Mândria de a fi cel mai bun dintre elevii care termină un anumit liceu sau colegiu vine la pachet cu multă muncă, cu mai puțin timp liber și alte sacrificii mai mari sau mai mici. Pentru marea majoritate a șefilor de promoție vine, firesc, la capătul unei pregătiri continue, motivată de ambiție, setea de cunoaștere și dorința de a performa. Își doresc să fie cei mai buni, își doresc recunoaștere și o consideră temelia profesiei la care visează.
Antonia Obrocea: “Nu am muncit niciodată pentru recunoaștere sau premii”
O fire artistică, visătoare, dar în același timp concentrată pe obținerea rezultatelor dorite, Antonia Obrocea este cea mai bună elevă din generația 2023/2024 de la Liceul de Artă “Victor Brauner” din Piatra-Neamț.
“M-am concentrat mai mult pe viitor și am lucrat pentru a-l construi. Am preferat să-mi urmez pasiunea pentru desen și creație, decât să mă implic în concursuri care mă limitau la anumite teme. În ceea ce privește cultura generală, am ales să evit provocările care mi-ar fi cauzat un stres excesiv, fiind o perfecționistă din fire. Să fiu șefa de promoție nu a fost un lucru la care am visat mereu. Dacă cineva mi-ar fi spus în clasa a IX-a că voi fi șefa de promoție la sfârșitul clasei a XII-a, nu aș fi crezut. Nu am muncit niciodată pentru recunoaștere sau premii, dar am muncit pentru mine, să îmi arăt că pot să fac orice, dacă îmi pun mintea la contribuție”, spune Antonia.
Imediat ce va lua Bacalaureatul, se va înscrie la Facultatea de Modă și Design Vestimentar de la Universitatea Națională de Arte din București.
“După terminarea facultății, mi-ar plăcea să urmez un masterat în străinătate, într-una dintre marile capitale ale modei europene, dar aștept sa văd ce îmi rezervă viitorul. Poate părea superficial ceea ce voi spune, dar îmi doresc să îmi construiesc o carieră ca designer vestimentar, fie sub propriul meu brand, fie în rolul de director creativ al uneia dintre cele mai prestigioase case de modă din lume și să pot avea oportunitatea să îmi împărtășesc ideile și conceptele, care abia așteaptă să fie scoase la iveală și împărtășite cu lumea”, punctează Antonia.
Educația este pentru ea cu atât mai importantă, cu cât a reprezentat centrul vieții ei în ultimii 12 ani: “Nu pot spune că am avut un model, specific, în școală, dar am fost profund inspirată de mulți oameni din jurul meu. M-au impresionat prin felul lor de a fi, prin energia pozitivă și determinarea lor de a munci pentru lucrurile pe care și le doreau cu adevărat. Am fost influențată atât de profesorii care m-au sprijinit și m-au învățat lecții valoroase, cât și de colegii și prietenii care m-au uimit mereu prin realizările lor. De asemenea, familia mea a fost mereu acolo să mă ajute atunci când aveam nevoie. Din păcate, școala românească nu te pregătește adecvat pentru viață, deoarece nu se pune accent pe aspectele practice și utile. Pe lângă o cultură generală limitată, elevii nu sunt învățați cum să facă față provocărilor reale din viața de zi cu zi. Totuși, am speranța că, la un moment dat, se vor produce schimbările de care elevii români au cea mai mare nevoie”.
Am provocat-o pe Antonia să se imagineze în fața unui interviu important, acela prin care ar putea obține job-ul visat.
“Dacă mâine aș avea ocazia să susțin un interviu pentru jobul visurilor mele – fie ca designer vestimentar, fie ca director creativ la o casă de modă renumită – aș fi copleșită de emoții, dar și încrezătoare. Nu m-aș simți complet pregătită, deoarece mai am multe de învățat și de explorat în acest domeniu. Totuși, sunt convinsă că m-aș descurca bine. Aș reuși să demonstrez că, deși cunoștințele mele actuale sunt încă în dezvoltare, sunt dornică să învăț orice este necesar și să îmi aplic viziunea creativă pentru a contribui la succesul brandului. Mă gândesc că poate chiar aș avea șansa să obțin acel job”, spune cu realism și maturitate Antonia.
