul pacienţilor în Neamţ şi în afara judeţului. De multe ori cei care apelează la serviciile ambulanței sunt din alte localități sau aparținătorii sunt plecați în alte țări. Ambulanțele private proprii sunt dotate cu saltele de transfer și targă lopată pentru pacienții cu fracturi, tuburi de oxigen pentru cei care pleacă din spital și au nevoie de transport cu oxigen, dar și defibrilator și întreaga aparatură necesară pentru monitorizarea funcțiilor vitale până la sosirea în unitatea medicală sau la centru.
Extinderea spațiului va avea toate dotările necesare
Calitatea serviciilor și perseverența au făcut ca Salvcenter să fie ocupat în permanență și, de la o lună la alta, tot mai multe familii apelează pentru a se asigura că soțul, soția, fratele sau părinții beneficiază de îngrijirea și medicația de care au nevoie. Aici ajung pacienți care pleacă din spital, după o operație și au nevoie de îngrijire și recuperare medicală pentru o perioadă scurtă sau mai lungă, se recuperează și pleacă acasă. Dar și pacienții irecuperabili care vin să-și trăiască ultimii ani din viață pentru că au nevoie de monitorizare și îngrijire de specialitate permanentă. Pacienți cu fracturi de col femural de la Ortopedie, accidente vasculare cerebrale veniți de la Neurochirurgie, pentru că este foarte importantă intervenția chirurgicală, dar aceasta trebuie să fie urmată de o recuperare de calitate a pacientului.
Salvcenter – speranță pentru cazurile greu recuperabile
Cazuri speciale, pacienți cu sondă nazogastrică, hrăniți artficial, nu pot merge la domiciliu tocmai pentru că au nevoie de îngrijire specializată realizată de profesioniști. Oameni cu picioare amputate din cauza diabetului, care au nevoie de îngrijirea operației, de schimbat pansamentele la timp, medicație specifică și care nu pot rămâne imobilizați la pat, au nevoie de recuperare și de îngrijire specială. Pacienți cu tumori cerebrale, cu accidente vasculare cerebrale irecuperabili, cu demență, Alzheimer, care necesită supraveghere și îngrijire de specialitate permanentă.
“Cei dragi din familie vin aici și au parte de un tratament, de îngrijire specială. Noi îi ținem permanent sub supraveghere, intervenim în momentul în care simțim că starea pacientului se deteriorează, anunțăm imediat familia, medicul de specialitate, se face reevaluare, vedem dacă este cazul să-l internăm în spital pentru anumite intervenții sau putem continua să-l îngrijim noi! Am avut exemple de pacienți, la care intervenind la timp, cu ajutorul celor de la SMURD, resuscitarea a fost făcută ca la carte și acei oameni trăiesc și astăzi. Astfel de situații de urgență, dacă pacienții ar fi la domiciliu și nu am interveni la timp, cu părere de rău, ei nu ar mai avea o șansă la viață. În momentul în care simțim că starea pacientului se deteriorează, sunăm la SMURD, la ambulanță, vine, îl preia, îl duce în UPU, dacă este cazul, se reevaluează, după care se reîntorc pentru continuarea tratamentului în Salvcenter. Cu părere de rău, trebuie să spun, dar sunt și situații în care diagnosticul este foarte grav și nici noi nu putem face minuni și atunci nu putem decât să ajutăm la ameliorarea situației, să atenuăm durerea și să le oferim ultimele zile din viață cu o îngrijire de calitate. Am avut situații în care am reevaluat situația, am dus-o în UPU chiar și de trei ori, s-a reîntors la noi și familia ne-a spus: Mama are trei vieți!”, spune Ecaterina și ochii îi strălucesc de bucuria acestor amintiri care rămân în istoria locului.
Dotări de ultimă generație pentru sănătate și confort
În centru există paturi profesionale speciale cu telecomandă și reglaj electric, cu noptiere, tăvițe speciale pentru hrănit pacienții nedeplasabili la pat, elevator de urcat și coborât scările în scaunul cu rotile. Din toamna acestui an în centru va fi montat liftul care va fi atașat pe exteriorul clădirii pentru a păstra generozitatea spațiilor interioare.
Un alt echipament profesional important, mai ales pentru pacientul supraponderal, este un elevator special cu ajutorul căruia nu mai ai nevoie de 4-5 persoane, pacientul este preluat în siguranță din pat, pus pe scaunul cu rotile și poate fi scos la plimbare sau la baie. Tot pentru pacienții nedeplasabili există o cască specială de spălat la pat, pentru cei care nu se pot mișca absolut deloc, saltelele antiescară, aparatură profesională de măsurat funcții vitale automată similară celei din UPU. În salonul de recuperare fizică și kinetoterapie există mesele speciale de masaj, cu mișcări automate, prin care coboară și urcă masa pentru accesul pacientului ușor și comod.
