În județ avem 5 colegii naționale care, per total, au rezultate bune și foarte bune. Trei dintre ele (Rareș, Hogaș și Roman Vodă) au avut promovabilitate de 100%, Informatica a fost foarte aproape, cu 98,55 și destul de departe, chiar foarte departe Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” din Târgu-Neamț, cu un procent de 81,58%. Este foarte clar că toate sunt școli de elită, cu o încadrare foarte bună, cu elevi selectați prin concurs sau selectați după alte criterii și că rezultatele bune nu sunt surprinzătoare, o declarație a lui Grigoruță Oniciuc, directorul de la Rareș este potrivită pentru toate: “Rezultatele de la Evaluarea națională la Colegiul Național Petru Rareș consider că sunt în nota de performanță impusă în ultimii ani de către generațiile anterioare”.
Mediile generale, sub cele de anul trecut
O privire comparativă cu ceea ce s-a întâmplat anul trecut la nivelul mediilor la acest nivel arată că trendul este descendent. Toate colegiile au medii mai mici, trei dintre ele, cele din Piatra Neamț cu procente infime. Oricum, notele au scăzut aici puțin și au dispărut și notele de 10 ca medie generală. O situație aparte apare la Colegiul Național ”Roman Vodă” unde mediile au scăzut cu mai mult de jumătate de procent, probabil nu este o tragedie, dar scăderea este evidentă. Lucrurile stau cu totul altfel la Colegiul Național ”Ștefan cel Mare” din Târgu-Neamț , unde media generală este sub nivelul multor comune și de aceea merită o discuție specială.
Cazul ”Ștefan cel Mare” – posibile explicații
Singurul colegiu național din orașul de pe malul Ozanei este codaș în toate clasamentele, atât la promovabilitate, cât și la media generală, iar diferența este enormă, vorbim chiar de 3 procente, dacă ne raportăm la ”Petru Rareș”! O explicație vine la de Adina Margine directorul colegiului: “Colegiul Național Ștefan cel Mare școlarizează elevi începând cu clasa pregătitoare până la clasa a XII-a. Spre deosebire de alte colegii din județ care organizează concurs de selecție pentru elevii de gimnaziu, în școala noastră gimnaziul reprezintă o etapă firească de trecere spre nivelul de studii următor. Profesorii din Colegiul Național Ștefan cel Mare preiau în clasa a V-a colectivele formate încă din clasa pregătitoare, asigurând toate condițiile de egalitate și egalizare a condițiilor de învățare de care trebuie să beneficieze elevii. Astfel, rezultatele noastre la Evaluarea Națională reprezintă normalitatea învățământului de masă.” În traducere liberă, doamna director spune că lipsa concursului de selecție este cauza acestei diferențe și că performantul colegiu asigură ”normalitatea învățământului de masă”…
Câteva amendamente se impun. În primul rând se știe că elevii foarte buni de la alte școli erau atrași, ei și părinții, de faima de la Ștefan. Iar pretențiile nu pot fi mai mici decât la Borlești, Timișești, Zănești sau Grumăzești. În al doilea rând, este greu de crezut că un colegiu se poate mândri cu faptul că are cea mai mică medie generală pe oraș, sub Școala gimnazială Ion Creangă. Este inexplicabil, oricâte argumente ai aduce.
Media ar fi putut fi și mai mică dacă nu exista – asta este singura consolare – nota cea mai mare din județ obținută de Iustina Agafiței. Care și ea învață aici doar de 2 ani. Privind notele la nivelul clasei apare întrebarea dacă vorbim aici despre o performanță individuală sau despre un efort comun al colectivului de profesori. Mai multe despre performanța școlară amintită într-o pagină specială dedicată ei în acest număr.
La final, nu ne rămâne decât să consemnăm o altă declarație a directoarei Adina Margine, plină de corectitudine politică: ”Ne mândrim cu fiecare dintre absolvenții noștri de gimnaziu care au reușit să-și atingă nivelul de performanță, indiferent de nota pe care au obținut-o. Fiecare notă reprezintă un efort comun al elevilor, al profesorilor și al părinților.” Nu putem decât să fim de acord cu ultima propoziție.
