Sâmbătă, 20 iulie, comuna Făurei a devenit mai vie și mai colorată, centrul satului Budești fiind locul în care s-au adunat cu mic cu mare pentru a-și sărbători bucuria de a fi locuitorii acestor meleaguri. Drumul s-a umplut de tarabele pestrițe ale comercianților de unde puteai să-ți bucuri copilul cu o jucărie și papilele gustative cu ceva bun. Pe scena amenajată peste drum de școală, solista Cristina Candalea și taraful Victor Florea din Piatra-Neamț au însuflețit atmosfera cu muzică de petrecere, piese din folclor, dar și lăutărească, așa cum le place românilor să asculte la sărbători. Copiii au avut un uriaș tobogan gonflabil unde să-și potolească dorința de adrenalină sub supravegherea adulților. Seara s-a încheiat cu un uriaș foc de artificii care a umplut cerul de culoare și inimile privitorilor de încântare. Pentru că se află la un nou început de mandat, am încercat să aflăm ce planuri de viitor are primarul Petrică Bujor.
– A câta ediție a Zilei comunei Făurei este aceasta?
Nu am stat să le număr. Ziua comunei și bâlciul se organizează din 2006 încoace, cu o pauză în cei doi ani de pandemie, 2020-2021, când nu aveam voie să organizăm din cauza restricțiilor medicale și sociale. Deocamdată nu ne permitem să venim cu artiști de talie mare, oricât de mult ne-am dori. Important este ca oamenii să aibă o zi a lor, în care să ne adunăm cu toții, să ne simțim bine și să ne manifestăm bucuria de a fi locuitori ai comunei Făurei. Am dorit foarte mult să le ofer un foc de artificii, pentru copii și tineri, dar și pentru seniori, să se bucure cu toții și să simtă atmosfera festivă, de sărbătoare în primul rând! Și pentru că oamenii din Făurei, ca toți moldovenii, preferă muzica de petrecere, iubesc folclorul în primul rând le-am adus o formație care să-i încânte cu muzică bună și lăutărească și populară. Bineînțeles că spiritul balcanic se manifestă din plin și la noi, așa că vor fi și câteva piese cu accente turcești, câteva manele. Noi sperăm ca această sărbătoare să-i bucure pe toți.
Peste 60% dintre locuitori au votat pentru continuarea proiectelor
– Sunteți mulțumit de scorul obținut la alegeri?
Bineînțeles că sunt mulțumit, în condițiile în care față de 32%, cât a fost acum 4 ani, la 60% a fost un progres. S-a dublat numărul celor care și-au manifestat încrederea față de mine prin vot. Vreau să le mulțumesc tuturor, celor care au ales să continuăm împreună, dar și celor care au considerat că o schimbare ar fi mai bună pentru ei! Sunt omul pe care-l cunosc cu toții, nu am făcut promisiuni pentru că nu-mi stă în fire, sunt un om al acțiunii, demonstrez prin ceea ce fac pentru dezvoltarea comunei, nu prin vorbe, cine sunt!
– Cu ce credeți că ați reușit să convingeți oamenii de v-au votat în număr atât de mare? Ați avut un discurs deosebit?
Oamenii văd ce se face, mă cunosc și au căpătat încredere în mine. Cam la asta s-ar rezuma. Încercăm să facem, pentru că facem pentru comunitate, nu facem pentru noi acasă. Și asta se vede și omul este mulțumit, îți acordă și votul. Dacă nu este mulțumit… dar, în general, consider că m-am cam achitat de investițiile mai mari pe care le aveam de făcut în mandatul trecut și sunt lucruri care se văd în comună. Că nu am reușit chiar tot, am timp de acum înainte să le rezolv, rând pe rând, cu chibzuință a banilor, cu înțelepciune în opțiunile pe care le avem.
– Cât de mulțumit sunteți de configurația Consiliului Local?
La momentul de față, am majoritatea, mi-am asigurat majoritatea.
– Deci sunteți un caz fericit.
Da, dar în general, ca să vorbim pe realitate și trebuie să fim fair-play, nu au existat probleme din punctul acesta de vedere. Când au fost situații în care a fost nevoie de aprobarea Consiliului Local pentru investiții, pentru proiecte, nu au fost probleme. Adică și opoziția a înțeles că trebuie să colaborăm. Din punctul acesta de vedere, chiar nu pot acuza pe nimeni că nu a fost alături de noi.