Arta și creativitatea au fost liniile directoare în întreaga sa viață, fiind atrasă de acestea încă de când era mică: “Bunica mea, artista Marcela Popescu, inițial profesoară de biologie, a fost cea de la care am «furat» meseria, încă de când eram mică, îmi plăcea să stau în spatele ei și să o urmăresc lucrând. Am avut norocul de a avea niște părinți și o familie care m-au sprijinit întotdeauna în deciziile mele «nonconformiste» și care au fost mereu acolo cu încurajări și suport. Alegerea de a urma Liceul de Arte «Victor Brauner» a venit ușor și natural. Înainte de a mă înscrie la Arte, am urmat gimnaziul la Colegiul Tehnologic «Spiru Haret». Acolo am întâlnit-o pe doamna profesoară Mihaela Pop, care mi-a recunoscut talentul și m-a ajutat să mă pregătesc pentru admiterea la Liceul de Arte. Primii doi ani au fost dificili din cauza pandemiei și a cursurilor online. Nu reușisem încă să găsesc un profesor cu care să rezonez, până în clasa a XI-a, când grupa mea a fost preluată de doamna profesoară Corina Dănilă, un om foarte cald și deschis, cu care am reușit să cresc în artă. Chiar am și reușit să și iau atestatul cu nota 10. Drumul meu în artă nu se va încheia după liceu, deși urmează să studiez moda la Universitatea de Arte din București, arta va rămâne mereu o parte esențială a sufletului meu, pe care sper să o pot dezvolta în continuare, într-un mod sau altul”.
Un bucureștean este șeful de promoție la Transporturi
Născut în București, unde a urmat învățământul primar și primele două clase de gimnaziu la Școala nr. 50 “Maica Domnului”, Andre Neagoe s-a mutat în Piatra-Neamț, împreună cu familia, acum șase ani. A învățat la Școala nr. 10 ”Nicu Albu”, unde a avut-o ca dirigintă pe profesoara Petronela Smărăndeanu, “care mi-a fost profesoară de engleză cât și o dirigintă foarte bună. Doresc să o felicit și pe doamna profesoară de matematică care este în prezent directoare, Valentina Motfolea, a cărei dedicație a fost remarcabilă. Ambele profesoare au avut un impact semnificativ asupra formării mele și le sunt recunoscător”.
A absolvit Colegiul Tehnic de Transporturi Piatra-Neamț, la clasa a XII-a A, cu cea mai bună medie din generația 2024: 9,26.
“Privind retrospectiv, cei patru ani petrecuți aici au fost deosebit de valoroși, plini de experiențe diverse, atât plăcute, cât și provocatoare. Am absolvit liceul în cadrul Colegiului Tehnic de Transporturi Piatra-Neamț sub îndrumarea doamnei profesoare Irina Corneanu și a domnului profesor Octavian Hodea și doresc să adresez felicitări tuturor profesorilor pentru acești patru ani frumoși, toți făcându-și treaba într-un mod cât mai plăcut și profesional”, spune Andre.
Trecerea de la gimnaziu la liceu a fost pentru el momentul cel mai important și un prim pas către maturizare: “Din punctul meu de vedere, maturizarea mea a avut loc din momentul în care am absolvit gimnaziul până în momentul în care am început clasa a IX-a la liceu, așa cum presupun că se întâmplă la majoritatea dintre noi toți, deoarece începerea liceului este un capitol nou din viața fiecăruia, fiind urmat de alte capitole din ce în ce mai importante. Le recomand cu căldură tuturor elevilor care urmează să își continue studiile liceale să aleagă cu încredere Colegiul Tehnic de Transporturi. Acesta este un institut de învățământ bun, care pregătește elevii pentru viitor, sub îndrumarea unor profesori dedicați și competenți”.
În liceu a participat la concursul pe echipe ”Sanitarii pricepuți”, unde cel mai mult a contat nu premiul III obținut, ci solidaritatea, spiritul de echipă și atmosfera de competiție.
Andre vrea să devină inginer electrician, meserie pentru care va urma facultatea de profil de la Universitatea Politehnică din București sau Iași. Nu vrea să plece din țară, atâta timp cât oferta din România pentru acest domeniu de activitate este în continuă creștere. Privind în urmă, la educația proprie, spune că învățământul românesc are nevoie de reformă în primul rând pentru latura ce privește formarea pentru viață a elevilor.
“Din punctul meu de vedere, învățământul românesc nu pregătește adecvat elevii pentru viitor, ar putea beneficia de o serie de reforme și schimbări care ar avea ca rezultat pregătirea mult mai bună pentru viață. Sistemul de învățământ este unul învechit și plin de foarte multe informații nefolositoare. Ar trebui să se reducă volumul de informație teoretică punând mai mult accentul pe calitate decât pe cantitate și mare parte din pregătirea teoretică ar trebui să fie înlocuită cu aplicații practice și studii de caz. Pe lângă aceasta, tehnologia a avansat foarte mult, ceea ce ar trebui să se reflecte și în educație, în resurse și o infrastructură nouă a tuturor instituțiilor de învățământ, cum ar fi: laboratoare bine echipate, biblioteci actualizate și acces la tehnologii de ultimă generație pentru a-i ajuta pe elevi să învețe într-un mediu creativ și plăcut. Așa elevii, dar și cadrele didactice ar putea beneficia de metodele de predare interactive, utilizarea mai multor proiecte practice și activități extracurriculare”, conchide Andre Neagoe.
Angela CROITORU