Cabinetul medical este dotat cu holtere EKG pentru monitorizarea profesională a inimii și cu toate echipamentele și aparatura necesară pentru consultații într-un regim profesionist, de specialitate. Aici pacienții pot fi consultați de medicii specialiști pe care îi doresc ei sau familia. În centru există scaune speciale pentru băi și cădițe profesionale pentru igiena pacientului. Fiecare pacient este evaluat medical, fizic, în momentul preluării și reevaluat periodic, zi de zi, fiind monitorizat din punct de vedere al funcțiilor vitale, al glicemiei și primesc medicația necesară atunci când trebuie.
Investițiile în tot ceea ce a însemnat dezvoltarea și dotarea centrului Salvcenter și al serviciului privat de ambulanță au fost făcute în timp, treptat, aproape toți banii obținuți din aceste servicii fiind reinvestiți. Motiv care o determină pe Ecaterina Zaharia să spună: “Încă mai fac voluntariat, tot ceea ce câștigăm reinvestim și nu știu dacă vreodată voi putea spune, gata, am terminat! Numai cabina liftului mobil pe care urmează să-l montăm în exteriorul clădirii ne va costa 35.000 de euro, fără celelalte accesorii… Dar, toate aceste investiții ne-au adus unde suntem, în preferințele oamenilor, a pacienților și a familiilor lor. Au încredere în noi și asta se simte! Nici nu sunt genul de manager care stă acasă și dă ordine prin telefon. Eu sunt prezentă aici, lângă pacienți, zi de zi, îi verific personal cum sunt, cum se simt și de trei ori pe zi! Uneori îmi petrec toată ziua aici, nu mai vorbesc despre viață personală, viață de familie! Chiar suntem întrebați dacă suntem susținuți financiar și de stat așa cum se întâmplă în alte țări unde, indiferent că este grădiniță, școală sau instituție medicală, că este de stat sau privată, beneficiază de susținere financiară din partea statului. Ne dorim pe viitor să accesăm fonduri europene pentru extindere și dotări, extindere care va fi doar cu parter și unde ne dorim ca pacienții să aibă acces cât mai mult la aer liber, în curtea interioară. Dar am mulțumirea sufletească că lucrurile merg în direcția dorită și că ne-am dezvoltat frumos și creștem! Ceea ce nu mi se pare normal este faptul că omul care vine și apelează la serviciile de îngrijire, de recuperare, omul acela o viață întreagă a plătit asigurări de sănătate și, totuși, nu beneficiază de anumite servicii medicale, mai ales atunci când starea lui este foarte gravă și nu dispun de venituri suficiente pentru a primi calitatea vieții pe care o merită. Nu se poate ca dintr-o pensie a tatălui, a mamei sau a soțului să nu-ți poți permite servicii medicale de calitate, nici măcar atunci când ești în ultima fază!”.
“Cred că Dumnezeu m-a ales să fac asta!”
Vremurile în care cei tineri, copiii, reușeau să aibă grijă de părinți sau bunici au apus. Acum tinerii nu mai fac față, pentru că au serviciu, propria familie, credit în bancă poate, cerințele sunt altele, vremurile s-au schimbat. Și atunci serviciile private de acest fel sunt salvarea nu numai a părinților, a seniorilor, ci și a lor, pentru că le rezolvă o problemă de viață și de conștiință foarte importantă. Costurile vieții au crescut vertiginos în ultima perioadă, iar pensiile nu sunt la nivelul la care ar trebui să fie. De multe ori, pe lângă pensia celor care au nevoie de servicii medicale, copiii adună, de unde au de unde n-au, o sumă suplimentară cu care completează veniturile părinților pentru a-i ajuta să-și vadă de sănătate. Chiar și cei plecați peste hotare pentru un trai mai bun răzbat cu greu prin acest hățiș financiar și abia fac față cheltuielilor proprii, dar să mai fie nevoiți să-și sprijine financiar părinții bolnavi…
Fiecare dintre membrii familiei care apelează la Salvcenter discută mai întâi cu Ecaterina Zaharia, telefonul ei fiind deschis zi și noapte pentru a prelua apelurile oamenilor disperați care o caută cu nădejdea că vor găsi o soluție și că problema lor se va rezolva într-un mod fericit. Și ea găsește întotdeauna energia pozitivă, înțelegerea și bunăvoința de a le răspunde cu calm, cu o voce de înger.
“Am ajuns să primim solicitări pentru pacienți care sunt cu fractură, nu pot fi operați, sunt trimiși la domiciliu să fie imobilizați și îngrijiți ca atare și familia lor nu poate să facă asta! Astăzi am primit un telefon pentru o pacientă care dorește să vină la noi până la prima reevaluare, adică undeva la un 3-4 săptămâni, îi primim pentru că oamenii sunt disperați!