– Aveați o problemă legată de personalul primăriei. Nu aveați secretar, contabilitatea era externalizată…
Da, din păcate, la momentul de față, situația este cam aceeași. Începând de la 1 august, o să rezolvăm problema contabilității cu venirea doamnei contabil, titulara postului. Însă, secretar al comunei încă nu avem. Am noroc și de cei 7 oameni care au rămas în primărie și care înțeleg situația și se ocupă de orice apare, indiferent că este sau nu domeniul lor de activitate. Și eu fac tot ceea ce trebuie ca lucrurile să meargă bine, țin locul secretarului, rezolv orice pot cât mai bine cu putință. Acum, știți, că din păcate am avut parte și de o tragedie, în accidentul de la Bozieni a decedat colegul nostru de la Taxe și Impozite. În continuare, nu avem viceprimar.
– Cam care este nivelul de colectare la Taxe și Impozite? Plătesc oamenii? Sunt responsabili?
Da, avem grad de colectare chiar bun. Oamenii sunt responsabili, au și bun simț, iar colegii de la Taxe și Impozite și-au făcut treaba. Există și excepții, bineînțeles. Au mai rămas unele diferențe de achitat, sunt unii, nu mulți, dar sunt care nu înțeleg că este datoria lor să plătească, dar există metode de a încasa.
– Fără viceprimar ați tot funcționat… Veți avea însă un Consiliu Local nou, aveți majoritate, bănuiesc că veți alege un viceprimar dintre colegii dv, nu se pune probleme vreunei negocieri cu alte partide?
Am rămas 7 oameni în birouri în primărie, unele situații le vom rezolva în continuare pe aceeași formulă. Cât privește viceprimarul, într-adevăr nu se pune problema să negociem, ca în alte localități. Dar, să depunem jurământul după 27 septembrie și vom decide atunci, nu vreau să dau cu presupusul. Nu are rost. Este chiar o discuție inutilă.
Investiții în drumuri, apă, gaz metan
– Spuneați că sunteți un om al acțiunii. Ce proiecte aveți în lucru de terminat din mandatul ce se încheie?
Avem proiectul de pe Anghel Saligny, pentru drumuri și poduri. Vorbim despre un proiect de 112 miliarde de lei vechi, de 5 km de drumuri ce vor fi asfaltate, este în stadiu avansat al lucrărilor. Și în cadrul acestui proiect avem consolidarea podului din Budești, cu o valoare de 33 de miliarde de lei vechi, unde aveam o mare problemă.
– Peste ce apă este acest pod și care era problema acolo?
Este vorba despre pârâul Negru, o apă mică, dar acest pod asigură accesul locuitorilor din satul Budești și accesul către niște exploatații agricole. Exista o expertiză la un moment dat și chiar nu puteam să lăsăm acești oameni fără un acces în siguranță, l-am finalizat, lucrurile au intrat pe făgașul normal. Oamenii care mă cunosc știu că pentru mine primul lucru care contează, în ordinea importanței, este siguranța și sănătatea oamenilor.
– Revenind la drumuri, ce proiecte mai aveți pe acest segment?
Am început anul acesta și un program multianual, pe bugetul local și suntem undeva la un 40%, pentru alți 5 km de asfaltat.
– Cât de mare este acest program?
Atât cât ne permitem, în condițiile în care nu suntem o comună cu un buget prea generos, valoarea totală este de aproximativ 10 milioane de lei, programul continuă și în anii următori, până în 2026-2027. Anul acesta, pe acest program multianual, mai avem de făcut 2 kilometri de drumuri pe Budești și un kilometru pe Făurei. Este binderul la momentul de față, stratul de bază și șanțurile, sperăm să continuăm bine și să finalizăm.
– Pe partea de iluminat public cum stați?
Am finalizat un proiect foarte bun pe iluminatul public, un proiect de 1 milion de lei prin Administrația Fondului de Mediu (AFM). Tot prin AFM, am depus proiectul pentru alimentarea cu apă și canal, pe Budești. Începem cu satul Budești, pentru că finanțarea pe care o putem obține nu ne permite mai mult. Este prioritatea noastră realizarea sistemului de alimentare cu apă, începem pe Budești și pe urmă, treptat, în funcție de ce ghiduri o să mai apară, continuăm cu extinderile până ce acoperim întreaga comună.
– Care era problema, ce v-a împiedicat până acum să rezolvați cu apa în comună?