Ce spun directorii de colegi despre examen
Grigoruță Oniciuc – Colegiul Național “Petru Rareș”: “Rezultatele de la Evaluarea Națională la Colegiul Național Petru Rareș consider că sunt în nota de performanță impusă în ultimii ani de către generațiile anterioare. Pot spune cu siguranță că avem pentru gimnaziu o echipă de profesori excepționali, Georgiana Caia – profesoara de matematică și diriginta absolvenților de clasa a VIII-a de acum și profesor doctor Melania Iliuță, ambele venite în Rareș la insistențele mele, pentru că mi le-am dorit foarte mult în colectivul nostru profesoral. De altfel, dumnealor au rezultatele foarte bune și la examenul de Bacalaureat. Doamna Melania Iliuță este titulară la noi din acest an școlar, a fost trei ani cu detașare, este venită din mediul rural unde a obținut rezultate meritorii. Este absolventă de Rareș și duce mai departe tradiția și ștafeta performanței.
Demn de menționat este faptul că doar doi copii au avut medii sub 9. Treizeci de elevi au avut medii mai mari de 9, media la Limba și literatura română a fost 9,47 și undeva pe aproape și cea de la matematică. Copiii au creat un grup omogen cu rezultate peste media la nivel de județ, ceea ce denotă că, pe lângă faptul că au avut dorința și conștiinciozitatea de a învăța, și-au dorit foarte mult să fie și în următorii 4 ani de liceu tot la noi și să facă parte din generațiile care au învățat 8 ani la Rareș”.
Prof. dr. Daniela Neamțu – Colegiul Național de Informatică Piatra Neamț: ”La Colegiul Național de Informatică au absolvit studiile gimnaziale 69 de elevi, dintr-o generație frumoasă cu rezultate deosebite la Evaluarea Națională. Deși și-au început călătoria educațională la CNI în pandemie, provocările acesteia i-au întărit și, sub îndrumarea profesorilor lor de la clasă au devenit adolescenți serioși, capabili de efort, capacitate de concentrare și cunoștințe solide. Felicitări lor și profesorilor care i-au îndrumat, la Limba și literatura română – profesoarele Lucia Horhogea și Teodora Hulpoi, respectiv profesorilor de matematică Carmen Dascălu și Sergiu Nistor! Îi așteptăm în clasa a IX-a pentru a-și continua parcursul educațional de succes!”.
Absolvenți CNI cu cele mai bune trei medii: Antonio-Gabriel Schilik -media 9,80; Timotei Crețu- 9,77 cu nota 10 la matematică; Teodora Timofte la fel – 9,77 cu 10 la matematică.
Director Roxana Iorga – CN Roman Vodă Roman: “Din 58 de absolvenți care au susținut toți examenul de Evaluare Națională, avem o medie pe unitate de învățământ de 8,62, foarte frumoasă zicem noi. Cele mai multe medii au fost peste 9, adică 26, au fost 17 medii peste 8, alte 6 medii peste 7; 5 medii peste 6 și 2 peste 5, dar aici cea mai mică a fost 5,70. Am avut două note de 10, una la limba și literatura română și una la matematică, obținute de doi candidați diferiți. Cea mai mare medie a fost de 9,92, iar următoarea de 9,87. Sunt rezultate cu care noi ne mândrim, rezultate bune și foarte bune. Avem copii buni și părinți implicați, iar cadrele didactice sunt dăruite profesiei. Contează foarte mult relația părinților cu cadrele didactice și s-a văzut din plin în rezultatele obținute la acest examen. Sper din tot sufletul ca și în generațiile următoare să avem copii măcar la fel de buni și părinți implicați. La Bacalaureat avem rezultate și mai bune și mai frumoase!”.
Valentin BĂLĂNESCU
Angela CROITORU