Și oamenii aceștia trebuiesc îngrijiți, chiar dacă vin pentru o perioadă scurtă. De aceea am ales varianta să luăm această locație, pentru că avem 2.500 de metri pătrați și avem această posibilitate să ne extindem. Derularea lucrărilor o să înceapă în toamnă și ne dorim să ajutăm cât mai multe persoane și această extindere ar acoperi un număr mai mare de paturi decât avem acum. M-am îngrijit întotdeauna ca oamenilor care vin aici să nu le lipsească nimic. De exemplu, grupurile sanitare sunt prevăzute cu capace speciale înălțătoare pentru pacienții care se mobilizează destul de greu, cei care au avut fractură nu se pot așeza la o înălțime decât corespunzătoare. Din moment ce părinți de medic ajung la mine, din moment ce oamenii importanți din orașul acesta ajung aici, înseamnă că am demonstrat ceva și că dumnealor mă aleg pe mine pentru că știu că treaba aceasta o fac cu foarte mare responsabilitate.
Avem toate saloanele prevăzute cu paturi profesionale, cu sonerii pentru a apela infirmiera sau asistenta, băi și balcoane proprii. Avem terasă de relaxare în aer liber, foișor, parc, livadă, cărți în bibliotecă, șah, table pentru cei care se pot mobiliza și doresc să aibă parte de timp de calitate petrecut între ei. Avem până și un pian. Servim meniuri personalizate cu nutriționist pentru fiecare diagnostic în parte realizate în bucătăria proprie autorizată DSV-DSP. Avem sală de fizio-kinetoterapie, sală de sport, panouri despărțitoare între paturile pacienților să creăm un confort pentru cei care beneficiază de fizioterapie la pat. Obișnuim să facem exerciții fizice zilnic cu fizioterapeutul, mai ales pentru pacienții imobilizați pentru că altfel riscă să li se atrofieze mușchii”, spune Ecaterina Zaharia.
Centrul dispune de parcare proprie pentru vizitatori. Membrii familiei pacienților și prietenii acestora îi pot vizita în fiecare zi, iar uneori se întâmplă ca aceștia chiar să ia masa împreună cu pacienții. Pacienților li se fac și micile pofte, dacă își doresc un anumit fruct, un desert sau un anumit fel de mâncare, angajații centrului se străduiesc să le ofere aceste lucruri. Grija pentru pacienți și condițiile oferite aici i-au determinat pe unii dintre ei să ceară în repetate rânduri prelungirea contractului, spun că se simt ca într-o stațiune, așa încât unii ajung să stea în centru și un an întreg.
“Se leagă niște prietenii extraordinare aici. Pentru că practic, atunci când ți se aduce un pacient, este un membru al familiei, mama, tata, datorită lui exist. Practic, ți-l las aici, pentru că știu sigur că sunt pe mâini bune”, spune Ecaterina Zaharia emoționată.
Centrul are suficienți angajați, toți profesioniști, angajați cu carte de muncă pe o perioadă nedeterminată. Unul dintre ultimii pacienți a ajuns aici la dorința fiicei care locuiește în București, deși acolo avea o mulțime de centre de sănătate între care să aleagă și ceea ce a determinat această alegere este faptul că a văzut REVISAL-ul centrului și a constatat că există mulți angajați.
“Cred că Dumnezeu m-a ales pe mine să fac asta, să nu credeți că eu nu mi-aș dori să plec la 5 de aici și să merg acasă să mă relaxez. Dar de multe ori, în momentul în care mă pregătesc să plec, în momentul acela strigă o infirmieră sau o asistentă că ceva s-a întâmplat. Și în momentul acela nu mai ai cum să pleci, trebuie să rămâi și să intervii, fie la ambulanță, fie la medicul specialist sau la familie sau, într-un final, ești nevoit să suni la 112 ca să fie preluat. N-ai cum să pleci!… Nu mai spun de intervențiile pe timp de noapte, când ești nevoit să te ridici din pat și să revii la sediul Salvcenter pentru că situația o cere, indiferent de orele din zi sau din noapte. Lucrăm cu oameni la care de la un minut la altul se poate întâmpla orice. Absolut orice. Am avut pacientă care dimineață stătea cu noi de vorbă la cafea și după-amiază a făcut stop cardiac. Noi suntem în permanență aici pregătiți pentru orice s-ar întâmpla! Am avut și pacient de 50 și ceva de ani care a descoperit o boală și nu a durat decât câteva luni până ce a ajuns în situația să nu se mai poată îngriji singur. De aceea știm că orice se poate întâmpla, oricând și suntem pregătiți! Căldura, grija și atenția seniorii o merită, pentru că lor le datorăm ceea ce suntem! Salvcenter este locul în care punem suflet în tot ceea ce facem și în care empatia și profesionalismul vin natural și se completează, locul în care tratăm pacienții cu respect și considerație, în timp ce acoperim toate nevoile pe care le-ar avea!”, conchide Ecaterina Zaharia.
Angela CROITORU
Advertorial