Nu este doar problema noastră, este ceva la nivel de Regiune Nord-Est, trebuie săpate puțuri adânci. Este prioritatea noastră și, deocamdată, din ce am încercat până acum aceasta este cea mai bună variantă, începem pe Budești și ne extindem, pentru că atât ne-au permis, valoarea maximă era de 12 milioane de lei.
– Cum merge proiectul cu gazul metan pe care îl aveați în asociere?
Gazul merge foarte bine, pe proiectul de gaz conducta vine pe la Climești, practic gazul vine din 3 puncte și se intersectează în Făurei, de la Ruginoasa, din Hoisești, Mărgineni și obligatoriu traversează pe la noi. Suntem într-o asociere cu Mărgineni și Ruginoasa și am atras fonduri individuale. Am înțeles că de acum în două luni de zile ar urma să dăm drumul la gaz. Pentru că trebuie să ajungă la Ruginoasa și la Mărgineni și trebuie să treacă prin Făurei.
– Acoperiți strada principală de unde se pot face racordurile?
Tronsonul proiectat este pe strada principală, urmând, dacă vor fi cereri și care să fie sustenabile și din punct de vedere financiar și pentru constructor, Mihoc Oil, care este concesionar, să facem extinderi bilaterale.
– După aceea racordurile către gospodăriile populației cine le suportă financiar vorbind, sunt totuși sume destul de mari.
Prin proiect, racordurile se suportă prin buget o mare parte și beneficiarii suportă cam o treime. Ar fi undeva la 10.000 de lei prin buget, pe fiecare racord și beneficiarul să suporte undeva la 5.000 de lei. Cu un avans de 1.500 lei, avem posibilitatea să-l achităm… Oricum e mult mai bine decât să fie plătit de oameni integral. Proiectul este tot pe Angel Saligny, concesionarul, constructorul a venit cu 2.200.000 de lei și noi undeva la 1.000.000 de lei din buget. Este foarte bine. Ca primar mă străduiesc să ofer utilitățile populației și să atragem și investitori în zonă.
Priorități pentru viitor: sălile de sport și un cabinet medical în Budești
– Pe educație, cu școlile, ce mai aveți de făcut? Aveți proiecte care se finalizează în această perioadă?
Avem proiectul prin Planul Național de Redresare și Reziliență, pe care au venit toate dotările mai puțin partea de IT. Urmează să finalizăm cu IT-ul. Și am reușit să acoperim toate școlile, gimnaziul de la Făurei, școala primară de aici din Budești și grădinița care este tot aici. Toate au fost acoperite pe partea de mobilier și dotări pentru laborator de limba engleză, logopedie și echipamente pentru sport, urmează să organizăm licitația pe partea de informatică, IT.
– Știu că o altă problemă era lipsa sălilor de sport.
Da, în acest proiect sunt prinse doar echipamente pentru educația fizică. Școlile au acum terenuri de sport în aer liber. Sala de sport este unul din obiectivele prioritare de viitor. Să vedem ce ghiduri, ce finanțări vom avea la dispoziție, că va fi pe Compania Națională de Investiții, că va fi tot prin PNRR sau pe o altă linie de finanțare, o vom rezolva și pe aceasta.
– Proiectul cu biblioteca și parcul?
Da, avem un proiect pentru clădirea bibliotecii care este foarte veche, urmează să-l depunem pe Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Est. Facem o consolidare – modernizare completă și eficientizare din punct de vedere energetic a bibliotecii din Climești, o clădire în stilul arhitectonic vechi, al secolului al XVIII-lea. Sperăm ca în următoarea perioadă, o lună, două, să avem proiectul depus. Avem acolo un teren undeva la 6.000 de metri pătrați, unde vrem să facem un teren de sport în aer liber, cu bibliotecă, un amfiteatru înăuntru.
– Locul de joacă din Făurei?
Este un alt proiect din viitorul apropriat, urmează să finalizăm un schimb de terenuri, să luăm terenul de lângă Școala Gimnazială Făurei, pentru că acolo sunt mulți copii și chiar nu au locuri de joacă. O să facem un părculeț cu echipamente de joacă în aer liber pentru copii. Noi o să dăm ceva teren parohiei de la Climești ca să-și extindă cimitirul și parohia o să ne dea exact terenul de lângă școală, ca să putem să facem un loc de joc și un teren de sport, eventual, o sală de sport, dacă găsim finanțare. Avem în jur de 200 de elevi și ne străduim să le oferim condiții cât mai bune de învățare, de joacă și de mișcare în aer liber.
– Alte proiecte mari de investiții?
Urmează să se deschidă pe AFM linia de finanțare, care ar fi trebuit să fie în perioada 2021/2027, care de fapt o să fie în 2024/2029. Că au tot amânat ghidul de finanțare. Apa și canalizarea rămân obiectivul numărul unu. Restul proiectelor ce o să mai fie, o să vedem la momentul oportun. Adică acele linii de finanțare ce o să se deschidă și care se pliază și pe specificul comunei, că vor fi pe CNI, pe AFIR, prin GAL. În momentul de față nu avem ghiduri ca să știm exact, avem doar niște ipoteze. Nici nu poți să faci proiecte, de dragul de a atrage bani. Spre exemplu este linie de finanțare pentru piste de biciclete, ce să facem noi cu un astfel de proiect fără sens în Făurei? Așa îmi propun să fac aeroport, dar pentru ce și unde?
– Probleme majore știu că nu aveți în comună, dar ce ar mai fi de rezolvat?
Sperăm să finalizăm cât mai repede concesionarea serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân. Cu asta avem o problemă, nu sunt foarte mulți, nici nu vreau să exagerăm, nu am avut cazuri, Doamne ferește să atace oamenii pe străzi, copiii! Am avut o colaborare până acum cu serviciul de la societatea Primăriei Roman, dar acel contract s-a încheiat. Acum suntem în procedură de concesionare a serviciului. Să vedem cine depune ofertă. Câinii se înmulțesc și nu vrem să ajungem până acolo încât chiar să apară evenimente neplăcute, agresiuni din partea câinilor.
– Pe partea de sănătate, cum stați în comună? Dispensarul uman face față?
Da, urmează să se deschidă și o nouă farmacie, pentru că cea veche s-a închis din varii motive. Dar problema cea mai mare este că am vrea să facem un punct de lucru, un cabinet, ceva și la Budești, aici. Oamenii sunt bătrâni și trebuie să meargă de la Budești la Făurei, nu este ușor pentru ei.
– Și ați găsit o soluție?
Încă nu, suntem în faza de a căuta soluții, pentru că trebuie să se înțeleagă, noi la nivel local, din bugetul propriu, nu ne permitem să facem alte investiții.
– Și atunci trebuie să găsiți o linie de finanțare.
Astea sunt singurele soluții. Poate prin GAL, ne trebuie o soluție financiară care să ne permită să facem o construcție, pentru că, până la un moment dat, a funcționat un punct de lucru, în cadrul Școlii primare Budești, un corp de clădire separat, lipit de școală. Dar, nu este ok așa. Medicina este medicină, educația este educație, nu le putem amesteca! Singura soluție ar fi să facem o clădire, ca punct de lucru, aici în Budești. Apoi să vedem, îl va prelua tot actualul medic de familie din Făurei, va dori să vină altcineva… când vom avea clădirea va fi mai ușor de găsit soluții.
– Aveți multe familii care beneficiază de ajutor social sau venitul minim de incluziune? Care nu au locuri de muncă?
Dacă ne raportăm la nivelul populației nu sunt foarte multe dosare, cred că erau doar 32 pe VMI. Dar să știți că ne ajută și pe noi, pentru că reușim să ne facem și noi anumite lucrări în folosul comunității cu beneficiarii care trebuie să presteze acele ore de muncă. Înainte de intrarea în vigoare a VMI aveam 5 dosare, acum a crescut numărul, pentru că legislația a devenit mai permisivă din punctul de vedere al veniturilor pe membru de familie.
– Aveți dotări pentru gospodărirea comunei?
Avem un buldo-excavator, avem un 4×4, un camion MAN. Chiar acum am finalizat de implementat proiectul pentru dotarea Serviciului pentru Situații de Urgență. L-am dotat cu tot ce înseamnă moto-fierăstraie, cositori, moto-pompe. Au și o autospecială Polaris, mai micuță, pentru că la ce intervenții sunt la noi în comună nu avea rost să investim în ceva mai mare. Am reușit să dotăm, dar tot prin fonduri europene, nu prin buget local. Ne-a ajutat mult GAL-ul, Ținutul Răzeșilor, prin care am tot accesat tot felul de proiecțele. Nu de anvergură, dar ne-am rezolvat problemele mai mici. Adică, MAN-ul respectiv costă 100.000 euro, buldo tot la fel. Nu ni le-am fi permis niciodată din buget local.
A consemnat Angela CROITORU